Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanontwerp Märklin-C

Gestart door TheCrow68 maandag 14 januari 2008, 07:47:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp Märklin-C
TheCrow68
gast

Baanontwerp Märklin-C
Hoi mede-wisselstroomfanaten,

Bij deze mijn huidige baanplan, e.e.a. moet wel nog opgebouwd worden want ik zit nu nog in de plan-fase  :D ... laat me gerust weten wat jullie er van vinden. Te zien zijn 2 plaatjes: één van de onderbouw (schaduwstation) en één van de zichtbare bovenbouw.
Het plan is gemaakt in DRail versie 2.44 (jazekers, de gratis volledig werkende versie die volgens mij praktisch nergens meer te vinden is op internet...) en het rooster heeft de afmetingen 50x50 cm., dit ter referentie.
Het railtype is, zoals het onderwerp al aangeeft, Märklin-C.
De dimensies van de baantafel, in U-vorm, zijn als volgt:

Breedte: 375 cm
Breedte linker "poot": 100 cm
Breedte rechter "poot": 100 cm
Diepte linker "poot": 150 cm
Diepte rechter "poot": 250 cm
Breedte verbindingsstuk tussen linker-en rechter "poot": 160 cm (bij benadering)

De maten hierboven zijn nog even ietwat experimenteel aangezien de onderbouw nog moet worden opgezet. Op dit moment staat een andere onderbouw maar daar ben ik niet echt tevreden over (en staat aan de andere kant van onze zolder). Deze week gaat e.e.a. op de schop en wordt de nieuwe baantafel, zoals op het ontwerp te zien is, gerealiseerd.

Maar goed, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus hier komen de baanplannen voor de onderbouw en de bovenbouw (in die volgorde):



En hier de bovenbouw (zichtbare deel):



De onderbouw laat het aanloopvlak richting schaduwstation zien met 4 opstelsporen. Nu heb ik op dit forum al mogen lezen hoe je zelf een contactrail maakt met C-rails maar wat ik eigenlijk wil bereiken is, dat de loc vanzelf tot stilstand komt op die contactrail zodat het lampje dat de bezetmelding geeft blijft branden. Is het mogelijk dat ik middels een eenvoudige aan-uitknop dat spoor weer van stroom kan voorzien of is een combinatie van stoprail en contactrail niet mogelijk? Enige en enkele tips zijn in elk geval ook van harte welkom!!!!

De bovenbouw laat het tweesporig "paradevlak" zien dat leidt naar het kopstation met 4 sporen en zowel voor het station als naast het station wat opstelsporen voor locs en bedrijfssporen voor fabrieken en een goederenloods.

Met nogmaals het vriendelijke verzoek jullie mening te horen! Het heeft al heel wat uurtjes gekost voordat ik überhaupt een baanplan had..... :shock:

PS... wie op dit forum wonen in Limburg? Ik zag al tot mijn plezierige verrassing dat de oprichter van dit forum uit Elsloo afkomstig is....ikzelf ben geboortig van Stein, dat zal mensen uit onze contreien wel wat zeggen denk ik... :D

Groetjes,
TheCrow68
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hallo TheCrow68,

Zelf kom ik uit Maastricht, dus Stein is wel bekend.
Wat betreft je contactrail en stoprail kan dat wel met C-rails, zelf heb ik dit op mijn baan ook toegepast en dat werk naar behoren.

Je kan de middel rail voor stopsectie maken en een van de buiten rails als bezet melder, zal later wat foto's laten zien van mijn rails.

Groeten Piwie.
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hoi Piwie,

Thanx voor je antwoord en alvast voor de foto's van je contact/stoprail!! Geweldig!!

Jij uit Maastricht? Jahaaaa daar komen we (mijn vriendin en ik) graag, voornamelijk om te winkelen en lekker te eten bij Reitz op de Markt....is ondertussen een traditie hahaha...nee, Maastricht is top  8)!

O ja, het is Crow of Crowtje voor vrienden...daar er een heleboel sympathieke mensen op dit forum zitten denk ik dat deze benaming wat handiger is nietwaar...?

O ja (deel 2)... ik woon ondertussen al wat jaartjes niet meer in Stein, heb al overal en nergens gewoond maar woon nu met mijn lieve meissie in Buchten, nabij Born (waar de beroemde NedCar fabriek staat). Voor wie dit weten wil...!

