Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

S88 en zijn aansluitingen

Gestart door Edwin1962 maandag 21 januari 2019, 10:10:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2013

offline
S88 en zijn aansluitingen
Heren,

Omdat mijn baan redelijk groot gaat worden, rijst bij mij de vraag of ik een andere opzet van de vele melders moet overwegen.
Ik rij nu met de IB2 en terugmeldunits van Digikeijs die via een CAT kabel zijn aangesloten op de IB2.
Nu heb ik ergens iets gelezen over een HSI-USB die de melderunits kan verdelen.
En hij is rechtstreeks aangesloten op de PC via USB.

Mijn vraag; Wat is het voordeel om de melders rechtstreeks op de PC aan te sluiten ?

Heb hier op de beurs met iemand over gehad, maar die zei dat het niks uit maakte....
Hierop bij hem een L.Net-s88SD16-n gekocht, dan kon ik de melders via Loconet aansluiten op de IB2.
Nu hier verder lezende, ben ik bang dat dit de verkeerde oplossing is omdat ik massadetectie gebruik (3rail..)


Graag jullie advies  ;)

Groet, Edwin.
Re: S88 en zijn aansluitingen
Blausee-Mitholz
gast

Re: S88 en zijn aansluitingen
Maak er Loconet van dan kun je de terugmeld modules neerzetten waar je maar wilt.

Mvg Johan
Re: S88 en zijn aansluitingen
Hoi Johan,

Maar kan ik deze module gebruiken als massadetectie......denk het niet namelijk.

Groet, Edwin.
Re: S88 en zijn aansluitingen
De SD uitvoering niet. SD staat namelijk voor Stroom detectie.
Terugbrengen en omruilen voor een loconet Ground/massadetectie module. Krijg je waarschijnlijk nog geld terug ook.

Verder ben je met loconet terugmelding flexibel.
Je kunt meerder begin punten maken voor een S88 string.
Hier zitten er ook 3 onder de baan,met steeds een paar normale S88 ers erachter.

mvg,Robin
Re: S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Ja Edwin ik heb ook loconet en op 3 punten dubbele decodors en werkt feiloos, ik zeg doen!   :D
Succes met bouwen , zorg wel dat je met je lange armn overal goed bij kan , je weet het nooit met onze treinen die op de onmogelijkste plekken gaan staken,

Gr. Jan
Re: S88 en zijn aansluitingen
Heren,

Bedankt voor jullie adviezen  :thumbup:

Maar is er echt een verschil (snelheid, zekerheid, etc) tussen het aansluiten op de IB2 via de s88 poort ?
En Loconet op de IB2 of USB rechtstreeks op de PC.

Ik dacht dat via de USB/PC er een ontlasting is van de IB2 qua activiteiten.

Had van Wim R. al het bericht gekregen dat de module zo niet geschikt is voor massa detectie.
Hij stuurt iets op, waarna ik iets moet uitpluggen en iets inpluggen.....ben benieuwd, maar vind het top service dat hij dit zo aanbied :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin
Re: S88 en zijn aansluitingen
Wim is de beroerdste niet.  >:-D
Ik ken weinig fabrikanten met dat service niveau.

Dat verschil was met het oude broertje van je centrale. ( IB1)
Tot zover ik weet opgelost in de 2e versie.
Re: S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Goedenavond,
Ik heb zo'n IB1, maar vraag me af of dat het probleem is. Ik krijg de s88-n niet functionerend als ik hem op de 4088 aansluit, zie foto
De dr4800 werkt ok, en ik dacht in mn eenvoud de rosoft via de s88N in-poort te kunnen aansluiten. Aantal modules in de IB staat op 2, maar hij reageert niet op massa contact, de dr wel.
Ik heb geen andere verbindingen gelegd dan alleen de loconetkabel naar de LN-T bus op de IB en een reguliere (meerdere geprobeerd) kabel tussen de dr en de rosoft. Geen (extra) massaverbindingen gelegd, dat zou niet hoeven bij de IB.
Wat doe ik fout?
Met groet,
Jan Willem
Re: S88 en zijn aansluitingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Kun je 4088_LN wel zien in de centrale? Maak dan eerst een verbining tussen de GND van de 4088-LN en de massa van de baan..
Daarna moet de je 4088_LN adresseren volgens de instructie van Digikeijs.

Als eerste het startadres (van de 4088_LN) en daarna de buslengte van alle kontakten die achter de LN komen.
Met de 2e Rosoft S88 kom je dus aan 32 kontakten.
Wisseladres (startadres) wordt dan 1 (één), Wisseladres stenglengte = 32.

