Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lok 1139 meer digitaal en superen

Gestart door frenkievee dinsdag 05 februari 2019, 21:20:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Lok 1139 meer digitaal en superen
Hallo allemaal,

Een hele poos geleden had ik mijn 1139 al eens gedigitaliseerd, maar het was niet helemaal naar mijn zin. De lok had geen sluitseinen bijv. en de pantografen waren nog de ouderwetse standaard Märklin dingen, die toendertijd op veel loks geschroefd werden. Tijd om daar ook nog wat aan te doen. Eén van de forumleden had ooit een setje printjes gemaakt en mij als bereidwillig proefkonijn ( :D ) bereid gevonden deze te passen in mijn lok.

Eerst terug naar december 2015:

1. De lok na digitalisering en het plaatsen van een 5-polige motor. Van dat proces had ik geen foto's gemaakt.


2. En zoals de motor gemonteerd zit. Ik heb ooit de kleurenschema's van Uhlenbrock hiervoor gebruikt, maar ik stap nu over naar het ESU schema, temeer omdat meerderen in mijn omgeving dit gebruiken.


En weer terug naar het heden:

3. Eerst de boel uit elkaar en de draden van de motor afgehaald. De diverse printjes liggen al klaar. Ik heb aan diverse printjes al de draden gesoldeerd.


4. Een dragerprint voor een 21-polige decoder. Inmiddels voorzien van de nodige (slordige?) soldeerbultjes voor het plaatsen van de bedrading.


5. Even één van de printjes voor de sluitseinen en de cabineverlichting (ledje daarvan zit aan de andere kant) testen.


6. Evenals één printjes voor de frontseinen. De lichtgeleider, die normaal in de kap zit, was er spontaan uitgevallen, dus dan kan dat even zo.


7. En van de zijkant.


Dit was het voor nu, later een vervolgupdate.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Verder met de front- en sluitseinen van de lok aan één kant.

8. Zo ziet het eruit als het printje voor de frontseinen geplaatst is en aangesloten is op een 12-volts bron.


9. En hetzelfde voor het printje voor de sluitseinen. Duidelijk is hier echter nog een beetje lichtlekkage te zien. Dat moet verholpen worden.


10. Dus met enige moeite de voorruit met de ruitjes van de deuren eruit weten te krijgen.
Voor wie het weten wil: druk voorzichtig het ruitje van één van de deuren naar binnen en werk deze (ook weer voorzichtig) naar achteren. De voorruit komt dan vanzelf mee en je kunt dan dit gehele dingetje eruit halen.


11. Ook de lichtgeleider voor de sluitseinen eruit gehaald en beide een kleine behandeling gegeven met een Edding stift.


12. Lok zonder raampje is wel een apart gezicht ... :D


13. En het printje voor de sluitseinen weer teruggeplaatst en voorzien van 12 volt gelijkstroom. Lichtlekkage zo goed als weg.

Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Leuk project  :thumbup:

lagertjes in de motor maken is ook nog een leuke upgrade
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Goed geslaagd Frank!

Ik herken de foto 3 uit je eerste post maar al te goed, heb er ook een stuk of 7 omgebouwd. Deze lagen toen ook tegelijkertijd uit elkaar :-)

Wel alle onderdelen per lok bij elkaar gehouden in een bakje.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Je 1139 heeft ook botsschade btw  :(

Fred ! je moet je onderschrift wijzigen, Bentink en Artitec hebben hem uit gebracht  :D :D
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
 @citaat
Ja, dat heb ik ook gezien.....  :(

Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
En wat ook nog kan is de koolborstelhouder vast te lijmen met secondelijm en dan van epoxyhars te voorzien een mede forumlid heeft hier afbeeldingen van in een topic maar ik kan het even niet zo snel vinden.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Citaat van: robert39 op donderdag 07 februari 2019, 20:42:29
lagertjes in de motor maken is ook nog een leuke upgrade
Ik denk dat dat voor mij nog een brug te ver is Robert..... Zit nu een 5 polige motor in en daar loopt hij goed op, dus dat laat ik dan maar zo.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 08 februari 2019, 20:08:16
En wat ook nog kan is de koolborstelhouder vast te lijmen met secondelijm en dan van epoxyhars te voorzien
hmmmm... daar kan ik me niet echt een voorstelling bij maken. En dan dus ook niet wat hier het voordeel van zou zijn.

Verder met het verfraaien van de buitenkant van de lok. In dit geval door het vervangen van de oude Märklin pantografen door exemplaren van Sommerfeldt. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen dat dat een hele verbetering zal zijn.