Piwie, nogmaals vele malen dankjewel voor je antwoord en ik wacht je foto's met plezier af!!!!

Groeten,

TheCrow68
Re: Baanontwerp Märklin-C
Ik vind het een mooi ontwerp, je zou misschien nog een setje wissels in de perronsporen kunnen plaatsen zodat je met je lok kunt omlopen. Een stukje spoor dichtbij het station om een lok op weg te zetten kan ook handig zijn.

Verder klopt je onwerp prima, genoeg sporen in het schaduwstation, genoeg ruimte op de sporen langs het perron. Mooi plan.
Re: Baanontwerp Märklin-C
Marklin-Tim
gast

Re: Baanontwerp Märklin-C
ziet er wel leuk uit dit ontwerp... ga zo door!!
Re: Baanontwerp Märklin-C
philippe_007
gast

Re: Baanontwerp Märklin-C
Persoonlijk zou ik in het schaduwstation (linker spoor op rechter arm) nog wat extra opstelsporen maken. Zo te zien zouden er daar nog een 3-tal bij kunnen.
Het is maar een idee.
Zie schets.... een tekening zegt meer dan 1000 woorden zoals je zegt....
Re: Baanontwerp Märklin-C
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanontwerp Märklin-C
ziet er goed uit
en inderdaad zou ik ook iets meer opstelsporen maken net als wat
philippe_007 al zei
ziet het er net even nog iets beter uit denk ik
groet robert
Re: Baanontwerp Märklin-C
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor zowel jullie complimenten als voor alle goede raad! Ik zal het zeker ter harte nemen. De reden waarom ik "maar" 4 opstelsporen heb ingecalculeerd is een beetje maf misschien...dat komt omdat ik "maar" 6 electrische wisselaandrijvingen heb....en er 6 wissels in het verdekte deel c.q. het schaduwstation zijn verwerkt.... :D ..... vandaar dat ik het linker enkelspoor wat door Philippe_007 is uitgebreid met een 3-tal extra opstelsporen zo heb gemaakt als gepland. Zou ik op korte termijn mijn hand kunnen leggen op een aantal extra elec. wisselaandrijvingen dan zal ik Philippe's aanwijzing zekers te weten uitvoeren!!!!

Beste vrienden, nogmaals hartelijk dank voor al jullie geweldige commentaar, ik kan er zeker wat mee!!!!

Vele groeten,

TheCrow68
(Crow of Crowtje voor vrienden....that means you too!  8))
Re: Baanontwerp Märklin-C
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Baanontwerp Märklin-C
Crow,

In je schaduwstation heb je toch alleen maar wissel aandrijvingen nodig in de wissels die naar de opstelsporen leiden.
De wissels aan de uitgaande zijde hoeven niet aangedreven te zijn. Dat scheelt een aantal aandrijvingen.
Dus met je zes aandrijvingen die je hebt, zou je de uitbreiding kunnen realiseren.

Charlie.
Re: Baanontwerp Märklin-C
philippe_007
gast

Re: Baanontwerp Märklin-C
Als je nu de aandrijvingen niet hebt kan je mss best al de bedrading voorzien...
Nadien kan je ze dan zonder moeite integreren... :P
Ik heb hier trouwens op een ander draadje gezien dat iemand onder de C-wissels gaten maakt, zo kan hij steeds aan de motor als er iets aan is. In uw geval is het dan een aandrijving plaatsen.
Dit is volgens mij een fantastisch idee en zeker te overwegen..
Re: Baanontwerp Märklin-C
Beste Charlie en Philippe,

Hartstikke bedankt voor jullie antwoord!!! Even jullie apart beantwoorden:

Charlie: hartelijk dank voor de tip, daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden!! Dusss dan kan ik alsnog het idee van Philippe uitvoeren. Geweldig  :lol: !!! Daar ga ik dus zeker iets mee doen!!

Philippe: ook een prima idee waarvoor mijn niet mis te verstane dank!!!! Ook dit neem ik mee in de opbouw (de zolder is bijna gereed voor de nieuwe opstelling, kan haast niet wachten  :) )

Enfin heren, jullie hebben me (weer) van een flinke stoot inspiratie gediend, ik dank jullie beiden nogmaals hartelijk!!!

Zie jullie op het forum, have several nice days,

Crowtje
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hi Crow,

Hier wat (opbouwend) commentaar op je ontwerp.

