Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De NOPBaan in ontwikkeling

Gestart door Eno2605 zondag 03 februari 2019, 20:15:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
De NOPBaan in ontwikkeling
In een ander topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73540.msg1274253#msg1274253) vroeg ik om tips en voorbeelden voor een baanplan op mijn beperkte ruimte en ik kreeg al snel een aantal tips en een paar voorbeelden getekend door Rob. Uiteindelijk heb ik een keuze gemaakt en kwam het moment voor het betimmeren van de plaat, het verzamelen van rails en het maken van de hoogteverschillen van de baan. Erg leuk om zo lekker bezig te zijn en uitvogelen hoe je een en ander het makkelijkst kan doen. Vervolgens de baan gelegd en de wissels electrisch bedienbaar gemaakt.

Daarna een Digikeijs 4018 aangeschaft en daarmee wat getest voor het schakelen van de wissels.

Elders hebben jullie kunnen lezen over de verdere plannen, waaronder het werken met iTrain, de CC Schnitte als aanvulling op de MS2.

Hieronder wat plaatjes van de voortgang.
Vandaag wat meer onder de baan bezig geweest en de eerste 8 wissels aangesloten op de 4018. Nog 4 te gaan en daarna zijn de drie ontkoppelrails aan de beurt.
Daarna natuurlijk nog even gereden.



Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Vanavond even wat verder geknutseld.
Nog 4 wissels aangesloten aan de Digikeijs 4018 en aangemeld in iTrain

Inmiddels sinds vorige week ook bezig geweest met de proeflicentie van iTrain op de MacBook en het aansluiten van de CC Schnitte
- de baan ingetekend
- enkele locs aangemaakt
- de wissels aangemaakt
- handmatig gereden

Tot nu toe valt het allemaal erg mee en soms wat "vreemde zaken" zoals het aanmelden van de MFX locs zijn opgelost door de tips op het forum te doorlopen.

Vanavond de PIKO 2210 aangemeld en alle functies aangegeven. Echter, ik krijg alleen F0 t/m F15 aan de praat. De overige functies reageren niet.
Ligt dat aan het feit dat de MS2 ook alleen maar 16 functies aan kan sturen?





Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Citaat van: Eno2605 op dinsdag 12 februari 2019, 23:08:02

Vanavond de PIKO 2210 aangemeld en alle functies aangegeven. Echter, ik krijg alleen F0 t/m F15 aan de praat. De overige functies reageren niet.
Ligt dat aan het feit dat de MS2 ook alleen maar 16 functies aan kan sturen?


Ja, dat is de beperking van een MS2.
Re: De NOPBaan in ontwikkeling - update
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling - update
Eindelijk vakantie en weer tijd om aan de baan te werken.
Miden dit jaar heb ik besloten voor een ESU EcoS centrale.

Ondertussen weer bezig met de proeflicentie van iTrain.
Ik denk dat ik een probleempje heb met de blokken en de bezetmelders.
Als ik een blok inrij dan gaan meteen beide bezetmelders aan. Er is maar 1 blok waar de bezetmelders 1 voor 1 aangaan.
Op het iTrain forum heb ik ook dit probleem aangekaart.

Ik vraag me af of ik alle railstaven wel goed heb geisoleerd en dan vooral bij de wissels en de korte kruising.
Kan iemand hier een oplossing voor aandragen?
Ik heb C rails en werk met massa detectie.

Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Staat allemaal uitgelegd in de WIKI.

Groetjes.
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Als er twee melders tegelijk aangaan, betekent dit volgens mij dat je de beide melders niet goed van elkaar gescheiden hebt.

De rails waar een melder in zit moeten om te beginnen doorgelepen zijn zodat beide tailstaven geen verbinding meer met elkaar maken. Daarna moet je ervoor zorgen dat de rail aan de kant waar de draad naar de S88 loopt, geïsoleerd is van de andere rails, ervoor en erna.
Re: De NOPBaan in ontwikkeling - update
hoi,

Citaat van: Eno2605 op zaterdag 28 december 2019, 16:51:04
Ik vraag me af of ik alle railstaven wel goed heb geisoleerd en dan vooral bij de wissels en de korte kruising.
Kan iemand hier een oplossing voor aandragen? Ik heb C rails en werk met massa detectie.

Inderdaad je zal nog meer moeten knippen. Alle railstukken moet je knippen. Daarnaast moet je de railstaaf van een geisoleerde raillas voorzien. Piep ook iedere geknipte railstuk om te testen of het goed gaat.

Groet Ronald.

Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Allen bedankt voor het meedenken!
Het probleem is opgelost, ik had geen isolatie na de wissels bij de spoorstaven aangebracht.

De locomotief rijdt zijn rondjes nu met iTrain.
We kunnen weer verder met een volgende stap; meerdere treinen laten rijden.
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Gisteren de trein z'n proefrondjes laten rijden met iTrain.
Erg blij met de tips die ik kreeg. Nu weer wat verder uitproberen, zoals de snelheid ijken, een pendelroute maken en twee treinen laten rijden.

Hier een kleine impressie.


Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Mooi dat het gelukt is Egon. :) :thumbup:
Loc rijd mooi en remt zachtjes af in het blok.
De andere dingen gaan jouw zeker ook lukken dat weet ik zeker.

Groet Michel
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
 :idea: ik zou de schuine sporen recht tekenen,ik had dat in het begin ook gedaan,maar is niet zo handig als dat ook je station is,je zal dat nog wel ondervinden;


mvg,
Michel
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Citaat van: ramdani op maandag 30 december 2019, 17:36:58
:idea: ik zou de schuine sporen recht tekenen,ik had dat in het begin ook gedaan,maar is niet zo handig als dat ook je station is,je zal dat nog wel ondervinden;


Ik ben benieuwd wat je bedoelt Michel. Kan je een en ander toelichten?
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
als er meerdere treinen in je station staan overlappen de namen elkaar,ook in de rest van jouw plan,
de bedoeling is dat je plan een rechthoekig schema is,niet een kopie van je baanplan(anders zou je dat wel kunnen importeren)


tussen de eerste en de tweede foto heb ik wel honderd dingen aangepast voor de zichtbaarheid en de werking van iTrain;
mvg,
Michel





Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: De NOPBaan in ontwikkeling
Allereerst de beste wensen voor 2020!

Dankjewel voor de uitleg!
Ik begrijp nu wat je bedoelt; ik dacht dat je het baanontwerp niet goed vond ;-)