Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan

Gestart door leendert maandag 28 januari 2019, 12:46:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Graag jullie advies gevraag over een stukje aanpassing in een bestaande baan.


Achtergrond
Ik heb een deel van mijn bestaande baan opgeofferd om een loclift te realiseren. Die begint aardig vorm te krijgen en technisch testen gaat binnenkort van start, naar het er nu op lijkt.
Loclift Leendert
Daarna volgt de integratie met de bestaande hoofdbaan.
Baanbouw Leendert


De uitdaging
Graag wil ik dat het aansluiten van de bestaande baan redelijk natuurgetrouw is en nog steeds een maximale 'bewegingsvrijheid' geeft over de sporen. Ik heb nu een schets gemaakt, zie bijgaande afbeelding.


Het gaat dus met name om het deel waar het zwarte kader om staat, waar ik jullie advies over vraag.
Waar de vier sporen beginnen (gezien vanaf de driewegwissel) is nu mijn idee om de onderste twee sporen in hoogte te laten zakken en de twee bovenste te laten stijgen. Zal met 3% zijn, dus duurt wel even voordat je enig verschil ziet. Maar omdat het ene stel naar beneden gaat en de ander naar boven is het toch 6%.
Ten overvloede: het is eigenlijk niet de bedoeling om van de bestaande baan iets te slopen, anders dan kleine aanpassingen te maken. Daarom het zwarte kader waar het nu allemaal gebeurt.

Groet,
Leendert


Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Wat is nu precies je vraag?
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 28 januari 2019, 13:16:49
Wat is nu precies je vraag?

Is dit mooi/natuurgetrouw, zo'n driewegwissel oplossing?

Groet,
Leendert
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Ah, duidelijk. Wel, dat is een kwestie van smaak, en uiteindelijk is het jouw baan. Op de hoofdbaan vind ik hem niet zo mooi. Het helpt ook niet dat het verloop van het onderste spoor nu nogal slingert. Ik zal eens even wat anders proberen.

Wordt vervolgd
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Bij deze twee voorbeelden hoe het anders kan, zo heb je iets te kiezen. De eerste vind ik beter dan de tweede, daar hebben de treinen nog twee tegengestelde bochten. Op zich niet zo erg, maar als ik het zonder veel moeite kan vermijden, doe ik dat.

Ik kan niet goed zien welk deel van je baan al bestaat en wat er nieuw is, anders had ik de aansluitingen nog kloppend gemaakt.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Toevallig keek ik ook iets buiten het kader en zag dat je bochten R1 gebruikt in de sporen die je met 3% wilt laten stijgen en dalen, en zelfs bochtenwissels R1. Daar zullen niet alle treinen blij mee zijn. Je krijgt kans op ontsporingen en de zwakkere broeders komen misschien in zo'n scherpe bocht de helling niet meer op. Niet alleen stijging kost extra trekkracht, ook bochten geven weerstand, en bij een krappe bocht het meest.

Je zou wat minder sterk kunnen stijgen en dalen in de bochten R1, maar ruimere bochten gebruiken is eigenlijk de aangewezen oplossing. Misschien hou je daardoor een aantal wissels 24671 / 24672 over, maar vergeleken met wat de loclift alles bij elkaar aan inspanning (en geld) heeft gekost, lijkt me dat geen hoge prijs. Ik heb ook één paar van die wissels. Of ik ze ga gebruiken tegen de tijd dat ik een vaste opstelling gaan bouwen, weet ik nog niet. Misschien in een schaduwstation, dan liggen ze tenminste vlak.

Edit: Typo gecorrigeerd.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat 3% Is niks kwa stijging heb zelf een stijging van 5% wel met een R3 bocht maar dat is voor Märklin loks geen probleem zelfs niet met een sleep van 2,5/3 mtr.
Wat wel belangrijk is dat de overgang vloeiend is.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Een citaat uit Märklin Technik Tip 412:

CiteerDie maximale Steigung, die wir bei der Modellbahn übrigens unabhängig vom verwendeten Maßstab nicht übersteigen sollten, liegt bei 3 %. Bei gebogenen Gleisen kommen erhöhte Fahrwiderstände hinzu, weshalb dort diese Grenze etwas nach unten korrigiert werden sollte. Nur bei Nebenbahnen mit sehr kurzen Zügen (mit ca. 3 bis 5 zweiachsige Wagen ohne Mittelschleifer) kann auch eine etwas höhere Steigung eingeplant werden. Maximal 5% sollten hier aber nicht überschritten werden!

