Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786

Gestart door Rob Peters maandag 21 januari 2019, 22:02:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Ik heb een ICE3 van Marklin die nadat de decoder overleden is, voorzien is van een LokPilot V4.
Nu ben ik niet tevreden met het rijgedrag en probeer de decoder te herprogrammeren.
Het lukt mij echter niet de CV waardes uit te lezen.Om te programmeren moet ik de motorunit met de twee kopbakken op een programmeerblok zetten.
Het pad van rail naar decoder is lang en storingsgevoelig.
Ik wil nu proberen de programmer direct op de koppeling van de motorwagen aan te sluiten.
In een eerste heb ik rood en bruin aangesloten, maar dan reageert de decoder niet.
Blijkbaar moeten ook iets met een of meer van de overige 3 pinnen van de koppeling.

Vraag: heeft iemand voor mij het schema van de bedrading van de 37786?
Hieruit moet ik kunnen opmaken hoe de motorwagen direct op de programmer kan worden aangesloten dus zònder de kopbakken.


Groet, Rob

Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Rob,

Ik denk dat John (Looney Tunes) of Fred (Marklindak) je wel aan deze info kunnen helpen.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Rob,

Ik had gisteravond je post al gelezen en dit zette mij aan het denken waarna ik niet direct een antwoord had.

Kun je een beetje meer uitleggen HOE je de ombouw hebt uitgevoerd? Is bijvoorbeeld de binnenverlichting vervangen door leds?

Heb je bijvoorbeeld een printplaat in de motorwagen vervangen door een printplaat die door mij en John is ontwikkeld?

Bedrading is en blijft redelijk simpel in de rijtuigen, "alles" zit op de print in de motorwagen verwerkt.

Kijk eens in dit draadje, hier kun je veel in vinden. KLIK.
In de eerste post is ook een verwijzing gemaakt naar een draadje over slechte rijeigenschappen.

Het robleem dat jij aankaart met de lange weg tussen decoder en rail herken ik totaal niet en ik vermoed dat de mogelijk nog aanwezige gloeilampen in de binnenverlichting de rijeigenschappen sterk negatief beinvloeden.
Deze vragen dan namelijk teveel stroom en worden door de decoder gevoed, ook met de oude decoder er nog in was dit laatste een probleem.

Een ESU lopi 4 kan een goed omgebouwd ICE3 treinstel met groot gemak goed besturen.

Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Beste Ad en Fred, bedankt voor jullie reactie.

Na het overlijden van de orginele decoder in mijn 37786, heeft Harlaar er een LokPilot V4 in gezet.
Ik heb echter geen nadere info over de door hen ingestelde CV's.
Toen de trein, na jaren in de doos gezeten te hebben, weer eens reed, viel mij op dat ze soms schokt.
Verder loopt alles soepel, daarom verwacht ik dat dit aan de Back-EMF instellingen ligt.
Met de ESU CV-54 truck wilde ik de optimale instellingen vinden, maar toen bleek dat ik geen CV's kan uitlezen!
Mijn eerste gedachte was dat dit wellicht met een lange signaal-weg heeft te maken (storing), maar gisteren ben ik wat verder gekomen.
Op de beurs in Houten heb ik een paar extra koppelingen gekocht, die ik aan de motorwagen kan hangen.
Ik moet de koppelingen aan beide zijden van de motorwagen aansluiten wil deze reageren.
Op de koppelingen heb ik enkel rood en bruin aangesloten.
Het lijkt er nu sterk op, dat de elektronica in de motorwagen uitlezen van de CV's verhindert (er komt geen goed ACK-signaal terug?).
Dit zou kunnen liggen aan mijn programmer (zelfbouw MrDirect), maar die werkt correct bij al mijn andere treinen (Marklin, HAG, Roco, Rivarossi, Liliput)

Ik wil de CV's van de decoder kunnen uitlezen/programmeren zonder deze uit de motorwagen te hoeven halen.
Kan dit en zo nee, waarom niet? Zou namelijk erg onhandig zijn.

Groet, Rob

Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Als de trein soms schokt kan dit ook door slecht contact komen,of zoals Fred al heeft aangegeven als de gloeilampen er nog in zitten kan de belasting voor de decoder net te veel zijn ;)
Dat je de CV waarden niet kunt uitlezen kan misschien komen door een niet correcte ombouw.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Rob,

Om nu goed te kunnen doorgronden hoe de ombouw is gedaan zou een foto van de motorwagen met kap er af al een hoop informatie kunnen geven.
Als ik die zie, kan ik er beeld bij vormen.
Printplaat zit met twee schroefjes aan het chassis vast. Beide verwijderen en dan valt de print gemakkelijk van twee kanten te fotograferen.

Is de lopi-4 een 21Mtc of is dit een decoder met draad.
Staat de binnenverlichting altijd aan, of gaat deze alleen aan met het schakelen van de frontsein verlichting?

Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Citaat van: Rob Peters op dinsdag 22 januari 2019, 10:22:00
Na het overlijden van de orginele decoder in mijn 37786, heeft Harlaar er een LokPilot V4 in gezet.
Ik heb echter geen nadere info over de door hen ingestelde CV's.
Dit is een rare zaak, jij bent klant en mag dit weten!

