Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Onze baan maar de Marklin Kraan 7051
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Onze baan maar de Marklin Kraan 7051  (gelezen 316 keer)

Bob en Pieter

• Nieuwe Gast
Onze baan maar de Marklin Kraan 7051
« Gepost op: woensdag 06 februari 2019, 10:26:46 »

Goedemorgen allemaal,
Mijn naam is Bob en deze vrolijke herintreder met inmiddels twee zoons (Pieter en Henri) is goed bezig met een prachtige treinbaan. De M-rails van vroeger is vervangen door c-rail (wat rijdt dat mooi zeg) en de wissels zijn al digitaal (geruisloze schakeling met m83). Verder wordt de baan bestuurd met MS2 en zijn we lekker in de weer met de hobby seinpalen (in combinatie met m84)... Een overwinning want dat is vroeger nooit gelukt en nu zelfs een baan inclusief seinen en baanvakken..... Kortom het is een gezellige boel. In het midden staat een redelijke nieuwe kraan 7051 met wit kastje en uit een witte doos. Deze maakt het meeste lawaai van alles en ik vroeg me af of dit minder wordt als ik de kraan smeer. De vraag is dan natuurlijk of het lastig is om deze te smeren. Ik heb hier geen ervaring mee. Wie kan me hierbij helpen? heeft iemand een handleiding? Ik hoor het graag. Groet, Bob. 
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 februari 2019, 13:36:32 door Bob en Pieter »

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Onze baan maar de Marklin Kraan 7051
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 februari 2019, 10:43:01 »

Hi Bob,

Het is bekend dat deze kraan erg luidruchtig is.
Zelf heb ik deze, bij een soortgenoot, op rubber gezet.
Voor service, schoonmaken en smeren kan je veel op internet vinden, b.v. zoeken met "marklin 7051".
Ook hier in de wiki staat hoe je Marklin motoren kan smeren.

b.v. klik hier

groet
Harald

ErikW

• Zeer Toffe Gast
    • Work in progress
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 februari 2019, 12:04:53 »

Je kunt de kraan ook ombouwen naar gelijkstroom door middel van een paar ESU magneten.  Daar wordt hij ook zeker stiller van.  Je kunt dan het witte kastje blijven gebruiken, je moet die dan voeden vanuit een gelijkstroomvoeding.

Ik gebruik zelf een oude MSX joystick in plaats van het witte kastje.  Dat werkt ook erg fijn.
Erik

Flodder450

• Toffe Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 februari 2019, 15:53:48 »

Hallo Bob!

Zelf smeer ik onze 7051 altijd door marklinolie op de asjes aan de voorkant van de motoren te doen, dit scheelt al een hoop!
MS2 |C rails | van alles

Bob en Pieter

• Nieuwe Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 16:18:36 »

Goedemiddag, Bedankt voor alle reacties! Gisteren de kraan maar eens erbij gepakt en beide motoren olie van Marklin gegeven. De motor hoor je bijna niet meer (groot succes) en de andere motor (van het hijsen) is in lawaai gehalveerd. Het valt we op dat de ene motor bijna geen geluid maakt en de andere luider is. Is dat bij jullie ook zo?

David666

• Nieuwe Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 17:16:32 »

Dat hoort gewoon bij dit type 3 polige motor. De ene is stiller dan de andere.
Deze motor heeft 1 voordeel mits je hem goed onderhoudt is hij bijna onverslijtbaar en gaat hij tientallen jaren mee.
Pagina's: [1]   Omhoog