Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Te veel melders

Gestart door Edwin1962 maandag 28 januari 2019, 14:22:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Te veel melders
Lid sinds: 2013

offline
Te veel melders
Heren,

Ben net klaar met het maken van het 1e schaduwstation.
Deze heeft 8 sporen van 10 meter lengte.
Deze heb ik onderverdeeld in blokken van ong 1 meter, met daarin 2 melders (in en uitrij)
Ik rij met iTrain en wil zo een soort van dynamisch station maken.
Alleen loop ik nu tegen het probleem aan, dat het aantal melders wel heel veel gaat worden, vooral asl hierboven nog zo'n 2e schaduw station komt....

Zit dan tegen de max van het s88 systeem aan (256)


Nu heb ik al vele baanplannen en banen gezien hier, die ook een groot schaduwstation hebben.
Hoe hebben jullie dit opgelost ?


Alvast bedankt voor de tips ! ;)

Edwin.
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Te veel melders
Een blok moet naar mijn idee langer zijn dan je langst trein samenstelling.
Heb je bvb een treinstel van 250 cm dan heeft het weinig zin om een blok korter dan 250 cm te maken of het treinstel moet er nooit rijden.
Re: Te veel melders
Ben den Hollander
gast

Re: Te veel melders
Citaat van: Edwin1962 op maandag 28 januari 2019, 14:22:52

Deze heeft 8 sporen van 10 meter lengte.
Deze heb ik onderverdeeld in blokken van ong 1 meter, met daarin 2 melders (in en uitrij)


De inrijmelder is eigenlijk overbodig dus die kan je besparen. Laat je trein gewoon stoppen op de stopmelder, de snelheden zijn laag. Het netjes remmen kun je uit zetten in iTrain (denk ik). Je kunt dan de stopmelder zo kort mogelijk houden. En hou de snelheden laag om doorschieten naar het volgend blok te voorkomen.

Kun je al test rijden? Probeer het eens uit.

Citaat van: hmmglaser op maandag 28 januari 2019, 14:33:50

Heb je bvb een treinstel van 250 cm dan heeft het weinig zin om een blok korter dan 250 cm te maken of het treinstel moet er nooit rijden.


Het heeft alle zin. Ik zou eerder kiezen voor korte blokken, lange treinen houden het vorig blok bezet. Zo ben je flexibel.

Gr, Ben.
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2017

offline
Re: Te veel melders
 i-Train kent de mogelijkheid "gebruik posities;  zie pagina 119 van de de handleiding
Een melder per blok volstaat.
Gebruik posities is geïntroduceerd in 2015. Ik heb een pdf-bestand van de presentatie.
Indien je daarin geïnteresseerd bent graag pb.

Cees
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Te veel melders
uit veiligheidsoogpunt is een inrijmelder direct na een wissel beter (niet vereist),
want als een trein door een defecte wissel in andere (bezet) blok komt, stop iTrain direct de trein.
maar...wat Ben zegt klopt 

groet, Ruud
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2008

offline
Re: Te veel melders
Als ik het goed begrijp kun je via de Loconet-bus meer contacten uitlezen, tot wel 4080 :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=25590.0

Re: Te veel melders
Lid sinds: 2013

offline
Re: Te veel melders
Heren,

@Ben, helaas kan ik nog niet proef rijden.
           Weet alleen niet of ik de inrijmelder dan weg kan laten....hoe weet hij dan dat het vorige blok vrijgegeven kan worden, of dat hij het blok inrijd ??
Maar mijn idee was idd dat een lange trein bv 3 blokken bezet houd, er een korte trein achter kan, die dan opschuift als de lange trein voor hem weg is. ( gaat met Koploper mooier  :D, helaas....)

@Cees, ik reed idd met de vorige baan op posities, en dat ging prima.
Maar had daar ook 2 melders. Heb dus geen idee hoe dit gaat met maar 1 melder.
Xander raad ook aan om 2 melders te gebruiken.


@Erik, Loconet is voor mij (nog) onbekend, maar ga er wel mee bezig.
Wist niet dat die meer melders aan kon....interessant !!!


Alvast bedankt !!



Re: Te veel melders
Ben den Hollander
gast

Re: Te veel melders
Citaat van: Edwin1962 op maandag 28 januari 2019, 17:15:20

Weet alleen niet of ik de inrijmelder dan weg kan laten....hoe weet hij dan dat het vorige blok vrijgegeven kan worden, of dat hij het blok inrijd ??


iTrain weet dat het blok ingereden wordt en het vorig blok wordt vrijgegeven op de stopmelder. Mits de trein geheel in het blok past natuurlijk.

