Helaas is er geen eenvoudig antwoord op deze eenvoudige vraag ? ik heb op lok 39014, die met een probleem met de parameter van de optrekvertraging, een aantal metingen gedaan in functie van de instellingen van de maximale snelheid omdat de opmerking kwam dat de optrekvertraging rekening houdt met de maximale snelheid.
Met de parameter optrekvertraging kan ik met de huidige opstelling niet veel meten omdat het moeilijk in te schatten is wanneer de lok zijn maximale snelheid haalt. Maar omgekeerd wel en dat leek mij een vergelijkbare meting die de stelling al dan niet kon beamen ? echter.
Bij het instellen van de maximale snelheid naar beneden toe (ik was begonnen bij 255) stelde ik vast dat de lok niet meer startte eens lager dan 140 (ik nam stappen van 10). Met waarde 130 heb ik dan gezocht voor welke waarde van de optrekvertraging de lok terug wou starten. Dat bleek dan 14,000 te zijn, Idem bij 80 (9,500), 60 (7,000) en 50 (5,500). Daarna ben ik de metingen gestart van het afremmen bij de verschillende instellingen van CV5 en CV3 bij waarde 25,000 seconden voor CV4 (afremvertraging) en dit geeft volgende tabel:
Maximaal mogelijke
Maximale snelheid optrekvertraging Gemeten tijd in seconden Voorspelling
CV5 CV3 in seconden bij CV4=25,000 seconden in seconden
10 1,750 niet gemeten 0,98
20 2,000 niet gemeten 1,96
30 3,250 niet gemeten 2,94
40 4,750 niet gemeten 3,92
50 5,500 niet gemeten 4,90
60 7,000 niet gemeten 5,88
70 9,500 niet gemeten 6,86
80 9,000 23,84 7,84
90 14,000 18,31 8,82
100 14,000 20,27 9,80
110 14,000 22,44 10,78
120 14,000 24,49 11,76
130 14,000 26,65 12,75
140 28,000 14,65 13,73
150 28,000 15,63 14,71
160 28,000 16,87 15,69
170 28,000 17,84 16,67
180 28,000 18,81 17,65
190 28,000 19,69 18,63
200 28,000 20,65 19,61
210 28,000 niet gemeten 20,59
220 28,000 niet gemeten 21,57
230 28,000 niet gemeten 22,55
240 28,000 niet gemeten 23,53
250 28,000 niet gemeten 24,02
255 28,000 niet gemeten 25,00
Conclusies hieruit:
De veronderstelling dat optrekvertraging/afremvertraging 255 als referentie neemt en dus proportioneel de vertraging gaat uitvoeren klopt idd tot en met waarde 140 (kolom 4 benadert sterk de gemeten waarden die met de hand gestart en gestopt zijn. Een afwijking van 1 seconde lijkt me normaal). Eens lager dan 140 gebeurt er iets anders en vreemd genoeg valt dit samen met de wijziging van de optrekvertraging ? let wel dit zijn metingen van de afremvertraging! Het een zou niet mogen interfereren met het ander ?
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij de waarde 80 voor de maximum snelheid.
Het ziet er naar uit dat mocht ik noodgedwongen de optrekvertraging niet moeten aanpassen de metingen anders zouden verlopen zijn.
Dit toont aan dat er iets goed fout zit. Door de beperkingen van CV3 is het onmogelijk een realistische optrek- en afremvertraging in te stellen.
Naast het feit dat deze decoder voor dit soort doeleinden onbruikbaar is, stel ik vast dat een andere lok, nl 39110 (ook MFX & soft drive) een ander mankement vertoont in de decoder, nl. daarvan kan het volume niet ingesteld worden, nochtans is dat voorzien. Märklin ? sorry, maar wat is dat allemaal!?
Deze loks zijn niet nieuw en toen ik die kocht heb ik niet alle functies en mogelijkheden uitgetest (toen had ik er niet de middelen voor of was het zeer lastig waardoor ik het nooit gedaan heb - ok, mijn fout) ? dus geen garantie ? pech!
Er is dus meer aan de hand dan een simpele proportionele verhouding.