Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Bezetmelders geven kortsluiting
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bezetmelders geven kortsluiting  (gelezen 996 keer)

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Bezetmelders geven kortsluiting
« Gepost op: donderdag 31 januari 2019, 20:24:28 »

Goedendag,

Het heeft een hele tijd geduurd, maar nu ben ik dan toch eindelijk begonnen met het onder spanning zetten van de baan. Voorlopig een enkelbaantje met aan beide einden een keerlus. Maar bijna bij elke bezetmelder die ik aansluit geeft de ECOS-2 een kortsluitingsmelding. En ik kan de oorzaak niet vinden.
Bijgevoegd een foto van zo'n bezetmelder. Volgens mij mij helemaal volgens het boekje bedraad en op de cruciale punten (bruggetjes) doorgeknipt. Zie ik iets over het hoofd?

mvg
Jurrien
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 31 januari 2019, 21:00:05 »

kijk eens onder dat aansluit lipje rechtsboven op je foto.
Het lijkt of daar een kniprest de puko's raakt.

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 31 januari 2019, 21:49:12 »

Dank je wel H. Volgens mij zat daar het probleem. Deze bezetmelder geeft geen kortsluiting meer. Betekent wel dat ik alle overige 40 moet loshalen en bekijken.  :( Maar ja, ik zal maar zeggen dat me dat van de straat houdt.

mvg
Jurrien
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 31 januari 2019, 22:12:38 »

Wegknippen met een scherp tangetje. Die puko lipjes moeten echt vrij zijn.
Een knipex is echt zijn geld waard voor dit klusje.

Ik heb ooit 3 dagen gezocht naar een sluiting die er ongeveer net zo uitzag.

Mvg Robin

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 06:40:17 »

Nog een tip: na het knippen even doormeten met de multimeter. Dat spaart een hoop ergernis en je kunt het ter plekke aanpassen.

John

Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 10:09:05 »

Dat is inderdaad een goeie tip. :) Alleen moet ik als electronica digibeet dan nog weten, hoe ik dat doe. :( En ja, ik heb een multi-meter.

mvg
Jurrien
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 februari 2019, 10:11:23 door Jurrien »
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 10:11:52 »

Gelogd
Erik

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 11:06:14 »

hoi,

Dat is inderdaad een goeie tip. :) Alleen moet ik als electronica digibeet dan nog weten, hoe ik dat doe. :( En ja, ik heb een multi-meter.

Zet de multimeter op de weerstand- (ohm)stand of de doormeetstand. Dan krijg of geen waarde (dat is goed). Als je een weerstandswaarde krijgt dan heb je nog ergens een verbinding. In de doormeetstand piept de multimeter meestal als er een verbinding is.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 11:22:06 »

Is dat wel zo ?
"Geen waarde" is op mijn digitale multimeter "1" en dus geen verbinding meer
Andere waarden, waarvan de cijfers verspringen: wel verbinding tussen de twee railstaven.

Cees
Gelogd

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 12:07:37 »

Dank U voor de bijdragen. Inmiddels een uitgebreide cursus gehad: "Hoe meet ik kortsluiting" De professor heeft nog niet verteld of ik cum laude ben geslaagd. :D

mvg
Jurrien
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 12:51:28 »

Hoi,

"Geen waarde" is op mijn digitale multimeter "1" en dus geen verbinding meer

Dat ligt blijkbaar aan de multimeter. Die van mij geeft geen waarde bij geen verbinding.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 13:09:32 »

heb je op de meter geen stand met een diode symbool ? Indien wel probeer dat eens want normaal klinkt er dan een geluidje als er kontakt is.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 22:52:30 »

Beste Ronald,

Geen waarde betekent dat op jouw meter dat er een streepje staat of zo?