Op de beurs in Houten heb ik een paar extra koppelingen gekocht, die ik aan de motorwagen kan hangen.
Ik moet de koppelingen aan beide zijden van de motorwagen aansluiten wil deze reageren.
Komt door de sleperwissel die er waarschijnlijk nog steeds in zit

Ik wil de CV's van de decoder kunnen uitlezen/programmeren zonder deze uit de motorwagen te hoeven halen.
Kan dit en zo nee, waarom niet? Zou namelijk erg onhandig zijn.
Dit moet met een ESU programmer zonder meer mogelijk zijn, wel de koprijtuigen er bij betrekken.

Ik heb in rood een paar zaken van commentaar voorzien, mogelijk heb je er wat aan.

Met draden op de koppeling werken gaat je in deze niet helpen vrees ik, de twee koprijtuigen met de motorwagen moet zonder meer kunnen.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Hierbij 2 foto's van de motorwagen. De verlichting is dmv LED's en is schakelbaar.

Groet, Rob

Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Eerst even andere vraag, rijdt de ICE beide kanten op?
Indien nee:
Stel met kopbakken op een stuk rails zetten waar geen centrale op aangesloten is.
Dan met multimeter continuteit/weerstand meten tussen de middenrail en rode draden in de motorwagen. Tevens tussen de bruine draden en railstaven meten.
Indien er geen verbinding is tussen draad en middenrail/massa, het probleem zoeken aan die kopbak/koppeling.

Indien ja:
Dan is het vreemd dat de decoder niet uit te lezen is, daar er dan verbinding tussen centrale en decoder is.
Is de decoder wel te programmeren? Want hoewel soms uitlezen niet mogelijk is, wil de decoder wel naar programmeren luisteren.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Rob,

Je kunt als je geen ESU programmer tot je beschikking hebt misschien een stamtafel bij je in de buurt opzoeken.

Zij kunnen je vast wel helpen. Harlaar heeft niet meer dan een ESU decoder er in gezet met dezelfde spec als waar Marklin deze mee heeft geleverd.

De oude decoder is ook van ESU, zal wel een OEM versie zijn, maar zo eentje valt met een ESU programmer best te benaderen.

Stamtafels vind je hier: KLIK, kun je zien of er eentje in je buurt is.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Beste John,het treinstel rijdt beide kanten op. Ook is de verlichting te schakelen, de schijnwerper en de geluiden.
Ik kan helaas geen CV's uitlezen.

Groet, Rob
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Beste Fred,
ik ga op zoek naar iemand met een ESU programmer.
Ook probeer ik nog even om de decoder los te koppelen en 'los' uit te lezen.
Bedankt voor het meedenken!

Ik houdt jullie op de hoogte als ik een oplossing heb.
Groet, Rob
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Hi Rob,

Ik weet niet waar je woont en zag ook geen voorstel draadje van je maar je mag met alle
plezier naar onze Stamtafel komen dan breng ik mijn Programmer en Laptop mee, kunnen we kijken wat er aan de hand is.
klik hier

groet
Harald
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Citaat van: Rob Peters op dinsdag 22 januari 2019, 20:34:37
Beste John,het treinstel rijdt beide kanten op. Ook is de verlichting te schakelen, de schijnwerper en de geluiden.
Ik kan helaas geen CV's uitlezen.

Groet, Rob

Dan hoef je niet met draden en koppelingen aan de slag te gaan, dan zit in de ICE alles (zeer waarschijnlijk) gewoon goed.
Je zou de lopi los kunnen halen om dan het proberen uit te lezen, maar ik denk niet dat dat verschil gaat geven.

Zelf zou ik het stel gewoon dichtzetten en het uitlezen even proberen op een andere centrale bij een medemodelspoorder/winkel/stamtafel.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Waarschijnlijk kun je wel cv's uitlezen als je het geluidsprintje even los soldeert.
Mijn koplopers zijn ook vaak niet te programmeren met dat printje aangesloten.
los halen en alles gaat probleemloos.
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Beste Herald,
ik woon in Hilversum, dus in de buurt. Helaas kan ik de eerst komende avond niet.
Onze plaatselijke modelspoorwinkel heeft geen programmer. Wel lag er een decodertester die ik tweedehands voor ?25 heb kunnen overnemen.
Ik heb de decoder daarin geplaatst en toen bleek 'ie voor mij wel uit te lezen!
Niet ideaal (steeds decoder uitwisselen), maar vooralsnog ben ik hiermee geholpen.
Uiteindelijk wil ik nog wel een programmer uitproberen, maar ik hik nog steeds tegen de ?150 die hij moet kosten.

Bedankt voor je aanbod en misschien maak ik er dus binnenkort nog eens gebruik van.
Al is het maar om eens een stamtafel te bezoeken.

Groet, Rob
Re: Pin toewijzing stroomvoerende koppeling ICE3 37786
Beste Hero,
bedankt voor de hint.
Zoals ik in de post hiervoor aangaf, krijg ik de decoder uitgelezen als ik 'm in een ESU decodertester zet.
Dat vind ik toch minder gedoe dan het geluidsprintje los solderen.
Maar ik ga het wel een keer uitproberen, want nu ben ik nieuwsgierig geworden!

Groet, Rob