Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Belgisch 200x120 ontwerp
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Belgisch 200x120 ontwerp  (gelezen 1281 keer)

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Belgisch 200x120 ontwerp
« Gepost op: zaterdag 19 januari 2019, 22:31:57 »

Hallo,

ik ben bezig met mijn eerste baanplan ooit en heb direct al begrepen dat het niet zo eenvoudig is als ik dacht.

De achtergrond :
 - tafel van 200 cm op 120 cm, meer kan echt niet
 - K-rails

het thema moet iets worden in de aard van tijdperk III, Belgie ergens op het platteland.   
Nadruk op scenery en een ietswat realistische situatie (ik moet dus niet het maximum aan sporen)

De eerste vragen die ik heb zijn:

a) hoeveel van de rand te blijven rondom ?  (in het noorden van de baan komt een brug voor beide sporen)

lijkt dit jullie voldoende, 4-5 cm ongeveer.

b) hoe zit het met de rijrichting?   

In theorie, zou het buitenste lok met de klok mee gaan en het binnenste tegen de klok (Belgisch versus Nederlands/Duits)

Dus als ik het basis Marklin plan neem, moet ik dat dan niet aanpassen en de wissels de andere kant op leggen?

Zie hieronder voor de verschillende opties.

Hierna moet er nog een kolendepot en rangeerplaats in het midden komen.
Keren lijkt me niet echt mogelijk op deze oppervlakte.

Patrick


Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 02:37:34 »

hoeveel van de rand te blijven rondom ?
Dat ligt aan de bochten die je gebruikt. Recht spoor kan desnoods een paar mm van de rand.

Bij bochten zwenken wagons en locomotieven een beetje uit, lange méér dan korte, daarom heb je wat meer ruimte naast het spoor nodig. Met C-rails zit je bij krappe bochten met een kleine 2 cm nog goed, met ruime bochten volstaat zelfs 1 cm al. K-rail ken ik niet goed, maar ik neem aan dat het niet anders is.

Als de treinen dicht bij de rand rijden, moet je wel een goede valbescherming maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een ontsporing betekent dat de trein van de tafel kukelt 8o.


Citaat
Keren lijkt me niet echt mogelijk op deze oppervlakte.
Als je de baan vlak wilt houden, begin dan met een engelse wissel in het midden, dan gaat het wel. Als je met hoogteverschillen gaat werken, zijn er ook best mogelijkheden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 15:13:49 »

Hier is een voorbeeld van een dubbelspoor ovaal plus keren met K-rails op 200 x 120. Zoals je ziet, je hebt nog een zee van ruimte over.

Met een kruising in het centrum kun je trouwens al keren, de engelse wissel geeft alleen maar een paar extra rijmogelijkheden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 16:51:35 »

Nou, inderdaad, met dit laatst getoonde railplan kun je alle kanten oprijden. Maar waarheen en waarvoor? En welke zee van ruimte hou je over?
Patrick had het over Belgisch platteland. Misschien is er ruimte voor twee mysterieuze graancirkels?

Ik weet niet waar de vraagsteller precies naar op zoek is, een beetje spelevaren of modelsporen,  maar op het beschikbare oppervlak past vast wel een klein plattelandsstation. Ik zou me niet bekreunen om links of rechts rijden, maar lekker een enkelsporige zijlijn kiezen. Een eindstation met enkele aansluitingen voor het verladen van agrarische producten en misschien een paar verborgen spoortjes (schaduwstation/fiddle yard) en verders niks. In de beperking toont zich de meester!

Groet,

Peter

 
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 17:00:00 »

Het was ook niet bedoeld als realistisch baanplan, alleen maar om te laten zien dat keren wel degelijk mogelijk is. Ik ken de K-rail geometrie niet goed genoeg om iets interessants te ontwerpen.

