Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg  (gelezen 304 keer)

Geert2

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 08:42:56 »

Deze vraag is mogelijk al meermaals gepasseerd, hoe kan ik er voor zorgen dat de wisseltongen van een Engelse wissel of een gewone wissel (slank model) volledig bewegen tot aan de rails. (probleem zie foto’s)

De wissels zijn al gereinigd in een ultrasoon badje (met wasbenzine).

Is het raadzaam om de strip waar de wisseltongen op bevestigd zijn in te smeren met een product, en welk product dan?

Of zijn er andere oplossingen voor?


Engelse wissel
by Geert Giebens, on Flickr


Wissel
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Gelogd
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: zelfbouw LOCONET projecten

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 08:53:27 »

 @citaat Scharnierpunten voorzien van een beetje, dun vloeibare, olie.
Als dat niet helpt: Stelveertjes meer spanning geven.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 09:28:28 »

tipje siliconen vet.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 14:58:23 »

Of het 'wondermiddel' ATF.
Gelogd

feniks

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 15:43:45 »

als je op de foto inzoomt dan zie je dat de wisseltongen niet allemaal dezelfde uitslag hebben,
ma.w. bij de 1 is de afstand tussen de wisseltong en de rail groter als bij de ander.
als dat zo is, dan zou je die wisseltong ook een beetje kunnen verbuigen,
maar ik zou even de reacties van andere forumleden afwachten

groet,

Ruud
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 16:08:04 »

Vooral niet smeren.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Wisseltongen bewegen niet ver genoeg
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 17:25:53 »

wisseltongen niet allemaal dezelfde uitslag hebben,
De slanke wissels en de slanke engelsmannen zijn van het oudere type, met een beweegbaar puntstuk, rvs-tongen en een wisseltong die valt in een uitgefreesde rail. Nieuwere wissels en engelsmannen hebben geen uitgefreeste spoorstaaf bij de wisseltongen, en de tongen zijn niet van rvs.
(Die wisseltongen kun je er overigens ook uit halen, met een horlogeschroevendraaier, b.v. om de weatheren).

Ik herken je probleem op zich maar gedeeltelijk (ik heb toch heel wat de defecte wissels opgekocht en aan de praat gekregen).

Het eerste wat zich bij het oudere type slank wissel altijd openbaart is het niet meer lopen van het beweegbaar puntstuk.  Dat heeft te maken met de plastic aandrijving. Die zit tussen de bielsmat en de metalen bodem, en bestaat uit een aantal repen hard plastic. Op allerlei plekken roteren die om palletjes. En op enkele plekken haken (scharnieren) ze in elkaar. Bij het puntstuk zijn 2 plastic draadjes verantwoordelijk voor het omtrekken. Die bezwijken het eerst (of rekken wat op).

Foto bron

Bij de wisseltong zit een stuk plastic vast aan de stelbiels. Soms schiet dat eruit, soms zit het bekneld (door vastschroeven cq vijzen, van een wissel aan de tafel, daardoor kromt het railbed zich soms). Met een horloge schroevendraaier met platte bek kun je dat iets bijstellen, en zo de wrijving verminderen. Maar het beste helpt eruit slopen, en de tong omleggen met een servo aan de stelbiels.

Over de standaard kruiswissel (baesseler) is wel een draadje: stroef lopende kruising (2260) met verwante problemen, en zeer verwante oplossingen. Madmenno komt daarin met een interessant idee.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2019, 15:03:34 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.219 seconden met 22 queries.