Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan zonder naam

Gestart door Harryvdmeer woensdag 23 januari 2019, 14:34:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Modelbaan zonder naam
Ik ben vanaf kind zijn altijd gek geweest op treinen.  Vanaf mijn 21ste ben ik treinen en huisjes gaan kopen. Bewust voor N spoor gekozen omdat mijn item een groot rangeerterrein en station was. Zo heb ik o.a. het Bonnstation gebouwd. Maar zoals het gaat in het leven er gebeurt van alles maar het opzetten van een treinbaan niet. Gezin met drie kinderen en zevenmaal verhuisd. Dus besloot ik treinen te blijven kopen en stadshuizen te blijven maken. De baan kwam wel na mijn pensionering. Maar helaas, In de week van mijn pensionering ben ik getroffen door een herseninfarct. Gelukkig herstelde alles behoorlijk behoudens mijn linkerhand. De motorriek was bepaald niet meer verfijnd. En dan zit je met dozen vol N spoor. Dat kon echt niet meer.  Te klein. Alles via marktplaats in kleine partijen verkocht. Ik ging poppenhuizen maken voor de kleindochters. Tot dat. Ik zag op marktplaats wat aanbiedingen van Marklin. Mijn hart deed gewoon zeer bij het aanschouwen van de modeltrein. Ik besloot mij niet te laten kennen en kocht bij wijze van proef een dorpsstationnetje. Als dat zou lukken dan zou ik de draad oppakken en een baan maken. Behoudens wat lijmsporen ging het best wel aardig. Ik startte de hobby weer. Geweldige tijd. De baan is nu klaar. Ik heb veel gehad aan 3rail forum. Vragen gesteld, goede antwoorden gehad en veel ideeën opgedaan. Het is niet een echt verfijnde baan (het railplan zal wel niet perfect zijn en niet de trein maar de omgeving kreeg de meeste aandacht) maar het bouwen er van heeft ongelooflijk veel plezier gegeven. Deels digitaal en deels analoog zoals baanonderbrekingen en wissel bediening.
Begonnen in de schuur met een kleine baan en onder de baan een keerlus en klein schaduwstation met twee opstelsporen. Boven een keerlus met tunnel en wat inhaal en opstelsporen plus een onderhoudwerkplaats en wat goederen overslag. Vorig jaar verhuisde de baan naar een andere ruimte zodat ik er een meter bij kon bouwen met nog een keerlus zodat ik een viertal treinen kan laten rijden.  Mijn item in deze was een baan met veel groen en een dorpje. 3 en 4 assen locs en twee assen wagons.  Vele boompjes gemaakt en dan vooral tijdens vakanties voor de caravan. Hoe ontspannender kan een vakantie zijn. Nu overweeg ik de baan af te breken en een nieuw item te verzinnen. Ik denk veel industrie met gebouwen van 1900 plus en rangeer mogelijkheden.
Ik dank 3 rail forum voor alle goede adviezen en voorbeelden. Tot de volgende modelbaan.
Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Modelbaan zonder naam
Foto
Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Modelbaan zonder naam
Foto
Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Modelbaan zonder naam
Foto
Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Modelbaan zonder naam
Foto
Re: Modelbaan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modelbaan zonder naam
Dat ziet er mooi uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Als je inderdaad besluit de baan af te breken, stel ik voor dat je eerst héél veel foto's maakt, en misschien ook maar meteen een paar video's. In eerste instantie gewoon voor jezelf (in m'n vakantie heb ik een paar keer mijn eigen video'tjes bekeken, dat was leuk), maar hier op het forum zie ik ze natuurlijk ook graag verschijnen.
Re: Modelbaan zonder naam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan zonder naam
Heerlijk om te lezen en te bekijken, Harry  :P

Misschien een idee, om wanneer je van thema wisselt, niet alle gebouwen zelf te knutselen, maar 2e hands en kant en klaar aan te schaffen. Doe ik zelf al jaren en kost maar een fractie van de bouwdoos-prijs.
Blijft er meer geld over voor andere treinspullen en het plakken van een bouwpakket vind ik ook niet (zo) leuk en spannend meer.

En zoals Rob hierboven al schreef, je mag gerust meer foto's maken en plaatsen. En filmpjes ben ik ook gek op  ;)

Grtz Tony

Re: Modelbaan zonder naam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Modelbaan zonder naam
Zo zonde dat goede bouwers alles weer afbreken. Er zijn een heleboel minder handige mensen die er blij mee zouden zijn, daar ben ik van overtuigd.

Anyway, veel plezier met het nieuwe project!
Re: Modelbaan zonder naam
Hoi,

Een stille op het forum. Nu het klaar is en afgebroken gaat worden is er een draadje op het forum  :D  :thumbup:

Citaat van: Harryvdmeer op woensdag 23 januari 2019, 14:34:03
Nu overweeg ik de baan af te breken en een nieuw item te verzinnen. Ik denk veel industrie met gebouwen van 1900 plus en rangeer mogelijkheden. Ik dank 3 rail forum voor alle goede adviezen en voorbeelden. Tot de volgende modelbaan.

Verandering van spijs doet eten zegt men wel eens. Dus opnieuw beginnen is niet gek. Geeft nieuwe ideeën, plannen en energie om dingen anders te doen / aan te pakken. Misschien wel een andere schaal of systeem. Alles is mogelijk bij een nieuwe start. Lekker uitdagend.  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 23 januari 2019, 15:56:11
Zo zonde dat goede bouwers alles weer afbreken.

Tja... misschien is dat wel een kenmerk van een "goede" bouwer dat deze altijd ruimte voor ideeën, plannen en verbeteringen heeft / ziet? En dan de boel maar gewoon afbreekt.

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 23 januari 2019, 15:56:11
Er zijn een heleboel minder handige mensen die er blij mee zouden zijn, daar ben ik van overtuigd.

Veel mensen willen niet veel betalen voor "tweedehands" en het gezeur, gezeik en tijd die je kwijt bent van "verkoop" van een enkel huisje is mogelijk groter dan simpel afbreken. En soms kan je nog wel eens iets nodig hebben  :D

Groet Ronald.
Re: Modelbaan zonder naam
Harryvdmeer
gast

Re: Modelbaan zonder naam
Nu had ik zelf veel foto's gemaakt maar binnenkort komt een oud collega (amateur fotograaf) alles op beeld zetten. Daar ben ik blij mee. Ik ben benieuwd. Kan ik regelmatig terug kijken.  :)
Re: Modelbaan zonder naam
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan zonder naam
Harry, het gaat om het plezier dat je er zelf aan beleefd. Dat is het belangrijkste.
Je hebt leuke scenery gebouwd, dus de volgende baan wordt weer beter.
Veel susez met het vervolg.
Re: Modelbaan zonder naam
Ziet er allemaal al prima uit, dus ik ben benieuwd naar het vervolg. Dus blijf ik volgen  :thumbup:
Re: Modelbaan zonder naam
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Modelbaan zonder naam
Mooie baan Harry. Af is af en kan me voorstellen dat je nieuwe ideeen wilt gaan uitvoeren op een nieuw baan thema.
En zoals al eerder gezegd, maak veel foto?s of zelfs een videootje met rijdende treinen.
Zelf kwam ik laatst met opruimen wat foto?s tegen van een oude treinbaan van 25 jaar geleden. Blijft leuk om terug te zien!
Succes met afbraak en opbouw van een nieuwe baan.