Dag Ed,
In aanvulling van het antwoord hiervoor:
Je moet heel goed uitkijken dat de spanning van de analoge trafo nooit ofte nimmer in contact komt met de digitale spanning, in deze de benedenleiding. Dit geeft schade aan de digitale apparatuur, kapotte eindtrappen en zo... Dit betekent dat de analoge spanning vanaf de bovenleiding niet via een eventueel slechte schakelaar in de analoge lok mag doorlekken naar de sleper en dus de puntcontacten. Even controleren dus of er geen verbinding bestaat. De schakelaar in je lok moet echt in de bovenleidingstand staan en dus niet een beetje ergens halverwege of zo. Ik heb 7 analoge loks op deze manier regelmatig te gast op de digitale baan en dat levert geen problemen op. Allen hadden gewoon van zichzelf goede scheidende schakelaars.
De digitale E-loks die ik heb rijden vaak genoeg ook met pantograaf op aan de draad en ze 'zien' niets van de spanning die op de rijdraad kan staan. De stroomafnemer op deze loks is immers alleen met een handmatig om te zetten beugeltje binnenin met de electronica te verbinden. Er is geen elektrisch contact. (zelfs dan nog, dan rijdt de digitale lok via de pantograaf in analoge mode, laat ik even buiten beschouwing)
M* maakt alleen in de handleiding van de aansluitmast melding van deze manier van gebruiken. Er zijn meerdere forumleden die op deze manier originele analoge E-tjes laten meedoen in de ritten.
Maar de Viessman bovenleiding, kan deze ook functioneel zijn? De M* en de Viessmann lijken erg op elkaar maar de M* masten hebben een geleidend metalen onderbuisje om de stukken rijdraad ook elektrisch te verbinden. De Viessmannen hebben een staafje met iets van een schuimbekleding toch, geleidt dat ook?
Succes, veel plezier en groeten,
Fokko
--
Zo een 'altbau' machine heb ik op een verlanglijstje staan...