Voor wie het Duits niet machtig is, vat ik het heel kort samen:

In principe niet méér stijgen dan 3%, in bochten zelfs iets minder.
Alleen bij zeer korte treinen (3 tot 5 twee-assige wagens zonder sleper) mag het maximaal 5% zijn.


Nu wil ik niet zeggen dat ik er vanuit ga dat alles klopt wat Märklin schrijft, maar dit neem ik serieus.

@Mark: Dat jouw treinen 5% opkomen is mooi, maar er zijn meer treinen. "opa rookte als een ketter en is ook 100 geworden" betekent niet dat roken niet ongezond is. Wie rookt en toch zonder problemen oud wordt, heeft mazzel. Maar als je een baan bouwt en er komen nieuwe treinen bij die de stijgingen niet aankunnen, is het veel werk om dat aan te pakken. Voorkomen is beter dan genezen.
Dat een vloeiende overgang belangrijk is, daar ben ik het helemaal mee eens.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat  Zo onderhand is het nu toch wel bekend dat als iemand iets verkondigt Mark daar toch ietsje anders over denkt  ;)
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
stijging zal inderdaad niet zo een probleem zijn.Wel die krappe bochten.Als je plaats hebt blijf toch weg van die enge bochten .Is echt geen zicht als daar mooie lange wagons doorheen gaan.
Ps : zo een mooie ruimte en zo krappe bogen.Is verspilling als er mooie ruime bogen beschikbaar zijn om al niet te spreken van bochtwissels (ondingen).
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Tja, natuurgetrouw is of mooi. Voor mij is een driewegwissel dat niet. R1 bochten evenmin.
Als je de bogen kan leggen met R4 en R5 ziet het er al vloeiender uit. Dan slanke wissels in de gehele wisselstraat leggen en het wordt geleidelijk waarheidsgetrouwer, al blijven de bogen en wisselhoeken in model heel andere koek dan in het echt.
Uiteindelijk komt het erop neer met welke concessies jij kunt leven en wat je kunt maskeren met scenery.

Groet,

Peter
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 28 januari 2019, 17:17:56
Tja, natuurgetrouw is of mooi. Voor mij is een driewegwissel dat niet.
Driewegwissel in 't wild. Bron ===> klik
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat Ja, dat ze bestaan, weet ik. Maar de toepassing is beperkt. Het past niet zo maar op elke plek.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Dat geldt voor elk wissel.
Neem dan de Zwitsers, die hebben naast het symmetrische driewegwissel ook het zogenaamde dubbelwissel, links en rechts. WeichenWalter maakt ze op bestelling, ook in C-rails.

Ik heb dubbelwissels jaren uitgescholden voor driewegwissel, tot Ben me erop wees dat de constructie echt anders is. Let maar eens op de ligging van de tong van het tweede wissel, en op de ongelijke ligging van de puntstukken.

Vooral op BLS-Strecken zie je dubbelwissels liggen. De laatste jaren halen ze die vaker weg. Je ziet zelden nieuwe verlegd worden.  Daar zal wel een reden voor zijn. Misschien omdat wissels tegenwoordig prefab gemaakt en vervoerd worden. Bij NS zie je ze nooit.

Foto vervoer slank wissel (draadje Zwitserland - Bahnhof Brig):



Voorbeelden (eigen foto's): dubbelwissels in Brig, Délémont, Luzern, driewegwissel Gösschenen
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Dank voor alle tips en adviezen. Offline kreeg ik van Rolf (Treinofiel) nog een mooie suggestie voor een "hosentrager".

Met wat schuiven en puzzelen zijn (bijna) alle bochtwissels ook verwijderd, die ene links boven zit me niet echt in de weg en ik moet nu eenmaal van 1 spoor op twee sporen komen. Dat deel is overigens ook niet zichtbaar en kan vlak aangereden worden.
En ja, hoewel ik veel ruimte heb, is de bestaande baan nou eenmaal wat het is: gebruik van niet-slanke wissels, maar slechts weinig bogen in het zicht




Ik ben benieuwd naar de reacties op dit ontwerp.