1 - Trek de bogen in de overgang tussen het onderdeel en de bovendeel iets verder door. Omdat de baan dan minder strak langs de kant van je onderbouw loopt, ziet het er wat echter uit. Bovendien heb je dan meer ruimte voor een tunnelportaal en omgeving.
2 - Bij de 3 opstelsporen aan de binnenkant, met meegebogenwissels: Het spoor takt hier af van de hoofdbaan met een normale wissel, en dan een tegenboog. Ik zou in plaats van de tegenboog er een normale wissel gebruiken waardoor je een stukje spoor langs het hoofdspoor krijgt.
Dat is mooier i.v.m. beveiliging tegen wagens die de hoofdbaan op zouden kunnen rollen vaanf de opstelsporen. Het is ook handig omdat je dan op die 3 sporen kunt rangeren zonder het verkeer op de hoofdbaan stil te leggen.
3 - Op dit moment is er maar 1 plaats waar een loc om de stam heen kan rijden, namelijk linksboven. Ik zou daar rechtsonder nog een 2e plek voor maken, waarbij dan meteen ook langere stammen mogelijk zijn.
4 - Bij de kruising gebruik je 2 wissels en 2 kruiswissels. Net voor die bovenste wissel zou ik nog een wissel plaatsen, met daaraan een kort stukje spoor dat naar links langs de 2 wissels naar het goederendeel loopt.
Dan kun je op dat stukje spoor een loc parkeren, die eventueel de stam van een trein die rechts je station binnengelopen is, kan overnemen. Dat kan een rangeerloc zijn, die met de stam kan rangeren. Maar het kan ook een hoofdlijn loc zijn, die met de trein vertrekt.

Met de laatste 2 ideeën breng je veel meer variatie op je station. Behalve alleen heen-en-weer pendelen en wat rangeren, kun je dan ook pendelen via loc-omloop, en pendelen via loc-overgave.

Het plan ziet er in mijn ogen verder heel mooi uit:
- Goed gebruik van de ruimte die je hebt
- Niet gewoon een ovaal, acht of zoiets
- realistisch sporenverloop, geen "speelgoedbaan", vooral door het gebruik van bochten en de verschillende afstanden tussen de sporen in het station

Hopelijk heb je wat aan mijn ideeën. Helaas lukte het me niet om een plaatje toe te voegen (kan iemand me uitleggen hoe dat moet?), want dat had het allemaal wel wat duidelijker gemaakt...

Succes!
EgMaf
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hoi EgMaf,

Wat een geweldig uitgebreide uiteenzetting van je kijk op mijn ontwerp! Ik ga in elk geval je ideeën uitwerken, als e.e.a. lukt zal ik het vernieuwde plan binnenkort in dit draadje posten.
Wat je schrijft spreekt me in elk geval enorm aan -geldt ook voor de anderen die al tips hebben gegeven!- dus ook jouw opmerkingen ga ik inplannen!

In elk geval, nogmaals: DANK!

Vele groeten,

Crowtje
Re: Baanontwerp Märklin-C
philippe_007
gast

Re: Baanontwerp Märklin-C
Citaat van: EgMaf op woensdag 16 januari 2008, 13:11:32
Hopelijk heb je wat aan mijn ideeën. Helaas lukte het me niet om een plaatje toe te voegen (kan iemand me uitleggen hoe dat moet?), want dat had het allemaal wel wat duidelijker gemaakt...
EgMaf,
Ik post mijn foto's op http://load.imageshack.us/
Dan click je op de knop "Voeg afbeelding toe" en tussen de [ img ] [ /img ] zet je de URL die je krijgt op boven vernoemde site. De url zal er vb zo uitzien: http://img146.imageshack.us/my.php?image=tein4x1pl6.jpg
Indien het niet lukt, laat maar weten via een PB...
Re: Baanontwerp Märklin-C
Even proberen dan...


He, een plaatje! En nog ontopic ook!

Even terug naar mijn verhaal:
1. is groen in het plaatje
2. is rood
3. is geel
4. is blauw

Hope this helps!
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hoi EgMaf,

Ik mag je weer bedanken voor je moeite en de gouden tips!
Nadat ik je post heb gelezen ben ik zowat meteen aan de slag gegaan met DRail om je suggesties in te plannen. Ik moet zeggen, ben aardig op weg dus ik hoop gauw mijn belofte om het nieuwe ontwerp te posten in deze draad te kunnen waarmaken.

