Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ontslakken stoomtreinen

Gestart door Antoine1 woensdag 30 januari 2019, 22:03:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2015

offline
Ontslakken stoomtreinen
Hoe gebeurde het verwijderen van de slakken? Ging dit handmatig of middels een klep? Ik zie bij de slakkenkuilen weinig plaats voor iemand die dit handmatig moet doen.

Mijn volgende vraag is hoe deze slakkenkuilen werden leeggemaakt. Ik ze voorbeelden met kleine wagonnetjes in de kuil.

Groetjes, Antoine 
Re: Ontslakken stoomtreinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
De slakken ontstaan met name in de vuurkist van een stoomlok.
Bij het bevoorraden van de lok met nieuwe kolen, wordt vaak de slakkenkuil bezocht.
Boven deze kuil word een klep van de vuurkist aan de onderzijde geopend, waardoor de slakken in de kuil vallen.
Omdat deze kuil dan meestal ook gevuld is met water worden de hete slakken geblust.

Daarna zijn er twee varianten.
Bij grotere depots worden vaak karretjes gebruikt die "in" de kuil staan. De lok wordt er zoveel mogelijk boven geplaatst.
Als het karretje vol is kan deze er met de (kolen)kraan of via een liftconstructie uit de kuil worden gehaald en vervolgend worden gelost in gereedstaande open wagens.

Bij wat kleinere installaties kunnen de slakken ook direct met een grijperkraan uit de slakkenkuil worden gehaald en in de slakkenwagen worden gelost.

Bij heel kleine depots is er vaak niet eens een slakkenkuil en worden de slakken tussen de sporen gestort. Deze moeten daarna met een grijperkraan of met de schop in slakkenwagens worden geladen.

Ik denk dat er op YuouTube wel wat filmpjes te vinden zijn. Zoek maar eens op "dampflok entschlackung".
Bijvoorbeeld deze:
http://www.youtube.com/watch?v=W6iuRL4oKRY

Overigens wordt hier ook de rookkast leeggemaakt.

John (VT601)

Re: Ontslakken stoomtreinen
Op dit filmpje zien we hoe de rookkast wordt leeggemaakt. Als het goed is, bevinden zich daarin alleen as en roet. De echte slakken tref je aan in de vuurkist. Soms moeten de slakken losgebikt worden van de roosters.
Uiteraard liggen er ook as en steenkoolresten onder in de vuurkist.
Al die nog hete rommel wordt in de slakkenkuil gestort.
Zoals John al aangeeft, is die kuil soms niet meer dan een  plek waar as en slakken in terecht komen en er met de hand uitgeschept moeten worden en soms zijn het geavanceerde putten met karren en gemechaniseerde hijsinstallaties. Er is dus nogal wat variatie.

Groet,

Peter
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Hi Antoine,

Door het rooster onder de vuurkast valt het naar beneden (na openen van een klep)
Wordt met de hand weggeschept of inderdaad in een karretje, mechanisch of het wordt via de kolenkraan in een wagon gehesen.
Mijn "kuil"
Daarnaast was er vaak een "bak" voor het gruis wat uit de rookkamer kwam.
Hier zat vaak nog brandbare kolengruis bij wat dan weer in het plaatselijke kacheltje werd opgestookt.

groet
Harald
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
sommige lokaalspoorlocomotieven hebben geen valrooster. Daar wordt einde dienst het vuur er met de hand uitgeschept via de vuurdeur. Vervolgens mag de asbak ook met de hand leeggetrokken worden. De restanten komen gewoon naast en tussen de sporen en worden met de hand in de container geschept. Er zijn dus geen special voorzieningen.
Dit valt bij de Museumbuurtspoorweg in Haaksbergen aan het einde van elke rijdag te bewonderen.
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Geen voorzieningen?
Er zijn zelfs locs die de roosters mechanisch kunnen "schudden" om de slakken te kunnen lozen.

groet
Harald
Re: Ontslakken stoomtreinen
 @citaat bij lokaalspoor-of tramlocjes is het vaak behelpen. Daar zijn geen speciale voorzieningen. En bij onze eigen NS ook niet. Ik heb eens een boekje gelezen (sorry, geen idee meer van titel of auteur) waarin onder andere beschreven werd dat de leerling met een stuk brandend lont de kuil in kon klimmen om onder de locomotief het vuile werk op te knappen. De lont diende voor de verlichting! Er moest uit de aslade geschraapt en geveegd worden. Daarna werd de loc weggereden en kon de put met een schop worden leeg gemaakt. Alles met ellebogenstoom en verders niks.
Re: Ontslakken stoomtreinen
Citaat van: Haradigi op donderdag 31 januari 2019, 11:27:45
Geen voorzieningen?
Er zijn zelfs locs die de roosters mechanisch kunnen "schudden" om de slakken te kunnen lozen.

groet
Harald

Hallo

Volgens mij is dit een marklin uitvinding die in het echt niet bestaat.

Bart
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Bart,

Het schudden van het rooster heeft wel bestaan, echter maar bij sommige loc type. De roosterstaven kunnen een beetje omhoog en omlaag bewegen. Is maar een klein beetje maar net genoeg om de slakken te kunnen breken.

De meeste loc's hadden deze luxe niet. Als het vuur gaat slakken, dan smelten de kolen als het waren met elkaar samen en dan komt er ook geen lucht meer door het vuurrooster. En dan dooft het vuur en wordt de slak vorming alleen maar erger. De enige manier om die slakken los te krijgen is het los te steken met het stookgereedschap. Je hebt verschillende soorten en maten. Als het niet veel slak is dan zal het verder opbranden en de resten, zullen door de roosterstaven in de asbak vallen. Is het echter zoveel dat je geen vuur meer kunt maken, dan wordt het valrooster bediend. Is gewoon een mechanische klep die je open draait en dan moet je de slakken met het stookgereedschap in de opening schuiven/duwen.

Als de loc koud is, dan kun je het rooster met de hand schoonmaken. Dan kruip je de vuurkist in en ga je met een hamer en beitel de slakken los bikken.
En uiteindelijk als de lok boven de put staat kun je de asbak trekken en leeg halen. Of als je dat niet hebt gewoon op het straatspoor en als de loc weg is de boel weg scheppen.


Gr Mike
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Hallo mannen,

Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden! Momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een stoomdepot. Kees Moerman heeft mijn oude 7186 gedigitaliseerd. Deze heb ik geinstalleerd en gekoppeld aan Koploper en draait als een zonnetje. Ik wacht nu nog op twee uitgaves van Eisenbahn
Journal over BW's. Dus ik kom zeker nog terug met vragen.

Groetjes, Antoine
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen

Ik vond deze filmreeks over de stoomlocomotieven.
In dit deel een stukje over het ontslakken van de stoomloc.



Ongeveer vanaf 17:20.

En als je de tijd hebt gewoon bij deel 1 beginnen.

Mike
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Leuke film en informatief.
Op 15min40 die trein die niet "boven" kon komen is, zover ik mij kan herinneren, vier keer teruggereden voordat het lukte.
Stond erbij en keek ernaar erg spannend allemaal.
Was een vakantie met de SSN naar de Hartz in 1996.

groet
Harald
Re: Ontslakken stoomtreinen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Ontslakken stoomtreinen
Mooie en interessante film!