Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205

Gestart door dezee donderdag 24 januari 2019, 20:09:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Hallo allen,
Ik heb voor Virgental 5 stuks OC32NG aangeschaft die ik alleen gebruik voor de aansturing van seinen. De seinen zijn allemaal van Viessmann en bestaan grotendeels uit lichtseinen.  Het aansluiten en testen van deze lichtseinen gaat prima.  Het instellen en het testen doe ik tot nu toe alleen met de OC32Config software.

Naast de lichtseinen heb ik ook 3 armseinen type  4502 met de seinbeelden rood,groen en groen/geel die gevoed met 18volt .

Vraag
Ik krijg het maar niet voor elkaar om deze armseinen met OC32Config operationeel te krijgen. Is er ook iemand die in opeenvolgende stappen mij kan uitleggen hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Wim
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Beste Wim,

De oude Viessmann armseinen schakel je met een magneetartikel decoder, dus een puls, dit gaat goed met de seinen rood/groen en rood/groen-geel met gekoppelde vleugels.

Met het sein rood/groen/groen-geel met ongekoppelde vleugels gaat het met Märklin en Viessmann decoders prima, maar met LDT decoders niet, dat heeft met de stroomrichting van de schakelpuls te maken, er hangt met iets van bij de Märklin en Viessmann naar massa schakelen en LDT niet.

Groet, Anne W
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Dag Wim,

Op het forum van dinamousers is dit beschreven met hulp van de ontwikkelaar. Ik geef je de link maar je moet een account hebben.

https://www.dinamousers.net/tiki-view_forum_thread.php?forumId=6&comments_parentId=10338&highlight=viessmann%204502

Sein aansluiten via een sink driver (schakelt naar nul) maar wel via een versterker op de DS32 als ware het een wisselspoel. Naar ik meen heb jij die? Kijk even in de handeling OC32 bij wisselspoelen.

Heb je geen DS32 versterker kun je ook 2 sinkdrivers op elkaar solderen en die in het voetje steken van de OC32, dan kun je tot 1A schakelen voldoende voor magneet spoelen.

Sein heeft 2 aandrijvingen en gebruikt 3 pinnen.

In hetzelfde topic is een definitie gepost door Kees Visser. Ik zal je die opsturen naar jouw email adres. Die kun je laden in OC32 config programma en dan ben je eigenlijk al klaar.

Filmpje van dezelfde Kees Visser, daar zie je de 3 aspects.



Laat maar weten of dit voldoende is.

Gr, Ben.
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Beste Anne,

Bedankt voor de genomen moeite. Deze oplossing wil ik pas doen wanneer ik het met de oC niet voor elkaar kan krijgen, waar ik overigens nog wel wat voor heb liggen.

Nogmaals dank,gr
Wim

Beste Ben,
Ik heb een account tot de dinamousers, dus dat gaat goed. Echter deze had ik nog niet gezien en ga ermee aan de slag. Dat ik 3 pinnen moet gebruiken had ik al gelezen.

Bedankt voor de hulp, gr
Wim
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Beste Wim,

Je bent nu in goede deskundige handen.

Groet, Anne W
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Hi,

En ook ik heb weer wat bij geleerd voor mijn Seinen/OC32.

groiet
Harald
Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205 > ze werken
Hallo allen,

Met hulp van Ben en de leverancier heb ik de armseinen werkend gekregen met de OC32NG en zal ik jullie, via dit forum,  uitleggen hoe dit werkend is gemaakt.   Ik gebruik de OC32NG bij mij op de baan Virgental alleen voor de aansturing van licht en armseinen.

Handleiding
Het is natuurlijk van belang dat je vooraf de handleiding over de OC32NG leest, die je kunt vinden op:
http://www.vpeb.nl/index.php/ondersteuning/documenten-oc32/

OC32 versus OC32NG
Allereerst betreft het hier de OC32NG, wat de nieuwe variant is op de OC32. Met de nieuwe OC32NG is het iets eenvoudiger  om met verschillende voedingen te werken maar ook om modificaties aan te brengen.

Basis voeding
De basis voeding op de OC32NG bestaat in mijn geval uit 12 volt gelijkspanning,  zelf ben ik van mening, en een tip van Van Perlo Elektronica, dat hiermee de verlichting van de lichtseinen mooi branden en niet te vel zijn. De OC heeft zelf ook voedingsspanning nodig om te kunnen werken en verlaagd hiervoor de aangeboden spanning naar 5 volt.

Lichtseinen
Maak je alleen gebruik van lichtseinen dan hoef je, naast het aansluiten en het inregelen m.b.v. het  configuratieprogramma (dit is een stukje software wat je op de PC moet plaatsen),  geen aanpassingen aan de OC32NG te doen. De handleiding en het softwareprogramma staat op:
http://www.vpeb.nl/index.php/ondersteuning/documenten-oc32/

Armseinen
Voor de armseinen moet je op de OC32NG wel wat aanpassen om deze werkend te krijgen .
Ik heb ervoor gekozen om hiervoor de OC32NG uit te breiden met 18volt gelijkspanning voeding naast de 12 volt basis voeding aan te sluiten.

Aanpassingen 18 volt
Hiervoor kun je op de OC32NG een deel  voorzien van 18 volt door heel simpel een  jumper (Jp) te verwijderen,  ik heb Jp2 verwijderd. Dit staat in de handleiding ook prima omschreven.

Door Jp2 te verwijderen kun je alleen pinnen 16 -31 voorzien van 18 volt.
Let op:  zorg er wel voor dat je bij het aansluiten hiervan de plussen en de minnen juist aansluit.
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Aanpassing  standaard drivers
Op de OC32NG zitten standaard 4 drivers gemonteerd die erin zijn gedrukt en dus niet vast zijn gesoldeerd. De bijbehorende drivers voor de pinnen 16-31 (2 stuks)  zijn er door mij uit gehaald . Dit kun je heel eenvoudig doen door op de korte kant met een kleine schroevendraaier deze eruit te wippen.
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Nu kun je een sink of een source driver hiervoor terugplaatsen. Ik heb beide geprobeerd in mijn geval werken de 4502 armseinen alleen met de 500mA Source Driver, deze kun je bij je leverancier bestellen. 
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Het plaatsen hiervan kun je maar op 1 manier doen waarvoor al voetjes op de print zijn geplaatst,  maar op de nieuwe driver zit ook een sticker met een pijl erop die je richting pinnen moet wijzen.
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Hier nog een slotfoto hoe de print er nu uitziet met de 2 nieuw geplaatste source drivers waarop de armsseinen van Viessmann 4205 prima werken.
Re: Hulpvraag OC32NG en werkend maken Viessmann armseinen 4205
Verder werken de armseinen exact hetzelfde als op het filmpje zoals eerder getoond en geplaatst door Ben in dit artikel.

mvg
Wim