Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor

Gestart door EdHak1957 dinsdag 22 januari 2019, 08:56:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Goedendag, als jonge enthousiasteling (als je 61 jong kunt noemen, tenminste) ben ik een aantal maanden geleden in het bezit gekomen van een verzameling Z-Spoor treinen, rails en toebehoren. Ben nog volop bezig met het op papier zetten van ideeën, het maken van een railplan en (vooral) het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. Toen ik jong was in de zestiger jaren had ik een trein, maar aan de toen opgedane kennis heb ik niet al teveel meer aangezien er in de loop der jaren het een en ander is veranderd. Een aantal dingen die vast staan is dat ik met hooguit 3 of 4 locomotieven tegelijk op de baan zal rijden.
Voor het toepassen van DCC-aansturen overweeg ik het Märklin 60657 Mobile Station. Echter ik heb nog nergens informatie gevonden over of deze keuze ook realiseerbaar is. Ik weet dat er een aansluitbox nodig is, maar welke van de 2 die ik heb gevonden kan/moet ik nu gebruiken? Er is sprake van een box voor spoor 1 (60112/60114) en spoor H0/Trix H0/Minitrix (60113/60116).
Zijn er dingen waar ik aan moet denken; sterkte DCC signaal wellicht té hoog voor Z-Spoor?
Ik HEB het forum zo goed mogelijk doorgezocht maar het specifieke antwoord niet gevonden, wellicht zijn er Zers die ook gebruik maken van dit systeem en mij hun ervaringen willen delen.
Mijn dank zou onuitsprekelijk zijn (slijm, slijm).
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
 @citaat Dit wat je zoekt? ===> klik
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Hallo Ed,
Denk er wel om dat de z loks van nature analoog zijn. Om de mobile station te gebruiken, moeten er in de loks decoders zijn ingebouwd.
Als dat zo is, kun je de mobile station prima gebruiken. Als je  de gleisbox maar aansluit op de z spoor trafo.
Zo heb ik dat ook een tijdje gedaan, en dat werkte prima
Jan
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Citaat van: nobody op dinsdag 22 januari 2019, 09:01:43
@citaat Dit wat je zoekt? ===> klik

Dit is precies wat ik zocht! Sinds 1973 niets meer aan mijn Duits gedaan maar ik kan het genoeg volgen om te begrijpen wat het antwoord op mijn vraag is. Bedankt voor de verwijzing!
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Citaat van: zofman op dinsdag 22 januari 2019, 09:31:50
Hallo Ed,
Denk er wel om dat de z loks van nature analoog zijn. Om de mobile station te gebruiken, moeten er in de loks decoders zijn ingebouwd.
Als dat zo is, kun je de mobile station prima gebruiken. Als je  de gleisbox maar aansluit op de z spoor trafo.
Zo heb ik dat ook een tijdje gedaan, en dat werkte prima
Jan
Zo veel had ik al begrepen, ik heb ook al een aantal adressen gevonden waarvoor ik daar terecht kan. In de link van de andere reactie worden ook een aantal merken decoders genoemd die geschikt zouden kunnen zijn.
Even nieuwsgierigheid van mijn kant: welk systeem gebruik je nu en waarom?
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
De Z-trafo's geven 10V, wat voor sommige locs te weinig is om lekker mee te rijden (de decoder snoept ook al ca. 2V van de spanning af).
Als je de voeding van de MS2 gaat gebruiken (of een andere H0-trafo) zal dat een te hoge spanning geven (18V?) en dan smelten je decoders, de Z-decoders kunnen zo'n 12V, max 14V piekspanning aan. Je zult dus de spanning op de baan (tussen de gleisbox en de rails) moeten verminderen.
Je kan een DSR (Digital Spannungs Regler) nemen en die op 12V zetten. Ik gebruik er zo een bij mijn Z-baan waar mijn CS1R aan hangt. De voeding van de CS1R kan niet lager dan zo'n 14V en met de DSR regel je dat dus nog een volt of twee, drie omlaag.
Te verkrijgen via SpoorZ-reno, hij staat ook op de beurs in Houten met zijn digitaal omgebouwde spoor Z-treintjes. Je moet het dan wel van tevoren bij hem bestellen want hij houdt volgens mij geen voorraad aan. De DSR is er in 2 varianten, zelf even kijken welke je nodig hebt.
www.spoorz-reno.nl/c-3917857/digitale-systemen/

Groet, Paul
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Märklin 60657 Mobile Station in combinatie met Z Spoor
Hoi Ed,
Ik gebruikte Tran dcx 75 decoders.
En nooit problemen gehad met stroomvoorziening via z-trafo.
Jan