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 01 februari 2019, 23:50:32 »

Ja, ja, doei hoor.
Hier liggen drie metertjes op de plank.
Alle drie: geen verbinding = 1

Cees
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 07:45:13 »

hoi,

Gelukkig hebben we hier op het forum een aantal ongelovige Thomassen rond hangen die niets van iemand willen aannemen:

Ja, ja, doei hoor. Hier liggen drie metertjes op de plank. Alle drie: geen verbinding = 1

Dus dan moet het maar even "aangetoond" worden:





Hij geeft netjes zoals in de Handleiding VC-20 staat "O.L" aan als er geen waarde gemeten wordt. Dus geen "1". En ja het kreng dat ik heb is al een jaar of 10 oud als het niet langer is.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 10:15:26 »

Beste Ronald,

O.K., een aanduiding met twee betekenissen waarvan één "oneindig" is, ik heb een net zo oud Elro-tje, meer hoeven wij ook niet te hebben, exacte waarde's meten is voor amateurs zoals wij niet nodig.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 10:40:48 »

OL komt van engels : open line.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 10:56:55 »

 @citaat

Ja, de Engelsen geven altijd een andere naam aan iets als de Duitsers.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 10:59:52 »

OL komt van engels : open line.

Veel gemaakte fout, maar het komt niet van open line, maar van overload. I.e. de weerstand is te hoog om te kunnen meten.

Gelukkig hebben we hier op het forum een aantal ongelovige Thomassen rond hangen die niets van iemand willen aannemen:
Ronald, er zijn meters die een 1 geven, dus om dan gelijk die mensen als "een aantal ongelovige Thomassen" te benoemen is ook zowat...
Voor als je het niet gelooft, zie onderstaande foto.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2019, 11:19:05 door Looney Tunes »
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 11:07:24 »

van fabrikant fluke  :  If the screen displays 1 or OL (open loop)

Speciaal voor jou: Klikkie doen en kijken op bladzijde 3, wat de 7e pagina in de PDF is.
Nummer 14: "14 0L The input out of range"
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 11:17:28 »

OL komt van Overload, en dus buiten het meetbereik.
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 11:36:43 »

Hoi

Ronald, er zijn meters die een 1 geven, dus om dan gelijk die mensen als "een aantal ongelovige Thomassen" te benoemen is ook zowat...
Voor als je het niet gelooft, zie onderstaande foto

Ik weet dat er multimeters, ik moet er ergens ook nog een hebben, zijn die een waarde 1 geven bij oneindig of een open /Geen verbinding. Daar gaat het in basis niet om. Het ligt aan het apparaat en fabrikant wat het display aangeeft. Cees gelooft niet dat mijn standaard multimeter iets anders aangeeft dan 1 en dat gelooft Cees niet omdat zijn multimeters allemaal 1 aangeven. Het is net als het keiharde merkengeloof hier op het forum. Andere oplossingen / merken en mogelijkheden kunnen niet bestaan. Er is meer in de wereld dan maar 1 oplossing / merk of mogelijkheid. Dus ja Cees is dan een ongelovige Thomas in mijn ogen. Of een hele goede vriend van mij zou zeggen een eigenwijs stuk vreten is. Dan is ongelovige Thomas netter  :) Er bestaan altijd meerdere opties en mogelijkheden. Het is nooit zwartwit maar er zitten heelveel kleuren grijs in het spectrum.

Groet Ronald 

« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2019, 11:41:19 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 12:21:20 »

We begonnen met kortsluiting, daarna het meten daarvan, daarna ging het over multimeters om vervolgens iets te lezen over het merken geloof en tenslotte iets over het kleuren spectrum. Iets zegt me dat we een beetje afdwalen..... ;)

mvg
Jurrien
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 12:30:23 »

Hoi Jurrien,

Natuurlijk moet je na het knippen van dat massabruggetje de rails meten.
Als er dan een sluiting zit is ie ook meestal sneller gevonden.

Maar ergens begrijp ik een aansluiting niet.
Want wat doet die bruine draad daar op de aansluiting van de witte draad?
Zelf maak ik daar op dat punt ook geen aansluiting voor de ringleiding of voeding van de centrale.
Die maak ik op de andere aansluitend rail om verwarring naar massa toe te voorkomen.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 14:24:37 »


Want wat doet die bruine draad daar op de aansluiting van de witte draad?


Die sluit ik aan op de "ringleiding massa" Ik heb heb een "ringleiding voeding" een "ringleiding massa" en een "nog geen bijzonder doel ringleiding"  onder de tafel aangebracht.

mvg
Jurrien
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 14:34:27 »

Kijk ik naar de foto van Jurrien dan zit de bruine draad aan de goede kant van de diode op de witte draad, dus die bruine  kan veilig op massa aangesloten zijn, en dan is het dus de groene draad (die ook aan de witte zit) die functioneert als de bezetmelder draad.

wat doet die bruine draad daar op de aansluiting van de witte draad?

