Sinds een poosje heb ik een ECoS2 in mijn bezit. Ik rijd allerlei merken door elkaar, dus een multiprotocolcentrale is voor mij dè oplossing. Dat ging ook allemaal prima, totdat ik een Artitec Hondekop 4 aanschafte. Naar verluidt heeft die een ESU Locpilot4 aan boord. Dat zou geen probleem met een ESU ECoS2 moeten zijn, zou je zeggen.
Toch gaat het fout. De Hondekop rijdt een stuk (duurt enige seconden, soms een minuut of meer), maar remt dan opeens af. Soms komt hij helemaal tot stilstand en gaat daarna weer verder, maar het komt ook voor dat hij tijdens het afremmen alweer vaart oppikt. Tijdens het afremmen gaat alle verlichting uit (front, sluit, binnen). In de display van de ECoS2 licht het icoontje "M4" op, alsof hij zich aanmeldt als MFX-loc.
Ik heb ook een MS2. Daarop doet dit probleem zich niet voor. Ook de Lenz-centrale van de dealer waar deze trein vandaan komt geeft geen probleem. Ik heb ook een DE3. Die zou technisch hetzelfde moeten zijn als de H4. Die geeft echter geen probleem met de ECoS2.
Ik heb hierover contact gehad met Artitec en afgelopen zaterdag heb ik de H4 afgegeven bij Artitec zodat ze ernaar konden kijken. Er werd echter al bij gezegd dat de technische dienst niet de beschikking heeft over een ESU-centrale, maar dat ze er gewoon een nieuwe decoder inzetten. Daarna kunnen ze niets meer voor me betekenen.
Vandaag kreeg ik 'm terug. Dat is supersnel. Het probleem is er nog steeds. Ik heb nu goed opgelet hoe hij zich aanmeldde. In eerste instantie meldt hij zich aan volgens Railcom en meldt dan "DCC OK". Dat icoontje blijft aan. De trein rijdt in eerste instantie normaal. Tijdens het rijden verschijnt echter opeens "M4" en vanaf dat moment is het mis.
Vermoedelijk is het dus een kwestie van DCC en MFX die samen ruzie maken. Zoals al aangegeven wil ik multi-protocol blijven rijden. Komt dit iemand bekend voor? Ziet iemand een oplossing voor dit probleem? Kan ik bijvoorbeeld de decoder wijsmaken dat hij alleen DCC of alleen MFX praat?