Oud filmpje, het kopstation heeft per spoor maar één melder, de stopmelder. En die is maar 10cm lang.

Re: Te veel melders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Te veel melders
een tijd geleden was ik aanwezig bij een workshop van Xander m.b.t. "positie-rijden" (itrain softwareontwikkelaar)
gegeven;
-1 melder per blok voldoende
-meer melders per blok leveren meer precisie
-stoppositie in cm moet je opgeven

groet, Ruud

Re: Te veel melders
Ben den Hollander
gast

Re: Te veel melders
 @citaat

Weinig relevant. Het gaat hier niet om rijden op positie noch om meer precisie, da's leuk voor "op maat" stoppen langs je perronnetje.
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Te veel melders
dat wel natuurlijk,

maar wat ik wel zeggen is dat 1 melder volstaat volgens de iTrain doctrine en volgens mij was dat de vraag van dit topic
Citeerdat het aantal melders wel heel veel gaat worden
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Te veel melders
Citaat van: hmmglaser op maandag 28 januari 2019, 14:33:50
Een blok moet naar mijn idee langer zijn dan je langst trein samenstelling.
Wat een ouderwets analoog idee ...

Zo deed ik het vroeger ook tot ik het licht zag, en analoog bleef rijden, maar net iets handiger.
Tegenwoordig zou je slimmer analoog rijden met Arduino doen, maar dat was er toen nog niet.
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2008

offline
Re: Te veel melders
Ik heb zelf ook een Intellibox 1, en gebruik een aantal S88LN's van RoSoft voor de terugmelding.  Door LocoNet te gebruiken is alles ook wat minder storingsgevoelig geworden.
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Te veel melders
Citaat van: ErikW op maandag 28 januari 2019, 16:17:48
Als ik het goed begrijp kun je via de Loconet-bus meer contacten uitlezen, tot wel 4080 :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=25590.0

LocoNet via de IBII geeft een totaal van 2048 meldpunten. Dat is in dit verhaal het juiste aantal.

Groetjes
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Te veel melders
Citaat van: Edwin1962 op maandag 28 januari 2019, 14:22:52

Zit dan tegen de max van het s88 systeem aan (256)


Het max van het s88 systeem op de IBII is gewoon 496.

Verder loop je denk ik eerder tegen het max van iTrain op afhankelijk van je licentie. Maar dat is voor alle systemen 256 of de duurste versie onbeperkt, dus het aantal van het systeem.

Groetjes
Re: Te veel melders
Lid sinds: 2013

offline
Re: Te veel melders
Hallo Sprinter,

Ik heb nu de L.Net s88SD16-n omgebouwd naar L.Net s88 16n... ;)

Kunnen hierachter gewone s88-n terugmelders, of moeten deze ook met L.Net uitgevoerd zijn ?
En klopt het dan, dat achter de L.Net s88 16n, er 15 van deze (gewone) units achter kunnen ?

En als ik dan dus meer nodig heb, moet ik nog een L.Net s88n aanschaffen, waarachter weer 15 S88-n units kunnen ?.....(etc.. tot 2048 terugmeldingen)

En is het dan misschien beter om de USB Loconet Interface aan te schaffen, en zo de IB2 te ontlasten.
(is misschien ook handiger met programmeren van de Loconet artikelen ???)


Alvast bedankt voor je(jullie) antwoord.  :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin.

Ps. Heb de Pro versie van iTrain.


Re: Te veel melders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Te veel melders
Beste Edwin,

Aan de L.Net-S88-n kun je 15 gewone s88-n aansluiten dan heb je gelijk je max. voor iTrain is 256 meldpunten.
Als je de Pro versie van iTrain aanschaft, kun je meerdere L.Net-s88-n clusters maken tot een max van 2048.

De IBII heeft een eigen ingebouwde LocoNet-interface.
Die ontlast je zeker niet met een externe LocoNet-interface. De IBII moet zelf de informatie verwerken, dat blijft gewoon hetzelfde.
En de IBII heeft het helemaal niet zo heel druk dankzij het LocoNet.

De IBII heeft zijn eigen menu voor het programmeren van Uhlenbrock-loconet artikelen. Ook dat verandert niet.
De IBII is zelf een LocoNet-centrale.

Groetjes