Citaat van: feniks op vrijdag 01 februari 2019, 15:43:45
wisseltongen niet allemaal dezelfde uitslag hebben,
De
slanke wissels en de
slanke engelsmannen zijn van het oudere type, met een beweegbaar puntstuk, rvs-tongen en een wisseltong die valt in een uitgefreesde rail. Nieuwere wissels en engelsmannen hebben geen uitgefreeste spoorstaaf bij de wisseltongen, en de tongen zijn niet van rvs.
(Die
wisseltongen kun je er overigens ook uit halen, met een horlogeschroevendraaier, b.v. om de weatheren).
Ik herken je probleem op zich maar gedeeltelijk (ik heb toch heel wat de defecte wissels opgekocht en aan de praat gekregen).
Het eerste wat zich bij het oudere type slank wissel altijd openbaart is het niet meer lopen van het beweegbaar puntstuk. Dat heeft te maken met de plastic aandrijving. Die zit tussen de bielsmat en de metalen bodem, en bestaat uit een aantal repen hard plastic. Op allerlei plekken roteren die om palletjes. En op enkele plekken haken (scharnieren) ze in elkaar. Bij het puntstuk zijn 2 plastic draadjes verantwoordelijk voor het omtrekken. Die bezwijken het eerst (of rekken wat op).
Foto bronBij de wisseltong zit een stuk plastic vast aan de stelbiels. Soms schiet dat eruit, soms zit het bekneld (door vastschroeven cq vijzen, van een wissel aan de tafel, daardoor kromt het railbed zich soms). Met een horloge schroevendraaier met platte bek kun je dat iets bijstellen, en zo de wrijving verminderen. Maar het beste helpt eruit slopen, en de tong omleggen met een servo aan de stelbiels.
Over de standaard kruiswissel (baesseler) is wel een draadje:
stroef lopende kruising (2260) met verwante problemen, en zeer verwante oplossingen. Madmenno komt daarin met een interessant idee.