Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?

Gestart door madmenno zaterdag 26 januari 2019, 13:39:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Beste modelspoorvrienden,

Mijn eerste draadje sinds hele lange tijd :)

Ik ben me na vele jaren afwezigheid in de modeltreinwereld weer eens aan het verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen in de aansturingselektronica. Dat is uiteindelijk toch mijn 'echte' hobby.
Wat schetst mijn verbazing. De ESU L-net converter 50097 is eindelijk uit! :)

Na het lezen van de handleiding en enkele discussie op diverse fora zit ik nog met een vraag die jullie misschien wel kunnen beantwoorden.
Zoals ik het begrijp sluit je een loconet netwerk via de L-net converter aan op de ECoSlink bus van je ECoS. De ECoS blijft daarin echter wel het primaire systeem. Alle loconet apparatuur hangt er dan als 'slave' aan.

Mijn vraag is eigenlijk of dit ook andersom kan? Is het mogelijk om loconet primair te maken, bijvoorbeeld de IB IR als basisstation met daaraan meerdere loconet common ground boosters. De ECoS fungeert in dat geval enkel als rijregelaar en eventueel ethernet adapter voor aansturing via de pc? De ECoS is in dat geval niet aangesloten op de rails en dus ook geen booster. Ik kan me wel voorstellen dat de digitale stroom van de ECoS gebruikt wordt voor het digitaal aansturen van accessoires die los staan van het spoor, zoals Switchpilot etc. Is deze opzet mogelijk met de L-net converter?

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Mvg,
Menno
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Hey Menno, leuk je weer terug te zien!

Ik meen dat het verhaal 2 richting is. Wat jij met de loconet apparatuur doet, is te zien op de ECOS en dat zou retour ook moeten gaan. Of ie zich daarmee echt als volwaardige slave laat behandelen, ik denk het niet. Maar redelijke slave gedragingen zouden mogelijk moeten zijn.

Ik ben er met een stamtafel 1x mee aan het spelen geweest, toen lukte het niet om de Uhlenbrock Daisy II als handregelaar op een ECOS te gebruiken, maar naar verluid (ik heb kennissen gevraagd) heb ik verkeerde instellingen gebruikt. Ik ben ook geen ECOS gebruiker, scheelt ook.

Groet,
Laurent
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Hoi Laurent,

Ik ben ook blij weer terug te zijn :) Ben trouwens nooit helemaal weg geweest hoor. Heb zo nu en dan stiekem meegekeken met diverse draadjes.

Wat ik me vooral afvraag is of de ECoS als 'slave' in te stellen is of dat deze na het aansluiten via L-net automatisch 'master' wordt en loconet in 'slave' gooit.
In mijn geval wil ik loconet perse primair houden vanwege de loconet boosters. De ECoS hangt er dan meer als een soort extraatje aan. Deze is net wat handiger voor bijvoorbeeld het programmeren van decoders en aansturen van ESU Switchpilots die ik in groot aantal in gebruik heb. Verder hoeft de ECoS niets te doen.
Eigenlijk moet ik gewoon eens zo'n L-net converter in huis halen en het gewoon proberen. De rest van de apparatuur heb ik toch allemaal liggen.

Mvg,
Menno
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Ik heb ook een keer een dergelijk vraag gesteld en het antwoord is dat er altijd maar 1 centrale in een loconetwerk kan hangen. wel meerdere rijregelaars...
(ik wilde nl marklin rijregelaar via LocoNet van Uhlenbrock naast mij IB...:D)
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Klopt, er kan altijd maar één 'master' centrale in hetzelfde netwerk zitten. De Intellibox IR wat eigenlijk een centrale is kan dan wel als 'slave' achter de ECoS hangen. Dit weet ik uit ervaring.
De vraag is dus eigenlijk of andersom ook kan, of dat de ECoS altijd automatisch de 'master' pakt.

Mvg,
Menno
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Hallo Menno welkom terug,

Ik heb met smart op de L.net converter gewacht en toen die leverbaar was meteen aangeschaft. De ECoS werkt hier dus met loconet van het eerste moment dat Loconet Converter beschikbaar was. Eerst had ik een deel van de terugmelders op Loconet en een deel via de HSI-88 en dat heb ik later volledig omgezet naar loconet terugmelders. Ik werk met een Daisy II hand regelaar en dat werkt prima, geen probleem mee.

Ik heb nu ook een track Control paneel via Loconet op de ECoS draaien, alleen voor uitlezing en wissels stellen met de hand.

Paneel is met 3 draadjes aan de Track Control Loconet mudule verbonden.

Nu had ik bij het maken van het Track Control paneel problemen met enkele wissel modules. Die werkten niet goed.
Heb ik op aanwijzing van Wim Ros een tweede PC met Koploper via een Loconet interface aangesloten waarmee ik de Loconet commando's kon uitlezen.
Met die Loconet PC kon ik gewoon de ECoS aan en uit zetten en besturen. (De ECoS zat ook gewoon met Lan aan zijn eigen Koploper PC)
(Probleem met de TC wissel modules bleek een veroudere versie te zijn, na upgrading bij Uhlenbrock was het probleem verholpen.

M.i.z. luister de ECoS gewoon naar Loconet opdrachten.

Bedenk wel even de volgende twee zake.

1- ECoS Loconet converter ondersteunt niet Loconet booster (dat vindt ESU geen toegevoegde waarde)

2- De ESU Loconet converter geeft voeding aan het Loconet systeem. Dat doet jou IB II centrale ook.
    De twee centrales kun je dus niet zondermeer via een rechtstreekse Loconet kabel op elkaar aansluiten je zult alleen de signaal draden moeten verbinden en de voeding lijnen onderbreken.