Dit is de foto van Jurrien:

 
Hoe hoort een C-rails als bezetmelder bedraad te zijn?
Als niet-C-rail rijder grijp ik bij zo'n vraag naar de 3-rail wiki om te weten hoe het hoort.

De navigatie in de wiki is afhankelijk van waar mensen binnen komen (zoekopdrachten daargelaten).
Er zijn onderwerpen die bij elkaar horen, maar vanuit verschillende invalshoeken
bezocht worden, en het lukt nu niet om ze allemaal te vinden.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_C-Rail_Weetjes
verwijst naar Kabelschoentjes:

en naar Märklin Contactrail zelf maken (C-rail):

Maar C-rail Weetjes Verwijst niet naar:

Basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken

Het basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken verwijst wel naar
Contactrail_zelf_maken_(C-rail)

Het basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken Verwijst niet naar
Märklin_74995_Kabelschoentjes

Omwegen:
Contactrails zelf maken (C-rails)
verwijst naar C-Rail_middengeleider_isolatie
Verwijst niet rechtstreeks naar
Märklin_74995_Kabelschoentjes

maar verwijst er wel indirect naar via
Märklin 74030

Dat vergt te veel moeite.
Een paar van deze artikelen op hoger niveau linken, maakt die wiki makkelijker toegankelijk.

Hoger niveau is Märklin_C-Rail_Weetjes en Massadetectie,_secties_en_blokken
Op dat niveau moeten wat draadjes worden aangehecht.

En de enige foto die een beetje to-the-point is, heeft alleen een bruine draad.
Die staat in het wiki artikel Contactrails zelf maken (C-rails).
Deze afbeelding:


Als je die foto vergelijkt met de foto van Jurrien, dan zou ik zeggen: voeg een betere foto toe aan de wiki.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2019, 14:37:56 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 17:22:46 »

Volgens mij wil je als je gaat bezetmelden juist een stukje van de massa isoleren t.o.v. de rest van de massa of ringleiding.

Daarom zet ik nooit de ringleiding op een stuk wat geïsoleerd moet zijn.
Niet dat het kortsluiting veroorzaakt, maar wil wel de bezetmelders goed aansluiten opdat ze goed werken.
Gelogd

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 23:16:26 »

Hans, je gedachtegang is mij onduidelijk. De bruine massadraad maakt een verbinding tussen de niet geïsoleerde rail en de ringleiding van de massa. In mijn ogen heb je op die manier een "sterkere"  massa, dan wanneer deze rail alleen is verbonden met andere rails. Want mocht er in je rail verbinding iets niet goed aansluiten, dan heb je nog een "back-up" via de bruine draad aan de ringleiding voor de massa.

mvg
Jurrien
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 23:24:08 »

De bruine draad van de ringleiding hoort niet op het geïsoleerde stuk te zitten.
De massa komt dan via de bezetmelder tot stand zei het wel dat dit signaal ook gebruikt wordt voor detectie.

De ringleiding erbuiten houden geeft helemaal geen verslechtering van de massa op zich.
Want de andere stilstaat heeft die massaverbinding al.
Werkt de bezetmelder goed na het opheffen van de sluiting?
Gelogd

Jurrien

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #29 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 00:24:33 »


Werkt de bezetmelder goed na het opheffen van de sluiting?


Dat is afwachten. De ECOS geeft in ieder geval geen kortsluitings symbool en schakelt af, als ik deze bezetmelders in de baan verwerk. Ik wil eerst met een lok via twee keerlussen heen en weer kunnen boemelen. Als dat tot tevredenheid werkt, ga ik de bezetmelders aansluiten.

mvg
Jurrien.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #30 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 12:14:00 »

De bruine draad van de ringleiding hoort niet op het geïsoleerde stuk te zitten.
Hans, dat zit ie toch ook niet?
Hier is de binnenrail geisoleerd (onderste rail op de foto), met de groene draad die de massadetectie verzorgt.

Kijk even naar onderstaande afbeelding (van onze wijlen Freak).

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen; wel over rail...

