Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleem met Digikeijs servodecoder 4024

Gestart door Wim 1200 zondag 03 februari 2019, 19:11:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Hallo,

Hierbij mijn eerste vraag in dit forum.

Vorige week had ik mijn eerste digikeijs servomotor met de DR4024 servodecoder aan de gang gekregen om een wissel te bedienen. Ik heb een Ecos2.

Vandaag heb ik geprobeerd de tweede servomotor in te regelen. De eerste heeft adres 100, en daarmee heeft dus de tweede servo adres 101. De eerste servo heeft een week stabiel en betrouwbaar gewerkt.

Ik volg de stappen zoals in 1 van de andere draadjes besproken (trouwens, dank voor dat draadje want zonder onderstaande beschrijving was ik er helemaal nooit uitgekomen).

1. Selecteer loc 9999
2. Open wissel scherm, en schakel de gewenste wissel / servo eenmalig (in mijn geval dus 101)
3. Switch terug naar het loc scherm
4. Druk de programmeer knop op de servo-decoder in
5. De meest recente geschakelde servo is nu beweegbaar met de rijregelaar
6. Zodra de servo in de juiste stand staat F1 indrukken, dan de andere stand vinden en F2 indrukken (de rode led zal knipperen bij het indrukken van de functie knoppen, om aan te geven dat de stand is opgeslagen)
7. Programmeer knop nogmaals indrukken zodat de rode led weer uitgaat



In eerste instantie bewoog alleen servomotor 1 als ik de rijregelaar bediende, terwijl ik toch echt bij stap 2 wissel 101 heb gekozen. Na tig keer proberen lukte het om servomotor 2 te laten bewegen.

Ik had op dat moment de staalveer draad nog niet aangesloten, omdat ik eerst de servo wou testen.

Nadat ik hem wel aangesloten, wou ik het opnieuw proberen om servomotor 2 in te stellen. Maar helaas, er was geen beweging meer in servomotor 2 te krijgen. En het is nu zelfs zo dat servo  1 ook niet meer reageert.

Weet iemand wat ik verkeerd doe, of heeft iemand ook deze ellendige ervaringen met de Digikeijs servodecoder?



Groetjes,
Wim
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Hallo Wim,

Het is sowieso best een puzzel. En soms is het onnavolgbaar wat er gebeurt, is mijn ervaring.
Het kan helpen alles een kwartiertje helemaal stroomloos te zetten en dan weer aan te zetten. Soms werkt het dan wel.
Ook met spanning erop even de servo's loshalen van de decoder en weer terug prikken. Het kan dan ineens werken.
En anders alle programmeerstappen gewoon herhalen.

Ik heb even geen andere tips. Maar dit werkr wel eens.

Groet,

Peter
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Citaat van: Wim 1200 op zondag 03 februari 2019, 19:11:55

Weet iemand wat ik verkeerd doe, of heeft iemand ook deze ellendige ervaringen met de Digikeijs servodecoder?

Groetjes,
Wim

Welkom bij de club.  ;) :P

Groetjes
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Ze willen bij het programmeren nog weleens terugspringen naar adres 1.
Dus programmeer het decoder adres nog maar een keer.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
 @citaat Tja... Club?
Als je ze ingesteld hebt, functioneren deze decoders gewoon goed. De weg erheen vergt wat geduld en volharding. Maar ze doen uiteindelijk wat ze moeten doen. Ik klop het even af op een stukje hout, voor de zekerheid... ;)
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Dank voor jullie antwoorden, ik ben dus niet de enige die aan het stoeien is.

Vandaag weer opnieuw geprobeerd met zoals hierboven beschreven, spanning eraf en weer op, kabels lostrekken etc, uiteindelijk weer servo 1 aan de gang gekregen. Hij was dus inderdaad zijn adres kwijt. Moest hem wel helaas weer opnieuw inregelen  :(

Daarna weer met kabels lostrekken enz ook servo 2 zowaar weer afkunnen stellen. Maar nadat ik op de knop had gedrukt om het instellen van servo 2 af te sluiten, en beide servo?s  weer wou bedienen, nou je raad het al, deden ze het allebei weer niet  :-(

Dat was weer 1,5 uur frustatie.

Ik ben wel klaar met de DR4024. Ik probeer het morgen nog 1 keer, en anders ga ik toch overwegen over te stappen naar een andere decoder.


Hebben jullie misschien betere ervaringen met andere servo decoders? Ik lees hier op het forum behoorlijke negatieve reactie?s op de ESU switchpilot Servo. Dat gaat het dus niet worden, maar wat dan wel? En kan ik daar mijn digikeijs servomotortjes op aan sluiten?

Mvg,
Wim

Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Goed,

Wat voor een trafo gebruik je bij je DR4024? Bij minder dan 10,5 volt gaat de DR4-24 in programmeerstand. Dus verliest hij zijn adres.

Over het naar de volgende servo gaan: Druk op F0 (verlichting) om naar de volgende servo te gaan. Dan schakel je een servo verder. Het wil ook wel eens helpen om bij het selecteren van lok 9999 alvast de rijregelaar iets open te zetten.