Groet,
Leendert


Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Leendert, het is jouw baan, wat wij er van vinden is helemaal niet zo belangrijk.

Groetjes
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Wim, maar voor mij wel. De tip (en het plaatje) van Rob om zo het driewegwissel weg te werken heeft weer tot verdere inspiratie geleid. Dat was ook de achtergrond om het bedenksel te publiceren zodat het anderen inspireert en misschien nog wat feedback te verzamelen.

Groet,
Leendert
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Leendert, heel veel wissels die eigenlijk overbodig zijn. Dat is mijn mening.

Groetjes
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Wim, dat is een waardevolle tip. Welke zouden er wat jou betreft overbodig zijn?

Groet,
Leendert
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Dit vind ik een verbetering. De driewegwissel heeft een goede functie en zit niet meer in een rechts-links-rechts slinger. De Hosenträger vind ik veel mooier dan de meegebogen wissels in het vorige plan.

Ik heb nog een paar opmerkingen en suggesties.

  • Schermplaatjes die je als .jpg opslaat, zijn niet scherp en daardoor is het lastig om de railnummers te lezen. Als je ze als .png opslaat, is het veel duidelijker. Je kunt het zien aan de plaatjes die ik zelf heb gemaakt.

  • Bij de Hosenträger gebruik je, als ik het goed zie, rails 24188, 24172 en 24064. Dat is 3,5 mm te lang, en doordat het in een wisselcombinatie ligt is dat vrij veel. Dat zal moeizaam aansluiten. In plaats daarvan past de combinatie 24172 + 24172 + 24077 exact. In het 1e plaatje heb ik ze groen gemaakt.

  • In de twee voorste rechte stukken rechts ligt een passtukje 24064, maar er liggen ook rails 24172. De combinatie 24064 + 24172 kun je vervangen door rail 24236, dat is goedkoper en maar 0,1 mm langer. Zie de bruine rails in het 1e plaatje.

  • Het belangrijkste punt is dat de bochten die ik geel en rood heb gemaakt heel slecht aansluiten. Het lijkt me dat dit bochten van 30° zouden moeten zijn, maar de gele bocht is 27,1° en de rode 34,6°. Niet alleen wijkt dat allebei fors af van die 30°, het onderlinge verschil is ook nog eens 7,5°. Ik denk niet dat C-rail voldoende speling heeft om die aansluitingen te maken, zelfs niet als je het zwaar probeert te forceren.

  • Het minst belangrijke punt is dat het blauwe spoor niet helemaal goed aansluit. Dit spoor is echter lang genoeg om dat op te vangen, in de praktijk merk je niets van deze kleine afwijking.

  • Er zitten wat meer wissels in het baanplan dan noodzakelijk. Dat mag natuurlijk, maar maakt het wel onnodig duur.


In het 2e plaatje heb ik een paar dingen aangepast om de genoemde problemen op te lossen. Ik heb wat overbodige wissels weggehaald. Kijk er maar eens  naar. Als ik me niet heb vergist, kun je nog steeds overal komen.

De sporen in dit baandeel sluiten overal vrijwel perfect aan. Ik kan echter niet beoordelen hoe het aansluit op de rest van jouw baan. Met name de positie van de wissels die ik blauw heb gemaakt ten opzichte van de drie voorste sporen moet ik naar raden. Als je een .tra-bestand bijvoegt, denk ik dat ik het allemaal wel goed passend kan maken, ook de aansluitingen op de sporen links.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Hi Rob,

Wouw, dat is weer een puik stukje informatie dat je daar geeft met waardevolle adviezen! Ik heb mijn vorige berichtje meteen even aangepast en de *.tra bijlage toegevoegd en het Plaatje vervangen door de PNG.

Ik ga je antwoorden bestuderen. Een van de dingen die ik in iedergeval leer, is dat de 'auto fill'  van WinTrack dus een beetje slordig is.. Want veel van wat je noemt heb ik op die manier aan elkaar verbonden.

