Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????

Gestart door wes zondag 13 januari 2008, 22:32:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Mijn nieuwste aanwinst op de baan is de Marklin 37571 E-loc. een pracht exemplaar rijd geweldig.
Heeft als optie de mogelijkheid de machinekamer verlichting via mijn MS aan/uit te schakelen.
Het lijkt mij erg leuk om de verlichting van de rijtuigen ( led digirails ) gelijk mee te schakelen door middel van doorlussen.

Maar om zo maar de soldeerbout in de nieuwe loc te zetten heb ik nog moeite.

Heeft iemand dat al gedaan ????
Kan de electronica in de loc dit aan ????
Of wil ik weer wat wat niet kan ????

Ik hoor jullie advies graag.

MVG Ed Westra
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Ed,

Als ik jou was zou ik de functies van de lok voor de lok zelf houden. De wagons zou ik een oude delta-decoder of een functiedecoder gebruiken.
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Hoi Cris,

Het leuke van de combinatie lijkt mij dat je op de besturing van het MS onder een adres de functie kunt schakelen.

MVG Ed Westra
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Dit is ook mogelijk met een functiedecoder hoor, tot zover ik kan zien op de site worden de functies F1 t/m F4 volledig benut door de decoder in de lok. Ook kun je de functiedecoder hetzelfde adres geven als de lok.
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Dat is bij een MFX loc minder eenvoudig dan bij gewone digitale locs denk ik.
Ben daar mee met een andre loc. aan het klojen geweest maar is niet gelukt.
Ik denk dat het CS daar meer mogelijkheden in heeft.
Maar MS heeft z'n beperkingen.

Of is het een truk die ik nog niet ken ??????

MVG Ed Westra
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
De Led strips in je rijtuigen kun je niet via de locdecoder schakelen, dit is en te zware belasting, je blaast je lichtuitgang v-d decoder op!

Ik heb b.v. een stam van 6 Silverling rijtuigen, waarvan de voorste een sleper heeft en via stroomdoorvoerende koppelingen naar de andere rijtuigen.
In het slepersrijtuig zit een Uhlenbrock functiedecoder nr. 76900, deze staat net als de Loc er voor op kanaal 04.
De Function knop op de 6021 bedient nu het licht v-d Loc EN van de stam rijtuigen,. kortom werkt perfect zo.

Mvg Gert
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Ik gebruik een oude C80 (6080) decoder voor dit doel. De verlichtingstrips worden aangesloten op de Function uitgang van de decoder.
De decoder zit in een restauratierijtuig (26,4 cm), in de keuken, past precies, en met stroomgeleidende koppelingen worden in totaal 5 wagens (met ieder een LED strip) gevoed. Iedere wagen heeft zijn eigen massa. En de complete stam heeft zijn eigen adres voor licht aan/uit.

Geen enkel probleem in de praktijk.

Groetjes,

Patrick
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Bedankt voor het meedenken. De 6 TEE rijtuigen met ledstrips gaan we dus niet bijschakelen op de decoder in de loc. Heb ik alleen een vraagje wat is dan de handigste en eenvoudigste decoder om verlichting te schakelen ???? Lukt dat ook op het zelfde adres van een MFX loc ???

Ik hoor, MVG Ed
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Decoder maakt niet uit. (Delta 6603 of 6080 kan prima), zolang je hiermee alleen de verlichting schakelt.
Het adres kun je dan hetzelfde houden als de mfx lok, en de verlichting wordt dan met F0 aangeschakeld.
Realiseer je alleen dat je het ingestelde adres van de verlichtingsdecoder in dit geval alleen kunt schakelen als je deze achter een lok met hetzelfde adres zet. Anders kost het je een extra lok in de database van de MS of CS om de verlichting te kunnen schakelen. Hetzelfde is het geval met een andere functie decoder.
Met een functie decoder zal je echter in veel gevallen duurder uit zijn dan met een oude delta of 6080 decoder.

Treinsmurf  :)
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Een mfx decoder kent twee protocollen, mfx en MM (nieuw).
Bij gebruik van de decoder op een "normale" digitale baan wordt deze automatisch op het MM protocol ingesteld en is via 2 adressen aan te sturen, eerste adres de rijopdrachten en functies F0 en F1 t/m F4, met het tweede adres de functies F5 t/m F8.
Ingesteld op het mfx protocol krijgt de lok bij een eerste keer aanmelden van de mfx centrale een uniek ID-adres toegewezen. Dit ID-adres is niet benaderbaar.

Aangezien Ed deze met een MS (mfx) bediend.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Hoi,

Jullie maken het voor een starter met digitaal wel moeilijk. Ik dacht dat MFX nieuwe standaard van Marklin was. Nu lees ik weer het MM protocol. Wat is er anders aan ???? Wat kan ik er mee ????

Voor mij is duidelijk dat met gebruik van een aparte decoder op het zelfde MFX adres de verlichting op mijn MS kan schakelen.

Bedankt voor al het meedenken.

MVG Ed

Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Hallo Ed,

Het is niet om het een starter moeilijk te maken maar om iets meer inzicht te geven dat een mfx decoder beide protollen kent.

CiteerVoor mij is duidelijk dat met gebruik van een aparte decoder op het zelfde MFX adres de verlichting op mijn MS kan schakelen.
Nog even ter verduidelijking. MFX kent geen adres, die wordt door de MS of CS (automatisch) toegewezen en niet door de gebruiker.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Hoi freak,

Dat is het mooie van MFX ze melden zich keurig aan op MS. Ik heb nog niet helder hoe ik op het zelfde adres dan een licht decoder kan mee schakelen. Ga het uitproberen maar een goed en duidelijke uitleg is welkom voor deze beginner in het digitale tijdperk.

Dit forum heeft mij al vaak verder geholpen waarvoor dank.

MVG Ed
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Sorry Ed,

Maar lees toch even mijn laatste bericht onder het citaat.

Mvg,
Peter
Re: Verlichting BR 103.1 machineruimte doortrekken ?????
Dat het kan begrijp ik nu "citaat" . Maar het wordt nog even puzzelen hoe.
MFX meld zich aan op mijn MS, schakeldecoder voor verlichting zit in rijtuig en
moet dan op het zelfde adres gezet worden. Zo,n decoder heeft een eigen adres en dat moet verandert worden in dat van de MFX loc. Als dat op de MS simpel te doen is dan kom ik er wel uit.

Het is voor vele gesneden koek maar voor mij blijft het spannend. Al doende en vragend ondek ik zo de digitale wereld van Marklin. Een hobby die ik gelukkig met vele deel.

MVG Ed