Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

XPS platen van de GAMMA

Gestart door Erwin zaterdag 02 februari 2019, 22:49:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
XPS platen van de GAMMA
Hallo, zijn er mensen die ervaring hebben met de XPS platen van de GAMMA? Ze zien er zo anders uit dan wat ik hier op het forum zie.

https://www.gamma.nl/assortiment/isolatieplaat-polystyreen-xps-120x60x3-cm-7-stuks/p/B133542



Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
hallo Edwin,

ik weet niet wat je er mee wilt, maar voor baanondergrond (geluidisolatie) of scenery wordt meestal
geen XPS (piepschuim) gebruikt maar PIR of PUR platen (hardschuim)
Re: XPS platen van de GAMMA
XPS plaat is zeker geen piepschuim maar is hardschuim en is prima te gebruiken in de modelbouw.
Wat jij bedoeld Hans is Tempex of Styropor.
Re: XPS platen van de GAMMA
Hallo ddwHans,

Het is niet voor geluidsisolatie. Er zijn verschillende soorten XPS. Daarom gaat het mij puur om de XPS die ik in de link aangeef van de GAMMA of dat wat is?
Je kan niet een plaatje kopen om te kijken maar je moet gelijk een heel pak kopen.
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Hallo Erwin,

Piepschuim is EPS.

Ja XPS platen is prima om te gebruiken als geluidsisolatie onder de rails (had ik zelf ook moeten doen) daarvoor is bijvoorbeeld de 3 mm blueline heel geschikt. Link https://www.gamma.nl/assortiment/ondervloer-blueline-7m2/p/B456654

Voor landschapsbouw heb ik zelf de 20 mm platen gekocht, die zijn makkelijk te verwerken. Link: https://www.gamma.nl/assortiment/isolatieplaat-polystyreen-xps-120x60x2-cm-10-stuks/p/B133543

XPS wordt in heel veel verschillende benamingen en kleuren verkocht, dat zijn meestal fabrieksnamen. Dit betekent ook dat er veel kwaliteitsverschil is maar die zijn voor onze toepassing niet zo belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld 80 mm dikke platen liggen van hoge kwaliteit. Die zijn zo sterk dat ze moeilijk zijn te bewerken. De 20 mm witte (licht gele) kwaliteit van de link zijn een mindere kwaliteit voor isolatie en stevigheid maar voor ons prima en eenvoudig met een scherp breekmesje te verwerken. Het is belangrijk om heel vaak mesjes te vervangen als je nauwkeurig wil werken: XPS vreet mesjes. :(

Ik zou geen platen kopen met messing en groef en je moet zeker opletten dat er geen dampwerende laag is aangebracht.

Succes.
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
 @citaat
CiteerXPS plaat is zeker geen piepschuim maar is hardschuim

weer wat geleerd  :idea:
Re: XPS platen van de GAMMA
Hallo Narwal,

Deze info zocht ik :) Ik had de XPS van 2 cm ook gezien maar ik twijfelde een beetje of 2cm genoeg zou zijn voor een slootje of greppeltje ofzo.
EPS wil ik niet omdat je zo ver ik weet al snel naar branden/verhitten moet om het te kunnen bewerken. En XPS met een mesje kan, waar ik er veel van in huis moet hebben als ik je tip zo lees.
Je zeg dat je eigenlijk ook de isolatie onder de rails wou hebben. Ik heb hier nog niet voor gekozen omdat ik het geluid wel mee vind vallen, al ken ik het geluid MET isolatie niet en het leek mij niet zo handig met een eventueel railbed maken.
Is de isolatie onder de rails alleen voor het geluid of zijn er meer redenen omdat toch te doen?
Re: XPS platen van de GAMMA
hoi,

Citaat van: Erwin op zondag 03 februari 2019, 11:04:41
Is de isolatie onder de rails alleen voor het geluid of zijn er meer redenen omdat toch te doen?

Ja, er zijn meer redenen. Voor railsystemen zonder bedding kan je er een mooie bedding van maken, Dio "een Overwegje" of Poggendam. Dan ligt je rails niet plat op de plank. Ik gebruik het dus niet als geluidsisolatie. Meer als ophoger voor het landschap.

Groet Ronald.
Re: XPS platen van de GAMMA
Ben den Hollander
gast

Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: narwal op zondag 03 februari 2019, 10:41:33

Ik zou geen platen kopen met messing en groef...


Waarom niet, dat snij je er toch gewoon af? Ook hier wordt met XPS gebouwd.

Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Erwin,

Op de Amsterdamse Modelbouwers Club hebben we een ondergrond van 8 mm MDF met daarop 20 mm XPS-platen.
Een slootje uitsnijden o.i.d. gaat heel goed.
De grachten liggen direct op het MDF om een hoge(re) walkant te simuleren.

Henk
Re: XPS platen van de GAMMA
@Trainhenk, bedankt voor de tip ik ga even kijken hoe het er uit ziet.

