Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

marklin mobil station

Gestart door MarklinNathan maandag 04 februari 2019, 19:22:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin mobil station
is de marklin central station (29000) een aanrader om mee te `werken`
Re: marklin Central station
Waarom denk je van wel? En waarom denk je van niet? Märklin stopt het ding niets voor niets in zijn startsets. Dus wat wil je allemaal? Grote plannen? Of wil je eerst bescheiden blijven proberen? Wil je niet bescheiden blijven schaf je voor 1000+ euro een Märklin Central Station 3+ aan waar je de komende paar jaar toch maar 5% van de functies mee doet. Of je gebruikt deze MS2/3 en je gaat daar lekker de digitale modelspoorwereld mee ontdekken. Later als je "groot" bent in het digitale modelspoorwereldje dan hang je hem aan je nieuwe Central Station als 3de rijregelaar.

Aan jou de keuze.

Groet Ronald.
PS: Als ik opnieuw zou beginnen zou ik niet voor 3rail kiezen maar 2rail met een Roco z21(start) + Multimaus. Dan kan je alle kanten op inclusief besturing vanaf de pc en je slimme telefoon. En het is goedkoper ;) maar wie ben ik  O:-D
Re: marklin Central station
Lid sinds: 2011

offline
Re: marklin Central station
Wat je hier laat zien Nathan is geen central station, maar een mobile station.
Ik kan je een central station zeker aanraden, maar de prijs daarvan is even anders.
Misschien is het verstandig om een Märklin catalogus totaalprogramma 2018/2019
aan te schaffen. En verder staat er op de computer bij märklin heel veel en uiteraard
nog meer hier bij het 3rail forum.
Neem de tijd en vraag als je een beetje er in thuis bent.
Ook leerzaam is om eens bij een stamtafel te kijken en te vragen.
Succes.
Re: marklin mobil station
IK bedoelde ook mobile station  :D
Re: marklin Central station
Citaat van: ronaldk op maandag 04 februari 2019, 19:33:30
PS: Als ik opnieuw zou beginnen zou ik niet voor 3rail kiezen maar 2rail met een Roco z21(start) + Multimaus. Dan kan je alle kanten op inclusief besturing vanaf de pc en je slimme telefoon. En het is goedkoper ;) maar wie ben ik  O:-D
Je bent hier op het 3railforum en loopt de boel een beetje af te kraken ik weet niet wat hier de toegevoegde waarde van is?

Nu weer ontopic de Marklin 29000 is een prima set om mee te beginnen als 3rail rijden ;) heb deze set zelf ook gebruik het hoofdzakelijk om met te testen omdat ik zelf geen baan heb,deze heb ik in mijn ouderlijkhuis samen met mijn vader.
Verder is de MS2 die in de set zit later te combineren met een CS3/+ zeker als je zelf achter de knoppen wilt gaan zitten maar er zijn ook goedkopere oplossingen als je helemaal automatisch met een PC wilt gaan rijden bvb de digikeijs 5000.
Re: marklin Central station
 @citaat  Markje, Markje toch ....

Citaat van: hmmglaser op maandag 04 februari 2019, 19:52:47
Je bent hier op het 3railforum en loopt de boel een beetje af te kraken ik weet niet wat hier de toegevoegde waarde van is?

Advies geven. Onafhankelijk  :D

Citaat van: hmmglaser op maandag 04 februari 2019, 19:52:47
...  maar er zijn ook goedkopere oplossingen als je helemaal automatisch met een PC wilt gaan rijden bvb de digikeijs 5000.

Zelf geef je ook het goede voorbeeld  :D  :D  :thumbup:  :thumbup:

Maar er is niets mis met de MSII / MS III dus dat is goed om te beginnen.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: marklin Central station
hoi,

Citaat van: 1200Blauw op maandag 04 februari 2019, 21:37:10
Op dat andere forum word je compleet afgemaakt als je daar andersom zou "adviseren"... Hier is men wat toleranter ten opzichte van "andersdenkenden"  :D

Valt wel mee. Daar is het stukken minder dan hier. Ze zijn veel tolleranter. Als iemand met zijn 3-rail-treintjes wil rijden dan is dat geen probleem hoor. :D Ze hebben nu zelfs een 3-railer als voorzitter gekregen  :D  :thumbup:  :thumbup: Je moet alleen niet aankomen met B**LSH*T-verhalen dat iets perfect en dat het enige merk de ware is en dat soort zaken. Sommige mensen hebben daar een heel handje van ;)  Er is meer op de wereld ;)  :)

Citaat van: 1200Blauw op maandag 04 februari 2019, 21:37:10
Nu ik er zo over nadenk: eigenlijk is dit hele verschijnsel gewoon een afspiegeling van de hedendaagse samenleving, waar tolerantie het ongewild ook moet opnemen tegen polariserende krachten, maar dan op kleinere schaal (H0 zeg maar ;-)).

