Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 24 januari 2019, 23:43:49
Zo nee, dan lijkt het me dat er iets mis is met de 74613 of met de rijtuigen. Hetzij een productiefout dan wel een ontwerpfout, dat laat ik in het midden, maar ik verwacht dat die rijtuigen zonder problemen over dat brugdeel kunnen rijden, of er had er bij de productinformatie van de 74613 moeten staan dat dat niet gaat.
Optimist. Dit voorval is al jaren bekend. Het heeft te maken met
overhanging en uitzwenking, boogstraal afhankelijke eigenschappen van rijtuigen. En met dit normblad (deze wagon is van het type
'B' ):
Het normblad gaat uit van lagere boogstraal waarden dan in dit stukje schema staan, maar dit is een uitsnede daarvan voor wagons met schaal 1:87 van circa 30,3 cm lengte, type
'C'.
Inderdaad, 2 goede oplossingen gelezen: brugleuning lager maken of gedeeltelijk losmaken.
Staat ook op een Duits forum van een paar jaar terug. Daar werd ervan uitgegaan dat je de brugleuning geheel weg haalt.
Gezien het wagonnummer ligt het voor de hand dat Mcbean bovenleiding gaat plaatsen.
Uitzwenking heeft gevolgen voor het plaatsen van de bovenleidingsmasten in de buitenbocht.
Overhanging heeft gevolgen voor het plaatsen van bovenleidingmasten in de binnenbocht.
Foto's in het draadje over Boogstraal en bodemplaat gaan in op het gebruik van boogwissels in combinatie met dit soort wagons:
Het gebruik van draadstangen:
En over de zware transportwagon van Märklin en Trix (Tragschnabelwagen):
Dat zijn wagons die weliswaar door boogstraal R=360 mm heen kunnen rijden, maar met extreme (en berekenbare) gevolgen voor het Profiel Vrije Ruimte, en dus voor parallelsporen, bovenleidingmasten, seinen, draadstangen, tunnelmonden en brugleuningen.
Over geschepte Preisertjes zullen we het maar niet hebben.