@Ben den Hollander,
Ik had hier al even gekeken. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71308.msg1241157#msg1241157 en ziet er goed uit. Ik vroeg me nog af, bij de bovenste foto staat een fles Pattex lijm die je aanraad. Maar iets lager bij de foto met de rails op de XPS daar staat een fles Bison houtlijm. Werkt die Bison houtlijm ook om XPS mee te lijmen? (Want daar staan er nog een paar van hier).
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: Erwin op zondag 03 februari 2019, 12:46:23
Ik vroeg me nog af, bij de bovenste foto staat een fles Pattex lijm die je aanraad. Maar iets lager bij de foto met de rails op de XPS daar staat een fles Bison houtlijm. Werkt die Bison houtlijm ook om XPS mee te lijmen? (Want daar staan er nog een paar van hier).

Op de club lijmen we de rails op de XPS-platen met (Pattex) houtlijm.
Gaat prima en je moet hakken om het weer los te krijgen.
Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: Erwin op zondag 03 februari 2019, 11:04:41
En XPS met een mesje kan, waar ik er veel van in huis moet hebben als ik je tip zo lees.
Gewoon een paar van deze kopen in de bouwmarkt:
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Hallo Erwin,

De redenen voor het gebruik zijn al genoemd. Kijk in mijn topic waarom ik dat vind. Ik had gewoon, net als Ben, eerst 3 mm XPS moeten leggen en daar bovenop kurk (of iets anders) voor de railbedding. Ook bij XPS schijn je geweldig mooie effecten te krijgen voor landschapsvorming met een brander. 8o Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Uiteraard kun je ook XPS goed snijden met een elektrische snijdraad. (heb ik helaas ook nog niet)

Ben: uiteraard kun je de messing en groef er eventueel afsnijden, maar waarom dan niet gelijk kopen zonder? Is vaak nog goedkoper ook.

Re: XPS platen van de GAMMA
Ben den Hollander
gast

Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: Erwin op zondag 03 februari 2019, 12:46:23

Werkt die Bison houtlijm ook om XPS mee te lijmen? (Want daar staan er nog een paar van hier).


Nee, PU bruislijm, de linker pul. Dit is toevallig Pattex maar Bison heeft het ook.

Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: Trainhenk op zondag 03 februari 2019, 12:56:48
XPS-platen met (Pattex) houtlijm.
Gaat prima en je moet hakken om het weer los te krijgen.
Hakken! Kun je dan niet beter in water of spiritus oplosbare lijm nemen?
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
 @citaat
Dag Jan,

Wat ik er mee wil aangeven is dat als je houtlijm gebruikt het dan heel goed vast zit.

Henk
Re: XPS platen van de GAMMA
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: XPS platen van de GAMMA
Citaat van: Trainhenk op zondag 03 februari 2019, 20:41:40
als je houtlijm gebruikt zit het heel goed vast
Die ervaring delen we dan allebei :D

In mijn cichliden aquarium gebruikte ik siliconenkit om XPS vast te zetten.
Was ook niet stuk te krijgen!  :D
Re: XPS platen van de GAMMA
@Ben den Hollander,

Wat gebruik je eigenlijk voor het gras te lijmen, het ziet er zo zwart uit?
Re: XPS platen van de GAMMA
Hoi,

Citaat van: Erwin op maandag 04 februari 2019, 12:17:57
Wat gebruik je eigenlijk voor het gras te lijmen, het ziet er zo zwart uit?

Dat is de zwarte verf  :D Er is wel wat over geschreven: Dio: een klein overwegje of Hier: Waar zijn we mee bezig 2019?

Je bouwt het op:
- Grove basis van de ondergrond (XPS-platen);
- Donkere Ondergrond (zwart verven of zo);
- Basis materiaal (meestal een turf);
- Korte grasvezels (tot 2mm);
- Middellange grasvezels (tot 6mm);
- Eventueel lange grasvezels (10 - 12mm);

Het verlijmen van het gras kan met diverse soorten lijm:
- Houtlijm;
- Voorstrijk;
- Boekbinderslijm;
- Acrylbinder;

Groet Ronald
Re: XPS platen van de GAMMA
Oh haha is dat verf  8o
Dat was ik nog niet tegen gekomen dat de ondergrond donker moet zijn. Weer een mooie tip :)

Kan je elke soort verf gebruiken? ivm het XPS
Je ziet zo mooi bij de foto van Ben het verschil in gras hoogte. Plak je die er later apart op of zijn dat apart gelijmde stukjes die met een langere grasvezel zijn bestrooid?
Re: XPS platen van de GAMMA
hoi,

Citaat van: Erwin op maandag 04 februari 2019, 21:27:42
Kan je elke soort verf gebruiken? ivm het XPS

Ja, van plakaatverf en acrylverf tot latex muurverf. Als het maar zwart is.