Dank en groet,
Leendert

Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat
Ja, die autofill van Wintrack gebruik ik uitsluitend als een suggestie. Nadat WinTrack z'n ding heeft gedaan, controleer ik altijd welke afwijkingen hij daarbij heeft gemaakt. Soms klopt het goed, soms matig en dan ga ik zelf aan de slag om het te verbeteren, soms vind ik het daavoor gewoon te slecht. Ik heb trouwens ook vaak gemerkt dat WinTrack helemaal geen oplossing weet te vinden terwijl ik zelf, na wat puzzelen, toch iets vind dat prima past.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat @citaat
Het lijkt alsof dat .png plaatje dat je nu hebt bijgevoegd gelijk is aan eerdere .jpg plaatje maar dan omgezet naar .png. Daar wordt het helaas niet scherper van. Alleen als je de screen capture direct als .png opslaat, is het scherp. Zelf plak ik een screen capture eerst in MS Paint, snij er de overbodige randen vanaf en sla het resultaat op als .png bestand. Zelfs bij behoorlijk grote baanplannen zijn de railnummers dan nog te lezen.

Een nieuw plaatje hoef je wat mij betreft niet te maken hoor, het .tra bestand is duidelijk.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
rechts kan je een hele wisselstraat laten vervallen want nu heb je dubbel wissels en dezelfde rijwegen

Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat
Als je daarmee de wisselstraat met de driewegwissel bedoelt, die heeft nu wel degelijk een functie. Het .tra bestand laat zien dat er rechts van de driewegwissel nog ruim 2 meter spoor is. Als er treinen van rechts komen, kunnen ze hiermee altijd het middelste spoor bereiken en het station verlaten wanneer de andere sporen bezet zijn. Omgekeerd, als er treinen van links komen en het voorste en achterste spoor zijn bezet, kunnen ze het middelste pakken en bij de driewegwissel alsnog van spoor veranderen.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
ff wat aangepast in de rapte.

Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Hoi @Johnny: Precies in het midden van het door jou geplaatste plaatje, ontbreekt een stukje rails.

mvg
Jurrien
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
weet ik.Wintrack vind daar geen passend stukje voor.Moet je dus bekijken bij het leggen van de rails en mss zelf wat knutselen en aanpassen.Op internet vind je uitleg genoeg hierover.Mss zelfs in de WIKI.
In het midden kan je ook nog vlotter verkeer krijgen door toepassing van kruiswissels.Dan moet je wel lengte opofferen op bovenste sporen. Denk dat je met korte treintjes of stellen wil rijden want anders is die wisselcombinatie eigenlijk nutteloos.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Vraag: is er een reden in het huidige baanontwerp waarom de wisselstraat met de Hosenträger pas begint na 4x een rechte rails linksboven en niet meteen na de bocht (rode ononderbroken pijl) of zelfs al in de bocht (rode gestippelde pijl).
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
@citaat
Een Hosenträger in een bocht gaat niet zomaar met C-rails. Het is niet onmogelijk, maar met diezelfde kruising en engelse wissels worden dan, om te beginnen, de parallelafstanden links van de bocht anders. Dat moet je verder links weer recht breien, en het oogt minder mooi, al is dat slechts een kwestie van smaak.

De Hösentrager direct rechts van deze bocht past op zich wel, maar dan krijg je in de voorste bocht een stukje R1 met direct daarop een wisselbocht die de andere kant op draait. Die wisselbocht is R2. Beter een stukje recht spoor ertussen, dat zorgt voor een rustiger treinenloop. Bovendien, als ik het goed begrepen heb, zal de Hosenträger en die bocht R1 niet vlak komen te liggen; reden temeer om sterke richtingsveranderingen te vermijden.

Edit: Ik heb even nagemeten hoeveel het scheelt. Door de Hosenträger op de meest voor de hand liggende manier in de bocht te leggen, wordt de parallelafstand tussen het achterste en voorste spoor (van de vier) 64 mm groter. De parallelafstand tussen de twee achterste sporen verandert maar een klein beetje, die tussen de voorste ook. Dat is vrij eenvoudig passend te krijgen.


@citaat @citaat
Het duurt zo'n 5 meter voordat de drie parallelsporen links van dat 'gaatje' in het baanplan moeten aansluiten op de Hosenträger. Dat is meer dan genoeg om in de praktijk een gaatje op te vullen.

