De slakken ontstaan met name in de vuurkist van een stoomlok.
Bij het bevoorraden van de lok met nieuwe kolen, wordt vaak de slakkenkuil bezocht.
Boven deze kuil word een klep van de vuurkist aan de onderzijde geopend, waardoor de slakken in de kuil vallen.
Omdat deze kuil dan meestal ook gevuld is met water worden de hete slakken geblust.
Daarna zijn er twee varianten.
Bij grotere depots worden vaak karretjes gebruikt die "in" de kuil staan. De lok wordt er zoveel mogelijk boven geplaatst.
Als het karretje vol is kan deze er met de (kolen)kraan of via een liftconstructie uit de kuil worden gehaald en vervolgend worden gelost in gereedstaande open wagens.
Bij wat kleinere installaties kunnen de slakken ook direct met een grijperkraan uit de slakkenkuil worden gehaald en in de slakkenwagen worden gelost.
Bij heel kleine depots is er vaak niet eens een slakkenkuil en worden de slakken tussen de sporen gestort. Deze moeten daarna met een grijperkraan of met de schop in slakkenwagens worden geladen.
Ik denk dat er op YuouTube wel wat filmpjes te vinden zijn. Zoek maar eens op "dampflok entschlackung".
Bijvoorbeeld deze:
http://www.youtube.com/watch?v=W6iuRL4oKRYOverigens wordt hier ook de rookkast leeggemaakt.
John (VT601)