Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten

Gestart door Marklindak zaterdag 26 januari 2019, 21:15:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 1. Korte intro.

De NS 2240 is geleverd via Railhobby in samenwerking met PIKO.
Na het eerste rondje op de baan vind ik dat dit een zeer goed en gedetailleerd model is.

Verder zijn de diverse onderdelen aan de buitenkant zoals de hekken en de antenne op de huif zeer fragiel en is voorzichtigheid geboden wanneer je besluit om te gaan ombouwen.

Tegenvaller vind ik de blauwe zwaailichten die een led onder de kap hebben met tegen elkaar zittende lichtleiders waardoor de intensiteit van het zwaailicht niet enorm is.

Tijd voor een interne ombouw onder de kap.

Loc wordt geleverd met een decoder met een plux22 aansluiting. Bij PIKO importeur Scaletrading valt een loksound te bestellen die er eenvoudig in valt te bouwen.

Te bestellen onderdelen:

Loksound decoder met 2200 sound pack.

De ?zwaailichten?:
Op de foto duidelijk zichtbaar de geleverde grijze en gele houders. Daarnaast het stukje lichtgeleider tussen de blauwe led via de houder naar de blauwe bol. Bij elkaar zeer eenvoudige constructie waarbij veel van de lichtbundel verloren gaat door de overgangen die er in zitten.
Bestelnummers eveneens goed te lezen!

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de ombouw al een tijdje geleden heb gedaan en in de afgelopen weken de beschrijving heb gemaakt.
Mogelijk is niet alles even duidelijk en vraag gerust, ik zal het draadje blijven volgen.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 2. Zwaailichten voorbereiden.

Benodigd gereedschap en meer van dat soort zaken:
?   Kristal Klear
?   Blauwe bollen uit de zwaailichten zakjes
?   Goed regelbare boormachine met boortje 1mm.
?   Blauwe minileds met koperdraad besteld bij ledbaron.de
?   Klein bankschroefje om de blauwe bollen in te klemmen

Was even uitzoeken naar de maat LED, onderaan de afbeelding met gegevens over de leds die ik heb gebruikt. Zie foto.
Aan de uiteinden van het koperdraad zitten blanke stukjes waar decoderdraad aan vast is te solderen. Let op dat er na het solderen van draad er een stukje krimpkous wordt aangebracht om kortsluiting tegen te gaan!

De beide zwaailichten die op de loc zitten gemonteerd, kunnen met enige kracht van de kap worden verwijderd. Komen deze er (bijna) heelhuids van af dan zijn deze ook te gebruiken voor de montage van de blauwe leds.
Houders voorzichtig vast klemmen en de blauwe bollen zijn dan ook weer met enige kracht van de houder te verwijderen.

Als het je lukt alleen de gemonteerde blauwe bol van de houder aan de loc te verwijderen dan is dat super, maar mijn ervaring is dat dit moeilijk gaat.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 3, ?Blauwe Bollen? bewerken.

Klem een blauw lensje in de bankschroef. Voor blauwe lens zie eerste foto.

Verwijder nu het uitstekende deel waar de bevestiging aan de houder moet.
Afsnijden met scherp mesje en wat geduld gaat prima, dremel is te grof. Zie tweede foto.

De platte kant die nu ontstaat kan nu een ruimte in worden geboord waar later de blauwe led in kan worden geplaatst. Gaatje boren met een 1m boortje. Zie derde foto.

Blauwe led plaatsen in het geboorde gaatje.
De ruimte die over is opvullen met Kristal Klear en daarna 24 uur laten drogen.
Koperen draden dusdanig sturen dat het koperdraad tijdens drogen recht naar boven staat. Desnoods vastplakken met een beetje tape. Zie vierde foto.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 4, ?Blauwe Bollen? monteren.

Hierna kunnen de blauwe bollen aan de beide houders worden gemonteerd.

Neem een weerstand van ongeveer 2.5 k Ohm en sluit deze in serie met de led in de blauwe bol op een DC voeding van ongeveer 12 volt aan.
Kijk nu aan welke kant van de blauwe bollen de minste uitstraling zit.

Blauwe bol kan na eerste keer drogen op de houder worden bevestigd met wederom Kristall Klear.
Koperdraadjes kunnen gemakkelijk door de houder worden gestoken want hier zit normaal gesproken een stukje lichtgeleider.
Let op dat de kant met de minste uitstraling naar de Huif respectievelijk Cabine wordt bevestigd.
Hierna weer 24 laten drogen!

