Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?

Gestart door tikker zondag 27 januari 2019, 11:59:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Goedemorgen,

Lopi4 M4 met
koppelingen via Viessmann 5048
4 rijtuigen, waarvan de laatste met 2 rode leds sluitlichten.
per rijtuig 10 leds (geel), volgens fabrikant Ruhrmodell sm80&co neemt 1 volledige strip met 10 leds 40mA. En condensatoren geplaatst op elke strip.
Lopi4 M4 levert op de AUX2 maximaal 250 mA. (zeg ik dat zo goed?)

Dus 1 stam van 4 rijtuigen 4x40 = 160 mA plus beetje extra voor de sluitverlichting (wordt nl. niet door leverancier vermeld)
Wat dus niet de capaciteit van de decoder overstijgt.....

Probleem:
aankoppelen van 1e rijtuig aan loc: licht!
aankoppelen 2e rijtuig aan 1e: beide licht!
aankoppelen 3e rijtuig aan 2e: alle drie licht!
aankoppelen 4e/laatste rijtuig aan 3e: licht!
...
Bij uit/aan schakelen centrale..... (of uit/aan schakelen F3 op mijn centrale waar de AUX2 op zit): loc frontsein uit, 1e rijtuig geen licht, 2e en volgende knipperend licht (met geringe intensiteit)
Ziet eruit alsof er teveel wordt gevraagd....
Als ik de laatste 3 loskoppel is er weer licht op de loc en het 1e rijtuig, sluit ik het 2e aan ook daarin weer licht, enz. t/m laatste rijtuig eveneens weer licht.
Dat is vreemd....

Tsjonge....
Zou het aan de decoder liggen soms?
Wellicht heeft iemand een tip?


Groet,
Jan Heine

Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Hi Jan Heine,

Dat ligt waarschijnlijk aan het te leveren vermogen (bij inschakelen) dan gaat de beveiliging werken.
Heb meerdere vitrines met een MS en licht en geluid met het zelfde effect.
Centrale met groter vermogen of een booster is alles perfect.
Inschakelstroom is de oorzaak (laden van de elco's t.b.v. het flikkeren).
Je zou ook een weerstandje t.b.v. het langzaam laden van die elco er tussen kunnen zetten.

groet
Harald
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Dank je Harald,

Je zet me op het goede spoor denk ik; ik heb nl de decoder net verwisseld voor een nieuwe... en geeft hetzelfde probleem.

Ga ik proberen.

Groet,
Jan Heine
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Hoi,

Denk dat de ledjes te veel vragen van de decoder. En dan vooral bij het inschakelen van de ledjes. Niet dat het aan de versterker zal liggen.

Groet Ronald.
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Omdat ik ook merkte dat de MS2 wat krap was voor de verlichte treinen in de vitrine heb ik mijn oude 6021 opgezocht en deze als verlichtingstrafo in gebruik genomen. In theorie zou het denk ik ook nog met een 6020 + 6035 kunnen.

John
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
je probleem is de condensatoren.Die vragen teveel startstroom bij inschakelen.Weerstandje voor zetten om de oplaadtijd te vergroten en opgelost.
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Aan allen,

Hartelijk dank voor jullie advies. Het klopt ja.... ik had in elk rijtuig(-strip) een condensator geplaatst. Ik heb er één laten zitten en de andere 3 eruit gehaald en nu is het oké.
Duidelijk allemaal.

Groet,
Jan Heine
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Jan,
Als je eventueel toch een weerstand plaats zet er dan een diode aan parallel, zie schema.
Het opladen gaat via de weerstand en trekt dan niet te veel stroom, het ontladen (voeden van de Led's) gaat via de diode en kan dan de volle stroom aan de Led's leveren (kortstondig). Als je alleen een weerstand gebruikt beperk je ook het ontladen.

m.vr.gr.
Siebe
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
 :thumbup:
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Bedankt Siebe.

groet
Harald
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Als je baan en contacten goed schoon zijn heb je die condensators helemaal niet nodig.
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Klopt hmmglaser.
En vermoedelijk ook niet als je de verlichting aanstuurt via AUX1 of AUX2 en de viessmann koppelingen vanaf de loc (zoals in mijn geval).... want hoogst waarschijnlijk zorgt de lopi4 M4 ook voor stabilisatie/buffer..... dus beetje dubbel allemaal, ik weet het....: voortschrijdend inzicht! zo leer je steeds weer bij, mooi.
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
De LoPi4 doet niets, slechts als je daar ook een energie spaarvarken op aan brengt en die zijn duur.
Doe wat Siebe zegt: weerstandje 100 ohm en 1n400X diode parallel daarover en je licht blijft altijd branden.

Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
 :thumbup:
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
Hoi Ben ,

jij schrijft weerstand 100 ohm
Maar op de tekening staat 1000 ohm

Is een beetje verwarrend !

mvg Rudi
Re: overbelasting door ledstrips rijtuigverlichting?
De weerstandswaarde die gebruikt is niet heel kritisch. Het zorgt alleen dat de laadstroom van de condensator wordt beperkt. Met 100 Ohm zal het werken, met 1000 ook wel alleen duurt het laden van de condensator dan iets langer.