Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....

Gestart door Treinofiel maandag 06 mei 2019, 21:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een vreemd probleem:
Mijn ESU Lokprogrammer herkent geen (ESU) decoders meer in onderstaande configuratie:
Lokprogrammer v5.0.5 (=laatste versie)
Windows 7 Ultimate
Programmer is aangesloten op COM2 (is correcte poort; reeds getest).
Programmeerspoor rechtstreeks op programmer aangesloten zonder tussenkomst van wat dan ook.

Wat ik reeds geprobeerd heb:
- Aansluitingen van rail omgewisseld: mag niet baten.
- Andere COM-poort in Lokprogrammer ingesteld: Programmer wordt dan niet meer herkend, dus COM2 was de ok.
- Meerdere locs proberen uit te lezen; zonder resultaat.

Herkent iemand wellicht dit probleem?
Suggesties?

Ik hoop vanavond nog even de Programmer aan een Windows 10 Home (Build 1803) machine aan te kunnen sluiten en testen.
Maar daarvoor moet ik nog het eea regelen.

Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Klinkt alsof de driver naar de vaantjes is. Dus even de driver opnieuw installeren. Je kan de oude "COM"-driver verwijderen en opnieuw installeren. Dat kan je dan het gemakkelijkst doen door te deinstalleren. USB van de programmer uit de computer. Dan computer opnieuw opstarten. USB van de programmer er opnieuw in doen. Dan zou hij opnieuw moeten reageren en installeren. Eventueel in een andere usb-poort doen. Dat wil dan ook nog wel eens helpen.

Groet Ronald.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie.
Maar.... ik maak gebruik van de RS-232 variant van de programmer.

Ondanks dat is COM-drivers updaten cq. opnieuw installeren wellicht een oplossing.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Hoe heb je de RS232 aangesloten op je PC? Met een Serial2USB of niet? Dat heb ik namelijk wel. Dan zou je hele oude PC moeten hebben met een echte seriële poort en dan verschillende windows versies op hebben laten draaien ;)

Groet Ronald.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Programmer is met een standaard RS-232 kabel aangesloten op een fysieke COM-poort van de Windows 7 PC.

Deze combi heeft het tot voor kort altijd gedaan; aan de hardware configuratie is niets gewijzigd.
Qua software is de Lokprogrammer software en natuurlijk Windows 7 automatisch geupdate.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Probeer voor de 'gein' Lokprogrammer op te starten als administrator. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met de blauwe testbaan voor de beurzen.
Uiteindelijk bleek de windows update de USB2RS232 driver te blokeren (onveilig geacht door Microsoft). De converter werkte in die instelling (admin) als verwacht.

Uiteindelijk een nieuwe serieel naar USB converter moeten kopen die wel door Windows7 en 10 werd ondersteund, omdat ik ook een java gebasseerde programmer gebruikte (Java+Admin rights, is niet aan te raden).

Jan-Peter
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Heb de programmer en met software inmiddels op de Windows 10 machine aangesloten.
Ook daar middels dezelfde standaard RS-232 kabel op een fysieke COM-poort van de PC.

Maar ook hier hetzelfde euvel....
Ook na starten als admin.

Inmiddels ook nog een nieuwe bevinding; op beide PC's hetzelfde:
1e maal dat ik de decoder probeerde uit te lezen op de Windows 10 machine gaat het goed.
Vervolgens bracht ik een aantal wijzigingen aan in de configuratie en probeerde die daarna weg te schrijven in de decoder.
Dat werkte niet, vanaf dat moment is de decoder ineens onleesbaar, onherkenbaar....

Ook daarna programmer van de stroom halen, software opnieuw opstarten mag allemaal niet baten om de decoder weer te kunnen lezen.
PC heropstarten na zo'n situatie heb ik nog niet geprobeerd.

:help: :help: :help:
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Ik had hetzelfde probleem.
Heb uiteindelijk via mijn treinenboer opgestuurd naar ESU.
Kwam weer gerepareerd terug zonder verklaring wat kapot was.
Het heeft mij toen niets gekost?!
ESU heeft voor de lokprogrammer sowieso een goede garantieregeling.
Kost geloof ik max 40,- ( lees even op de site )
Jan
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Om welke generatie ESU decoders gaat het?
De oudste generatie(s) zoals V1.0 worden m.i. door LP 5 (en 4) niet ondersteund.

