Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Sleper voor electrotren

Gestart door mustanglover maandag 04 februari 2019, 10:23:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper voor electrotren
Is er iemand die kan helpen , ik heb verschillende electrotren locs waar een sleper onder gebouwd kan worden , alleen vind ik nergens een sleper wat past , bij electrotren lukt het niet om er één vast te krijgen en van Marklin is er niets wat past . ik weet ook wel dat je alles kan aanpassen maar electrotren heeft er één in zijn gamma , alleen kan je ze nergens kopen
Re: Sleper voor electrotren
Ben den Hollander
gast

Re: Sleper voor electrotren
@Mustanglover: da's ongeveer hetzelfde als vragen naar een nieuwe uitlaat voor je Ford. Het is wel handig dan even er bij te vertellen of het om een Ford Mustang gaat of een Ford Ka.
Re: Sleper voor electrotren
Ik zou de Roco fluistersleper (40500) proberen, ik lees daar positieve berichten over.
Re: Sleper voor electrotren
Kijk hier eens onder de knop "Service sheets": https://www.hornby.com/uk-en/shop/brands/electrotren-h0-1-87.html

Willy
Re: Sleper voor electrotren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper voor electrotren
Ben heeft gewoon gelijk; je vraag is nogal ongenuanceerd, want het sleper-aanbod is overstelpend.
Maar uiteindelijk moet je de sleper nemen die je kunt kopen, en dat is de belangrijkste beperking.

Er is een ruime keus in sleper-land (geweest). In het draadje Hotsebotsende V80 heb ik een sleper overzicht gegeven.
Een bron daartoe was: Stummiforum Sleper alternatieven(2014-2022)
(Voor de bron moet je sinds 2023 zijn ingelogd bij het stummiforum; zo niet dan krijg je een foutmelding).

Belangrijkste onderscheidingen: dikke of dunne sleper,  geschroefde of geklipte sleper,
en de lengte van de sleper (want een sleper moet onder het wielstel passen,
en vooral niet te ver uitsteken).

Fluisterslepers (dikte mij onbekend):
- Roco 40500 (Lengte 42mm)
- Roco 86030 (Lengte 42mm)
- Roco 40501 (Lengte 56mm)
- Brawa 2225 (Lengte 50mm)
- Liliput 38991 (Lengte 52 mm)

Märklin-Standard-Slepers (7174, 7175, 7185, etc.) bestaan in de lengten 42mm, 50mm, 62mm,
en dat zijn allemaal slepers met een schroef. 
Deze slepers zijn 4 mm dik, en dat is vaak te dik voor onder wielstellen.
De dikte is de hoogte van de sleper-einden.

Märklin:

cat. nummer-lengte-dikte (in mm):
144133 - 50 - 3,8 - Clip (heel vlak en dun)
138079 - 50 - ??? - Clip (heel vlak en dun)
206370 - 50 - 3,8 - Clip standaard-sleper
Zijn ook zonder de cliphouder bruikbaar.

Piko
56110 - 50 - 3,5 - schroef

BraWa
2225 - 60 - 3,0 - schroef
(BraWa heeft een nieuwere, dunnere, versie uitgebracht)

Hornby
HS 1722 - 62 - 3,0 - schroef
HS 1188 - 50 - 3,5 - schroef

Mehano
53954 - 50 - 3,0 - schroef

Fleischmann
692020 - 50 - 2,8 - schroef (heel vlak)
(voor zover nog leverbaar)

Liliput
L 38991 - 52 - 2,2 - Clip
L938991 nieuw catalogusnummer

En dan nu dus ook nog Electrotren (Hornby).

Stel je hebt de best passend sleper gekocht, en dan blijkt het nog steeds niet te passen.
Dan zijn ingrepen nodig, zoals hier.
Er zijn talloze ombouwdraadjes, waar mensen inventief een sleper in of onder een draaistel hebben gelijmd.
En als dat ook niet gaat, dan neem je een vaste bijwagon bij de lok;
de sleper zit dan onder de bijwagon in plaats van onder de lok.

In de 3rail-wiki staan slepers onder Onderhoud en Reparatie, zoals
Märklin Sleper Vervangen en
Roco fluistersleper

maar niet, zoals je zou verwachten, onder Ombouw Rollend Materieel of in de rubriek Techniek Weetjes.

In een draadje heb ik me uitgeleefd om in algemene termen aan te geven waar je mee te maken krijgt bij ombouw, maar die inhoud staat overal en nergens.

het 2275 probleem bij Märklin loks geeft aan dat de Sleper problematiek breder is dan alleen Ombouw-loks, maar dat de aanpak bij probleemloks verwant is: namelijk voldoende ruimte maken onder de lok om ook de hogere puko's te kunnen nemen die bij wissels en engelsmannen voorkomen.

*** edited: stummiforum geeft de pagina over slepers uitsluitend weer als je bent ingelogd op dat forum (zo niet: niet)
Re: Sleper voor electrotren
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 04 februari 2019, 10:28:43
@Mustanglover: da's ongeveer hetzelfde als vragen naar een nieuwe uitlaat voor je Ford. Het is wel handig dan even er bij te vertellen of het om een Ford Mustang gaat of een Ford Ka.

Volgens mij ,gezien zijn Nickname ,zal het wel om een Ford Mustang gaan of wacht , een mustang is ook een paard. :D
Maar het ging over een sleper, want een paard heeft hoefijzers en een Ford Mustang niet.
Hastalapasta Koos
Re: Sleper voor electrotren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper voor electrotren
Hoefijzers kun je vast timmeren aan een hoef, slepers niet aan een draaistel
Schroefgaatje boren of eronder lijmen gaat soms wel, maar niet bij een mustang.
Re: Sleper voor electrotren
Sleper HR0101 zou er onder moeten passen en deze is zo goed als stil.
Re: Sleper voor electrotren
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sleper voor electrotren