M.i.z. zou het moeten werken.

Mvg, Johan
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Hoi Johan,

Goed om jou ook weer hier te zien :)

Bedankt ook voor je uitgebreide antwoord.
Het lijkt erop dat het loconet booster verhaal dan niet gaat werken. Dat is jammer. Wij werken op de vereniging met modules en dan vind ik het toch wel erg makkelijk om boosters via loconet aan te kunnen sluiten, omdat het wat flexibeler is.
In principe kan je DCC boosters (Uhlenbrock spul) ook altijd direct aan de ECoS hangen via de booster ingang. Moet dan alleen weer even uitzoeken hoe dat ook alweer zat met dat common ground verhaal.
Ik heb trouwens geen IB II, maar een oude IB IR. Deze zou ik op slave moeten kunnen zetten zodat het alleen nog maar een rijregelaar is. Loconet voeding gaat dan via de L-net converter van ESU zoals jij aangeeft.

Komt er dus eigenlijk op neer dat loconet volledig functioneel is en met de L-net converter in twee richtingen kan communiceren. Enige wat dan niet zou werken zijn loconet boosters.
Ik denk dat daar wel mee te leven is. Mochten we een keer op pad gaan met de modules, dan kan ik het altijd zonder ECoS aansluiten als volledig loconet systeem. Zal dan denk ik geen grote wijzigingen in bedrading inhouden, enkel de ECoS en L-net converter afkoppelen en de IB op master zetten. Zeg ik dat dan goed?

Dat Track Control paneel ziet er trouwens wel heel gaaf uit zeg!
Ik heb voor mijn vereniging modules zoiets met de hand gemaakt met LED's en allerlei elektrische schakelingen. Functioneel, maar lang niet zo mooi als dit!

Mvg,
Menno

Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Menno

M i z als je de Loconet boosters aan de IB zijde aansluit werken ze toch ? Je IB gebruik je toch als master

Mvg Johan
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Hoi Johan,

Ik denk dat dat de kern van de vraag is. Is het mogelijk om de IB als master te gebruiken en de ECoS via de L-net adapter an te sluiten en op slave te zetten? In dat geval zouden loconet boosters gewoon moeten werken.
Ik kan het antwoord op die vraag niet echt vinden. Ik weet niet eens of de ECoS een optie heeft om deze op slave te zetten.

Hoe dan ook heb ik een L-net adapter besteld, dus we gaan het gewoon uitproberen :)

Mvg,
Menno
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Ha Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 26 januari 2019, 15:26:08
...De ESU Loconet converter geeft voeding aan het Loconet systeem. Dat doet jou IB II centrale ook. De twee centrales kun je dus niet zondermeer via een rechtstreekse Loconet kabel op elkaar aansluiten je zult alleen de signaal draden moeten verbinden en de voeding lijnen onderbreken.

Bedoel je hiermee dat je ze dan via de LocoNet A poort moet aansluiten en niet vi de LocoNet B?
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Citaat van: madmenno op zaterdag 26 januari 2019, 17:11:49
Hoi Johan,

Ik kan het antwoord op die vraag niet echt vinden. Ik weet niet eens of de ECoS een optie heeft om deze op slave te zetten.

Het antwoord op je vraag is gegeven. En de ECoS kun je niet als slave zetten. Er zit immers een vertaler tussen, de L.Net adapter.

Je baan moet je besturen via de IB, en wat het nut is om de ECoS ook te koppelen dat ontgaat mij even.

Groetjes
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Waarschijnlijk hetzelfde als waarom je een IB Control of IB Switch eraan zou hangen. Een extra punt waar je eenvoudig de baan, of een gedeelte daarvan, kan besturen.
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Dank voor de reacties heren,

@Sprinter. Duidelijk inderdaad. De vertaler werkt dus eigenlijk stiekem maar deels één kant op, want als de vertaler echt volledig in twee richtingen werkt zou het in theorie geen probleem moeten zijn om de ECoS in slave te zetten. Ik denk dat de ECoS simpelweg die optie gewoon niet heeft. Heb het in ieder geval nooit kunnen vinden in de handleiding, tenzij dit in een nieuwe softwareupdate een keer veranderd is.
Ik wil de ECoS toevoegen, omdat bepaalde zaken gewoon net wat handiger zijn via de ECoS dan via een oude IB. Denk daarbij aan bijvoorbeeld grafische function mapping voor ESU decoders. De ECoS is ook gewoon net wat gebruiksvriendelijker.

@Johan. Is het niet zo dat zodra je de IB in slave zet deze als rijregelaar gaat functioneren en geen stroom meer geeft aan loconet? Ik heb nog nooit een dergelijke waarschuwing gelezen in een handleiding indien je bijvoorbeeld twee IB's gebruik waarvan eentje in master staat en eentje in slave. Tenzij ik er helemaal overheen gelezen heb :P

Mvg,
Menno
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Nee, Menno ik denk dat je mijn antwoord niet begrijpt. Maar laat verder maar gaat toch niet werken zoals je het voor ogen hebt.

Groetjes
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: ECoS als 'slave' op Loconet via ESU L-net adapter?
Tja Sprinter, beetje jammer dat je op deze toon reageert. Ik doe mijn best om het te begrijpen, daarom stel ik de vraag ook.
Als het niet werkt zoals ik voor ogen had is dat ook gewoon een antwoord. Dan laten we het er verder gewoon bij  :)

Mvg,
Menno