Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?

Gestart door Snotje dinsdag 29 januari 2019, 10:59:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Ik heb voor mijn vader een upgrade gekocht voor zijn starterset die ik hem eerder heb gegeven, waar ik in dit topic over heb gesproken:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73589.0;topicseen

Ik heb de onderdelen los gekocht maar het zijn exact deze onderdelen:


Nu is mijn vraag hoe moet ik deze wissel die erbij zitten aansluiten op de MS? Zit daar al een spoel in en heb ik alleen een encoder nodig ? En is dat handig te bedienen? Mijn vader is niet zo handig met zijn motoriek, het bedienen van de treintjes op de rails gaat net zeg maar door de menu's heen gaan van de Mobile Station denk ik dat teveel van het goede is. Misschien analoog met knopjes zoals vroeger?

Ik zelf heb geen probleem met solderen, pcbtjes maken etc. maar de bediening voor mijn vader moet zo simpel mogelijk.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Ben je geen zoon van mij toevallig?   :-)
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Een wissel kun je handmatig, analoog of digitaal schakelen.
Voor analoog en digitaal heb je een wisselaandrijving 74491 nodig.
Voor analoog nog een schakelkastje
Voor digitaal een k-83 decoder en dan zul je vervolgens de decoder op de m2 moeten insstellen

Cees
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: snijder op dinsdag 29 januari 2019, 11:18:27
Ben je geen zoon van mij toevallig?   :-)

8o ik zal het eens aan mijn moeder vragen

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 29 januari 2019, 11:19:03
Een wissel kun je handmatig, analoog of digitaal schakelen.
Voor analoog en digitaal heb je een wisselaandrijving 74491 nodig.
Voor analoog nog een schakelkastje
Voor digitaal een k-83 decoder en dan zul je vervolgens de decoder op de m2 moeten insstellen

Cees

Bedankt Cees! Dat was idd mijn vraag of ik die wisselaandrijving nog moest kopen of dat deze standaard in de wissel zit.
Zijn er alternatieve (lees goedkopere) wisselaandrijvingen die het zelfde doen?
Ik zag dat er ook decoders zijn van andere merken waar je meteen een stuk of acht wissels op kan aansluiten heeft dat (behalve bedrading) nog nadelen?

ik bedoel deze:

Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Als je vaders motoriek niet zo optimaal meer is dan zou ik gewoon lekker analoog met een zelfbouw schakelpaneel je wissels omzetten. Niet moeilijk doen met de MS II / MS III knopjes. Gewoon lekker simpel met drukknopjes doen.

Groet Ronald.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Hoi Snotje!

Wat ik zo kan zien zit er bij die set ook geen wisselaandrijving in de wissel, dus deze zul je los moeten kopen en onder de wissel moeten schroeven (Tegenwoordig artikelnummer 74492, deze zijn ?20,- bij M* zelf, online zijn ze goedkoper te vinden, ebay/marktplaats e.d.)

Als je deze digitaal wilt besturen zul je ook een wissel/accessoire decoder moeten halen, bij M* zelf zijn ze aardig aan de prijs.

Ik denk dat met een schakelkastje inderdaad het meest handige is tot nog toe, volledig digitaal kan altijd nog ;) Zelf gebruik ik M* 72710's, tegenwoordig hebben ze andere kastjes (artikelnummer 72752) die in principe plug and play zijn in combinatie met eerdergenoemde wisselaandrijvingen (74492)  :warning: Ik zou wel nog even vragen aan de dealer/hier in het topic hoe je het moet doen met de stroomvoorziening, met mijn kastjes kan dat gewoon met een oude trafo en dan via de lichtuitgang aan het schakelkastje, wat ik zo kan zien is het nu anders! :warning:

//Flod
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: Snotje op dinsdag 29 januari 2019, 10:59:43
Mijn vader is niet zo handig met zijn motoriek, het bedienen van de treintjes op de rails gaat net zeg maar door de menu's heen gaan van de Mobile Station denk ik dat teveel van het goede is. Misschien analoog met knopjes zoals vroeger?

Ik zelf heb geen probleem met solderen, pcbtjes maken etc. maar de bediening voor mijn vader moet zo simpel mogelijk.

Super dat je dat allemaal kado hebt gedaan voor je vader!