Jep, inderdaad.

Citaat van: 1200Blauw op maandag 04 februari 2019, 21:37:10
Ook met een MS kun je later uitbreiden richting een CS. Voor computergestuurd rijden is dat vooralsnog minder geschikt denk ik (dan zou een Digikeijs-centrale een goede betaalbare volgende stap zijn), maar de vraag is of je dat wilt. Een MS is bijzonder eenvoudig in gebruik en je kunt er al best veel mee, tot programmeren van decoders op CV-niveau toe.

Een Digikeijs DR5000 is niet de meest logische stap voor een 3railer. Je zit dan vooral te klooien met het Motorola en MFX-protocol te klooien. Dan moet je eigenlijk al bijna bij de eerste aankoop rekening meegaan houden.

Groet Ronald.
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: marklin mobil station
Beste Nathan,

Leuk/goed om het vak te leren, als je dat geleerd hebt (en dat duurt even), kun je beslissen verder te gaan met het M.S. of over te schakelen op het C.S. of de Ecos of een hele andere centrale.

Groet, Anne W
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: marklin mobil station
Ja!

Succes,

Fokko
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin mobil station
Hoi Nathan,

Volgens mij zit er in Apeldoorn een hele goede winkel die luisterd naar de klant.
Zoek gewoon goed uit wat je precies wilt.
Want veel reageerders hier kijken daar niet naar :thumbdown:
En slaan je om de oren met verschillende centrales, en vaak hun eigen keuze.

Een MS3 is voor een beginnend digitale 3railer een goede start, en het MFX protocol is dan makkelijk vanwege het automatisch aanmelden van je loks.

Daar is het MFX protocol ook niet uniek in, er is nog een protocol die dat kan.
Maar zal je daarmee niet vervelen :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: marklin Central station
Citaat van: ronaldk op maandag 04 februari 2019, 19:33:30
Wil je niet bescheiden blijven schaf je voor 1000+ euro een Märklin Central Station 3+ aan
Niet zo overdrijven hè. Het is ? 1000-. Iets van ? 850,- voor de CS3+ en ?80,- voor de adapter.

Voor de rest zou ik het advies volgen van Hans. Laat je lekker informeren bij een winkel in de buurt.
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: marklin mobil station
  :offtopic: @citaat Je kunt van die ? 1000,- gerust nog eens ? 200,- afhalen zie aanbieding van ? 719,99 voor de cs3+   :offtopic:

@MarklinNathan Stel eerst voor jezelf vast wat je plannen met een modeltreinbaan zijn, zoals kleine/grote modelbaan, handmatig rijden of computergestuurd etc., heb je veel/weinig tijd om aan de hobby te besteden en vooral belangrijk, hoe groot is je budget ?
Als je dat voor jezelf op een rijtje hebt, en je alle adviezen (zowel via het forum verkregen als bij de modeltreinwinkelier) ook meetelt kan je denk ik zelf een goede afweging maken wat het beste bij je past.




Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: marklin mobil station
Hoi Nathan,

Ik lees via je profiel dat "je af en toe een baantje uit legt".
Dan lijkt me zo'n mobile station meer dan voldoende en blijft -zoals je hierboven al kon lezen- altijd bruikbaar.

Tegen de tijd dat je een "echte" baan wil maken, heeft Märklin misschien al  de CS-5 uitgebracht. Daar zou ik me nu nog niet druk over maken.

Het gaat er nu vooral om, wat je er nu precies mee wil doen.
Zet die wensen op een rijtje, praat er (hier) over en maak je keuze.

