Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem met booster 6017 en central station na update

Gestart door Maarten Marklin zondag 13 januari 2008, 12:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met booster 6017 en central station na update
Ik heb mijn central station laten updaten bij Keuterman.
Ben hartstikke blij met de nieuwe mogelijkheden. Alleen als ik booster 6017 aansluit dan komen er problemen.
De booster gedraagd zich dan als bij een overbelasting, je hoort hem snel tikken en het rode lampje knippert. Als je dan een funktie op de CS bij schakelt zoals geluid of locverlichting dan klapt hij alles eruit als bij kortsluiting. Ik heb op Duitse forums gezien dat er meer mensen zijn met dit probleem. Alleen zie ik daar geen oplossing bij staan.
Voor de goede orde: Booster 6017 werkt perfect met de 6021. De booster i.s.m. CS had ik alle rails losgekoppeld.
Ik heb twee verschillende CS die beide geupdate zijn bij Keuterman geprobeerd. Ik heb 1 CS uit een nieuwe startdoos geprobeerd, ik heb twee verschillende boosterkabels geprobeerd. Twee types Transformatoren (nieuwe grijze en de zwart grijze) geprobeerd. Resultaten hetzelfde.
Op de cs heb ik de kortsluittijd hoger gezet evenals de belasting. In dat geval blijft de zaak wel werken maar d ebooster maakt dan overuren want je hoort hem tikken en na een tijdje klapt hij er als nog uit. Keuterman had nog niet van dit probleem gehoord. Ik ben wel van plan om met de hele handel naar hem toe te rijden maar als iemand weet wat de oplossing is hoor ik dat graag. Ik heb dit probleem ook bij Marklin aangekaart.
Waarschijnlijk werkt de update gewoonweg niet met de booster 6017.
Ik heb wel gehoord dat de booster 6015 wel goed werkt.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 13 januari 2008, 12:02:42
De booster i.s.m. CS had ik alle rails losgekoppeld.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo Maarten,

als er een lekstroom zit in het circuit van de booster en het CS kan het probleem ontstaan. Overigens nadat ik mijn booster via de verkeerde uitgang had aangesloten en hierna weer corrigeerd had, bleef de booster kortsluiting doorgeven naar het Central Station. Mijn Booster vervangen door een reserve booster en het funktioneert weer. Overigens stuurt mijn booster alleen nog maar wisseldecoders aan, en is mijn rails alleen nog aangesloten direkt op het central station.

met vriendelijke groet,

Walter

ps mijn booster lag  2 maanden bij Keuterman op de plank te wachten op reparatie, en is inmiddels weer aangesloten en in bedrijf.

Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hoi,

Ik heb mijn booster 6017 op de voorgeschreven wijze aangesloten op de CS.(drie verschillende cs'n)
Van de CS heb ik de rails afgekoppeld dus daar hangt niets aan wat kortsluiting kan geven. Ook aan de booster heb ik niets aangesloten.
De booster werkt prima in samenwerking met de control unit 6021, dus lijkt mij die niet defect of zo.
Ik zie op een Duits forum ook dat mensen er last van hebben dat de booster dan een "zirpend" geluid geeft en op den duur kortsluiting of overbelasting aangeeft. Het verhogen van de max stroom en aanspreektijd stelt het alleen nog een tijdje uit. Ik heb ook eens gelezen dat je dan de massa's van de booster en CS moet doorverbinden maar dat durf ik niet te doen omdat ik bang ben iets op te blazen en het kost geen kattepies.
Ik wil de booster gaan gebruiken voor mijn wissels en seinen.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo Maarten,

de massa van de booster en het Central Station wordt via de rails toch wel doorverbonden, dus de bruine draden van de uitgang van het Central Station en de bruine draad van de booster mag zonder meer worden doorverbonden, en is noodzakelijk om je wissels via de booster te kunnen bedienen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hoi,

het zou een oplossing kunnen zijn om de massa doro te verbinden. Ik wacht nog even af of er nog meer tips/ ervaringen met dit probleem binnen komen en dan probeer ik het.
Het zou inderdaad best een potentiaalprobleem kunnen zijn.
Hartstikke bedankt!
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Ik heb het volgende gedaan:

Massa's doorverbonden - maakt geen verschil.
Een loc met oudere decoder aangestuurd en daar de verlichting van aangezet. - en inderdaad ( niet te verklaren waarom) er is een verschil. Het systeem valt niet meer op overbelasting/kortsluiting. Maar de booster blijft een raar geluid geven en dat lijkt mij niet normaal. Kan de booster hier op den duur wel tegen vraag ik mij af.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo Maarten,

er wordt op diverse fora en volgens mij ook door Märklin aangeraden om de overbelasting beveiliging van de booster op een langere intervalstijd te zetten. Er wordt gesproken over een tijd van 100 msec. Stel dit in in het instellingen menu van je Central Station. Toch vermoed ik dat dit niet de volledige oplossing is voor jouw probleem,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo.
Ik heb ook dit probleem.
Ik heb alles aangesloten zoals het hoort (ook massa boosters doorverbonden)
Ik heb 3 boosters en de booster die het laatst in de rij zit of anders gezegd die de kabel naar de CS heeft geeft ook de geluiden zoals in de andere berichten genoemd.
Alles slaat niet uit maar wel continu dit vervelende tikkend geluid en klinkt inderdaad niet als erg gezond voor de booster.
Alles nu eerst weer op de 6021 aangesloten en probleem is over.
Naar aanleiding van wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb denk ik inderdaad ook dat iets in de CS een conflict geeft met de booster 6017.
Ik heb dit probleem nog niet aangekaart bij Marklin / Keuterman.
Ik zal dit draadje in de gaten houden op eventuele oplossingen.

Jonny.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Er wordt op Stummis in dit draadje al weer over een nieuwe software update 2.0.4 voor de CS gesproken.

Marklin zou iemand de nieuwste update per email hebben toegestuurd.

Wellicht dat deze update ook voor dit probleem een oplossing biedt.
Maar wanneer M deze update officieel vrijgeeft???????????
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Keuterman reageerde een beetje geirriteerd op mijn melding, dat was vlak nadat de update was uitgevoerd. Keuterman kende dit probleem niet zei hij.
Hij zei wel dat ik de hele handel dan maar op moest sturen. Daar heb ik geen trek in omdat ik dan alles maanden kwijt zou zijn. Laat Marklin eerst maar met een oplossing komen vind ik want in Duitsland komt hetzelfde probleem al een tijdje voor zag ik daar op een forum. Volgens mij is het probleem bij Marklin wel bekend. Ik heb Marklin een mail gestuurd maar daar hoor je verderniks meer van.
Dus eerst wil ik van Marklin horen wat ze er aan gaan doen en dan kan ik met een gerust hart de boel opsturen.
Het lijkt alsof het probleem allen met 6017 voor komt en niet met de 6015.
Ik heb uiteraard de stroominstelling hoog gezet maar het getik in de booster blijft. Ik hou het op een systeemfout.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Dat heb ik inderdaad gedaan zoals ik schreef en dat helpt. Maar...........de booster blijft dat tikkende geluid geven alsof hij tegen een kortsluiting aan hikt. En dat lijkt me toch niet gezond. Het is dus een paardemiddel. Ik denk dat de software aangepast moet worden en dan hoop ik maar op een nieuwe update.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Nieuwe update uitgevoerd 2.04.
Booster geeft nog steeds tikkend geluid maar je kunt nu wel instellen dat de boel er niet uitklapt bij een overbelasting van een externe booster.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Inmiddels heb ik mijn 6021 via de sniffer aangesloten op de central station. Boosters aangsloten via de juiste kabel aan de central station. Ook ik heb problemen met mijn boosters 6017 na de update. Ook een tikkend geluid en de boosters blijven knipperen. Is hier al een oplossing voor? Mijn boosters 6015 hebben nergens last van.

Groet,

Sander
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Had ik inderdaad gelezen en van het weekend geprobeerd maar totaal geen resultaat.

Nog andere ideeen?

Groet,

Sander
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo Sander,

probeer eens als 1e Booster een 6015 te plaatsen, de 6017 kan je dan op hun beurt weer op de 6015 aansluiten. Zorg wel dat je sleperwippen en middenleider isolaties gebruikt tussen het Central Station en de circuits van je booster,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Ik zal het eens proberen. Heb je hier ervaringen mee dat dit wel werkt?

