Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Printplaten

Gestart door Martinevo zondag 20 januari 2019, 12:18:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Printplaten
Hallo Mede modelspoorders,
ik heb een tijd terug het een ander aan spullen gekocht.
daar zaten diversen printplaten bij alleen weet ik niet waarvoor deze dienen.
op de een staat wel de tekst schaduwstation 960 en op de andere kleinere niet, zat alleen een papiertje op van schakelrelais rs-881
ik ben al aan het googlen geweest maar kan er helemaal niks over terug vinden.
foto's erbij gedaan zodat jullie kunnen zien waar ik het over heb.
wie kan mij aan meer info helpen hierover?
Ik hoor het graag van jullie

Met Vriendelijke Groet,
Martin
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Op de 3e foto is een IC herkenbaar. Het is een Philips, Quadruple 2-input NAND gate
Texas Instruments heeft er ook zo eentje gemaakt quad 2 input NAND gate, en zo staat hij in het circuit ook bekend, als 4011b.
Is gewoon even een kwestie van kijken in de wikipedia, dan weet je wat hij doet. Ik vind de Duitstalige wiki meestal net iets beter uitleg geven dan de Nederlandstalige (maar ja, als Zwitserland freak ...).
Ze noemen de 4011 ook wel een flipflop, en dit is in de treintjeswereld de meest gebruikte.

Op de eerste foto zijn de bouwstenen voor mij onleesbaar, en die waar ik het meest nieuwsgierig naar ben, zijn omcirkeld.
Re: Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Printplaten
Hallo Jan Willem,

ik ben met dit soort dingen niet bekent, en helaas is me Duits niet super goed( kan me verstaanbaar maken)
Ik heb van de omcirkelde bouwstenen een betere foto gemaakt.
misschien kan je er dan meer mee?
Ik heb begrepen dat het lijkt op iets van Elektuur, periode 1985 - 1988?

vriendelijke Groet,
Martin
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Mooi, dan kunnen we nu gaan uitpuzzelen hoe het werkt.
Re: Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Printplaten
Ik ben heel erg benieuwd  :D
Re: Printplaten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten
Zoek bij elektuur of elektor.

Dat was een tijdschrift met schakeling die je na kon bouwen.   Daar hebben ze vast nog wel een schema etc.
Alleen of ze zo ver in de historie terug gaan.....
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Tot 2005 ...
Re: Printplaten
Ben den Hollander
gast

Re: Printplaten
Re: Printplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Printplaten
Beste Martin,

Ik werk nog met de Elektuur apparaten voor digitaal modelspoor, dat heet Edits, de printen die je laat zien komen niet uit de digitale "hoek", ik denk dat het een schakeling is die schaduwstations regelt/beveiligt

Groet, Anne W
Re: Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Printplaten
@ Ben den Hollander, ik ga daar van de week maar eens naar kijken.

@ Anne W, jij herkent het verder ook niet? dat het niet van de digitale hoek af komt had ik wel een beetje verwacht.
ik kan er helaas niks over vinden :(

Groeten Martinevo
Re: Printplaten
Ben den Hollander
gast

Re: Printplaten
 @citaat Ik las dat je de digitale modelspoor wereld in stapt. Je komt dan uiteindelijk tot de conclusie dat je niets kunt uitrichten met schakelingen voor een analoog schaduwstation.
Re: Printplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Printplaten
Beste Martin,

Nee, ik herken er niets van, ik ben het niet helemaal eens met Ben, tenminste als je je toekomstige baan niet automatiseert met één van de bekende programma's/centrales, dan kun je de schakeling wellicht gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Citaat van: Anne W op maandag 21 januari 2019, 22:42:28
de Elektuur apparaten (...) Edits,
Gesteld dat Edits uit de Elektuur van 1989 komt (daarin stond in ieder geval deel 7), dan moet je dus verder terug in de tijd (1970-1985). Is er een jaarregister, of een register over meerdere jaargangen geweest? En staan die online ergens? Hoe kom je daar achter?

Idealiter tref je iemand aan op een forum die dit analoge systeem nog gebruikt.
En dat kan iemand zijn met een 6021 Control Unit die zich al heel behoorlijk digitaal op weg vindt.

Je kunt ook gewoon kijken naar de hardware, dus het aantal (input/output)pinnen, nummers, componenten (ic's en transistors) en leidbanen op de prints. Daarmee kun je afleiden wat waarop moet zijn aangesloten geweest, uitgaande van de 3-4 manieren om een schaduwstation te schakelen. Dat is op zich wel meer werk dan plaatjes kijken.