Je uiteenzetting was heel helder maar een plaatje zegt inderdaad toch even iets meer  :D   ... maar ik waardeer de door jou genomen moeite enorm!

Dus: hulde!

Als e.e.a. is gewijzigd/aangevuld post ik het plaatje in deze draad.

Vele groeten,

Crowtje
Re: Baanontwerp Märklin-C
Crowtje,

Zoals beloodt de foto's van mijn bezetmelder met stopsectie rail.


Groeten Piwie.
Re: Baanontwerp Märklin-C
Beste mede-wisselstroomfanaten,

Ik beloofde een aantal posts geleden dat ik de op basis van EgMaf's suggesties/tips mijn oorspronkelijke baanplan zou aanpassen en publiceren in dit draadje. Welnu, e.e.a. is gelukt en bij deze, de uitgewerkte suggesties van EgMaf in mijn baanontwerp:

De bovenbouw:



De onderbouw:



Wie nog kritiek/commentaar o.i.d. wil leveren, is bij deze uitgenodigd zulks te doen! Overigens, de reactie's totnutoe vind ik erg fijn en het doet me goed dat er zoveel fijne mensen op dit forum aanwezig zijn!

Ik zie jullie (evt.) reacties graag tegemoet,

Vele groeten,

TheCrow68
Re: Baanontwerp Märklin-C
Kijk, dat stimuleert!
Ik heb ondertussen ook nog wat andere dingen bedacht:

Bovendeel:
Met de extra wisselverbindingen (rood) kan een trein voor het station wachten tot "zijn" spoor leeg is, zonder daarmee het overige treinverkeer meteen helemaal stil te moeten leggen.
Bij de 2 sporen in de groene elips vraag ik me af of die niet te dicht bij elkaar liggen om beide sporen te kunnen vullen met wagons. Ik ken de rail-geometrie daarvoor niet goed genoeg.



Onderste deel:
Als je meer opstelruimte zou willen, kun je een aantal extra kopsporen hier neerleggen (voor treinstellen), eventueel ook met omloopspoor (zoals ik rechts getekend heb) om een lok te kunnen laten omlopen. Net als bij het bovenstation zou je zelfs nog een wachtspoortje voor een verse loc kunnen toevoegen.
De wisselverbinding linksboven zorgt ervoor dat de kopsporen van & naar beide hoofdsporen kunnen.



Veel plezier ermee!
EgMaf
Re: Baanontwerp Märklin-C
Heeeyyyy EgMaf,

Wederom dank voor je aanpassingen!

Je ideeën zijn wat mij betreft erg praktisch en mooi, ik moet alleen even kijken of mijn rail-inventaris ook deze wijzigingen toestaan... :D ... nu heb ik de laatste tijd wel wat extra rails aangekocht maar evengoed, sinds het herinrichten van de zolder even prioriteit had (op basis van die herinrichting heb ik nl. het huidige baanplan ontwikkeld) ben ik aan totaalinventarisatie nog niet toegekomen. Dus ik moet even kijken of de uitbreidingen zoals jij die in je laatste post omschrijft wel uitvoerbaar zijn. Daar ik de laatste tijd alweer wat "nieuwe" spullen -maar wel errrrg mooie spullen!- heb aangeschaft voor onze teergeliefde hobby moet ik even de knip op de beurs houden...anders schiet mijn wederhelft me hart-stik-ke dood  :lol: :lol: :lol:

Maar ik zie je wijzigingen c.q. suggesties zeker zitten! En wederom mijn welgemeende dank!!!!

Wie nog meer mooi ideeën voor me heeft hieromtrent....men blijft welkom!

Alvast een goed weekend voor iedereen,

Vele groeten,

TheCrow68
Re: Baanontwerp Märklin-C
Hmm budgettaire beperkingen, ik ken het....

Wat je zou kunnen doen met die onderste opstelsporen, is alleen de 2 wissels in de hoofdlijn en de 1e afsplitswissel vast aanleggen. Dan kun je later alsnog de rest aanbouwen zonder dat je rails hoeft op de breken.
Re: Baanontwerp Märklin-C
Lijkt me een strak plan :lol:, kun je de inkopen verdelen over het hele jaar heeft de wederhelft niet te klagen want het zijn maar kleine aankopen.

Groeten Piwie.