Nog een herinnering uit deel 2:

De beide zwaailichten die op de loc zitten gemonteerd, kunnen met enige kracht van de kap worden verwijderd. Komen deze er (bijna) heelhuids van af dan zijn deze ook te gebruiken voor de montage van de blauwe leds.
Houders voorzichtig vast klemmen en de blauwe bollen zijn dan ook weer met enige kracht van de houder te verwijderen.

Als het je lukt alleen de gemonteerde blauwe bol van de houder aan de loc te verwijderen dan is dat super, maar mijn ervaring is dat dit moeilijk gaat.

Helaas vergeten een foto te maken van de losse houder met aangebrachte blauwe bol met led er in.

Foto van losse led uit verpakking:
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 5, Cabine en huif aanpassen.

Wanneer de kap in zijn geheel van de loc is verwijderd (zie instructies in het boekje) dan zijn is tegen het plafond van de cabine de onderzijde van het interieur zichtbaar.
Cabine en huif zitten middels een klein schroefje aan elkaar van en het is aan te bevelen deze twee ook van elkaar te scheiden, alle aangebrachte accessoires zijn namelijk zeer fragiel.

Het vergt enige voorzichtigheid het interieur te verwijderen, maar daarna wordt de constructie van de blauwe led zichtbaar tegen het plafond van de cabine.

Gehele constructie kan worden verwijderd. Let op, achter de koper gekleurde stiften zitten veertjes die direct in de rondte springen als je de boel zonder aandacht uit elkaar haalt.
Deze gehele constructie is na montage van de blauwe leds met blauwe bollen aan de cabine niet meer benodigd.

Foto cabine met onderzijde interieur, linksonder is schroef voor het scheiden van de huif zichtbaar.
Op de foto is het interieur weer ingebouwd en zijn de draadjes zichtbaar die van de led met bol aan de cabine afkomstig zijn.
Houder met blauwe bol en led vastlijmen met Kristal Klear en weer 24 uur laten drogen.

Zwaailicht op de huif is eenvoudig aan te brengen, ook deze weer vastlijmen met Kristal Klear en eveneens 24 uur laten drogen.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 6, Inbouwen geluidsdecoder.

De loc heeft een standaard Piko (Uhlenbrock) plux22 decoder ingebouwd. De leverbare geluidsdecoder is een ESU loksound 4 welke aan het einde van de ombouw op de plux22 aansluiting in de loc kan worden ?geprikt?.

De luidspreker kan worden ingebouwd na het demoteren van de frontseinplatine in de huif.
De bedrading los halen vanaf de zwarte geluidskast.
De geluidskast kan daarna met twee schroeven worden losgenomen. Zie foto 1

In deze geluidskast is ruimte voor de luidspreker en de bedrading kan simpel op de aansluitpunten LSA en LSB worden gesoldeerd.
Zie foto 2.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 7, Aansluiten van het zwaailicht aan de zijde van de huif.

De beide blauwe bollen zijn nu vrij eenvoudig aan te sluiten en te schakelen via de aansluitingen van de door piko geïnstalleerde leds.

Aan de kant van de huif is het aansluiten niet ingewikkeld. Op de printplatine die van de voorzijde was logenomen zit een witte draad aan punt RL gesoldeerd. Dit is de besturing vanuit de decoder.
Soldeer deze los en soldeer aan de witte draad een weerstand van 2,2 kOhm. De andere kant van de weerstand soldeer je de kathode van de blauwe bol die op de huif is aangebracht.

Er zit aan deze platine ook een blauwe draad, soldeer deze aan kant van de luidsprekerhouder los. Soldeer op dit punt een stuk (blauw) decoder draad en de anode van de blauwe bol met deze twee draden aan elkaar solderen.

Breng op de hierboven beschreven soldeerverbindingen nu krimpkous aan om kostsluiting tegen te gaan.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deel 8, Aansluiten van het zwaailicht aan de zijde van de Cabine.

Deze twee draden aansluiten is een beetje moeilijker dan bij de huif.
Aan de cabinezijde zit op de print een blauwe draad gesoldeerd. Het is niet moeilijk hier de ene zijde van de 2,2 kOhm weerstand te solderen. Aan de andere zijde van de weerstand weer de anode van de led in de cabinehouder solderen.

Op de foto is links van de weerstand in de krimpkous een witte draad te zien. Dit punt op de printplaat is de besturing van het zwaailicht op de cabine, ik weet niet meer hoe de piko installatie was, maar witte draad vanaf de print aan de kathode van de led solderen.

Beide ?zwaailichten? zijn nu op de decoder aangesloten en vanuit de centrale aan te sturen.

