Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Banenplan 450x120 rondom station

Gestart door Steem zondag 20 januari 2019, 19:56:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan 450x120 rondom station
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Banenplan 450x120 rondom station
Wellicht is het in dit subforum beter op zijn plek dan het bericht in mijn eigen baanbouw topic.

Ik heb dus met opgedane kennis nog eens met een kritisch oog naar mijn tafel gekeken en besloten dat deze grotendeels opnieuw mag. Er zijn veel overeenkomsten met het oude ontwerp, maar nu beter uitgedacht. En daarom kan de tafel ook aangepast worden op basis van het laatste ontwerp.

Wat voor mij vooral belangrijk is, is een actieve bedrijvigheid rondom een station. Dus veel binnenkomende en vertrekkende reizigerstreinen uit beide richtingen, met zo nu en dan goederentreinen die voorbij komen over de sporen die naast de stationssporen liggen. Om die reden ben ik uitgekomen op onderstaand ontwerp. Met beperkte ruimte maar toch de wens veel verschillende soorten treinen te laten rijden is dit naar mijn idee het maximaal haalbare. Maar reacties/commentaar/verbeteringen zijn van harte welkom!


  • De tafel gaat van 90 cm hoog naar 110 a 120 cm zodat de (onderdoor)kruiphoogte rond de 60 a 70 cm wordt
  • Afstand tussen de niveau's zal dan op 23,5cm uitkomen
  • Beide mangaten zijn cirkels met een diameter van 70cm

Blijf ik met de volgende vragen zitten:


  • Dalend kom ik voor de rechter helix op een percentage van 3.4%, is dat nog oké? (Stijgend kom ik maximaal op 2.9%)
  • Het zwaktepunt wat betreft bereikbaarheid ligt hem achterin in het midden. Is dit echt een no-go?
  • Hoogte tussen de lagen bij de helices is op zijn laagst 8.5cm. Kan dat?



^ Het zichtbare deel. Links en rechts zal het begin van de helices ook nog zichtbaar zijn. Dit deel is nog verre van af en zeker, maar globaal klopt het waar de stationssporen beginnen.



^ Het zichtbare deel inclusief de helices. De helices maken 5.5 (links) en 2.5 (rechts) wentelingen.



^ Het bovenste schaduwstation a.k.a. de veredelde keerlus.



^ Het onderste schaduwstation. Het korte spoortje is bedoeld als "shortcut" voor mijn DE2 die kortere omlooptijden zal hebben dan de andere treinen.



^ De hele spaghetti. Zo is goed te zien dat de mangaten vrij blijven.







^^^ Enkele 3D weergaven.
Re: Banenplan 450x120 rondom station
Ik heb je net een Pb tje gestuurd met mijn commentaar.

In het kort.
Linker spiraal niet doen maar onderlangs terug rijden naar de rechterkant.Dan iets mee dalen en vanaf die kant je opstelsporen maken.
Dan krijg je twee schaduw stations boven elkaar.

De vraag is alleen of dat lukt Of dat het rechterschaduwstation om de linker spiraal heen rijdt.
Dan krijg je ook lucht boven je onderste schaduw station.

Mvg Robin
Re: Banenplan 450x120 rondom station
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Banenplan 450x120 rondom station
Dank je Robin. Mag ik vragen waarom je het merendeel van je reactie als PB stuurt? Dat maakt het wel wat minder overzichtelijk.

Aangezien Henk toch nog had gereageerd in het andere topic heb ik mijn reactie en ontwerp op basis van jouw commentaar daar geplaatst. Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69642.msg1281229#msg1281229