Mijn inschatting is dat het schaduwstation (van die kaart) bestond uit maximaal 6 opstelsporen en een doorgaand omloopspoor. Bij een aangetrokken relais rijdt de trein door. De tweede print bewaakt het uitrijspoor, en het vertrekspoor.

Maar of dit echt zo is, hangt af van de overige printen, en het verband tussen de printplaten, en met name wat de 2e printplaat doet. Is dat de 2e? Of juist de 1e print? Of horen ze niet bij elkaar?
De hamvraag voor mij is, is die set printplaten compleet of niet, m.a.w. ontbreekt er iets aan, en zo ja, wat dan (hoofdvoeding, hoofdplaat, wisselbesturing, blokbesturing)?

Ik ga er eigenlijk al van uit dat het systeem niet compleet is, en alleen vanwege herbruikbare onderdelen gespaard is gebleven (want zo gaat dat meestal, is mijn ervaring).
En vandaar een papiertje met het relais nummer. Relais zijn meestal wel herbruikbaar, en op de ic's, elco's en torren staat gewoon gedrukt welke het zijn, vergt iets meer desoldeer kennis maar kan ook gewoon herbruikt worden.
Re: Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Printplaten
@ Ben, ik heb zelf nu een 6021 controle unit en wil het daar voorlopig bij houden.

@ Annaw, jammer. heb nu de 6021 controle unit. wil eerst alles hiermee rijdend hebben en dan in de toekomst misschien verder naar een cs.

@ Jan22, ik heb een grote print, met de benaming schaduwstation, en dan de kleine heb ik er 13 van. meer andere spullen heb ik er helaas niet bij.
zelf ben ik kwa electrotechniek niet zo thuis met dit soort dingen. ben zelf automonteur en daar komt dit niet in voor.
Dus voor mij wordt dit denk ik een lastig verhaal om te gaan uitzoeken allemaal.
Iedergeval bedankt voor het helpen :)
Re: Printplaten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Printplaten
Je moet zoeken op blokbesturing of digitale blokbesturing.
Ik heb het vroeger in de Elektuur zien staan.
En een wilde gok. ergens tussen 1986-1995

Robin
Re: Printplaten
Lid sinds: 2019

offline
Re: Printplaten
@ Hero, dank je wel, ik ga toch maar eens kijken of ik wat kan vinden, misschien maar eens lid worden van het forum van elektuur. misschien dat er daar mensen zijn die me kunnen helpen
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Citaat van: Martinevo op woensdag 23 januari 2019, 18:16:08
zelf ben ik kwa electrotechniek niet zo thuis met dit soort dingen. ben zelf automonteur en daar komt dit niet in voor.
Dus voor mij wordt dit denk ik een lastig verhaal om te gaan uitzoeken allemaal.
Van huis uit: ik kom uit de financieel administratieve hoek, als ICT'er.
En daar komt dit ook niet voor, en de Elektuur ook niet. Maar ik hobby er leuk op los, en veroorzaak daarmee ruis voor mensen die beter weten, maar toch niet beter kunnen uitleggen.
Re: Printplaten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Printplaten
Beste Martin,

Omdat er relais zitten op die printplaat heb ik het gevoel dat de werking gebaseerd is op het stroomloos zetten van spoorsecties in het schaduwstation en dat is ook voor digitaal toepasbaar.

Overigens rijd ik met de Raptor, is o.a. een 6021, maar ook een IB met ingebouwde software à la Koploper, iTrain e.d.

Beste Jan,

De ontwikkeling van het oudste Edits is van december 1987, ik heb destijds wat nummers van de Elektuur gekocht en later het boek, waarna ik in de negentiger jaren ben gaan bouwen, ik heb de hoofdprint nog hangen en de booster, magneetartikel- en schakeldecoders en terugmelders zijn nog in gebruik, dat 30 jaar na de ontwikkeling van het systeem.

Groet, Anne W
Re: Printplaten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Printplaten
Citaat van: Anne W op woensdag 23 januari 2019, 22:49:59
dat 30 jaar na de ontwikkeling van het systeem.
Niet stuk te krijgen! Laat een digitale camera stuiteren, en je kunt een nieuwe kopen.  :D
Deze oude onderdelen kan ik inmiddels lezen als een Maigret in het Frans.
(ik had een 3 voor Frans op m'n rapport)
Maar zodra 't SMD-spul is, ben ik blind.