Citaat van: Erwin op maandag 04 februari 2019, 21:27:42
Je ziet zo mooi bij de foto van Ben het verschil in gras hoogte. Plak je die er later apart op of zijn dat apart gelijmde stukjes die met een langere grasvezel zijn bestrooid?

Klopt. Je heb verschillende opties. De handleiding staat al in de vorige post gegeven ;) Het is allemaal losse grasvezels die in de lijm geschoten worden. Je doet iedere keer op de volgende laag werken. Bestrooien doe je niet. Je zet ze met de statische begrasser zoals de RTS of de Noch Grassmaster.

Groet Ronald.
Re: XPS platen van de GAMMA
Bedankt  Ik dacht dat je met een statische begrasser ook bestrooien noemde. Alweer wat wijzer. Nogmaals bedankt!
Re: XPS platen van de GAMMA
Ben den Hollander
gast

Re: XPS platen van de GAMMA
 @citaat Mooi dat Ronald je uitlegt hoe ik bouw. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, hij kopt ze wel in. :D

Re: XPS platen van de GAMMA
 @citaat Handig zo'n alter-ego :D
Re: XPS platen van de GAMMA
hoi,

Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 05 februari 2019, 09:53:19
@citaat Mooi dat Ronald je uitlegt hoe ik bouw. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, hij kopt ze wel in. :D

:D De methodes zijn niet zo heel veel verschillend :D In basis allemaal hetzelfde met wat kleine nuance verschillen  :D  :D Ik zal niet vervelend zijn en een linkje geven naar je mooie bouwdraadje: NL baan: Frotterdam in h0 en de opbouw van je gras: NL baan: Frotterdam in h0: Prutsen met de grasmasjien en verder

Groet Ronald.
Re: XPS platen van de GAMMA
Ben den Hollander
gast

Re: XPS platen van de GAMMA
 :D
Re: XPS platen van de GAMMA
Toch nog een paar vraagjes:

Is het eigenlijk zo, dat elke vezel even makkelijk in gebruik is of moet je voor sommige toch wel ervaring hebben?
Welke turf en welke vezels gebruiken jullie? Welk type of merk bedoel ik.
Re: XPS platen van de GAMMA
hoi,

Citaat van: Erwin op woensdag 06 februari 2019, 12:52:17
Is het eigenlijk zo, dat elke vezel even makkelijk in gebruik is of moet je voor sommige toch wel ervaring hebben? Welke turf en welke vezels gebruiken jullie? Welk type of merk bedoel ik.

Ligt een beetje aan wat je zelf fijn vindt. Sommige zweren bij Noch of Anita Decor. Zelf heb ik een mix van diverse merken (Noch, Anita Decoder, Heki, Model Scene, Brima, een ander vaag merk, en nog meer). Sommige gaan wat makkelijker dan andere. Turf kan je ook van diverse merken hebben. Woodland wordt veel gebruikt. Ook daarin is het wat je zelf fijn vindt om mee te werken.  :) Je kan eerst proberen om zelf een Grassmaster te bouwen.

Groet Ronald.
Re: XPS platen van de GAMMA
Bedankt voor de reactie Ronald,

Ik had inmiddels een greenkeeper besteld en van verschillenden merken vezels om te proberen. Ik had me al heel even verdiept in het zelf maken van iets (Youtube staat er behoorlijk vol mee). Maar ik zag veel negatieve reacties over de kwaliteit, en dan weet ik niet of het nou aan mijn geknutsel lig of aan de vezels. Daarom maar voor de greenkeeper gegaan, dan kan het alleen nog maar aan mijn ervaring liggen :D
Re: XPS platen van de GAMMA
Dat ziet er inderdaad goed uit, ga ik ook in de toekomst gebruiken!
Re: XPS platen van de GAMMA
hoi,

Citaat van: Erwin op donderdag 07 februari 2019, 22:06:09
Maar ik zag veel negatieve reacties over de kwaliteit, en dan weet ik niet of het nou aan mijn geknutsel lig of aan de vezels. Daarom maar voor de greenkeeper gegaan, dan kan het alleen nog maar aan mijn ervaring liggen :D

Ook met een zelfbouw zijn goede resultaten te bereiken. Maar meestal wel wat moeizamer ;) Verstandige keuze als je niet zeker van je eigen geknutsel bent  :thumbup: Dat zouden meer mensen zich moeten bedenken ;) Als je een keer de mogelijkheid hebt zou ik een workshop bij Martin Welberg gaan volgen. Daar leer je een hele boel van. Dat is een ware kunstenaar in het maken van landschappen. Daar ga je dan veel informatie krijgen over hoe je het een en ander goed opbouwt.

Groet Ronald.
Re: XPS platen van de GAMMA
 @citaat idd workshop bij Martin Welberg volgen is het beste advies wat je kunt opvolgen daar leer je veel van kwa scenery bouw,in het verleden had hij de aanbieding een dag cursus en een 35kv greenkeaper voor 200 euro,-