Het vreemde is echter dat er aan de rechterkant, vlak náást dat gaatje, gewoon een aansluiting ligt met een driewegwissel, kruiswissel en gewone wissel. Dat betekent dat die gaatjes helemaal niet nodig

zijn.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
    Hier is een versie waarbij alle sporen goed aansluiten. Dat wil zeggen, meestal sluit het zelfs exact aan, slechts op enkele plaatsen niet. De maximale afwijking is net geen 2 mm. Daar merk je niets van als je de sporen gaat leggen.

    Als je op de link onder het plaatje klikt, krijg je een versie van 1815 bij 464 waarop de railnummers te lezen zijn.

    Ik wist niet welke sporen absoluut niet mochten veranderen en welke wel, maar ik hoor het wel als de aanpassingen te ver gaan.

    De uitleg van de kleuren:
    • Grijze rails zijn nieuw.
    • Bij twee van de lange rechte sporen links lagen de rails niet overal netjes tegen elkaar, dat heb ik gefixt. Die blauwe sporen kun je herkennen aan de groene streep in het midden.
    • Een deel van de blauwe sporen is iets verschoven - soms een kwestie van milimeters, soms wat meer. Die kun je herkennen aan de rode streep. N.B. Op één plaats liggen er twee van die rails-met-rode-streep tegen elkaar aan terwijl er voorheen nog een andere rails tussen lag!
    • De overige blauwe sporen zijn niet verplaatst.

    De belangrijkste wijziging is misschien wel de parallelafstand tussen de drie voorste sporen en de rest: die is nu 109,4 mm, dat was 119,5 mm. Dit is het gevolg van het sluitend maken aan de rechterkant, met het grijze passtukje 24077 (tussen de engelse wissel en de driewegwissel). Dat ligt er omdat er iets verder naar rechts ook een passtukje 24077 is gebruikt (valt buiten het onderstaande plaatje). Is 109,4 mm te klein? Wel, een 24094 in plaats van die 24077 kan ook, dan wordt het 116,2 mm. Dan moet dat andere passtukje echter ook een 24094 worden, en het spoor rechts daarvan ook een beetje worden aangepast. Laat maar weten of je dat wilt. Of je gaat gewoon zelf puzzelen.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat @citaat
@ Jan Willem, Ja daar is een reden voor. Staat in het draadje van Leendert over zijn loclift.
Hij wil nl. de onderste 2 sporen (links van de Hosenträger) laten dalen en de "bovenste" 2 naar de loclift laten stijgen.
Dus gebaat bij zoveel mogelijk lengte links van de Hosenträger.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
 @citaat
Dit was me ontschoten: ik had het wel gelezen, maar had alleen gehouden dat er gestegen/gedaald moest worden, niet welke sporen. Gelukkig heb ik bij het aanpassen de Hosenträger nog een paar cm naar rechts geschoven, niet naar links, maar dat is toeval, dat kwam zo uit.
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 30 januari 2019, 14:04:51
In het 2e plaatje heb ik een paar dingen aangepast om de genoemde problemen op te lossen. Ik heb wat overbodige wissels weggehaald. Kijk er maar eens  naar. Als ik me niet heb vergist, kun je nog steeds overal komen.

Dat klopt: je kunt nog steeds overal komen. Je hebt je niet vergist.

Alleen was mijn interpretatie een andere dan de jouwe. Omdat Leendert met Koploper rijdt, dacht ik dat hij alternatieve rijwegen wilde en meer gelijktijdige treinbewegingen wilde kunnen toestaan, dan in plaatje2 kan.

Bij een simpele Hosenträger geldt dat zodra een van de (4) wissels afbuigend staat, er nog maar 1 treinbeweging mogelijk is, maar hier met die 4 engelsmannen (op de plekken van die 4 wissels), ligt dat complexer.

Laat ik proberen dat duidelijk te maken met deze twee afbeeldingen. Beter zou zijn om de sporen te nummeren, want dan kan ik met een logische matrix uitleggen wat ik bedoel.

Als je op het onderste spoor (van de complexe Hösenträger) rijdt van linksonder naar rechtsboven, en je einddoel is het bovenste van de 3 sporen, dan kun je bij plaatje 1 dat doen door langs de buitenkant van de complexe Hosenträger rechtdoor te rijden, maar je kunt ook via een afbuigende engelsman via het Hosenträger-complex  op het middelste en op het bovenste spoor komen. Bij plaatje 2 is die 2e manier de enige weg om op het bovenste spoor te komen. Voor de 2 bovenste sporen geldt een soortgelijke redenatie.