Willy
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
LokProgrammer V5 vervangt niet V4 maar installeert het er als het ware naast. Als je dus met V5 wilt gaan werken kun je het beste V4 verwijderen. Beide willen namelijk de fysieke COM poort gebruiken.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
 @citaat
Na dit gelezen te hebben is ook mijn Programmer probleempje opgelost.
De laptop wilde n.m.l. steeds met een oude versie werken.

groet
Harald
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
 @citaat  @citaat klopt Ben. Ik heb dan ook verschillende snelkoppelingen naar de diverse versies op mijn desktop.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
 @citaat Harald ook maar dat weet hij niet. Daar zit zijn probleem namelijk.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Ook de oudste versie 2.7.9 kan je gewoon gebruiken voor de oudere decoders. Werkt op dezelfde programmer.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
v4 en v5 kunnen makkelijk te samen op je computer staan.Je mag ze alleen niet samen openen.Net als dat je de oudere versie niet tesamen met een andere mag openen.MAW dus 1 versie openen .
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Het gaat om voornamelijk v4 decoders. Enkele v3 en v3.5 decoders.

Maar wat betreft de versie's van de lokprogrammer.

Hoe de situatie op mijn Windows 7 machine is, heb ik nog niet gecheckt.
Maar ik ben het wel eens met de opmerking van Johnny: zodra je v4 & v5 maar niet tegelijk opstart: geen probleem. COM-poort wordt dan niet gelijktijdig door meerdere programma's aangesproken. Weet wel dat ik daar alleen de v5.0.5 gebruikt/gestart heb.

Maar op mijn Windows 10 machine, waar ik Lokprogrammer v5.0.5 "vers" geinstalleerd heb, en nooit een eerdere versie van de Lokprogrammer heeft gestaan, lijkt het nu goed te werken. Inmiddels weer meerdere decoders uit kunnen lezen en ook opnieuw kunnen proggen.
Enige wat ik daar veranderd heb, is de railaansluiting naar het programmeerspoor omgedraaid; eigenlijk terug gedraaid naar de originele situatie zoals die altijd gewerkt heeft op mijn Windows 7 machine.

Aangezien ik in de toekomst de Programmer toch aan de Windows 10 machine aangesloten wil hebben, is het probleem wat mij betreft opgelost.

Bedankt voor het meedenken en de adviezen & tips.

Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Beste,

Hier een paar eigen ervaringen ivm het uitlezen van decoders:
Als een lok een tijd niet gereden heeft zijn soms de contacten/stroomafname niet optimaal.
Lok eerst wat laten rijden op de baan en dan op een programmeerspoor of rollenbank helpt.
Opletten dat de contacten met de rollenbank goed zijn. Ik durf wel eens wat aan de Marklin fiches
draaien in de Lokprogrammer en en ziedaar decoder wordt wel gelezen.
Idem met een programmeerspoor, als deze een aparte spoor is zijn er daar ook soms slechte contacten
door het (te) weinig rijden.
Locs met fluisterslepers geven zowieso minder goed contact.
Mvg
Olivier 77
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Hallo Olivier,

Wat bedoel je met " aan de Marklin fiches draaien in de Lokproggrammer...." ?
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
 @citaat De Marklin stekkertjes waarmee de rollenbank is aangesloten op de LokProgrammer.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
Citaat van: Olivier77 op woensdag 08 mei 2019, 18:42:46
Locs met fluisterslepers geven zowieso minder goed contact.
Misschien geld dit voor roco of brawa slepers maar ik vervang juist alle slepers voor marklin fluitersleper ivm minder geluid en beter contact.
Re: ESU Lokprogrammer herkent geen decoder meer....
 @citaat 't Heeft niets met de ESU Lokprogrammer te maken, doch 'k heb nog nooit probleempjes gehad met
Brawa/Roco sleepcontacten op m'n "M" rails.