Dag allemaal,
Ik ben Merc en kom al een jaar of wat hier af en toe binnengelopen, soort van oudgediende die nooit lang blijft hangen.
Dat komt omdat mijn primaire passie (digitaal) slotracen betreft, en secundair ik daar graag ter decoratie een 1:32 spoor 1 Marklin Maxi treinbaan omheen leg. De Spoor 1 baan is dus geen serieuze treinbaan maar vooral decoratief bedoeld. Elk jaar op 1 januari moet de baan klaar zijn voor de jaarlijkse nieuwjaarsrace.
Dat wil niet zeggen dat ik de treinen niet laat rijden, integendeel. Met Delta digitaal rijden er tot vier treinen tegelijk hun rondjes rondom de racebaan, dat ziet er prachtig uit. Dit jaar heb ik een grote racebaan met spoor 1 baan gebouwd die een maand of wat kan blijven liggen.

Deze ligt in een aparte kamer van ons leeggekomen kantoor (ons architectenbureau is verhuisd, we groeiden uit ons jasje in het pand naast ons woonhuis). De ruimte meet ongeveer 8 bij 4 meter, de randvoorwaarde was dat een vrije doorloop naar de trap en naar de voorkamer behouden blijft, ergo een tafel in het midden waarop de baan kon komen.

Dat leverde na veel ontwerp- teken- en puzzelwerk bovenstaand baanontwerp op:
Tafel 6,5 x 2,28 meter, rondom vrij van de wanden, dus je kunt er een rondje omheen lopen. Ik wilde dit jaar eindelijk gevolg geven aan mijn oude wensthema van een straatracebaan op een rommelig industrieterrein: dus snelweg, ringweg, loodsen, oude bouwsels, onkruid, bosjes, rafelranden, rangeerterrein, veel treinspoor dat vlak langs de weg ligt, zoals je op haventerreinen wel ziet. Eigenlijk evenveel treinbaan als racebaan, zodat de marklin maxi treinen een mooi decor van de straatrace kunnen vormen. Er moeten 4 treinen tegelijk op de baan geparkeerd kunnen staan, dus minimaal 3 rangeersporen.
Als start/finish dacht ik aan een tankstation met nachtcafe, zo'n rafelig baken van licht op een verder verlaten bedrijventerrein.

Als eerste een grote tafel gebouwd, daar ging veel tijd mee heen en zowat de hele voorraad aan mdf platen die ik nog had liggen.
Omdat ik strak van een gemaatvoerde tekening werkte, kon ik zonder de baan uit te leggen al de brug bouwen. Op de mdf platen heb ik een laag karton gelegd voor geluidsisolatie, ietwat materiaaldikte om draden weg te werken en als onderlaag om het evt pleisterwerk niet direct met de mdf in contact te laten komen.

Nadat dit alles klaar was kon de racebaan worden uitgelegd.
Een heel grote baan: lange rechte stukken, veel verschillende bochtencombinaties, een goede dubbele pitlane en een brug/viaduct voor ook de nodige hoogteverschillen. Al met al kwam ik op bovenstaand plan uit, met uiteindelijk ca. 32 meter aan baan. De ruimtes tussen de wegen zijn bestemd voor treinen: rangeersporen, loodsen etc.
Ik vergeet nog bijna te vertellen dat de baan zoals elk jaar een Scorpius wireless digitale racebaan is, 2 sporen en gemaakt van een ratjetoe aan baanstukken van zowat alle merken: Fleischmann is de basis, maar er zitten ook bochtstukken in van Polistil en Ninco. Daarnaast digitale wissels van Carrera, Ninco en Scalextric. We kunnen met z'n zessen tegelijk racen.

Nadat ook het spoor was gelegd was het de hoogste tijd voor de afwerking, het moest tenslotte op 1 januari klaar zijn. Dus hard gewerkt aan de baanverlichting, de slipstroken (gips en polystyreenplaten 10mm.), gebouwen als scenery en de vangrails/hekken. Op bovenstaande foto zie je al deze elementen: de spoorbaan, de grijs/zwart geschilderde slipstroken, hekwerk van karton met daarin opgenomen de feestelijke baanverlichting, en in de pits staat al het klassieke Herpa wegrestaurant.

Tot slot nog de pc geïnstalleerd, monitoren geplaatst, dongles opgehangen voor de radiografische communicatie tussen auto's, handregelaars en de tijdwaarneming op de pc, alles getest - en toen was het zomaar 1 januari en tijd voor de grote nieuwjaarsrace
Daar is natuurlijk een leuke aftermovie van gemaakt, waar de marklin maxi trein uiteraard ook in figureert

Van de week heb ik nog een filmpje gemaakt, met alweer treinen en katten in de hoofdrol (je zou bijna vergeten dat het een racebaan is)

Sinds 1 januari ben ik nog blijven knutselen aan de baan, 1001 dingen die beter, anders en netter kunnen. De komende maanden blijft de baan nog liggen, ik kan er dus nog het nodige aan verbeteren. Zo ben ik vandaag begonnen aan het leggen van grind tussen de bielzen.

Nu ben ik met betrekking tot modelspoorbanen bepaald een beginneling, en zou graag leren van jullie adviezen en tips!

Zo heb ik het grind (aquariumbodem) met een lepel gelegd en met een kwastje tussen de bielzen verdeeld. Het grind ligt net iets onder de bovenrand van de bielzen, zodat de bodem wel bedekt is maar de wissels nog probleemloos kunnen bewegen.
Wat een monnikenwerk! Ik heb nu een halve meter gedaan - en ik moet nog 16 strekkende meter

Ik heb om het vast te leggen over het gelegde grind een mengseltje gesmeerd van 1 deel water met 1 deel witte houtlijm en een drupje afwasmiddel.
Dat heb ik online gelezen, maar of het goed plakt?
Ik zou graag weten of er slimmere leg- en plakmethodes zijn om het grind netjes op zijn plek te krijgen en te houden. Ik heb nog aan verdunde tegellijm zitten denken, maar dat lijkt me moeilijker te verwerken, houtlijm verdunt zoveel makkelijker.
Hier weten jullie vast goede oplossingen voor, ik laat me graag corrigeren en verbeteren. Alvast dank voor de tips en suggesties!
Merc