Nieuwe start, nieuwe kansen. Daar past een nieuw baanplan ook prima bij.
Zelf ga ik niet aan de bouw van een schaduwstation beginnen voordat ik een compleet baanplan heb. Het ontwerp van de bovenbaan zal dan ongetwijfeld nog aangepast worden, maar ik ga er van uit dat een compleet plan een goede indruk geeft waar de aansluiting tussen bovenbaan en schaduwstation moet komen.
Het ontwerpen van een schaduwstation vind ik gemakkelijker dan een mooie bovenbaan. Aan het eind van het ontwerpproces levert dat doorgaans geen onoverkomelijke problemen op. Daarom begin ik altijd met het ontwerpen van de bovenbaan. Als er bijvoorbeeld een groot station moet komen, is dat vaak het lastigst, en dan met name de wisselstraten aan beide uiteinden. Het kan ook een BW met veel sporen zijn, ook dat is puzzelen. Ondertussen hou ik in mijn achterhoofd dat er ergens een verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation moet komen. Daarover heb ik dan wel een globaal idee in m'n hoofd, maar dat kan nog gemakkelijk veranderen. Als er eenmaal een schaduwstation ligt, gaat dat niet meer. Daarmee wordt het ontwerpen van de bovenbaan moeilijker en bepaalde mogelijkheden zijn afgesloten.
Bij jouw wensen zou ik beginnen met het ontwerp van het station, daarna de sporen voor de mijn. Leuke combinatie trouwens. Als dat deel van het ontwerp grotendeels klaar is, zou ik weten of er één of twee spiralen passen, enkel- of dubbelspoor, en ik zou weten waar de bovenkanten van die spiralen uit moeten komen. En soms lukt het zelfs met een lang stijg-/daalspoor in plaats van (een deel van) een spiraal.