Zelf rijd ik al jaren naar volle tevredenheid met de MS 1, meer hoeft van mij niet. Zou ook niet weten, wat ik met een CS 3 zou moeten.
Ik bedoel maar  :P

Grtz Tony





Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: marklin mobil station
Zelf heb ik de 29000 aangeschaft voor een volgende baan en tot die tijd om kennis te maken met de digitale mogelijkheden met wissels en seinen. Gaat daar prima mee vandaar mijn Ja.
Fokko
Re: marklin mobil station
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 05 februari 2019, 00:41:24
Volgens mij zit er in Apeldoorn een hele goede winkel die luisterd naar de klant.
Zoek gewoon goed uit wat je precies wilt.
Mijn mening over winkeliers is dat ze in eerste plaats verkoper zijn en dan pas al het andere er is wel kennis maar schat het niet te hoog in(er zullen uitzonderingen zijn)Maar één ding weet ik zeker en dat is dat er hier op het forum meer kennis aanwezig is.
Dus neem rustig de tijd en laat je niet gek maken met verkoop praatjes.
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin mobil station
Natuurlijk zijn de meeste winkeliers ook verkopers.
Maar de winkel in Apeldoorn heeft zeker luisterende medewerkers dan wel de eigenaar zelf.
Die dringen je niks op, want ze weten zeer goed dat je toch wel naar hun toe bent gekomen  met een vraag of bestelling.
Laten het dan de uitzonderingen zijn, maar zeker vakbekwaam.

Als je er nooit bent geweest kan je ook moeilijk een beeld hebben.
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: marklin mobil station
Met die winkelier heb ik goede ervaringen. Ik wist zelf ook al veel dus wat ik hoorde kon ik gelijk aannemen bevestigen of niet. Heb geen onzin gehoord.

Maar eh over een Mobile Station. Die zit nou juist in de startsets om je te laten wennen aan het digitaal rijden. Deze versie heeft heel wat in z´n mars maar dat heb je waarschijnlijk en hopelijk al op het internet uitgezocht. Een MS past op een later tijdstip als je baan, voorraad locomotieven, seinen en wissels en niet te vergeten je wensen aangaande automatische besturing en nog meer functies de mogelijkheden van een MS is ontgroeit prima in de digitale wereld van een CS, computerbesturing etc.
Of je besluit de MS te verkopen, er zijn altijd wel kopers voor te vinden en gaat een ander systeem kiezen die bij voorkeur ook alle Märklin protocollen aan kan. Märklin systems (nieuwe versie) kan ook DCC decoders en de multiprotocoldecoders aan die de overige merken in hun loks stoppen die deze loks special voor ons M-lovers maken dus maak je keuze en vertel het ons.
Dirk
Re: marklin mobil station
Als je veel rijdt, kun je tot 40 loks oproepen!
Je kunt er ook wat seinen en wissels mee besturen (ik weet niet hoeveel, de wissels en seinen schakjel ik analoog. Alles met decoders doen werd voor mij te duur!)
Twee loks tegelijk besturen kan niet, dan moet je steeds (een beetje onhandig!) wisselen.

Ik zou best een Central Station willen of iets dergelijks, maar koop liever er een tweede MS2 bij. Goedkoop voor veel rijplezier.

groetjes Wim
Re: marklin mobil station
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: marklin mobil station
Dan heb je nog twee handen nodig per MS.
Een CS2 kan je tweede hands op de kop tikken, maar vraag wel welke software versie erop staat en welke van de drie uitvoeringen je koopt. Je hebt de volgende nummers 60213, 60214, en de laatste 60215. Die zit laatste zit vlak voor de CS3.
Maar ook de updates gaan verder en deze maand is er een laatste bijgekomen.
Dat nummer ervan vindt je ook hier op het forum.

Is de MS dan niet meer nodig?
Nou overbodig is ie niet, want je kan zo ook een lok extra regelen en met de CS de wissels schakelen, mits die digitaal zijn dan.
Bovendien kun je op de CS goed volgen wat je doet.
Maar goed dat ligt niet iedereen even lekker, en die kozen een andere centrale.
De MS kan er zelfs 2 maal aan toegevoegd worden en meer zelfs wanneer je een terminal gebruikt. Die plaats je dan ergens onder je baan, en je bent niet zozeer aan de standplaats van de CS afhankelijk.

Maar goed ieder zijn ding en ook niet iedereen heeft een budget waar van het einde nooit in zicht komt :D