Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

verlichting huizen

Gestart door joachim123 zondag 27 januari 2019, 18:31:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting huizen
joachim123
gast

verlichting huizen
Hallo,

Met welk kastje bedien je best de lichtjes: 7210 of 72752 of 72720?
En met welke transformator voed ik deze dan het best?

Mvg, Joachim Demeyere
Re: verlichting huizen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: verlichting huizen
Ik verbaas me over je vraagstelling. Ik ken al die schakelkastjes niet.
Dus klik op wiki, en rechtsboven in de zoekbalk knikker ik stuk voor stuk je getallen.

Dan blijkt: schakelkastjes type a en type b, in allerlei uitvoeringen:
a. 7210, 7274, 72740 licht, stroomkringen, blokken, opstelsporen
CiteerEnige verschil is dat de 72740 smallere aansluitbussen heeft dan de Märklin 7210 en Märklin 7274.
. Dat betekent dat de oude stekkers niet passen in de nieuwere uitvoering.

b. 7072,7271, 7272, 72710, 72720 wissels, seinen, rails.
(En daarbij staan ook de verschillen tussen de uitvoeringen uitgelegd).

Voor lichtjes gebruik je dus type a, in een van de vele uitvoeringen.
Tenminste, dat doe je als beginner, op elk geel+rood knopje 1 lampje. Dat wordt duur .....
Want die Märklin schakelkastjes zijn design, dus relatief duur voor wat ze kunnen.
Ze zijn ook veel groter dan nodig is, echte ruimtevreters.

Toen ik net begon met 3-rail, nam ik voor de lampjes schakelaar type b; daarmee schakelde ik een relais, en aan dat relais hingen 2 stroomkringen met elk 10 lampjes. Dat zal ongeveer rond 1965 geweest zijn.
Laat ik dit zeggen, het kan nog veel goedkoper.

Voor gevorderden zijn er goedkopere oplossingen, goedkopere schakelaars, en natuurlijk: stroomkringen.

Waarop aansluiten? Op een rijtrafo of op een verlichtingstrafo, of op een willekeurige verlichtingstrafo uit de kringloopwinkel, mits spanning (voltage) en stroom (ampere) kloppen voor de lampjes of ledjes die je gaat gebruiken. Als je de verlichting op een aparte rijtrafo zet, heb je meteen een dimmer uitgevonden.
Re: verlichting huizen
Lid sinds: 2008

offline
Re: verlichting huizen
Ik gebruik een oude trafo van een elektrisch deken.

Deze hebben over het algemeen een hoog vermogen en meerdere standen. (verschillende spanning op de uitgang)
Je kan dan een stand kiezen waarbij de spanning wat lager is dan de spanning waar de lampjes op mogen werken..
Je lampjes branden dan wat minder fel, hetgeen te goede komt aan de levensduur van je lampjes.

Succes

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: verlichting huizen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: verlichting huizen
Je schrijft 'lichtjes'. Wat voor lichtjes bedoel je daarmee? Zijn het leds of kleine gloeilampjes?

Gloeilampjes waren er eerst, leds kwamen pas later. Leds gebruiken (veel) minder vermogen voor eenzelfde hoeveelheid licht, dus kun je meer verlichting laten branden op voeding van een bepaald vermogen. Gloeilampjes gaan na verloop van tijd kapot, leds gaan véél langer mee. Dat zijn twee belangrijke argumenten voor leds.

Bij leds heb je altijd minimaal één voorschakelweerstand nodig. Bij lampjes vaak ook, maar niet altijd. Leds zijn diodes en die geleiden maar in één richting stroom. Dat werkt prima met een gelijkstroomvoeding, maar als je ze op een wisselstroomtransformator aansluit, moet je daar rekening mee houden. Als je je leds niet al te fel laat branden, kun je de schakeling van het eerste plaatje gebruiken: twee leds parallel, in tegengestelde richting. De ene helft van de tijd brandt de ene led, de andere helft de andere. Bij 50 Hz zijn de veranderingen zo snel, dat het lijkt alsof ze continue branden. Als je gaat filmen, kun je wel wat rare lichteffecten krijgen. Als je iets verder wilt gaan, gebruik je een eenvoudige gelijkrichter, daarmee zet je de wisselstroom om in gelijkstroom.

Je kunt natuurlijk een wisselstroom-transformator of gelijkstroomvoeding kopen, maar je kunt net zo goed een voeding van een oud apparaat hergebruiken. Zo heb ik hier nog een oude voeding van een CD-speler liggen. "OUTPUT: 9 V dc 1000 mA" staat er op, dat voldoet prima voor het laten branden van héél veel leds. Het tweede plaatje toont een bruikbare schakeling voor twee leds. Dit laat zien dat je met meerdere leds (of lampjes) in serie maar één voorschakelweerstand nodig hebt. De waarde van de weerstand hangt af van de gewenste hoeveelheid licht en van de karakteristieken van de diodes.

Voor de berekeningmoet je twee dingen achterhalen. Ten eerste: hoeveel stroom wil je er doorheen laten gaan? Als het te weinig is, geeft hij onvoldoende licht. Zeker niet teveel, dan gaat hij stuk. Het maximum staat in de specificaties van de diode. Hoeveel je nodig hebt voor voldoende licht, zul je in de praktijk moeten uitproberen.  Laten we aannemen dat je 10 mA wilt (dat is overigens best veel). Ten tweede: wat is de spanningsval over de diode? Die hangt af van de stroom door de diode en ook deze informatie staat in de specificaties. Laten we aannemen dat het 3 V is. Omdat er twee diodes in serie geschakeld zijn, is de spanningval het dubbele, ofwel 6 V.
De formule voor de voorschakelweerstand R:

Weerstand = (Voedingsspanning - Spanningsval) / Stroom
= (9 - 6) / 0.010
= 300 Ω

Nu is dit een wat minder gangbare waarde voor weerstanden: de twee dichtstbijzijnde zijn 270 Ω en 330 Ω. Het komt niet zo nauw. Bij 270 Ω heb je iets meer stroom door de leds en dus ook iets meer licht. En zolang het maar onder het maximum van de leds blijft, zit je goed.

Zoals het derde en laatste plaatje toont, kun je meermalen een paar diodes met voorschakelweerstand aansluiten op dezelfde voeding. Als elk paar 10 mA gebruikt, kunnen er 200 leds branden op een 9V, 1000 mA voeding.


Links
Voorschakelweerstand berekenen
Alles over leds
Electronica basis               Dit artikel begint met de uitleg van een gelijkrichter.