Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies

Gestart door Rens zondag 20 januari 2019, 20:51:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Hallo allemaal, sinds kort weer op 3railforum.
Mijn M-rail treinbaan bestuur ik met een MS60653, 10 locs worden hiermee aangestuurd.
Met schakelrails en seinen met remmodules wordt het treinverkeer geregeld, het geheel verloopt automatisch en redelijk storingsvrij (voor de liefhebber is een filmpje te zien op
).

Probleem :
Door onverklaarbare oorzaak blijkt sinds enige tijd dat bij het instellen van de functies (Max/Min/Acc/Dec/Vol) van een bepaalde loc deze ook zijn veranderd bij een willekeurige andere loc, heel vreemd ! Het locadres is voor alle locs verschillend en het instellen van de functies van de loc gebeurt alleen wanneer andere locs niet beïnvloed kunnen worden (deze staan dan op een met een handschakelaar van de middenrail gescheiden traject).
Gebruik van een andere MS maakt geen verschil, ook meermaals resetten van de locs en de MS en de hele boel opnieuw instellen heeft geen effect gehad, na verloop van enige tijd blijkt dat bij bijvoorbeeld het inschakelen van de verlichting van een loc ook de verlichting van een willekeurig andere loc ingeschakeld wordt of dat na het aanpassen van 'Max' ook de snelheid van een andere loc is aangepast.
Het probleem is ontstaan nadat ik gedurende korte tijd een 2e MS (als Slave) heb gebruikt, maar ook na verwijderen daarvan, resetten enz., blijft het probleem zich voordoen.
Wie heeft hier ervaring mee, wie weet de oplossing ?



Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Je moet er bij 2 MS2 rekening mee houden dat de opslag van loks e.d. alleen plaatsvindt via de loklijst van de oudste (laagste serienummer) MS2.
Als je dus iets erandert (ook via het programmeerspoor) dan slaat alleen de oudste de veranderingen op.
Rijd je op een zeker moment alleen met de nieuwere MS2 dan overschrijft de oude MS2 daarna toch weer jouw instellingen.

John (VT601)
Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
 @citaat John, uit de beschrijving van Rens lijkt het er op dat hij de 2e MS korte tijd als slave heeft gebruikt, m.a.w. de 2e MS had een hoger serienummer. Van overschrijven bij de oudere MS kan dan geen sprake zijn. Wellicht kan Rens aangeven welke van de 2 MS-en hij nu standaard gebruikt.
Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Hallo John en Dick, dank voor jullie reactie, ik kan melden dat de oudste MS de master is (en was), bij het aansluiten werd de oudste automatisch herkend, en werd de 2e MS de slave.
Omdat de problemen zich daarna voordeden, heb ik de slave weer afgekoppeld (ik gebruikte deze alleen voor 2 locs die op een rangeerspoortje stonden), de master gereset en de locs weer op het eigen (instel)spoor laten herkennen door de master. Het probleem bleef zich voordoen waarna ik ook maar de locs heb gereset (en ook de master weer)...
Alles "schoon" zou je zeggen, maar het probleem blijft : functiegebruik (niet het instellen ervan) van een loc werkt ook op de (zelfde) functie van een andere loc, bijvoorbeeld het licht inschakelen van een loc : gaat er ook ineens het licht van een andere loc aan (of uit). Deze andere loc is vaak dezelfde, maar niet altijd. Het waarom ontgaat me geheel..... Van de 7 Märklin locs die in het "automatisch" functionerende gedeelte rijden zijn er 6 MFX en 1 FX met een ingebouwde ESU Lopi 4.0 decoder. De 7 remmodules heb ik van forumlid Jan.
Locadressen controleer ik voortdurend : die zijn en blijven altijd dezelfde, en uiteraard voor elke loc verschillend.
Ik hoop dat jullie nog wat adviezen hebben....

NB : de master MS zo'n 7 jaar oud, de aansluitstekker moet ik soms een millimetertje terugtrekken om kontakt te krijgen, misschien toe aan een nieuwe ?


   
Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Hoi Rens,
Märklin is helaas afgeweken van het principe van dat de oudste MS2 altijd de slave is.
Hier rijdt ik met 2 * MS2 een grijze (dus oudste) en een zwarte. Toen ik de zwarte voor het eerst kopprldr aan de railbox werd toch de zwarte de master!
Contact met M gaf geen uitsluitsel, wel dat dit al vaker gemeld was. Ik heb het opgelost door alle MSen te resetten en daarna alle loks weer met mijn lokkaarten opnieuw in te voeren. Dus in de zwarte.
Je zegt dat de adressen verschillend zijn maar van mfx loks kun je het adres niet zien; dat kan iedere keer anders zijn.
Wat je te zien krijgt is het MM adres. Mijn ervaring met de ESU (multic) decoders is dat ze bij stroom onderbreking nog wel eens in de DCC modus springen. MM adres en DCC adres komen meestal overeen maar dat geldt niet voor de functies.
Zoals ik al zei: MS-en resetten alle loks op het spoor en laten herkennen aanpassen als je dat nodig vind (behalve als je lokkarten hebt). De ESU fx handmatig invoeren (niet de datbase) Daarna in je loklist plaatsen. succes digibert
Re: Mobiel Station 60653 Master + Slave : probleem met functies
Citaat van: Rens op maandag 21 januari 2019, 16:55:35
NB : de master MS zo'n 7 jaar oud, de aansluitstekker moet ik soms een millimetertje terugtrekken om kontakt te krijgen, misschien toe aan een nieuwe ?
Welke stekker bedoel je hiermee van de voeding of van de MS2,het probleem kan een verbogen lipje zijn of draadbreuk of slechte solderingen?
Een nieuwe kopen kan altijd nog,je bent toch al snel een 100 euro kwijt voor een setje.