Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 3329, analoge lok.

Gestart door eduardo maandag 04 februari 2019, 22:00:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Märklin 3329, analoge lok.
ik heb al tijden een digitale baan, nog met een control unit uit de beginperiode. Maar ik heb ook een analoge lok Märklin 3329. Die blijf ik mooi vinden en zou hem dolgraag digitaal zien rijden. Woonachtig in Almería/Zuid-Oost Spanje, waar men nog niet weet hoe je Märklin schrijft, laat staan dat er een winkel is waar een vakman hem kan omzetten, zou ik willen weten of ik als absoluut a-technisch persoon dat zelf zou kunnen.
Wat zou ik nodig hebben (een delta module natuurlijk) en hoe pak je zoiets aan? Van elektronica snap ik niets. Wat vinden jullie?
Ed
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Een mooie lok! heb je ook overwogen om op de bovenleiding een analoge spanning aan te brengen en deze lok vanaf de rijdraad op je digitale baan te laten rijden? een aansluitmast, een aansluiting op de railmassa en een Märklin trafo en je hebt een rijdende analoge lok op de digitale baan.
Succes!
Fokko
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Hi Ed,

Hier heb ik meerdere Workshops en hulp gegeven voor het digitaliseren van Loc's alleen nu wel een beetje ver weg.
Binnenkort in april zijn we in Rosés maar ook dat is nog een heel eind.
Wel een link gevonden voor ombouw van deze loc.
klik hier

Als je nog info nodig hebt hoor ik het wel.

groet
Harald
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Ola Ed .
Hier een link naar Marklin winkels, http://www.marklin-spain.com/home in Spanje.
Dichtsbijzijnde is Malaga, 200 km van Alméria.Je hebt het over Deltamodule, maar dat is http://www.marklin-spain.com/home achterhaalde techniek..Je kunt de lok ook naar NL opsturen .Verzending vanuit NL is dat  +-14,00 euro met volgcode. ..Vanuit Spanje weet ik het niet.
Afstand naar Roses is bijna 1000 km.😊Maar wel een leuk ritje langs de Costa's.
Voor ombouw kun je me een PB sturen .
Hasta lapasta, Koos
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Märklin 3329, analoge lok.
een verwijzing naar een heel oud artikel https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46185.0 op ons forum had je al opweg kunnen helpen.

Maar om kort te gaan heb je de volgende opties:
- motor en veldspoel laten zoals het is en een 6080 (digitaal) of 6603 (delta) inbouwen in plaats van de rijrichtingrelais
- motor en veldspoel en rijrichtingsrelais vervangen door set 60760.
- motor vervangen door ombouwset 60491, decoder dan naar keuze bijv. Márklin mLD 60972 (geen sound) of mSD 60977 (E-lok) of een andere decoder naar keuze.

(Noot: Ik geef geen oordeel wat mogelijk is. Ik geef alleen de opties)

John (VT601)
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
wat een schitterend idee, ga ik aan werken, de bovenleiding is van Viessmann
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Fokko, laatste vraagje. Als ik analoge spanning zet op de bovenleiding heeft dat dan invloed op mijn digitale E-loks? Die krijgen hun "instructies" via de rails.

ed
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Nee.
Zolang rood beneden en rood boven maar niet met elkaar wordt verbonden.
Mvg. Marcel
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Dag Ed,

In aanvulling van het antwoord hiervoor:

Je moet heel goed uitkijken dat de spanning van de analoge trafo nooit ofte nimmer in contact komt met de digitale spanning, in deze de benedenleiding. Dit geeft schade aan de digitale apparatuur, kapotte eindtrappen en zo... Dit betekent dat de analoge spanning vanaf de bovenleiding niet via een eventueel slechte schakelaar in de analoge lok mag doorlekken naar de sleper en dus de puntcontacten. Even controleren dus of er geen verbinding bestaat. De schakelaar in je lok moet echt in de bovenleidingstand staan en dus niet een beetje ergens halverwege of zo. Ik heb 7 analoge loks op deze manier regelmatig te gast op de digitale baan en dat levert geen problemen op. Allen hadden gewoon van zichzelf goede scheidende schakelaars.