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #31 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 12:29:14 »

Hoi Ad,

Zie de isoleerstukken ook niet zitten op de binnenste rail op de foto van Jurrien.
Dus vermoed dat de bezetmelding niet zo zal werken als verwacht.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #32 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 15:56:26 »

Hans,

Als een bezetmeldsectie uit meerdere stukken rail bestaat, dan hebben alleen de railstukken aan het begin en eind van de sectie een isoleerkousje nodig.
Het kan zijn dat het railstuk op de foto ergens uit het midden komt, of dat Jurrien de isoleerkousjes nog moet aanbrengen.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen; wel over rail...

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #33 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 19:24:06 »


Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa
Kijk, nu gaan we de goede kant op. Nog eventjes en ik kan de weg in de wiki ook volgen.

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Diodetruc3.jpg

Is wat mij betreft de perfecte foto: omdat je de diode goed kunt zien zitten.
En dat grijze ringetje op die diode zegt mij alles; oftewel nu nog even deze link aan de andere links koppelen.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #34 Gepost op: maandag 04 februari 2019, 10:18:36 »

 @citaat Vind je het handig Jan-Willem al die foto's, citaten, omwegen en "hoger nivo" getrut?

Het gaat hier om het op de juiste plek doorknippen van een verbinding en een paar draadjes solderen. Vraagsteller Jurrien is het meest gebaat bij een goede bril voor dichtbij.

Kijk ik naar de foto van Jurrien dan zit de bruine draad aan de goede kant van de diode op de witte draad, dus die bruine  kan veilig op massa aangesloten zijn, en dan is het dus de groene draad (die ook aan de witte zit) die functioneert als de bezetmelder draad.

wat doet die bruine draad daar op de aansluiting van de witte draad?

Dit is de foto van Jurrien:

 
Hoe hoort een C-rails als bezetmelder bedraad te zijn?
Als niet-C-rail rijder grijp ik bij zo'n vraag naar de 3-rail wiki om te weten hoe het hoort.

De navigatie in de wiki is afhankelijk van waar mensen binnen komen (zoekopdrachten daargelaten).
Er zijn onderwerpen die bij elkaar horen, maar vanuit verschillende invalshoeken
bezocht worden, en het lukt nu niet om ze allemaal te vinden.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Categorie:M%C3%A4rklin_C-Rail_Weetjes
verwijst naar Kabelschoentjes:

en naar Märklin Contactrail zelf maken (C-rail):

Maar C-rail Weetjes Verwijst niet naar:

Basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken

Het basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken verwijst wel naar
Contactrail_zelf_maken_(C-rail)

Het basisartikel Massadetectie,_secties_en_blokken Verwijst niet naar
Märklin_74995_Kabelschoentjes

Omwegen:
Contactrails zelf maken (C-rails)
verwijst naar C-Rail_middengeleider_isolatie
Verwijst niet rechtstreeks naar
Märklin_74995_Kabelschoentjes

maar verwijst er wel indirect naar via
Märklin 74030

Dat vergt te veel moeite.
Een paar van deze artikelen op hoger niveau linken, maakt die wiki makkelijker toegankelijk.

Hoger niveau is Märklin_C-Rail_Weetjes en Massadetectie,_secties_en_blokken
Op dat niveau moeten wat draadjes worden aangehecht.

En de enige foto die een beetje to-the-point is, heeft alleen een bruine draad.
Die staat in het wiki artikel Contactrails zelf maken (C-rails).
Deze afbeelding:


Als je die foto vergelijkt met de foto van Jurrien, dan zou ik zeggen: voeg een betere foto toe aan de wiki.
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #35 Gepost op: maandag 04 februari 2019, 10:50:47 »

Hoe je iets heel simpels heel erg moeilijk maakt.

Groetjes
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bezetmelders geven kortsluiting
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 06 februari 2019, 21:28:47 »

En hoe je dan weer van iets moeilijks iets simpels moet maken.
Een bril is nog niet zo'n gek idee. De vraag is voor wie :thumbup:

@citaat Vind je het handig Jan-Willem al die foto's, citaten, omwegen en "hoger nivo" getrut?
@citaat accepteer mij nou maar als hoger-nivo-trut, dan zijn we al heel ver  :thumbup:

Gek dat een moderator al die overbodige citaten niet sloopt, dat doen ze anders altijd.


« Laatst bewerkt op: woensdag 06 februari 2019, 23:53:24 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.987 seconden met 28 queries.