Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

lichtseinen 764xx

Gestart door mwleeuw maandag 28 januari 2019, 12:52:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lichtseinen 764xx
mwleeuw
gast

lichtseinen 764xx
Goedendag,

Ik ben bezig over te stappen van een m-rails baan naar een c-rails baan.  Daarom wil ik ook gebruik make van de seinen van de 764xx serie.
Als centrale gebruik ik een Intellibox of een ECOS.  Het sein 76491 geeft geen problemen; een adres kiezen met de dipschakelaars en het werkt naar behoren.  Het inrijsein 76497 krijg ik maar gedeeltelijk aan de praat. Na het kiezen van een basisadres, bijvoorbeeld 9, kan ik op dat adres schakelen tussen rood en groen. Op het volgende adres 10 kan ik het sein omzetten naar geel. Dit is conform de handleiding.  Het voorsein krijg ik niet aan de praat.  Conform de handleiding (blz. 19) is dit in mijn geval adres 11. Echter, schakelen van adres 11 geeft geen resultaat.

Ik hoor graag wat ik fout doe en hoe ik ook het voorsein aan de praat kan krijgen.

Met vriendelijke groet
Matthijs Leeuw

P.S. Ik gebruik de mfx mode. Dipswitch 10 op stand 0.
Re: lichtseinen 764xx
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: lichtseinen 764xx
Hoewel mijn ervaring met deze seinen zich beperkt tot mijn MS3, de MM mode beloofde moois maar ik merkte dat het met DCC wel werkte, ok, even adressen invullen maar dat was ook voor mij het werk niet. Ik heb op mijn proefstukje een blok+voorsein waarvan het voorsein naar het inrijsein erachter kijkt.

Fokko
Re: lichtseinen 764xx
mwleeuw
gast

Re: lichtseinen 764xx
Hallo Fokke,

Bedankt voor je antwoord.

Als ik de DCC mode gebruik, dan moet ik inderdaad 3 adressen gebruiken.
Als ik een inrijsein gebruik, volgen 3 sporen en dus drie seinen, hoe leg ik dan de relatie tussen het inrijsein en de daarop volgende seinen.

groet
Matthijs
Re: lichtseinen 764xx
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: lichtseinen 764xx
Ha Matthijs,

Dat is een interessante, dat vraagt om een seinwezendeskundige. Want wat ik hier vermoed is dat je een voorsein op je inrijsein naar drie andere seinen wil laten kijken. Ik denk dat dat niet mogelijk is omdat je in je voorsein CV maar één waarde kan invullen. Komt nog bij dat er bij zo'n rijweg geen voorseinen meer nodig zijn. Wat je misschien wel kan maken is een inrijsein dat groen toont bij een rechtdoorgaande binnenkomst en geel+groen als er een afbuigende wissel naar links dan wel naar rechts erna bereden wordt. Ik ben benieuwd naar de visie van de anderen in deze. Houd ons op de hoogte!!

Even terug naar je eerste topic vraag. De vraag dringt zich op of er iemand op het forum is die 764** seinen via een mfx en slimme adreskeuze aan het branden heeft gekregen en zo zo ja, met welke centrale. Mfx in seinen werkt hoe dan ook niet met een MS3. Mijn inrijsein, net als bij jou, werkte goed met MM rood<->groen en rood->geel+groen. Mijn tweede sein, een bloksein met erop een voorsein werkte pas met een correct voorsein met DCC en invullen van CVs. Het lezen van de handleiding (en Matthijs is tot mijn genoegen ook zo'n lezer als ik) gaf voldoende informatie om het lijntje te laten werken. Ook laat ik ze langzaam overvloeien (was toch bezig met CVs) en dat ziet er prachtig uit. Voor mijn bloksein staat nog een los voorsein maar dat wordt 'hard' aangesloten met één stekkertje aan de decoderprint en dat gaat vanzelf goed.

Groeten en succes,

Fokko
Re: lichtseinen 764xx
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: lichtseinen 764xx
Hoi Matthijs. Dit sein heeft in de basis 4 adressen. 2 voor het sein zelf: HP00/1/2 (dubbelrood, groen en groen geel) en H0-SH1 (enkel rood met dubbel wit) en nog 2 voor het voorsein: VR0/1/2 (dubbel geel, dubbel groen, enkel heel met enkel groen). Als jij 2 sein achter dit sein hebt, zet je het voorsein op dezelfde adressen. Dan schakelt die automatisch mee. Heb je meerdere seinen die dit voorsein kunnen beïnvloeden, dan zal je het sein handmatig moeten schakelen en moeten voorzien van een uniek adres.
Als jouw ausfahrsignal HP00 of HP0/SH1 toont, dan is je voorsein gedoofd.
Re: lichtseinen 764xx
johan170
gast

Re: lichtseinen 764xx
Hoi Matthijs,

Ik heb vorige week 2 mfx-seinen 76495 geplaatst in een baan met 13 blokken en vele andere mfx-seinen er voor en er achter. De "daarop volgende seinen" laten daarbij exact hun standen zien in de voorseinen op de mast van de twee nieuwe 76495 blokseinen. Waarschijnlijk is dat jouw vraag, mogelijk werkt het al naar tevredenheid. Anders hoor ik het wel.

Groet,
Johan170
Re: lichtseinen 764xx
mwleeuw
gast

Re: lichtseinen 764xx
Hallo Laurent,

Jij spreekt voor 4 adressen. In de handleiding lees ik maar over 2 adressen. Graag uitleg.

Hieronder een verdere toelichting

Bijgaand een deel van mijn baan. Ik wil gebruik maken  van de nieuwe digitale Marklin seinen: inrijsein 76497, uitrijsein 76496 en bloksein 76491. Hieronder geven de getallen de gebruikte adressen weer.
In de Motorola mode is het mij gelukt dat het voorsein bij inrijsein 9,10 reageert op de stand  van uitrijsein 10, 11. Eveneens reageert het voorsein bij uitrijsein 10,11 op de stand van het bloksein 12.
Om de uitrijseinen 13,14 en 15,16 te laten reageren op bloksein 12 met dan de DCC mode gebruikt worden.  Dan kan in CV 55 het adres van bloksein 12 geladen.  Mijn vraag is nu of je Motorola mode en DCC mode door elkaar kan gebruiken.
Een andere vraag is hoe het voorsein van inrijsein 9,10 de stand van de uitrijseinen 13,14 en 15, 16 als de trein naar de sporen 1 of 3 gaat.
Graag antwoorden om mijn vragen


             Spoor 1   Uitrijsein   15,16                
                                        
Inrijsein   9,10           Spoor 2   Uitrijsein   10,11               Bloksein   12
                                        
             Spoor 3   Uitrijsein   13,14                



Groet Matthijs

Re: lichtseinen 764xx
Lid sinds: 2013

offline
Re: lichtseinen 764xx
Hallo Mathijs

Is het probleem inmiddels opgelost?
Bij mij werken de 76496 seinen prima.

met vriendelijke groet
guillaume