Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wisseltongen bewegen niet ver genoeg

Gestart door Geert2 vrijdag 01 februari 2019, 08:42:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Deze vraag is mogelijk al meermaals gepasseerd, hoe kan ik er voor zorgen dat de wisseltongen van een Engelse wissel of een gewone wissel (slank model) volledig bewegen tot aan de rails. (probleem zie foto?s)

De wissels zijn al gereinigd in een ultrasoon badje (met wasbenzine).

Is het raadzaam om de strip waar de wisseltongen op bevestigd zijn in te smeren met een product, en welk product dan?

Of zijn er andere oplossingen voor?


Engelse wissel
by Geert Giebens, on Flickr


Wissel
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
 @citaat Scharnierpunten voorzien van een beetje, dun vloeibare, olie.
Als dat niet helpt: Stelveertjes meer spanning geven.
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
tipje siliconen vet.
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Of het 'wondermiddel' ATF.
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
als je op de foto inzoomt dan zie je dat de wisseltongen niet allemaal dezelfde uitslag hebben,
ma.w. bij de 1 is de afstand tussen de wisseltong en de rail groter als bij de ander.
als dat zo is, dan zou je die wisseltong ook een beetje kunnen verbuigen,
maar ik zou even de reacties van andere forumleden afwachten

groet,

Ruud
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Vooral niet smeren.

Groetjes
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
Citaat van: feniks op vrijdag 01 februari 2019, 15:43:45
wisseltongen niet allemaal dezelfde uitslag hebben,
De slanke wissels en de slanke engelsmannen zijn van het oudere type, met een beweegbaar puntstuk, rvs-tongen en een wisseltong die valt in een uitgefreesde rail. Nieuwere wissels en engelsmannen hebben geen uitgefreeste spoorstaaf bij de wisseltongen, en de tongen zijn niet van rvs.
(Die wisseltongen kun je er overigens ook uit halen, met een horlogeschroevendraaier, b.v. om de weatheren).

Ik herken je probleem op zich maar gedeeltelijk (ik heb toch heel wat de defecte wissels opgekocht en aan de praat gekregen).

Het eerste wat zich bij het oudere type slank wissel altijd openbaart is het niet meer lopen van het beweegbaar puntstuk.  Dat heeft te maken met de plastic aandrijving. Die zit tussen de bielsmat en de metalen bodem, en bestaat uit een aantal repen hard plastic. Op allerlei plekken roteren die om palletjes. En op enkele plekken haken (scharnieren) ze in elkaar. Bij het puntstuk zijn 2 plastic draadjes verantwoordelijk voor het omtrekken. Die bezwijken het eerst (of rekken wat op).

Foto bron

Bij de wisseltong zit een stuk plastic vast aan de stelbiels. Soms schiet dat eruit, soms zit het bekneld (door vastschroeven cq vijzen, van een wissel aan de tafel, daardoor kromt het railbed zich soms). Met een horloge schroevendraaier met platte bek kun je dat iets bijstellen, en zo de wrijving verminderen. Maar het beste helpt eruit slopen, en de tong omleggen met een servo aan de stelbiels.

Over de standaard kruiswissel (baesseler) is wel een draadje: stroef lopende kruising (2260) met verwante problemen, en zeer verwante oplossingen. Madmenno komt daarin met een interessant idee.