Voor het aansturen van de wissels heeft Cees al een voorzet gegeven.
Ik heb zelf ook de MS2 en als je maar twee wissels hebt dan is het eenvoudig om die aan te sturen via de MS2. Een keer op de knop voor de magneetartikelen drukken en je kan wissel 1 en 2 bedienen (rood/groen).
Als je meerdere wissels hebt dan moet je de juiste magneetartikelen zoeken (nummer 3,4,5 etc) met de bovenste selectie knoppen (naar rechts of links scrollen); allemaal niet moeilijk maar je moet het even.
Als dit te lastig wordt voor je vader dan zou ik op zoek gaan naar een wisselbediening met knoppen.

Overigens heb ik de electrische wissels aangesloten op een Digikeijs 4018 en die staat in verbinding met de Mobile Station 2.
Voor mij een maand geleden allemaal acabdabra qua aansluitingen maar uiteindelijk relatief simpel als je je hoofd er bij houdt en stap voor stap de mogelijkheden ontdekt.

Veel succes en vooral plezier!
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
 @citaat
Ik zie het toch wat anders. Wissels bedienen met een MS 2 is niet zo moeilijk, maar je moet er wel even wat handigheid in krijgen om het snel te kunnen doen. Zoals je zelf al dacht, lijkt me een een schakelkastje veel praktischer voor jouw vader. Met één druk op de knop gaat de gewenste wissel om, of je er nou twee hebt of meer. Bij de MS 2 moet je, zelfs met maar twee wissels, al twee keer ergens op drukken, bij méér dan twee wissels nog vaker.

Als je wisselaandrijvingen 74491 gaat kopen, moet je de verbeterde versie 2.0 hebben. Die is herkenbaar aan de grote sticker die er op zit. Solderen is niet nodig, een klein schroevendraaiertje volstaat.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Allemaal bedankt voor alles! Ik ga een wisselaandrijving proberen te scoren om te testen en dan idd een kastje met drukknopjes! Ik hou jullie op de hoogte!
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Je kan ook gewoon goedkoper wat drukknopjes bij de electrohandel halen. Die gebruiken. Dat is goedkoper dan een kastje.  En dan kan je gewoon een leuk paneeltje maken.

Groet Ronald.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Als ik niet omkwam in de projecten dan zou dat idd een leuke optie zijn. Maar ik heb nog zoooooveel te doen dat ik het me makkelijk maak en alles koop waar mogelijk tenzij het echt een enorme besparing is.


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Die vraag hoef je je eigenlijk niet te stellen.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?

Sorry ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
en hoeveel kastjes heb je nodig  O:-D
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: Flodder450 op dinsdag 29 januari 2019, 11:32:29
Wat ik zo kan zien zit er bij die set ook geen wisselaandrijving in de wissel
Als niet C-rail rijder zie ik dat niet. En het staat ook nergens dat  het om een handwissel gaat in een digitale aanbieding. Zelfs niet in de Wiki. Dus kennelijk spreekt dit vanzelf voor C-rail rijders.  B)
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
@citaat

Het is niet zozeer een aanname, maar meer een kwestie van goed lezen. Bij de inhoud wordt vermeld: Wissel 24612. Op de site van Märklin: 24612 Weiche Rechts 188,3 mm / R2 = 437,5 mm / 24,3°. Mit Handschalthebel. Elektroantrieb 74491, Digital-Decoder 74461 und Weichenlaternen 74470 nachrüstbar. Oftewel wat niet vermeld wordt bij de inhoud zit er ook niet in ;).

Maar je hebt gelijk, bij de meeste C-rail rijders is dit algemeen bekend.

Groeten,
Wico
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 29 januari 2019, 17:37:45
Nou, dat een paar drukknoppen stukken goedkoper zijn dan de kastjes... Een kastje voor 4 wissels kost 15 tot 18 euro. 8 drukknoppen iets van 4 euro mogelijk nog goedkoper als je in China besteld. Stukkie hout voor je paneel: iets van 1 euro. Wat verf e.d. maar dat heb je vast wel nog ergens.

Groet Ronald.

Ah ja maar weet je ik ga voor een tientje of iets meer niet moeilijk doen. Mijn tijd is me veel meer waard dan dat. Ik haal weinig plezier nog uit dat soort geknutsel omdat ik enorm perfectionistisch ben. Dus alles duurt erg lang omdat ik nooit tevreden ben  :offtopic: Dit ben ik me gaan realiseren toen alle tijd op was en ik nog hele stapels projecten had staan die allemaal op me stonden te wachten. Trouwens ik heb vermoedelijk alle onderdelen wel liggen, ik heb bergen tactile switches van synthesizer revisies en het bouwen ervan. Ik heb een super goede 3d printer en ik kan CAD tekenen dus ik kan zo'n console gewoon designen en printen maar de tijd die je nodig hebt kan je niet kopen.  Als het nou echt veel zou schelen dan zou ik het overwegen maar voor 2 tientjes... Dan steek ik liever die tijd in het helpen van mijn vader en zijn baan, en dat is echt leuk om daar samen aan te klooien en hem er mee bezig te zien.