De digitale E-loks die ik heb rijden vaak genoeg ook met pantograaf op aan de draad en ze 'zien' niets van de spanning die op de rijdraad kan staan. De stroomafnemer op deze loks is immers alleen met een handmatig om te zetten beugeltje binnenin met de electronica te verbinden. Er is geen elektrisch contact. (zelfs dan nog, dan rijdt de digitale lok via de pantograaf in analoge mode, laat ik even buiten beschouwing)

M* maakt alleen in de handleiding van de aansluitmast melding van deze manier van gebruiken. Er zijn meerdere forumleden die op deze manier originele analoge E-tjes laten meedoen in de ritten.

Maar de Viessman bovenleiding, kan deze ook functioneel zijn? De M* en de Viessmann lijken erg op elkaar maar de M* masten hebben een geleidend metalen onderbuisje om de stukken rijdraad ook elektrisch te verbinden. De Viessmannen hebben een staafje met iets van een schuimbekleding toch, geleidt dat ook?

Succes, veel plezier en groeten,

Fokko

--
Zo een 'altbau' machine heb ik op een verlanglijstje staan...
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Ola Ed,
Lotgenoot!!
Zelf woon ik in Portimão (Portugal) en heb ook problemen met het verkrijgen van artikelen.
In Portugal heb ik ooit in Lissabon een winkel met Märklin gevonden met een plank van ongeveer 2m! Ikzelf heb thuis meer.
Gelukkig weet ik wel hoe mijn loks moeten worden omgebouwd, maar naar Almeria is toch wel een stukje sturen. Ik kan je dus niet helpen.
Kom je echt nooit meer in NL? Ikzelf 2x / jaar. Buiten calamiteiten zoals een begrafenis een tijdje terug.
Vwb de optie om analoog via de bovenleiding te rijden: kan natuurlijk wel, maar het kan dan eigenlijk alleen handmatig en alleen met eloks. Beveiliging zal een probleem zijn. Zal wel mogelijk zijn maar m.i. redelijk gecompliceerd en meer voor de beter onderlegde elektronica-hobbyist.
Dus: opsturen/meenemen naar NL.


Re: Märklin 3329, analoge lok.
Boa noite Joske .
Dat is leuk om te horen .Ik kwam zelf ,tot 2018 , regelmatig in de Algarve (Carveiro). Ik heb vrienden in Armacąo de Pera wonen.Deze komen regelmatig naar NL. Mocht je dus wat nodig hebben van Marklin,  dan wil ik aan hen vragen of zij dat dan voor je willen meenemen.

Verder het advies aan Ed, als je bovenleiding wilt gebruiken, haal dan de sleper er onderuit en zet het hendel B+O vast.
Adieus Koos 
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Dat met de Viessmann masten zal ik moeten uitproberen Fokko, ik heb destijds de Märklin masten vervangen door Viessmann omdat ik de Märklin bovenleiding veel te grof vond en die van Viessmann veel fijner, realistischer. Ik kan nu alleen maar zeggen hoe fijner, dunner je bovenleiding hoe sneller de pantograaf zijn "baan" verliest en er naast hangt met alle gevolgen van dien. Jammer, mijn advies: gebruik Viessmann, maar niet met te lange draadstukken die onder de druk van de pantograaf gaan verschuiven van plaats.
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
goedemorgen,
Daar heb je het : de beter onderlegde elektronica-hobbyist. En dat ben ik dus niet, ik ben puur maquettebouwer, met een overdreven gevoel voor details. En dat is míjn hobby, een ander leeft zich uit in de elektronica. En zo zien wij dat "treintjes" voor ieder wat wils biedt. Maar het gebrek aan elektronica kennis speelt mij wel parten af en toe.

ed
Re: Märklin 3329, analoge lok.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: Märklin 3329, analoge lok.
goedemorgen, bedankt, dat van die sleper had ik al aan gedacht, de meest veilige manier.


ed