14. Een eerste plaatsing was nodig omdat het printje voor de sluitseinen met het schroefje van de pantografen vastgezet wordt. Klein probleempje was echter dat het schroefje wat Sommerfeldt meelevert een fractie te kort is. Dus een poos terug al via internet gezocht naar M2 schroefjes, die wat langer zijn, en deze onder meer bij Ali gevonden. Ik heb er gelijk maar 100 laten aanrukken, want dat was goedkoper, dan 20 van een Nederlandse site  8o


15. De isolatoren op de Sommerfeldt pantografen zitten op een andere plek dan die van Märklin. Maar als je én een schroefje moet vastdraaien én vier isolatoren tegelijk in bedwang moet houden, dan gaat er ergens een keertje iets niet goed. Dus met een (oude) soldeerbout de isolatoren heel voorzichtig aangetikt zodat ze aan de pantograaf zijn vastgesmolten.


16.


17. En dan kan je de pantograaf optillen zonder dat die kleine plastic dingetjes alle kanten op schieten ....


18. .... en op je gemak op de kap vastschroeven.


19. Even nog de vergelijking tussen de oude en de nieuwe pantograaf.

Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Voor nu de laatste loodjes met de 1100 lok:

20. Nog even een bovenaanblik van de Sommerfeldtpantograaf.


21. Twee van de vier printjes die ingebouwd zijn, met uiteraard de nodige spaghetti.


22. Het binnenwerk van bovenaf. De bedrading gaat allemaal naar een dragerprint voor een 21-polige decoder.


23. De bedrading wat getemd middels een paar stukjes plakband. Dit was de donkerste kleur die ik in huis had, maar met de kap op de lok zie je daar niet heel van. Zeker niet als je er niet op let :D


24. Alle draden op het printje gesoldeerd en die op het onderstel in het frame (zie net boven het printje) geplaatst. Ik heb nog geen juiste decoder voor deze lok dus voor nu ....


25. .... de kap erop geschroefd, statieportret geschoten (hij is er met de twee Sommerfeldt's zeker op vooruit gegaan!) en in zijn doos terug gedaan en voor nu opgeborgen.


Op naar het volgende project!
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Mooi resultaat Frank!
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Staat jou loc nou links ook hoger dan rechts, of lijkt dat maar zo?  (Ik bedoel de afstand tussen draaistel en kast)
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Mooi hoor.
Nu nog een ander nummertje erop.

Mvg. Marcel
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Citaat van: ErikW op maandag 11 februari 2019, 10:44:00
Staat jou loc nou links ook hoger dan rechts, of lijkt dat maar zo?  (Ik bedoel de afstand tussen draaistel en kast)
Is een bekend probleem van de marklin 1100 serie.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Hallo Frank,

massa veerring onder het draaistel met de sleper ontbreekt,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Ben den Hollander
gast

Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Citaat van: frenkievee op dinsdag 05 februari 2019, 21:20:00




Ik mis hier een massadraad naar een schroef van het ankerschild. Mogelijk mist die ook bij de nieuwe bedrading.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
 @citaat de massa zit wel op de dragerprint, naar het frame
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Ben den Hollander
gast

Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
 @citaat Moet ook naar de schroef van het ankerschild via een soldeerlipje 231470.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Citaat van: ErikW op maandag 11 februari 2019, 10:44:00
Staat jou loc nou links ook hoger dan rechts, of lijkt dat maar zo?  (Ik bedoel de afstand tussen draaistel en kast)
Ja, dat klopt. Dat zag ik ook toen ik de lok in de doos wilde doen. Bleek dat het kunststof frame rondom het draaistel niet met de twee pootjes in de daarvoor bestemde gaatjes geklikt was.

Citaat van: loc1200 op maandag 11 februari 2019, 11:40:36
Mooi hoor.
Nu nog een ander nummertje erop.
Dankjewel Marcel. Maar het nummer laat ik zo. Ik wil wel mijn 1631 t.z.t. omnummeren.

Citaat van: wissels op maandag 11 februari 2019, 12:45:03
massa veerring onder het draaistel met de sleper ontbreekt,
Die mag je me zaterdag even verder uitleggen. Ik neem de lok wel even mee.

@Ben en Robert:
Ik heb op het motorschild een soldeerlipje mee vastgeschroefd en daar zit een draadje op gesoldeerd naar de massa van de lok. Op foto 24 zie je dat rechtsboven als het lichtbruine draadje.
Re: Lok 1139 meer digitaal en superen
Mooi gedaan. Is het mogelijk aan te geven welke printjes gebruikt hebt en waar die te koop zijn?