Groet,

Sander
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Citaat van: Maarten Marklin op maandag 14 januari 2008, 20:39:15
Ik heb ook eens gelezen dat je dan de massa's van de booster en CS moet doorverbinden maar dat durf ik niet te doen omdat ik bang ben iets op te blazen en het kost geen kattepies.
Ik wil de booster gaan gebruiken voor mijn wissels en seinen.

Hallo Maarten,

dat klopt de massa's bruine uitgang van je booster en de massa uitgang van je Central Station moet je inderdaad met elkaar doorverbinden, ook als je deze alleen gebruikt voor wissels en seinen. Ik heb het zelf zodanig aangesloten en funktioneert prima, al mijn wissels worden geschakeld via een 6015 booster,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Citaat van: Sander1968 op maandag 25 februari 2008, 20:33:50
Ik zal het eens proberen. Heb je hier ervaringen mee dat dit wel werkt?

Groet,

Sander

Ja, ik rij zelf met Central Station met 6015 Booster,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Mijn vermoeden is nu nogmaals bevestigd, nu via Sander, dat de booster 6017 problemen geeft en de booster 6015 niet.
Als er iemand is die mij kan vertellen wat het technische verschil is tussen de 6015 en de 6017 ben ik ook dicht bij de oplossing? (behalve dat de 6017 problemen geeft want dat weten we al   :D )
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Ik heb de vraag aan Marklin voorgelegd maar het antwoord zal wel enige tijd gaan duren is mijn ervaring.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Thanks.
Hier kan ik wat mee! Dat kan de oorzaak zijn van de foutmelding.
Ik kan natuurlijk ook proberen een 6017 te ruilen met een 6015 met iemand die het oude systeem wil blijven gebruiken. :)
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Marklin heeft als volgt geantwoord op de vraag wat het verschil is tussen Booster 6015 en 6017.

wir bedanken uns für Ihr Schreiben und für Ihr Interesse an unseren Produkten.

Der Booster 6017 ist eine weiterentwickelte Version des Boosters 6015. Der Anschlußstecker für das Verbindungskabel von der Control Unit zum Booster ist in der Einbaulage jetzt mit Verhältnissen bei der Control Unit angeglichen. In den sonstigen technischen Daten sind die Booster identisch.


Mit freundlichen Grüßen

Ihr Märklin Kundenservice

Gebr. Märklin & Cie. GmbH
Kundenservice
Postfach 960
D-73009 Göppingen
Telefon: +49 7161 608-222
Telefax: +49 7161 608-225
E-Mail: Service@maerklin.de
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Wellicht een extra aanwijzing:

CiteerCentral Station - Booster 6015/6017 direkt an CS angeschlossen
25.07.2007  #198

Ich habe die Booster 6015 und 6017 direkt an die Central Station angeschlossen; funktionieren aber nicht. Die CS zeigt nach einigen Sekunden Kurzschluß an.

Stellen Sie bitte im "Setup" der CS unter "Geräte im System" am Gerät "External Booster Control" die Verzögerung der Kurzschlusserkennung auf 200 ms ein.
Zusätzlich programmieren Sie bitte eine Lok mit der Adresse 80 in die Central Station ein und schalten bei dieser Lok das Licht ein. Diese "Dummylok" muß nicht wirklich auf dem Gleis stehen. Es reicht schon der Eintrag in der Central Station.

bron: marklin.de website
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
vroeger moest je met een lampje controleren of alle trafos op de juiste manier met de steker in het stopkontakt zaten...
Massa doorverbinden, lampje op de gele aansluitbussen van beide trafo's en als het lampje ging branden dan moest je één steker omdraaien .... is dit een oplossing voor het probleem met de 6017 en de CS voedingstrafo???
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Ik heb inmiddels mijn 6017 verkocht. En wilde ik bij Harlaar een gebruikte 6015 kopen want ik wist dat hij er eentje had liggen. Helaas kwam ik een uur te laat, was net voor mijn neus verkocht. :(
Via Marktplaats zag ik gisteren twee 6015's te koop staan. Allebei gekocht, afwachten of deze het beter doen.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hoera! Beide boosters 6015 werken perfect. Geen problemen meer.
De booster 6017 verkocht voor 100 euro en twee boosters 6015 gekocht voor 59 euro per stuk!
Ik kan voorlopig weer voort.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo allemaal,

