Klopt maar toen was het realisme Marklin ver te zoeken en met modernisering locs is in de jaren 80 begonnen met de schone Wurtherbergerin, moesten ze ook wel gaan werken met tig verschillende motoren. Het formaat loc bepaald formaat motor. Maar Marklin heeft veel teveel verschillende motoren gebruikt en iedere motor heeft zijn voor en tegenstanders en vooral de sinus motor en 3 polige onderhoudsvrije heeft veel kwaad bloed gezet en bijna einde van ons merk. Ik zelf heb wel een voorkeur voor klokanker motoren maar stil zijn ze ook niet ze zoemen. Kortom dit is een eindeloze discussie. Ja Marklin kan nog verbeteren op een aantal punten geluid, motoren, details etc, maar over het algemeen vind ik zelf dat ze daarbij niet mogen doordraaien. Belangrijkste vind ik dat het betaalbaar moet blijven voor de massa. En als ik kijk wat ze doen voor spoor 1, z, ho zijn ze wat mij betreft op de goede weg en ik denk dat er nog leuke dingen gaan komen de komende jaren. Ik zelf ben wel voorstander huidige startprogramma, een betaalbaar midden segment tot 500 euro en een duur verzamelaars segment. Maar het belangrijkste is dat er over een 10 jaar nog een Marklin bestaat en een Roco enz, enz.