Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eindelijk kunnen we weer

Gestart door vanb maandag 04 februari 2019, 22:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2008

offline
Eindelijk kunnen we weer
Na een aantal verhuizingen en andere privé verplichtingen, heb ik eindelijk rist en een plekje gevonden. Tijd om de hobby dus weer op te pakken. Hopelijk kan ik nu een blijvende baan gaan bouwen. Liefst weer een baan met aan beide kanten een spiraal naar een schaduwstation. Op de bovenhand twee eyecatchers station en mijn grote kolenmijn. Waarschijnlijk c rails/koploper. Heb een ruimte waar een tafel in kan van 3x2.10x1.80. Komende tijd eerste schaduwstation gaan bouwen, rest van de baan ontwerpen en een rijregelaar zoeken. Ben mijn cs1 kwijt na alle verhuizingen 😭😭😭 De ruimte vandaag wit gemaakt.
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Mooi dat er een begin is , de rest komt in stappen , mooie ruimte heb je nu in vergelijk met de vorige.
Banenplan opgeborgen in je hoofd of iets op papier?

Gr. Jan
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
hoi Jan,

Ga kijken of mijn oude pc nog opstart. Volgens mij staat daar wintrack nog op. Oude banenplan staat oo mijn oude laptop die ergens op de vuilstort ligt inmiddels  8o
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
 @citaat  :thumbup:
Nieuwe start, nieuwe kansen. Daar past een nieuw baanplan ook prima bij.

Zelf ga ik niet aan de bouw van een schaduwstation beginnen voordat ik een compleet baanplan heb. Het ontwerp van de bovenbaan zal dan ongetwijfeld nog aangepast worden, maar ik ga er van uit dat een compleet plan een goede indruk geeft waar de aansluiting tussen bovenbaan en schaduwstation moet komen.

Het ontwerpen van een schaduwstation vind ik gemakkelijker dan een mooie bovenbaan. Aan het eind van het ontwerpproces levert dat doorgaans geen onoverkomelijke problemen op. Daarom begin ik altijd met het ontwerpen van de bovenbaan. Als er bijvoorbeeld een groot station moet komen, is dat vaak het lastigst, en dan met name de wisselstraten aan beide uiteinden. Het kan ook een BW met veel sporen zijn, ook dat is puzzelen. Ondertussen hou ik in mijn achterhoofd dat er ergens een verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation moet komen. Daarover heb ik dan wel een globaal idee in m'n hoofd, maar dat kan nog gemakkelijk veranderen. Als er eenmaal een schaduwstation ligt, gaat dat niet meer. Daarmee wordt het ontwerpen van de bovenbaan moeilijker en bepaalde mogelijkheden zijn afgesloten.

Bij jouw wensen zou ik beginnen met het ontwerp van het station, daarna de sporen voor de mijn. Leuke combinatie trouwens. Als dat deel van het ontwerp grotendeels klaar is, zou ik weten of er één of twee spiralen passen, enkel- of dubbelspoor, en ik zou weten waar de bovenkanten van die spiralen uit moeten komen. En soms lukt het zelfs met een lang stijg-/daalspoor in plaats van (een deel van) een spiraal.
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Hoi Rob,  ben het met je eens hoor maar ik heb al 2 keer zi?n baan ontworpen alleen door omstandigheden nooit af kunnen bouwen. Daarom ga ik mijn oude pc eens opstarten en kijken of ik nog een plan kan vinden. Wil een station met 2 sporen voor de stoptreinen en twee doorgaande sporen en een kopspoortje voor de railbus die pendelt tussen de mijn en het station.

ge maikel
Re: Eindelijk kunnen we weer
succes met de bouw , ben benieuwd ....
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
 @citaat @citaat
Die railbus snap ik, da's natuurlijk handig voor de mijnwerkers. Maar moet er niet ook een ertstrein rijden? Bij de nieuwtjes van 2019 zitten ertswagens, bedoeld voor een ijzermijn. Da's vast geen toeval :D.
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 februari 2019, 19:24:05
@citaat @citaat
Die railbus snap ik, da's natuurlijk handig voor de mijnwerkers. Maar moet er niet ook een ertstrein rijden? Bij de nieuwtjes van 2019 zitten ertswagens, bedoeld voor een ijzermijn. Da's vast geen toeval :D.
887,76 ? vind ik wel eerder duur :-)
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
De complete set zou niet eens goed passen op Maikel's baan, maar ze zijn ook gewoon los te koop.

Maar voor wie van lange treinen houdt, wel, met 24 wagons heb je wat moois. En van de fabrieksprijs kan nog wel wat af, zeker als je ze allemaal koopt.

Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 februari 2019, 19:24:05
@citaat @citaat
Die railbus snap ik, da's natuurlijk handig voor de mijnwerkers. Maar moet er niet ook een ertstrein rijden? Bij de nieuwtjes van 2019 zitten ertswagens, bedoeld voor een ijzermijn. Da's vast geen toeval :D.

Ik heb een aardige sleep met ertswagons van de lange heinrich voor achter een stomer plus nog wat andere verschillende kolenwagons voor wat kortere sleepjes. Kolen kunnen dus wel vervoerd worden.

maikel
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Hoi Maikel,
leuk dat je weer gaat beginnen.
Ik ga je weer volgen. Sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
vandaag toch maar een schaduwstation uitgelegd. Wilde weer eens wat doen na zo?n lange tijd. 5 opstelsporen van zo 3 meter. Kan ik straks 2 rijlengtes achter elkaar kwijt. Jammer dat ik  niet kan rijden op dit moment.
Re: Eindelijk kunnen we weer
 @citaat Maak een keerlus aan de andere kant, dan kun je wel rijden. Bijkomend voordeel: wat er nu ligt kan direct getest worden :thumbup:
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Zijn CS is zoek............. 8o :( :-)

In ieder geval weer lekker bezig Maikel !!
Re: Eindelijk kunnen we weer
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Eindelijk kunnen we weer
Maikel, wil je een reactie geven op mijn PB? Bij voorbaat dank. Groet, Henk.