Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie

Gestart door 1200Blauw woensdag 23 januari 2019, 18:07:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Sinds een poosje heb ik een ECoS2 in mijn bezit. Ik rijd allerlei merken door elkaar, dus een multiprotocolcentrale is voor mij dè oplossing. Dat ging ook allemaal prima, totdat ik een Artitec Hondekop 4 aanschafte. Naar verluidt heeft die een ESU Locpilot4 aan boord. Dat zou geen probleem met een ESU ECoS2 moeten zijn, zou je zeggen.

Toch gaat het fout. De Hondekop rijdt een stuk (duurt enige seconden, soms een minuut of meer), maar remt dan opeens af. Soms komt hij helemaal tot stilstand en gaat daarna weer verder, maar het komt ook voor dat hij tijdens het afremmen alweer vaart oppikt. Tijdens het afremmen gaat alle verlichting uit (front, sluit, binnen). In de display van de ECoS2 licht het icoontje "M4" op, alsof hij zich aanmeldt als MFX-loc.

Ik heb ook een MS2. Daarop doet dit probleem zich niet voor. Ook de Lenz-centrale van de dealer waar deze trein vandaan komt geeft geen probleem. Ik heb ook een DE3. Die zou technisch hetzelfde moeten zijn als de H4. Die geeft echter geen probleem met de ECoS2.

Ik heb hierover contact gehad met Artitec en afgelopen zaterdag heb ik de H4 afgegeven bij Artitec zodat ze ernaar konden kijken. Er werd echter al bij gezegd dat de technische dienst niet de beschikking heeft over een ESU-centrale, maar dat ze er gewoon een nieuwe decoder inzetten. Daarna kunnen ze niets meer voor me betekenen.

Vandaag kreeg ik 'm terug. Dat is supersnel. Het probleem is er nog steeds. Ik heb nu goed opgelet hoe hij zich aanmeldde. In eerste instantie meldt hij zich aan volgens Railcom en meldt dan "DCC OK". Dat icoontje blijft aan. De trein rijdt in eerste instantie normaal. Tijdens het rijden verschijnt echter opeens "M4" en vanaf dat moment is het mis.

Vermoedelijk is het dus een kwestie van DCC en MFX die samen ruzie maken. Zoals al aangegeven wil ik multi-protocol blijven rijden. Komt dit iemand bekend voor? Ziet iemand een oplossing voor dit probleem? Kan ik bijvoorbeeld de decoder wijsmaken dat hij alleen DCC of alleen MFX praat?
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Hallo Blauw ( rare voornaam  :D ).

Wat is het voltage wat je ecos naar de baan stuurt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Zet in de decoder alle protcollen behalve DCC uit. Dat zou moeten helpen. Dan kan het ding zich niet aanmelden als M4/MFX. In het boekje (of het standaardboekje van een Esu Lokpilot / loksound 4) wat bij de Hondekop4 zit zal je moeten vinden welke waarde je voor CV47 moet invullen.

Groet Ronald.
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie

Cv 47 regelt dat. staat standaard op 13. Alle protocol aan.

Je zou Cv 47 eens op 1 kunnen zetten en hem via DCC aansturen.De rest zet je dan uit.
Ik heb het tabelletje voor je overgenomen.Met de waardes met protocol uit en aan erachter.

Dcc   0 1
M4    0 2
MM   0 4
sel    0 8
-----------  +
          13
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
CV47 = 15 volgens de ECoS  8o

Daar heb ik nu om te beginnen 13 van gemaakt. Dat lijkt het probleem op te lossen, maar ik juich niet te snel. Ik ga zodra ik iets meer tijd heb vanavond ´m wat langer laten rijden.
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Hallo,

lijkt idem een te laag voltage, of verstoord Railcom signaal, M4/mfx komt pas op de 2e plaats, idem oplossing door mfx in de decoder uit te schakelen, maar hiermee is de oorzaak niet verholpen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
 @citaat Het maakt niet uit op welke baan ik test. Ook bij alleen een ovaaltje levert de combi ECoS2 en H4 het probleem. Wel dank voor het meedenken  :) :thumbup:

@All: ik rijd nu al zeker vijf minuten probleemloos met CV47=13. Onder "normale" omstandigheden was hij al zeker een paar keer uitgevallen. Ik denk dus dat dat het probleem oplost. Hartelijk dank voor het meedenken.
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Beste 1200Blauw (wat een voornaam),

Ik zou ook denken, zet alle protocollen behalve DCC uit.
Ik het zo een probleem gehad met een stoomlok (Loksound 3.5). 
Lok reed en stopte na een paar meters, telkens opnieuw.
Bleek dat FMX en Railcom niet goed konden samenwerken.
Op andere controllers geen probleem, natuurlijk, daar geen FMX en Railcom samen.
Ik kon het ook reproduceren dus ik weet zeker dat mijn probleem daar vandaan kwam.
Mvg
Olivier 77



Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
 @citaat Ik vind 77 anders ook geen mooie achternaam  :D

Overigens was de optelsom van Hero niet helemaal correct.

Dcc   0 1
M4    0 2
MM   0 4
sel    0 8
-----------  +
          13 --> 15

Nu ik er 13 van heb gemaakt heb ik dus M4 (=MfX) uitgezet en dat lost inderdaad het probleem op. CV47=14 had DCC uitgezet en dat had ook tot een oplossing geleid denk ik.
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Oeps,

Blind over genomen uit de Manual.  >:-D
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Net zoals ik het weer blind van jou had overgenomen. Geeft niet.
Re: Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie
Ik zag het bij de buren en moest er wel om lachen.