Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale wissels appart voeden

Gestart door joland donderdag 31 januari 2019, 19:51:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale wissels appart voeden
Wanneer in een wissel ( Crails ) aandrijving en digitale inbouw decoder ingebouwd zit, is het dan mogelijk om de wissel appart te voeden met een voeding ( 60052 ) als ringleiding ?
De reden ik wil mijn wissels blijven bedienen met mijn cs3 plus.
Re: Digitale wissels appart voeden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitale wissels appart voeden
Niet zonder booster.
Re: Digitale wissels appart voeden
Het is misschien een open deur, maar bij het gebruik van meervoudige, externe decoders (waar 2 of meer wissels op aangesloten kunnen worden) is extern voeden wel goed mogelijk.
Dus, mocht je nog wissels hebben zonder inbouwdecoder, is dat nog een alternatief. Scheelt de aanschaf van een booster.

Groet,

Peter
Re: Digitale wissels appart voeden
Dat is het hem juist, zonder die inbouw decoder kan ik hem natuurlijk niet bedienen met de cs3 plus.
Ik heb zo'n 15 wissels met inbouw decoder.

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 31 januari 2019, 22:21:05
Het is misschien een open deur, maar bij het gebruik van meervoudige, externe decoders (waar 2 of meer wissels op aangesloten kunnen worden) is extern voeden wel goed mogelijk.
Dus, mocht je nog wissels hebben zonder inbouwdecoder, is dat nog een alternatief. Scheelt de aanschaf van een booster.

Groet,

Peter
Re: Digitale wissels appart voeden
hoi,

Citaat van: joland op vrijdag 01 februari 2019, 05:40:04
Dat is het hem juist, zonder die inbouw decoder kan ik hem natuurlijk niet bedienen met de cs3 plus.

Zo natuurlijk is het niet ... Je kan toch gewoon de standaard Märklin wisselaandrijvingen gebruiken en die aansluiten op standaard wisseldecoders? Is daar niet de Märklin K84 / M84-decoders voor? Die kan je toch ook gewoon schakelen met je CS3-plus? Anders gebruik je toch wisseldecoders van een ander merk? Of heb ik het helemaal mis?

Groet Ronald.
Re: Digitale wissels appart voeden
 @citaat Volgens mij zijn daar de M83-decoders voor, maar dat is een detail natuurlijk ;)

Als je een alternatief wil voor deze decoders, zijn de Rosoft Wisseldecoders (WDD8) aan te raden. Die zijn wat goedkoper dan de Märklin-varianten. Qua functionaliteit zijn ze gelijk aan elkaar. Echter op de Rosoft WDD kun je 8 wissels aansluiten, op de M83 kunnen er maar 4 wissels aangesloten worden.
Re: Digitale wissels appart voeden
Klopt, ik zei het verkeerd, ik heb natuurlijk al de digitale decoders eronder zitten, en wilde dus weten of het mogelijk was terwijl de decoders onder de wissel hangt.

Citaat van: ronaldk op vrijdag 01 februari 2019, 08:59:10
hoi,

Citaat van: joland op vrijdag 01 februari 2019, 05:40:04
Dat is het hem juist, zonder die inbouw decoder kan ik hem natuurlijk niet bedienen met de cs3 plus.

Zo natuurlijk is het niet ... Je kan toch gewoon de standaard Märklin wisselaandrijvingen gebruiken en die aansluiten op standaard wisseldecoders? Is daar niet de Märklin K84 / M84-decoders voor? Die kan je toch ook gewoon schakelen met je CS3-plus? Anders gebruik je toch wisseldecoders van een ander merk? Of heb ik het helemaal mis?

Groet Ronald.
Re: Digitale wissels appart voeden
Nope, die je onder de rails plakt bij de aandrijving zijn niet voorzien van een extra voeding. Helaas.

Groet Ronald.
Re: Digitale wissels appart voeden
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitale wissels appart voeden
Je kan natuurlijk wel de draadjes op mannelijke stekkertjes steken die niet op de rail zitten en ze daaruit voeden. Of je wisselstraten apart voeden, op de momenten dat er een trein overheen komt, worden er toch geen wissels omgezet (als het goed is dan).
Re: Digitale wissels appart voeden
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Digitale wissels appart voeden
Citaat van: joland op donderdag 31 januari 2019, 19:51:59
Wanneer in een wissel ( Crails ) aandrijving en digitale inbouw decoder ingebouwd zit, is het dan mogelijk om de wissel appart te voeden met een voeding ( 60052 ) als ringleiding ?
De reden ik wil mijn wissels blijven bedienen met mijn cs3 plus.

Het antwoord is JA. Zie blz. 33 handleiding 74461. max. 20v DC

Noot. Maar om dit te doen is onzin omdat digitaal altijd maar één wissel tegelijk schakelt. Je hoort het gewoon.
Re: Digitale wissels appart voeden
Ja? Is het onzin decoders apart te voeden? De stroom via de rails kent misschien meer pieken en dalen, kleine storingen door de rijdende treinen. En de decoders gebruiken vast ook een klein beetje stroom zonder dat er geschakeld wordt. Alles bijeen hoeft het niet zo gek te zijn om ze aan een aparte voeding te leggen. Voor de een is het wellicht een oplossing maar voor een ander is het misschien overkill.


Re: Digitale wissels appart voeden
hoi,

Citaat van: digipost op dinsdag 05 februari 2019, 19:24:12
Het antwoord is JA. Zie blz. 33 handleiding 74461. max. 20v DC

Bij de Marklin 74461 kan het inderdaad volgens de handleiding. Maar de oudere Märklin 74460 staat het niet in de handleiding aangegeven. Mogelijk dat het wel kan maar dat zou verder "onderzoek" voor nodig zijn.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 05 februari 2019, 19:33:04
En de decoders gebruiken vast ook een klein beetje stroom zonder dat er geschakeld wordt.

Iets van 15 mA tot 50 mA per decoder. Een lokdecoder verbruikt dat ook ongeveer in ruststand.

Groet Ronald.