John (VT601)
Re: S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Dank John,
Tis gelukt. Ik moest wel even nadenken hoe ik die 32 in moest voeren, 3 en 2 achter elkaar in IB werkt niet. Ik heb een 2e keyboard aangesloten, en daar no 32 gebruikt.
Ik had  ook nog 2 viessmann decoders liggen, dus 32  moet 64 worden.  Keyboard 2 op nr 4 gezet en dan wissel 64 gebruikt en ja hoor, de hele keten schint te werken. Nu alle draadjes van de bezetmelders gaan leggen.
Met groet,
Jan Willem
Re: S88 en zijn aansluitingen
Jan Willem,

Als je op menu drukt,kun je de range van je keyboard veranderen.
Re: S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Ja, dat klopt, maar je moet eerst 1 intikken in range 1,dan vervolgens de range veranderen naar 4, duurt even, dan vervolgens 64 intikken, en dan was bij mij het programmeerledje weer in rust toestand gekomen en moest ik opnieuw beginnen. Dat kon ik dus niet snel genoeg regelen op mn IB.  De truc met die keyboards is maar een kwestie van 2 toetsen, na de voorbereiding van volgnummer 4. Ik vond het wel handig bedacht van mezelf............
met groet,
Jan Willem
Re: S88 en zijn aansluitingen
Inderdaad wel slim bedacht  :thumbup: Mooi dat het gelukt is.  :thumbup:
Re: S88 en zijn aansluitingen
Zou het S88LN programmaatje hier ook niet gewoon werken?  http://rosoft.info/Configuratie-Programma's.html
Re: S88 en zijn aansluitingen
Citaat van: JWS op woensdag 23 januari 2019, 10:04:33
Dank John,
Tis gelukt. Ik moest wel even nadenken hoe ik die 32 in moest voeren, 3 en 2 achter elkaar in IB werkt niet. Ik heb een 2e keyboard aangesloten, en daar no 32 gebruikt.
Ik had  ook nog 2 viessmann decoders liggen, dus 32  moet 64 worden.  Keyboard 2 op nr 4 gezet en dan wissel 64 gebruikt en ja hoor, de hele keten schint te werken. Nu alle draadjes van de bezetmelders gaan leggen.
Met groet,
Jan Willem

Je moet ook niet 3 2 op je toetsenbord invoeren, maar je moet wisseladres 32 bedienen. Via je keyboard. Of gewoon het s88LN configuratie programma gebruiken, dat is er speciaal voor.

Groetjes
Re: S88 en zijn aansluitingen
Citaat van: Edwin1962 op maandag 21 januari 2019, 12:22:04

Had van Wim R. al het bericht gekregen dat de module zo niet geschikt is voor massa detectie.
Hij stuurt iets op, waarna ik iets moet uitpluggen en iets inpluggen.....ben benieuwd, maar vind het top service dat hij dit zo aanbied :thumbup: :thumbup:

Dan zou het ook fijn zijn als je daar een reactie opgeeft dat je daarmee akkoord gaat, en dat je dat denkt te kunnen.

Want hij stuurt helemaal niet want hij weet niet waar naartoe.

Op een vraag verwacht ik altijd een antwoord namelijk.

Groetjes
Re: S88 en zijn aansluitingen
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: S88 en zijn aansluitingen
Ha Sprinter,

"Je moet ook niet 3 2 op je toetsenbord invoeren, maar je moet wisseladres 32 bedienen" heb ik ook gedaan als je goed leest. If gaf aan dat je eerst een aantal handelingen op de IB moet doen voordat je zowiezo pas wissel 32 kan aansturen. Intussen staat de decoder al op programmeren en reageert op al die toetsen, dat gaat dus niet goed.

"Het s88LN configuratieprogramma" zegt me niets, waar vind ik dat? Tis in ieder geval gelukt, dat hoef ik voorlopig niet weer te doen.

Met groet,
Jan Willem
Re: S88 en zijn aansluitingen
Op de plaats waar je ook het originele uitvoering vind van de DR4088LN. Oftewel de L.Net-s88n

Groetjes
Re: S88 en zijn aansluitingen
Beste Sprinter (Wim dus),

Had toch echt een mailtje met mijn NAW gestuurd, en heb ook gevraagd of dit voor een leek te doen is.
Ook ik kreeg hierop geen antwoord.... ;)

Ik doe mijn best, en heb net het onderdeel binnen gekregen, Bedankt !

Ik zie dat jij denkt dat iedereen zo handig is met elektronica, en dat is jammer voor degene die niet zo snel van begrip zijn.
Ben gelukkig wel zo handig dat ik het betreffende onderdeel kon vervangen.
Het SD gedeelte zat namelijk redelijk vast in de deksel, en op goed geluk los getrokken.
Misschien had er een kleine beschrijving bij gevoegd kunnen worden met wat en hoe. (voor de minder handige onder ons)
Volgende beurs zal ik het gedeelte meenemen en afgeven bij jou.
En hoop dat we dan ok wat duidelijker kunnen communiceren  :thumbup:


Groet, Edwin.

Re: S88 en zijn aansluitingen
Beste Edwin,

Dan ben ik blij dat het belangrijkste deel van het probleem is opgelost. Het andere deel komt zonder twijfel ook goed.

Groetjes.