Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Isoleren van blokken

Gestart door Jurrien vrijdag 01 februari 2019, 14:38:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Isoleren van blokken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Isoleren van blokken
Nu de bezetmelders geen kortsluiting meer geven kan ik door. Maar loop ik tegen een volgend probleem(pje) aan.



De wissel is het begin en eindpunt van een keerlus. De complete keerlus moet een blok wezen. Daarom links en rechts in het verlengde van de wissel een bezetmelder. Als ik het goed heb begrepen, dan moeten de bezetmelders op één railstaaf geïsoleerd worden van de rest van de baan. Bij mij zijn dat de railstaven bij de rode en de gele pijl. Maar als ik de rode railstaaf volg, kom ik uit bij de paarse pijl.

Hoe los ik dat op?

mvg
Jurrien

Re: Isoleren van blokken
Isoleren op die plek. Dus normaal wat je altijd doet.

Groet Ronald.
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Isoleren van blokken
Je kunt toch gewoon kiezen om bij de keerlus óf de binnenste, óf de buitenste rail te isoleren?

Edit: Wacht even, nou zie ik pas dat Ronald hetzelfde bedoelt. Ik was even op het verkeerde been gezet door "Dus normaal wat je altijd doet", maar normaal hoef je de doorgaande rail helemaal niet te isoleren.
Re: Isoleren van blokken
Ben den Hollander
gast

Re: Isoleren van blokken
Er is geen probleem......
Re: Isoleren van blokken
Inderdaad Ben, er is geen probleem. Gewoon isoleren op de plek (paarse pijl) die Jurrien zelf aanwijst. Niet te moeilijk denken.

Groet Ronald.
Re: Isoleren van blokken
Er is wel een probleem, en dat zit in het hoofd van Jurrien.

Groetjes
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isoleren van blokken
Citaat van: Sprinter op vrijdag 01 februari 2019, 15:33:02
Er is wel een probleem, en dat zit in het hoofd van Jurrien.
Kun je uitleggen wat zijn probleem is, want dan heb ik een probleem in mijn hoofd minder.
Re: Isoleren van blokken
Jan hij snapt het nog niet, zo te lezen jij ook niet.

Groetjes
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Isoleren van blokken
oke Jurrien snapt het niet , maar laten we het positief houden en zo het wel begrijpelijk te maken.....toch
Re: Isoleren van blokken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Isoleren van blokken
Inderdaad, het probleem zit in mijn hoofd en ik snap het niet. In mijn hoofd ziet het probleem er als volgt uit. Het blok omvat de totale keerlus. Ik isoleer één railstaaf. Als je naar de foto kijkt vóór de wissel, dan is dat de linker, de na de wissel doorgaat en waar een rode pijl bij staat. Maar omdat er een wissel is, heb ik opeens TWEE linker rails om te isoleren. Maar doe ik dat, dan kom ik als ik bij de rode pijl vertrek, bij de paarse pijl uit. Tegenover de gele, die al geïsoleerd is.
Dus hoe los ik dat probleem op, als het uberhaupt een probleem is.

mvg
Jurrien
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2008

offline
Re: Isoleren van blokken
Je moet niet denken in 'linker rail' en 'rechter rail' maar in 'binnenste rail' en 'buitenste rail'. Eén van beiden moet geïsoleerd zijn en naar je terugmelding gaan.  De wissel zelf kan uiteraard niet onderdeel van je blok zijn.
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Isoleren van blokken
jurrien

1 - het is geen keerlus zoals in DC
2 - als je maar ziet dat er 1 rail doorlopende voeding krijgt en de andere geisoleerd is dan is het geen probleem voor je terugmelding.

Of het nu op de linker of rechter kant zit speelt geen rol.Hou dezelfde kant van het begin (dus links), verder aan voorbij het wissel.Wel de isolatie in de bocht aan de kant van de doorlopende rail zetten die aanvankelijk onderbroken was.
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Isoleren van blokken
Het is eigenlijk al uitgelegd, maar je moet denken in binnen en buitenrail (of denkbeeldig links of rechts van de machinist, binnen een blok, gegeven een bepaalde rijrichting). Dus in jouw specifieke geval van de keerlus: je begint isolatie van het blok met de buitenrail (rood) na de wissel en eindigt isolatie van het blok met de buitenrail (paars) bij terugkeer bij de wissel.

In een andere situatie waarbij de zelfde wissel links en rechts beide doorgaand spoor zijn, werkt het dus anders. In dat geval bij linksaf neem je de buitenrail (rood) bij begin isolatie blok en bij rechtdoor neem je opnieuw de buitenrail (geel) als begin isolatie van het blok.

En zelfs als je dit principe doorhebt, gaat het vast nog wel eens fout (eigen ervaring) :?. Succes!

Groeten,
Wico     
Re: Isoleren van blokken
Ben den Hollander
gast

Re: Isoleren van blokken
Citaat van: Jurrien op vrijdag 01 februari 2019, 16:29:11

Ik isoleer één railstaaf.


Je gaat er van uit dat de isolaties voor de secties in één railstaaf moeten liggen. Dat hoeft helemaal niet. Het mag zowel links als rechts. Doe je het rechts dan is links je massa spoorstaaf en doe je het de volgende sectie links dan is rechts je massa spoorstaaf. En dan weet je ook dat als je wisselt je ook moet isoleren.

Maak een tekening, helpt echt.

Gr, Ben.
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Isoleren van blokken
Beste Jurrien,

Inderdaad je "geïsoleerde" railstaaf komt met een keerlus uit op de massa railstaaf, dat is een probleem voor 2-railers, want dat voor hen betekent dat de "+" railstaaf uitkomt op de "-"railstaaf en als er dan een lok over de scheiding rijdt is er gelijk kortsluiting.

Bij ons 3-railers met massadetectie betekent dat de melding gewoon actief blijft, zonder enige schade, wel moet je ter plekke wel de railstaven aan beide zijden geïsoleerd worden, immers je begint met de rechterrail als "geïsoleerde" railstaaf, te isoleren van de wissel, die rechterrailstaaf komt terug als linkerrailstaaf en "ontmoet" dan de masssarailstaaf en zal als je niet isoleert constant een melding gaan geven.

Inderdaad als je het één keer uittekent dan snap je dat jij geen probleem hebt en snap je wel het probleem voor de 2-railer.

Groet, Anne W
Re: Isoleren van blokken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Isoleren van blokken
Citaat van: Anne W op vrijdag 01 februari 2019, 22:50:23
wel moet je ter plekke wel de railstaven aan beide zijden geïsoleerd worden, immers je begint met de rechterrail als "geïsoleerde" railstaaf, te isoleren van de wissel, die rechterrailstaaf komt terug als linkerrailstaaf en "ontmoet" dan de masssarailstaaf en zal als je niet isoleert constant een melding gaan geven.
Mijn probleem is weg.