Als ik zelf binnen deze maten iets zou willen, zou ik nog wel aan keerlussen denken, maar geen dubbelspoorsovaal. Veel te druk. Verborgen sporen, zeker! Voor wie wel thuis is in K-rail, ga je gang.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 januari 2019, 19:33:38 »

inderdaad .. misschien toch even herbeginnen.   
Wellicht is 1 lus genoeg.

'k zal nog wat verder spelen en een van de volgende dagen eens iets nieuws posten.
Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 08:52:50 »

da's toch verslavend zo puzzelen.   gisteren avond (nacht) nog wat bezig geweest en dit lijkt me beter.

Het binneste van de plaat is wel leeg gebleven, wellicht is dat beter met zulke kleine oppervlakte.

Het station zou midden onderaan komen, een kolendepot en loc stalling rechts, met een van de aftakkingen voor een locloods (daarom dat die iets meer vrije ruimte heeft)
Bovenaan een klein zijspoor voor goederen depot.




Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 12:23:55 »

da's toch verslavend zo puzzelen.
Ja, dat ken ik.  :) Maar zolang je de volgende dag niet vroeg op moet, is het een verslaving met weinig vervelende bijverschijnselen.


Het resultaat ziet er heel aardig uit. Het lijkt nu wel leeg, maar met wat scenery erbij wordt dat heel anders.

Hier is een plaatje met het stationsgebouw en de locloods die je zelf al aangaf. Om het wat levendiger te maken, heb ik er ook een brug en wat water aan toegevoegd. Het lijkt me wel wat om die brug net wat hoger te leggen dan de rest van de baan, 5 mm of zo.

Ik heb trouwens nog een heel klein beetje veranderd aan de sporen, zodat er net wat minder korte passtukjes nodig zijn. En ik heb sommige zijsporen iets langer gemaakt en een fractie anders gelegd. Kwestie van smaak, denk ik. Uiteindelijk is het helemaal aan jou om te bepalen wat jij mooi vindt.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 15:06:50 »

Hallo Patrick, in mijn vroegere jaren heb ik eens een baantje (180x100) voor mijn zoon gemaakt voor op z'n slaapkamer. Erg klein dus ook.
Er is meer mogelijk dan je denkt, want het bevat zelfs een goederenspoor, een loc loods bij het station en een schaduwstation.
Het is uitgewerkt in Wintrack en het bestand heb ik bijgevoegd. Wellicht een inspiratiebron voor jezelf. Succes. :thumbup:
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 januari 2019, 15:44:36 »

@speeltmettreintjes

je bent wel erg goed thuis met die tracksoftware.   Ik zat inderdaad nog (uren) te knoeien met de kleine stukjes en het depot was wellicht ook wat kort.   Ik moet eens nazoeken hoeveel ruimte er tussen de sporen moet voor een kolenbunker.

echter ja ... dit is inderdaad wel het idee met dat water en brug.   

@Tjoekedoris

ik dacht dat op zulke oppervlakte het nogal moeilijk ging zijn om veel te stijgen - en terug te dalen he...
Ik wil ook een beetje uit de berglandschappen wegblijven want dat sluit niet zo goed bij het thema aan.
Toch bedankt voor het voorbeeld, goed te zien wat ook echt kan !

Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 18:38:16 »

ik heb ondertussen nog wat kunnen nadenken en proberen.

In K rail ben ik tot een interessant plan gekomen door wat te lenen van jullie voorbeelden.

Echter we hebben besloten toch naar C rail over te stappen en daarin krijg ik het gewoon niet gekopieerd.

Ik krijg gewoon de cirkel niet deftig gesloten, en ook de afgeplatte schuine bocht links bovenaan lukt niet meer.
Als alternatief heb ik een gebogen wissel gebruikt maar dat komt ook niet uit.

heeft iemand misschien wat tips?   

Patrick

Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 02 februari 2019, 18:45:40 »

ik heb ook een wat geëxperimenteerd met de linkse schuine wissel hoger te leggen.

het nadeel  is dat ik dat minder lengte overhoud om te stijgen in het bovenste stuk naar een brug, echter het breekt mooier de vorm van de baan.

toch past het ook niet :-(

de vorm is wel mooi vind ik, en dit zou meer mogelijkheden geven naar een station en het depot

« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2019, 18:47:16 door perk »
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #12 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 16:48:45 »

In C-rail zou deze vorm bijvoorbeeld zó kunnen:
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 17:05:46 »

Als je het wat te rechttoe, rechtaan vindt, kun je met twee 24912 een flauwe slinger maken:
« Laatst bewerkt op: zondag 03 februari 2019, 17:40:51 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #14 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 20:53:36 »

interessant, je gebruikt ook een rechte wissel rechts onderaan ipv de gebogen die ik in gedachten had. 
ik zal je ontwerp eens in SCARM overnemen en zien waar ik uitkom.

hoe kritisch zijn die programma's eigenlijk?   ik had een fout van ongeveer 2-3 mm waar het niet paste, gaat dat in werkelijkheid ook wringen daar?

bedankt voor mee te denken !!

Gelogd

Steem

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Ik hou van hobbies
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #15 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 21:03:58 »

Dat hangt er vanaf waar het is. Des te langer het stuk rails waar de fout zit des te flexibeler het wordt. Maar meestal gaat dat wel.
Gelogd
Mvg,
Steven

David666

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #16 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 21:21:01 »

Eerst bedenken wat wil je? Maar er zijn baan ontwerpen met veel rijlengte op jouw formaat.
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #17 Gepost op: zondag 03 februari 2019, 23:21:35 »

interessant, je gebruikt ook een rechte wissel rechts onderaan ipv de gebogen die ik in gedachten had.

C-rail biedt veel mogelijkheden. Met een meegebogen wissel is het ook vast wel passend te krijgen, maar dit levert een wat meer gestroomlijnde route op voor treinen die, komend vanaf rechts, naar het voorste spoor willen rijden. Als ik datzelfde met een meegebogen wissel doe, wordt het zijspoortje rechtsvoor érg kort.

Citaat van: perk[/quote
hoe kritisch zijn die programma's eigenlijk?   ik had een fout van ongeveer 2-3 mm waar het niet paste, gaat dat in werkelijkheid ook wringen daar?

In WinTrack kun je zelf kiezen wat je nog accepteert. Ik heb hem op 2 mm staan en dat heb ik maar zelden nodig. Een afwijking van 3 mm op de twee plaatsen waar het bij jou niet helemaal uitkwam, is in de praktijk geen probleem. Zeker dat punt links, daar kun je je nog een véél grotere afwijking permitteren. Het is vooral anders bij twee wissels of kruisingen die via twee verschillende, heel korte routes met elkaar verbonden zijn. Daar kan 2 mm al teveel zijn. Hoe korter de sporen, hoe minder speling je hebt en omgekeerd.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #18 Gepost op: maandag 04 februari 2019, 00:36:42 »

En als het toch wringt... Er bestaan doorslijpschijfjes en zagen! Ook C-rail laat zich inkorten, als het moet, hoewel een paar millimeter zich doorgaans zonder drastische ingrepen wel laten 'corrigeren'. Dus, niet al te veel over tobben.

Groet,

Peter
Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #19 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 16:06:23 »

het is momenteel dit geworden.

Ik heb de rails (nieuw) gekocht en uitgelegd, in de praktijk is er geen probleem met de rails te laten aansluiten.
Ik had wel een probleem met de binnenste gebogen wissel links, de loc bleef erop vast hangen (met de sleper) als er wagons aan zaten.   Los was er geen probleem.
Effe gewisseld met de andere gebogen wissel en daar waren geen problemen mee.

misschien ergens een van die middelcontacten iets te hoog?   Geen idee, moet ik eens in de gaten houden.
De volgende dagen gaan we eens wat rijden en proberen.

Het is natuurlijk geen baan om hogere snelheid op te rijden, veel te kort.

Patrick



Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #20 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 16:19:06 »

Ik had wel een probleem met de binnenste gebogen wissel links, de loc bleef erop vast hangen (met de sleper) als er wagons aan zaten.

Net als in dit draadje: als de wissel en loc nieuw zijn en je komt er niet uit, kun je er gewoon mee terug naar de winkel.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #21 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 21:55:48 »

de wissel is nieuw, maar de loc is een 2dehandsje (heb ik pas een week)

de sleper van de loc heeft een paar kleine beschadigingen aan de zijkant, ik dat nu de oorzaak van het hangen of het gevolg ervan... ik weet het niet.
In ieder geval is het toch gebonden aan de wissel zelf, echter daar is niets aan te zien.

door de wissels in het plan om te wisselen is het probleem weg, maar het stoort me toch.  Op de andere plaats rechts geeft dezelfde wissel geen probleem, echter daar komt de trein niet in zo een scherpe bocht erop. 

nota, het probleem deed zich alleen voor als er meer dan 3 wagons aan de loc hingen.   misschien zat er iets mis in de koppeling en werd de loc iets opgetild vooraan in combinatie met een klein verschil in de wissel?   geen idee.

Patrick

« Laatst bewerkt op: zondag 10 februari 2019, 22:46:47 door perk »
Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #22 Gepost op: zondag 10 februari 2019, 22:42:26 »

toch nog even gaan testen, het probleem is 1 maal teruggekomen bij dezelfde wissel
Een paar keer de sleper met de hand bewogen en plots alles terug in orde.

ik vermoed dat daar misschien iets niet in orde zit, dus bij gelegenheid ga ik de sleper vervangen.  Ergens haakt het soms.

ik moet nog veel leren ook, die loc moet toch eens onderhoud krijgen.

Het ontwerp van de baan valt goed mee, ik ga hiermee 3 overwegen hebben, plaats voor een station en goederenperrons.

P.

Gelogd

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #23 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 18:45:52 »

In je ontwerp maar 1 keerlus :help:

Eenmaal door de keerlus en je trein rijdt altijd linksom  :important:
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #24 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 18:46:56 »

 @citaat Belgisch ontwerp..... ;)
Gelogd

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #25 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 18:55:40 »

ik weet het, een echte 8 ware beter geweest.   Maar daar heb ik geen plaats voor, mijn vrouw wil de rest van de plaat vrijhouden voor scenery.

Patrick
Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #26 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 19:24:49 »

kan natuurlijk zeggen wie rijd nu de baan, u of uwe vrouw, maar dat ga ik niet doen, scenery is dus blijkbaar een pre   :D
wat u of doet of niet het is u keuze.

mvg,

Ruud
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #27 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 19:41:20 »

 @citaat @citaat

Dan beter geen keerlus

Vrouw tevreden en jij tevreden, alleen maar rechtsom :?
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #28 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:18:32 »

inderdaad  :)


Patrick
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #29 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:21:40 »

Of (langzaam) achteruit rijden om de andere kant op te keren. Voor een keertrein is dat sowieso normaal, maar zo af en doe doe ik dat ook wel eens met een andere.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #30 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:22:17 »

Iets heel anders: heb je al eens aan ontkoppelrails gedacht?
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

perk

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Belgisch 200x120 ontwerp
« Reactie #31 Gepost op: maandag 11 februari 2019, 20:35:42 »

ik heb het achteruitrijden geprobeerd dit weekend, daar we toch korte treinen gaan hebben passen die netjes in de keerlus.
niet perfect... maar het gaat.   Zeker ook omdat we toch maar met 1 trein tegelijk gaan rijden - max 2.   Meer denk ik dat de booster niet aankan.

ivm de ontkoppelrails, ik heb daar aan gedacht.  Mijn bedoeling is de wissels met servo's aan te sturen en op een of andere manier mijn eigen ontkoppelstuk te maken. (een of ander plaatje dat met een servo ophoog komt).    Dus momenteel was het plan niets speciaal daarvoor te voorzien.

op het plan heb ik in rood aangegeven waar ze zouden komen.

Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.902 seconden met 27 queries.