Andere servodecoders? Je kan eigenlijk alle fabrikanten die die dingen maken wel proberen. Maakt niet zo heel veel meer uit.

Groet Ronald.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Geven de servodecoders van Rosoft ook dit soort problemen?, bij de MSG/Den Bosch op de N-Baan zitten alleen maar servo's, maar de bediening daarvan vind plaats door een decoder ontwikkeld door een mede-lid.

Groet, Anne W
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Ronald heeft een goed punt. Je hebt wel stabiele (gelijk)stroom nodig. Ik heb er een aparte schakelende voeding voor gekocht. Voeden met wisselstroom is niet OK en te weinig vermogen zorgt hoe dan ook voor problemen. Bij het opstarten (alles weer onder spanning zetten) gaan alle servo's namelijk even aan. Dan heb je een spanningsval waardoor de decoders ontregeld raken.
Het is het waard om nog eens te proberen wat er gebeurt als je een deugdelijke schakelende voeding gebruikt!
Met de Rosoft decoders heb ik geen ervaring, Sprinters commentaar doet vermoeden dat hij oplossingen heeft... Maar dat geheel terzijde

Groet,

Peter
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
 @citaat De Rosoft servoswitch is een product ontwikkeld door Karst Drenth. Evenzo de XpressNet en LocoNet dingetjes als ook de Xtreme keerlusmodule. En laat diezelfde Karst Drenth nou de ontwikkelaar zijn van Digikeijs. Oftewel: het verschilt allemaal niet zo veel van elkaar.

Wel in prijs: er wordt door Rosoft gesoldeerd aan de "keukentafel", onderdelen komen uit China, ontwikkelingskosten en licentiekosten zijn er niet. Rosoft kan om die reden de prijs laag houden.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Nee, de xTreme keerlus is hier verder ontwikkelt tot een werkende schakeling. En de onderdelen komen van Reichelt, Mouser of Farnell.

Groetjes
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Citaat van: Wim 1200 op maandag 04 februari 2019, 18:09:29
hier op het forum behoorlijke negatieve reactie?s op de ESU switchpilot Servo. Dat gaat het dus niet worden, maar wat dan wel?
Dat staat je vrij, maar als je goed leest (tussen de regels) gaat dat om versie 1.x.
Sinds versie 2.x (met een ander ESU catalogusnummer) zijn die problemen voorbij.
Een forumbericht heeft altijd een datum. En ja, je moet iets meer weten om dit te beseffen.
Versie 1.x werd nog heel lang op Houten aangeboden, lang nadat ESU zelf gestopt was met die handel.

Iets anders is het prijspeil. ESU zat altijd aan de hoge kant van de markt. Kwaliteit kent een prijs. Maar een hoge prijs is geen garantie voor kwaliteit. Zoals we van Märklin produkten inmiddels ook weten.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Omdat ik nu nog maar 1 decoder heb, heb ik hem gewoon aan de baanspanning hangen, dus AC. Ik ben nu nog volop bezig de baan te bouwen. Het komt daarom regelmatig voor dat ik op de stop/start knop druk van de Ecos. En ik wil in totaal minimaal 4 servo?s gaan gebruiken, de spanningsval zal daardoor alleen maar groter worden.

Ik ga een aparte voeding gebruiken. Voor de Ecos had ik de Edits booster met een zware ringkern trafo en grote buffer elco?s. Ik knutsel hem wel om zodat hij gewoon constante gelijk spanning gaat geven. Als dat niet voldoende is zal ik een geschakelde voeding aanschaffen.

Ik zal vertellen hoe het is afgelopen.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Beste Wim,

De voeding van je Edits booster is buiten kijf sterk en stabiel genoeg, even kijken of de spanning niet te hoog is en dikke kabels gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Citaat van: Wim 1200 op woensdag 06 februari 2019, 07:04:59

Omdat ik nu nog maar 1 decoder heb, heb ik hem gewoon aan de baanspanning hangen, dus AC.


Ja dat gaat natuurlijk mis. Je baanspanning is helemaal niet AC maar een digitale spanning met allemaal voor dit doel ongewenste rommel er op.

Het is dus weer mopperen op een product terwijl het advies van de handleiding genegeerd wordt.
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Handleiding, die moet je toch alleen als onder zetje gebruiken.
Stel je voor dat die gelezen wordt, dan heb je niets meer te doen.

Groetjes
Re: Probleem met Digikeijs servodecoder 4024
Het heeft even geduurd voordat ik er aan toe kwam, maar het is nu probleemloos gelukt om de derde en vierde servo aan te sluiten en in te stellen.
Dan ga ik nu nog een tweede 4024 bestellen en de overige wissels omzetten. Ik moet zeggen, als je het eenmaal door hebt gaat het instellen vd servo's wel makkelijk, en gaan de wissels erg mooi om met de Digikeijs servo motortjes.  En heeft mijn oude Edits booster ook weer nut :)

Dank voor de tip.