De 2 lichtgroene sporen in plaatje1 noem je in Koploper "alternatieve rijwegen"; ze geven je de mogelijkheid om rechtdoor (dus als het ware buitenom) te rijden zonder het overige verkeer op de wisselstraat te verstoren. Dat is gewoon een handigheidje.

1. Leendert1.png


2. Leendert2.png: er zijn 2 engelsmannen geschrapt, en daarom wissels verplaatst


Nu kun je je afvragen is dat erg? En hoe bepaal je dat?
Concentreer ik me op het linkerdeel. De twee onderste sporen dalen naar links (zeg maar), maar ik ga er van uit dat het ene spoor stijgend bereden wordt en het andere spoor dalend. Dat geldt ook voor die twee andere sporen links (met die meegebogen wissel erin): de sporen stijgen, maar het ene spoor wordt stijgend, en het andere spoor dalend bereden.

Zolang de vier engelsmannen op rechtuit staan, en de wissels ook, zijn er 4 onafhankelijke treinbewegingen mogelijk (4 rijwegen) in plaatje 1, maar niet in plaatje 2. In plaatje 2 zijn 2 rijwegen bezet als een trein van linksonder (rijdend naar rechts) binnenkomt naar het bovenste of middelste spoor (aan de rechterkant).
Dat geldt zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de Hosenträger. Einde variabele rijwegen.
Zodra een trein ergens het Hosenträger complex betreedt (een afslaand wissel of engelsman),  kunnen er nog maar 3 gelijktijdige treinbewegingen plaats vinden. Gebeurt dat boven en onder, dan kunnen er nog maar 2 treinbewegingen gelijktijdig plaats vinden.

Dat is wat je inlevert bij plaatje2, en of dat erg is, weet alleen Leendert die het anders had verzonnen, of het anders kreeg ingefluisterd.

Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Wederom dank voor alle meedenken en bijzonder dat een aantal mensen zoveel moeite stoppen om zelfs een compleet plaatje te uploaden en uit te leggen wat waarom is. Dat heeft me erg geholpen.

Inderdaad: het driewegwissel ligt er (nog) vanwege het overlopen en de Perron 2A en 2B optie die in Koploper zit voor treinen die te lang zijn voor 1 perron.

@Johnny: jouw aanpassing op een ander deel van de baan maakt inderdaad meer rijbeweging mogelijk. Destijds (de baan is in 2007 'ontworpen' op basis van station Pforzheim) vond ik het mooi om het voorste deel stationsdeel te maken en het achterste deel van de blikvanger te bestemmen voor goederenverkeer en rangeerbeweging. Daarom ook min of meer een geisoleerde grote wisselstraat. Dat ziet er als volgt uit en ik vind het nog steeds mooi (wat natuurlijk een subjectief begrip is):



@Jan: Dank voor je uitleg, het verwoordt precies wat ik voor ogen had. En inderdaad: ik heb me veel in laten fluisteren, want dit is - zo blijkt ook hier weer - specialistenwerk met ruimtelijk inzicht en logisch redeneren. Ik neem je idee dan ook graag over

@Rob: geweldig dat je de moeite genomen hebt om mijn baan met precies passende rails in te vullen. Ik neem ook dat graag over!

Groet,
Leendert


Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies gevraagd over speciefiek stukje sporenplan
Citaat van: leendert op donderdag 31 januari 2019, 08:26:55
en uit te leggen wat waarom is.
Voor anderen kan ik niet spreken. Bij dit draadje heb ik een goed gevoel.

Mijn insteek is een inbreng te leveren waar meer mensen mee geholpen zijn dan alleen de topic steller.
Op die manier krijgt dit forum een meerwaarde voor andere mensen die erop rond neuzen.

Het is fijn om te merken dat die insteek nog getolereerd wordt. Dat is niet bij elk forum zo vanzelfsprekend.
Sommigen zouden mijn inbreng een bak ruis noemen, omdat ze zweren bij een kort en bondig antwoord op een eenduidige, gesloten vraag. Dus zal het draadje voor die sommigen volslagen onleesbaar zijn geworden.