Net even alle onderdelen genomen om te zien wat voor baan we nu kunnen bouwen :


Mis nog 1 rechte 24177 om het te maken zoals hij graag wil dus dat komt goed. Leuk programma en gratis dat Railmodeller Express.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Uuuh ik zou graag zo knoppenkastje met led feedback willen aansluiten maar ze zeggen in de wiki dat deze voor de 'my world' serie is gemaakt en dit is het schema:


Volgens mij heb ik die niet bij de set die ik heb gekocht?  Volgens mij zit er een 60116 aansluit box bij de set. Weet iemand of dat kan?
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Voor een aantal producten in het normale Märklin assortiment bestaat ook een "my world" uitvoering. Grotendeels gelijk, maar met andere kleuren bedrading en afwijkende stekers. Mijn advies: niet gebruiken, dan hoef je ook geen stekers af te knippen en uit te zoeken welk draadje waarmee verbonden moet worden.

Dus geen schakelkastje 72752, maar 72710 of 72720.
Geen wisselaandrijving 74492 maar 74491.

Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 31 januari 2019, 20:47:36
Voor een aantal producten in het normale Märklin assortiment bestaat ook een "my world" uitvoering. Grotendeels gelijk, maar met andere kleuren bedrading en afwijkende stekers. Mijn advies: niet gebruiken, dan hoef je ook geen stekers af te knippen en uit te zoeken welk draadje waarmee verbonden moet worden.

Dus geen schakelkastje 72752, maar 72710 of 72720.
Geen wisselaandrijving 74492 maar 74491.

OK dus ik zou eigenlijk dan een transformator voor analoge besturing erbij moeten hebben:


Ik wil het zo simpel mogelijk houden... Als dit de manier is dan doe ik dat.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
 @citaat
Dat schema is voor het geval je analoog rijdt: met die trafo kun je tegelijkertijd een trein besturen en wissels en ontkoppelrails van stroom voorzien. Dat eerste is overbodig, de treinen krijgen immers al stroom via de aansluitbox 60116. Je hebt genoeg aan een transformator voor licht en magneetartikelen.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Ik dacht, laat ik ook eens in de wiki kijken, en wat zie ik? Alleen die onnodig dure transformator, geen woord erover dat dat schema alleen voor een analoge baan geldt! Kan de wiki-redactie dat even aanpassen?
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 31 januari 2019, 21:50:13
Ik dacht, laat ik ook eens in de wiki kijken, en wat zie ik? Alleen die onnodig dure transformator, geen woord erover dat dat schema alleen voor een analoge baan geldt! Kan de wiki-redactie dat even aanpassen?

OK bedankt! En gelukkig... Ik vond het ook wat overdreven om daarvoor een zware transformator te nemen.
Daarom ging ik in eerste instantie het andere pad op waar ik dat niet voor nodig had. Nu is het weer wat logischer.
Ik ben niet zo thuis in die types die ik dan wel nodig heb je weet zeker niet een nummer? Anders vind ik die wel hoor.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?
Er zijn heel veel geschikte transformatoren. Bij de documentatie van het schakelkastje staat "maximaal 16 V", dus zo'n beetje elke transformator die 16 V levert, zou je kunnen gebruiken. Welke dan de beste koop is, weet ik niet, maar er zijn vast wel forumleden die daar meer verstand van hebben.

Daarbij is het wel handig om te weten wat je allemaal met die transformator van stroom wilt voorzien. Wissels schakel je zelden meer dan twee tegelijk, een ontkoppelrail doorgaans in z'n eentje. Dat betekent dat een kleine transformator al voldoende is. Maar misschien wil je ook licht op de baan? Wissellantaarns, huisjes, perrons, noem maar op? Voor een deel kun je die met diezelfde transformator aansturen en dan kan het zijn dat je beter eentje met wat meer vermogen koopt. Op dit moment is de baan echter nog klein, dus raad ik ook een kleine transformator aan.
Re: Beginner klungel: hoe stuur ik mijn wissels digitaal/analoog aan?

dit gaat goed komen ik ga gewoon even onderzoek uit. Volgens mij zijn alle trafo's van marklin 16v dus ik kijk wel ff wat ik kan vinden.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK