Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ombouwen rail m5146

Gestart door alois maandag 14 januari 2019, 19:33:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2016

offline
ombouwen rail m5146
wil mijn rails ombouwen met een eindschakelaar   
op ali express heb verschillende schakelaar zien staan
daar ik weinig ervaring heb  met zoiets zou willen vragen
of er iemand daar meer over weet
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouwen rail m5146
Beste Alois,

Vertel ons wat die eindschakelaar moet doen.

Groet, Anne W
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2016

offline
Re: ombouwen rail m5146
contactrail 5146   5147 en 5213   werken met een bimetaal

gebeurt meermaals dat bij bedienen van schakelaar er geen contact gemaakt word en dat plooien van het bimetaal is een hele klus om terug te laten werken en dan nog na een tijd hetzelfde verhaal   als de sleper de hendel van de schakelaar bediend blijft die soms ook hangen (weet dat kun je oplossen met 2 veren)      ook een spoor geisoleerd opstellen is ook geen optie  (geisoleerd spoor komt hoger te liggen) bij lange trein geeft ieder wiel een contact dat bij bediening van seinen niet mogelijk is        een reedrelais is ook niet 100 procent betrouwbaar vandaar dat met een eindschakelaar wil proberen  bij ali express zijn er vele mini schakelaars te koop nu nog juist  de juiste vinden     de hoogte van de schakelaar is geen probleem dan zaag of boor gewoon een stuk uit de plaat

Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ombouwen rail m5146
Beste Alois,

Ik snap hem nu, maar ik kan je verder niet helpen, succes.

Groet, Anne W
Re: ombouwen rail m5146
Citaat van: alois op dinsdag 15 januari 2019, 09:29:03
contactrail 5146   5147 en 5213   werken met een bimetaal
Bimetaal? Is gewoon verchroomd brons.
En geen contact- maar een schakelrail.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2008

offline
Re: ombouwen rail m5146
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2016

offline
Re: ombouwen rail m5146
inderdaad zulke schakelaar bedoel ik
heb vandaag 5 verschillende eindschakelaars besteld
spijtig van de leveringstermijn 30 tot 40 dagen
hopelijk is er eentje bij waarvan de sleper van de lok
de schakelaar kan indrukken
en als er een gevonden heb zou dat hefboomje van de
schakelaar verwijderen
met deze schakelaar kan men maar in een richting rijden
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen rail m5146
Ik (h)erken je wens. Er zijn tot nu toe 2 aanpakken bekend op dit forum.

De ene bouwt geen microswitch in, maar een derde bronzen veer, foto zie bijlage.
Die zorgt ervoor dat de schakelrails altijd werkt. Het gaat om een uitvinding van th-boss@gmx.de, te vinden in een draadje van bes:
Schakelrail 5146, 5147 en 5213
, en dat verwijst naar ebay-aanbod


De ander bouwt microswitches in maar in wissels, niet in schakelrails (5146).
Je moet dan een bijdrage zoeken van Frans Hufkens, en dan dit bericht doorsnuffelen.

Beide zijn een verrijking van het denkproces.

Waarom? Omdat die draadjes ingaan op de mechanische werking ervan.
In het draadje waar Frans aan bijdroeg, staat b.v. uitgelegd waaraan microswitches moeten voldoen, en hoe je dat uitdrukt in eenheden. Het komt erop neer dat hoe langer de veer aan de microswitch, hoe minder druk er nodig is om contact te maken (oftewel in jouw geval hoe minder weerstand de sleper ondergaat).
Wat je er ook uit kunt afleiden is dat een wisselrelais meer kracht kan uitoefenen op een microswitch bladveer dan een sleper onder een trein kan (maar dat staat er niet in).

Er is nog een derde optie waarmee ik zelf heb geëxperimenteerd en dat is met een roterend magnetisch veld.
Voordeel daarvan is dat de rotatie o.i.v. de sleper tot stand komt, en vrijwel geen weerstand oplevert, en dat er 2 standen (2 rijrichtingen) mogelijk zijn. Voor de microswitch aanpak heb je een microswitch nodig per rijrichting. Bij een magnetische aanpak heb je 1 of 2  hallsensors (of 2 reedcontacten) nodig, afhankelijk van het type.

De gedachtengang erachter is logisch: het plastic palletje in de schakelrail zit vast aan een plastic as die (door de vormgeving ervan) kantelt (dus roteert in 2 aspunten). Door de aanwezige bladveren kan de as niet 360 graden roteren. De ene veer drukt de as in rotatie, en andere veer duwt hem terug zodra de sleper voorbij is, en daardoor staat na passage het palletje weer rechtop.

Stel nou dat je wilt dat het palletje automatisch rechtop komt te staan, zonder bladveren. Hoe doe je dat?
Dat doe je met behulp van de zwaartekracht of met magnetisme. Je hangt onderaan de as iets gewichtigs (maar vooral niet te zwaar voor de sleper), een magneet. De as kent 2 uitersten, laten we zeggen 145 graden naar links of 145 graden naar rechts, en een rustpositie (magneetveld wijst recht omlaag). Op de uitersten plaats je magneet-sensoren, en in de ruststand een stukje magnetisch metaal.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen rail m5146
De eerste Märklin eigenaren waren beide ingenieur, en hadden beide veel verstand van mechanica. Veel van hun kennis is online of verloren gegaan, of alleen na lang zoeken nog te vinden.

Ik ben geen ingenieur, en van mechanica weet ik weinig, maar een aantal zaken vallen op bij de m5146 serie.
De bladveren zijn allemaal van het zelfde materiaal, hebben dezelfde lengte, breedte, dikte, vorm en ophanging. En dat heeft te maken met bepaalde mechanische wetmatigheden.

Om er eens wat te noemen:
De veersterkte is evenredig met bladbreedte x de bladdikte tot de derde macht en omgekeerd evenredig met de lengte tot de derde macht.  Je kunt een bladveer voorspanning geven door de veerschommels niet verticaal te monteren,  hangend. Dat doen de bladveren in de schakelrail dan ook. Er zit altijd dezelfde knik in die  ervoor zorgt dat de bladveren los hangen (geen contact maken als het palletje niet bewogen wordt).
De hoekafwijking van de ophanging is bijna 90 graden bij de schakelrails (want de bladveer hangt bijna horizontaal), en dat lijkt opzet.

De trekspanning = 0.5 x (belasting van de veer) x tan (hoekafwijking van verticaal).
De toename van veersterkte = (belasting van de veer)x(belasting van de veer) x tan (hoekafwijking van verticaal) / (0.375 x lengte bladveer)

Evenwijdige verplaatsingen in een vlak doe je met behulp van twee (of meerdere) parallelle bladveren.
Als je de normaalkracht op de veren terug brengt tot nul, dan worden de beide veren op dezelfde wijze belast. Daardoor zijn hun vervormingen gelijk en hun lengte-verplaatsing gelijk. En dat versimpelt het rekenwerk.
Bij de schakelrails zijn twee gelijke bladveren evenwijdig aan elkaar geplaatst, maar in tegengestelde richting.
Bij de oplossing van Theo Bos... staat ook de derde bladveer evenwijdig.

Ik heb altijd iets: als dit me boven de pet gaat, dan zoek ik een andere oplossing.
Dat had de Duitser Theo Bos... ook gedaan. Hij had van 3 schakelrails er 2 gemaakt, door de derde schakelrail als donor in te zetten van de bladveren. Want, als het daarmee werkt, dan werkt het ook met de derde bladveer. Het enige wat erbij komt, is extra wrijving, maar dat bleek verwaarloosbaar.
De eerste foto die ik op dit forum zag van zijn oplossing, gebruikte dus gewoon 3 dezelfde Märklin bladveren.

Als je de foto van nu (op ebay) bekijkt, dan zie je dat er nu is gekozen voor ander materiaal! Het lijkt het meest op de bladveer die in de K-rails schakelrails (2299) zit.

Zodra je ander materiaal wilt gebruiken, zul je de formules erbij moeten pakken. En die staan op de Duitstalige wikipedia, met wat zoeken vanaf hier.

Maar als je ander materiaal wil nemen, dan kijk je eerst wat er op de markt is op het gebied van bladveren.

Het moet gifvrij te bewerken zijn (dus geen beryllium), je moet er makkelijk een gat in kunnen boren (dus geen RVS), het moet star blijven zitten in een geknikte vorm (dus geen koper), en het materiaal mag niet roesten bij ballasten (dus weinig nikkel of zink). Bovendien moet het spul dun zijn, dus ergens tussen 0,15 en 1,5 mm leverbaar zijn (dus fosforbrons). En op basis daarvan kun je dan gaan rekenen.

En dat is de reden waarom ik koos voor magnetisme, want dat is een stuk simpeler te doorgronden.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen rail m5146
Citaat van: alois op dinsdag 15 januari 2019, 17:32:47
en als er een gevonden heb zou dat hefboomje van de
schakelaar verwijderen
Als je bedoelt wat ik denk, dan gaat het nooit werken.
Het hefboompje heeft dezelfde werking als de lengte van een bladveer in een schakelrail.
De weerstand die de sleper ondervindt bij het passeren van het mechanisme (palletje), is omgekeerd evenredig aan de (hefboomlengte tot de derde macht). Dus, op z'n jan-boeren-fluitjes, als de hefboom 1 cm korter wordt, dan wordt de weerstand op de sleper zeg 1000 keer zo groot.
Maak je de hefboom korter, dan rijdt de trein met z'n sleper tegen een muur, en ontspoort de trein.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2016

offline
Re: ombouwen rail m5146
proef gedaan en inderdaad jan heeft gelijk als je de hendel vd schakelaar eraf neemt rijd de trein tegen een muur
met hendel eraan gaat het maar dan kan de trein maar in een richting rijden
veel mogelijkheden hebben we niet dat van th-boss die maakt ze met een bladveer maar meer weten we ook niet over en als je een 40 tal ombouwen is het en duur zaak   

een stukje piepschuim helpt ook maar dan heb je de mogelijk  dat de hendel blijft hangen dat kun je dan wel oplossen met links en rechts vd hendel  een veer te plaatsen
de goedkoopste oplossing is een reedrelais
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen rail m5146
Citaat van: alois op donderdag 17 januari 2019, 10:51:52
een stukje piepschuim helpt ook maar dan heb je de mogelijk  dat de hendel blijft hangen dat kun je dan wel oplossen met links en rechts vd hendel  een veer te plaatsen
Als je met 'hendel' het plastic asje met het plastic puko-palletje bedoelt:

Piepschuim heb ik vroeger gebruikt, ja. Geduldwerkje, maar het werkte met M-rails.
Je klemt tussen elke bladveer en de railbedding een bolletje, net voor het bladveermidden, niet in het midden.
Althans, ik nam een pincet, wrikte het bolletje klem tussen veer en railbodem en schoof het dan naar het midden toe op tot het klem zat.

Bij K-rails schakelrails werkt piepschuim niet omdat er niets is om het tussen te klemmen.
Bij K-rails is zijn de bladveren dunner, smaller en veel langer dan bij M-rails.

Idee om veren (ballpoint, toetsenbord) te gebruiken, is nieuw voor me. Maar ik heb een rommeldoos veertjes liggen, dus dat valt nog te proberen bij M-rails, bij K-rails niet (te weinig ruimte).

Tot nu toe zijn we bezig om schakelrails bedrijfszeker te krijgen (zonodig te 'repareren')
De andere kant van de zaak, is de oorzaak voorkomen.
Daarop hebben Märklin gebruikers zich meestal gericht. De oorzaak waarom de bladveer verslapt, soms verbuigt, en het dan niet meer doet, is misbruik. Als je dat kunt voorkomen, en dat kan, zou je er geen last van mogen hebben.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen rail m5146
Citaat van: alois op donderdag 17 januari 2019, 10:51:52
de goedkoopste oplossing is een reedrelais
Dat hangt ervan af waar je die reedcontacten (niet -relais) koopt, en wat je dan koopt. Bij het allergoedkoopste model, ja klopt. Bij het degelijkste model is dat niet zo.
Bij Ali koop je 1000 goedkope reedcontacten voor de prijs van een cent per stuk, en vanaf 10 cent heb je een hallsensor. Maar die hallsensor is niet stuk te krijgen, en een reedcontact wel. Een hallsensor reageert altijd, een reedcontact niet. Dat zijn afwegingen.

Als je over gaat op magnetisme (vanwege de prijs) dan zijn er twee opties: met of zonder verbouwde m5146.

Zonder schakelrails:
Je vervangt een m5146 door een reedcontact of hallsensor.
Als je richtinggevoeligheid wil hebben gebruik je er 2 op korte afstand van elkaar, met een NAND-logic ic (flipflop) die bepaalt welke als eerste en welke als tweede geactiveerd wordt (daarvoor bestaan elektronische schema's). Je hebt dan twee transistors nodig om iets te kunnen schakelen. Voor beide richtingen 1.

Voordeel: de trein heeft magneten, en je kunt dus verschillende typen treinen uit elkaar houden.
Nadeel: de wisseltongen kunnen gemagnetiseerd raken (als je ze magneten, en sensors in het midden plaatst, in plaats van zijwaarts van het midden).

Met schakelrails:
Voorwaarde: je hebt al voldoende schakelrails en je bouwt die om.
Mini-neodym magneet van 1 mm dik wijst in rusttoestand recht omlaag, aangetrokken door een metalen voorwerp. Zodra sleper het palletje verschuift, komt de magneet omhoog, en activeert de ene of de andere magneet-sensor. Je hebt dan 2 transistors nodig om het signaal te versterken om iets te kunnen schakelen, voor beide richtingen 1.

Voordeel: de magneten zitten onder de schakelrails.
Voordeel: Je kunt desgewenst ook magneten onder de trein plaatsen voor andere functionaliteit, zoals treintype-onderscheid.
Re: ombouwen rail m5146
Lid sinds: 2016

offline
Re: ombouwen rail m5146
bedankt jan voor de informatie  dat laatste met die hallsensor wil wel eens proberen
zou zo 50  (m5146) willen ombouwen   nu nog de juiste versterker vinden