Breng op de hierboven beschreven soldeerverbindingen nu krimpkous aan om kostsluiting tegen te gaan.

Succes met het installeren van echte zwaailichten. 
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Plaatje tijdens testrit thuis.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Hallo Fred,

Op Rijswijk heb ik je kunsten en resultaat, live mogen bewonderen,  :thumbup:.
Dank voor de uitvoerige toelichting.

Groet, Erik
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Nu zelf dit kunstje even doen Erik?  ;) ;)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Ik heb zelf ook zwaailichten van deze grote gemaakt maar mijn advies is om dit met een minihand boor te doen dan heb je meer controle ;)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Zo lang het toerental goed regelbaar is en blijft dan is dit totaal geen probleem!
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Hoi Fred,

Zeer mooi en uitgebreid verslag  :thumbup:

In Rijswijk vaak vaak jou creatie gekeken, dat zag er geweldig uit.
Zelf heb ik dit model van Roco, zou deze ook op jou manier van werkende zwaailichten voorzien kunnen worden?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Hi Peter,

Een ROCO versie van rode zwaailichten voorzien (is toch de kleur?) zou ik niet weten of dat op dezelfde manier kan.

Zelf heb ik ook twee oudjes van ROCO, zijn uitgefaseerd maar ik kan een blik werpen hoeveel ruimte er is onder de kap.

Ik verwacht dat de zwaailichten wel op dezelfde manier omgebouwd kunnen worden. Dezelfde leds zijn ook in rood verkrijgbaar.

Mijn ROCO oudjes hebben geen zwaailichten ik ken dus de constructie hier niet van.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Mooi en duidelijk verslag Fred.  :thumbup:
Ik heb je 2240 ook in de broodfabriek zien rijden (de hele dag) :-) en het smoelt echt goed.
Je vertelde me toen ook dat je de aansturing van de twee zwaailichten (AUX poorten) in tegenfase hebt geconfigureerd, waardoor het "zwaailicht" effect vergroot wordt.
PS; de foto's hadden wel iets groter gemogen hoor. ;)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: Degeluidsman op zondag 27 januari 2019, 06:27:05
Hoi Fred,

Zeer mooi en uitgebreid verslag  :thumbup:

In Rijswijk vaak vaak jou creatie gekeken, dat zag er geweldig uit.
Zelf heb ik dit model van Roco, zou deze ook op jou manier van werkende zwaailichten voorzien kunnen worden?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Hallo Peter,

zal idem wel mogelijk zijn, ik heb de laatste Roco versie met Zimo decoder, maar deze barst niet van de uitgangen, ligt wel in de planning om deze zelf beet te gaan pakken met inbouwen van zwaailichten, maar de Roco is geheel anders dan de Piko, maar dit zal wel gepaard gaan met vervangen van een geschikte decoder.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: Degeluidsman op zondag 27 januari 2019, 06:27:05

Zelf heb ik dit model van Roco, zou deze ook op jou manier van werkende zwaailichten voorzien kunnen worden?


Kijk maar even hier: https://hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/743-220zwaai
Is hetzelfde setje van de 2400:



Gr, Ben.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Deze ombouw van Chris had ik niet gezien voordat ik aan mijn ombouw begon.

Ik heb 1 klein dingetje, de zwaailicht houder van ROCO moet van een uitsparing worden voorzien en dat is jammer, de PIKO zwaailicht houder is "hol" en schijnt daardoor niet naar beneden door zoals in het groterdam filmpje is te zien.

Verder prima ombouw!
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Fred toont hierboven zijn manier van ombouwen van de zwaailichten, ik toon hierbij (met toestemming van Fred) mijn manier van ombouwen.
Ik laat de zwaailichten zelf intact en verander alleen de weerstand die bij de leds in serie staan om de helderheid te verhogen.

Bij de huifzijde is de 2e weerstand van links is voor het zwaailicht. Standaard zit hier een 0805 weerstand van 1500 ohm, ik heb deze vervangen voor een van 680 ohm.


Aan de cabinezijde is weerstand R6 voor het zwaailicht, standaard is deze 0603 weerstand 6200 ohm en deze is door mij vervangen voor eentje van 3300 ohm.


Dan nog een tip om de frontseinen welke standaard wit zijn (door witte leds) te 'vergelen', ik heb hiervoor kapton tape gebruikt. Welke op maar gesneden is op een velletje papier.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
En nog even het resultaat van de ombouw (2e foto is niet scherp, maar heb helaas geen andere).





Weer een project afgerond en afgehandeld. :)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
En nog een video van de zwaailichten.

Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Goed resultaat John! Zo zijn er dus verschillende oplossingen voor :-)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 12 april 2019, 20:26:41

Ik laat de zwaailichten zelf intact en verander alleen de weerstand die bij de leds in serie staan om de helderheid te verhogen.


Goed gedaan. Hoewel logisch had ik dit resultaat niet verwacht door alleen de serie weerstand te veranderen. :)

Gr, Ben.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Inderdaad Fred, gelukkig maar. :D

Tja Ben, ik had zoiets van ik probeer eerst dit, gezien het het eenvoudigste is, en mocht dat niet afdoende zijn, kon ik altijd nog een fellere led plaatsen. En als dat ook niet had geholpen, dan had ik de led kunnen verplaatsen naar de lamphouder. Maar gezien dat wat meer gepriegel zou zijn, en het meerdere malen uitgevoerd had moeten worden, was dat mijn laatste optie.

Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Ik heb sinds vorige week ook de 2342 in mijn bezit, nu is mij opgevallen dat de zwaailichten niet zwaaien maar knipperen. is hier iets aan te doen middels cv's ??
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Nu je het zegt Robert.... Ik heb hem ook. Weet niet of er nog een Esu Decoder of een Piko inzit...
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Volgens mij is dit de eerste geel/grijze van Piko daar zit of een Uhlenbrock decoder in of een ESU sounddecoder pas vanaf de 2240 zit er Piko's eigen decoder in met of zonder sound.
Wat je ook doet het zal altijd een knipperlicht blijven om een zwaailicht te immiteren zul je meerdere led elementen nodig hebben die in en uit faden.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 januari 2020, 23:59:27
Volgens mij is dit de eerste geel/grijze van Piko daar zit of een Uhlenbrock decoder in of een ESU sounddecoder pas vanaf de 2240 zit er Piko's eigen decoder in met of zonder sound.

Neen! 2240 is af fabriek zonder sound met een Piko decoder.

Sound in 2240 moet je er zelf in plaatsen omdat deze speciale Railhobby uitgave niet verkrijgbaar is met sound. Decoder via Piko te verkrijgen, inderdaad krijg je dan een ESU decoder waarop het geluid met de ESU programmer niet is te bewerken.
Overige functies zoals de knipperlichten etc. zijn in dat geval wel te bewerken.
Soundfile is Piko property.

Wel met de juiste gegevens komen Mark.

Geen idee wat voor decoders er in de 2342 worden geleverd, ik laat me graag verassen.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: robert39 op dinsdag 28 januari 2020, 22:30:44
Ik heb sinds vorige week ook de 2342 in mijn bezit, nu is mij opgevallen dat de zwaailichten niet zwaaien maar knipperen. is hier iets aan te doen middels cv's ??

Ik heb de zwaailichten in mijn geval met een ESU decoder speciale effecten weten mee te geven, geen idee of dit met de piko decoder lukt.
de indruk van knipperlichten blijft dan alsnog bestaan, een led krijg je niet draaiend  B)
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Mijn gegevens zijn juist ik heb beide modellen en zeg ook dat vanaf de 2240 er eigen decoders van Piko in zitten en de 2240 werden ook door dealers geleverd op verzoek ook met een sound erin dat was net de periode dat de ESU sound werd vervangen door Piko's eigen sound decoder.
Grootste nadeel van Piko's eigen sounddecoder is dat je hun programmer moet aanschaffen die nog duurder is dan de ESU om uitgebreidde aanpassingen te doen.
Over CV waarde wijzingen is maar weinig te vinden en gebruiksaanwijzing is heel beperkt op dit punt.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Citaat van: Marklindak op woensdag 29 januari 2020, 09:25:35
de indruk van knipperlichten blijft dan alsnog bestaan, een led krijg je niet draaiend  B)

Het wordt al een heel stuk beter als de "aan"-tijd pakweg een kwart is in plaats van de helft: het ziet er dan meer uit als flitsen dan als knipperen. Dat moet met twee transistoren of een µA555 wel te doen zijn!

Edit: zie het filmpje van Looney Tunes in reactie #21.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
De decoder bied standaard al een aantal licht effecten.
Verder word het steeds lastiger om nog ruimte te vinden onder de kap bij dit soort modellen.
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: NS 2240 ombouwen met sound en duidelijke zwaailichten
De 2240 heeft wel het roterybeacon effect in de nieuwere piko decoder, de 2342 niet. Als ze naast elkaar staan valt dat heel erg op !! Denk dat ik maar een esu decoder ga halen, die heeft wel dat effect.