Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'

Gestart door adhoc woensdag 30 januari 2019, 19:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, aanleiding: ik heb hulp nodig bij een probleem. Ik heb al het nodige gelezen op dit forum maar kom er niet uit.
Dit is er aan de hand:
Na jaren geleden met mijn vader met Marklin te hebben gebouwd wil ik dit nu met mijn zoon doen.
Vorig jaar heb ik daarom een startset gekocht (waaronder een Mobile Station 60657 en mfx-loc) met een uitbreidingsset.
Dit opgebouwd en zonder problemen mee gereden, vlekkeloos, mooi systeem!
Door omstandigheden is de set voor een jaar de doos weer ingegaan. 

Toen we recent de baan opnieuw  hadden opgebouwd en wilden gaan rijden werkte de set niet meer.
Het mobile station bleef op "stop" staan.

Ik heb de locs gewist en heb geprobeerd ze opnieuw aan te melden maar geen verandering.
Na wat lezen dacht ik dat het moest liggen aan een defecte aansluitbox (60116), dus ik een nieuwe gekocht, maar dit maakt geen verschil. De MS2 blijft op stop staan.  Daarna de MS2 gereset naar fabrieksinstellingen, maar ook dit hielp niet. De aansluiting is ok (de plus op B).

Behalve dat op het MS2 stop blijft staan is op de MS2 ook een aantal opties doorgestreept:
- herkennen
- loc protocol
- magneetprotocol

Als ik probeer handmatig eea door te voeren geeft de MS2 aan dat dit niet aan de loc is doorgegeven

ik hoop dat ik de situatie goed heb beschreven.

Mijn vraag is wat de mogelijke oorzaak is en wat nu slim is om te doen...

groeten
Eric
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Mijn eerste gedachte is kortsluiting. Dan gaat 'ie terecht op stop en wil 'ie er niet vanaf. Daarom de vraag: doet de MS 2 dit terwijl de aansluitbox is aangesloten? Dan de draadjes naar de baan loshalen en kijken of hij dan wel van stop af wil. Lukt dat, dan kun je gaan zoeken naar de kortsluiting.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Fijn dat je meedenkt!
Ik heb de draden losgemaakt maar hij blijft in stop  :(
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Je moet altijd eerst op stop drukken en bij opstarten ms2 staat hij altijd in de stop.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
ja, het probleem is: als ik op stop druk...blijft hij in stop, krijg MS2 niet uit ' stop'
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
 @citaat
Zo had ik het inderdaad ook begrepen.

Nog iets wat je zou kunnen proberen is de MS 2 updaten. Dat kan met een CS3 of CS3+ (misschien zelfs met een CS 2, dat weet ik niet). Als je hem bij een winkel in de buurt hebt gekocht, kun je daar naartoe, ik neem aan dat die de update wel kan uitvoeren. Bovendien kun je dan meteen zien of hij het weer doet. Zo niet, dan kun je ook meteen de winkelier vragen wat er aan de hand is.

Als je hem niet bij een winkel in de buurt hebt gekocht, kun je eens informeren naar een stamtafel in de buurt. Als je jezelf even introduceert in het voorstelhoekje en daarbij vertelt in welke regio je woont, krijg je meestal wel informatie over stamtafels in jouw omgeving.


>>> Voorstelhoekje <<<
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Hoi Eric,

Aan de aansluitbox zitten draden met schuifklemmen, en die kunnen door gebruik losser worden.
Hierdoor kan als er eentje te los zit, eraf schuiven en kortsluiting veroorzaken.
Zeker als de baan wat vaker in en uit elkaar gaat, kan je met deze situatie te maken krijgen.
Zelf zou ik dan de klemmen iets strakker maken, of eraf halen en solderen op de aansluitingen.

Ook even een aandachtspuntje, de draden zitten namelijk als een tweeling snoer aan elkaar.
Als je die twee draden van elkaar scheid, kan een beetje kleurverwarring ontstaan.
Soms blijft er wat kleur van de andere draad op de gescheiden draad te zien.
Iemand in mijn omgeving verkeek zich er ook op, en na het omdraaien van zijn klemmen gaf de MS2 geen sluiting meer aan.
Zorg ook als je de aansluitbox los test, dat de draden ervan niet tegen elkaar komen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
dank jullie voor de tips!

@speelmettreintjes Ik heb de sets online (Conrad) gekocht, dus aankloppen bij deze verkoper ligt niet voor de hand, hoewel ik geloof ik nog wel garantie heb
Als een stamtafel mij kan helpen dan is dat mooi, ik zal mij  gaan voorstellen.
@FokkoKPD, wat is 'SW" ?
@Hans V200.0. Dank je voor de tips. ik heb de contacten gecheckt en doorgemeten. Er lijkt niks mis mee

groet
eric
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Conrad heeft gewoon een serviceafdeling. Ik zou het gewoon proberen.

SW staat voor software.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Hoi Eric,

Vrijdagavond is er al een stamtafel in Amersfoort, en wel de stamtafel van Utrecht.
Mocht je in de gelegenheid zijn daar langs te gaan, het adres kun je ook op het forum vinden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
mooi, die snelle reacties, dank!

Ik woon in de buurt van Leiden, dus ik sla Amersfoort even over  :)

Ga het dan eerst proberen bij Conrad, ben benieuwd....
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Heel begrijpelijk Eric, en succes bij de serviceafdeling.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
 @citaat  @citaat 12 februari is er een stamtafel in de regio Bollenstreek (Voorhout).  Zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70136.0 Misschien kan je daar terecht met de MS en aansluitbox
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Denk niet dat dit gaat helpen. Heb je nog garantie gewoon terug naar Conrad ermee.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Gezien de problemen bij beide aansluitboxen voordoen zou je zeggen het zit in de MS2 zelf. Wat je nog even naar kan kijken of alle pinnen in de stekker van de MS2 nog heel en recht zijn.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Daar zit dus het probleem! Er is een pennetje afgebroken.
Hopelijk garantie

Dank jullie voor het meedenken!

Groeten
Eric
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Kleine kans.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
Mocht het niet lukken kwa garantie dan kun je het aansluitende ook zelf vervangen kost ongeveer 15 euro dacht ik.
Re: hulpvraag, MS2 blijft in ' stop'
de afloop: geen garantie maar voor 27 en nog wat euro's gerepareerd. De treinen rijden weer!