Tja, en dan zit een ander met de problemen, ik heb voorlopig de aankoop van een booster bij het CS maar uitgesteld totdat er een officieel bericht van Märklin komt over de geschikte booster of een ander soort oplossing, tot nu toe is het behelpen omdat de 6015 ook niet voor Systems is bedoeld.
Ik vind het diep triest dat Märklin na drie jaar nog steeds niet haar Systems-klanten correct informeert. Onlangs wilde ik twee Ecosboosters kopen met de MFX optie, maar dit werd me weer afgeraden in de winkel. Zo blijft de verwarring maar bestaan. Zoals gezegd, ik wacht maar af.

Hartelijke groet,

Jan

Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo iedereen,

Ik werk al enige maanden met de 6015 tweede hands gekocht bij Harlaar en dat werkt perfect. Ik gebruik hem alleen voor decoder aansturing K83 K88 etc.
Maar ik sluit mij wel aan bij Jan dat Marklin ons aardig in de steek laat wat de booster betreft.
Staat nog steeds in het jaarboek vermeld maar helaas. Je koopt toch het CS voor een komplete baan en iedereen zit eigenlijk met een probleem als de baan iets groter is.


Groetjes
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Begrijp het probleem niet, er is niks mis met de Ecos booster. Dat handelaren verwarring zaaien is hun probleem mss belangen er bij  :roll:
Zijn hier voorbeelden van op het forum dat CS prima overweg kan met de Ecos booster dus laat je niet gek maken door handelaren.

Mvg, Johan
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Hallo Johan, allen,

Mijn mening !!!!!!!

het zal het alleen aan de winkeliers liggen, of zullen deze ook verkeerd voorgelicht worden door tante M*, echter zonder konkrete uitspraken maakt juist M* de keuze voor een booster moeilijker, zonder de wachtende klanten en of winkeliers hier over juist en goed met de huidige en toekomst mogelijkheden voor te lichten. Het Marklin personeel zelf durft zijn mond nier meer open te doen, tegen het eens zo machtige Concern, 1 verkeerd woord als werknemer en je staat op straat. Dat dit alles hun eigen imago schaadt lijkt de hoge heren in Göppingen en consorten niet te kunnen schelen.

Mogelijkheden zijn er, en ik heb nog steeds vertrouwen in het Central Station, maar niet in de voorlichting door Marklin.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Walter,

Mijn mening:

Door Märklin is een niet te volgen marketing politiek ontwikkeld.
Ik mijn ogen graven de hun eigen graf als ze zo doorgaan.......................

Mvg, Johan
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Er werd gesteld dat nu een ander met het probleem zit. aaan wie ik de booster 6017 heb door verkocht. Vind ik wel een uitspraak die kort door de bocht is. Waarom zou ik een ander met het probleem op willen zadelen? De man die de goedwerkende 6017 van mij kocht gebruikt hem voor de Marklin Digital en daar is niks mis mee.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Citaat van: Maarten Marklin op zaterdag 02 augustus 2008, 00:25:04
Er werd gesteld dat nu een ander met het probleem zit. aaan wie ik de booster 6017 heb door verkocht. Vind ik wel een uitspraak die kort door de bocht is. Waarom zou ik een ander met het probleem op willen zadelen? De man die de goedwerkende 6017 van mij kocht gebruikt hem voor de Marklin Digital en daar is niks mis mee.

Waar werd dat dan gesteld, Maarten?
Ik kan het in dit draadje niet terugvinden, of lees ik er overheen?
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
Dat staat in antwoord 32 en nog wel in het vet gedrukt ook.
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
ik dacht dat die 6017 niet geschikt was voor Systems maar wel de aangepast 60172. Echter moet die ook nog steeds in productie komen! Ze zijn wel "goe bezig" daar bij Mä. Op een beurs enkele maanden geleden heeft Mä zelf verkondigd dat je beter de booster van ESU kocht, die trouwens nu reeds beschikbaar is!
Re: Probleem met booster 6017 en central station na update
6015 werkt prima.