Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat

Gestart door Looney Tunes zaterdag 19 januari 2019, 22:06:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ja hoor, stap 1 is dan toch weer die koppelingen nameten en zorgen dat het goed aangesloten is.
Stap 2 de print repareren of vervangen.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik begrijp nog ff niet waarom hij dat eindrijtuig nodig heb,  soms rijd hij wel zonder en achteruit heb hij dat eindrijtuig nodig.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Enigste wat ik kan bedenken is dat d'r zit sleperwissel in de koploper.
Maar zonder verdere metingen/foto's van jou blijft het voor mij ook gissen.  ;)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 20 oktober 2020, 07:52:02
Enigste wat ik kan bedenken is dat d'r zit sleperwissel in de koploper.

Heb dezelfde koploper, sleperwissel is idd. gevoelig. Ik heb het relais overbrugd en 1 sleper er afgehaald. Daarna hele binnenwerk omgebouwd en Msd-3 decoder met origineel geluid er in geplaatst. Is wat werk maar resultaat mag er zijn.

Staat ergens een draadje van mijn ombouw.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
John,  nogmaals hartelijk dank voor het repareren van mijn Koploper.
hij doet het weer perfect. en ook snel gerepareerd voor niet erg veel geld  top.

ik ben heeel blij.

groet  Rene Tol
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Graag gedaan Rene, fijn dat je er blij mee bent :)
Veel rijplezier er weer mee!
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Heb sinds kort een koploper 37422 in de Olympische uitvoering alles werkt behalve de verlichting heb de bak al los gehad maar niks te zien of te ruiken,iemand een idee wat de oorzaak kan zijn behalve de decoder want die heb ik al getest werkt verder goed.
Wel viel me op dat het spoeltje wat voor de 4 transistors zit heet word weet niet of dat normaal is?
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Had dit draadje eerder moeten bekijken.  8)

Na een koppeling te hebben vervangen, brandde ook hier t11 van één van mijn Trix Koplopers door. Nu kan ik component AS3 P89 nergens vinden. Wat is een bruikbare transistor ter vervanging?

Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
is dat geen bipolaire npn transistor?
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Is een BST52, NPN darlington.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Bedankt John.  :thumbup:

Wil je ook vertellen door welke transistor ik de BS3 P89 kan vervangen? Die zien er heel uit, maar je weet maar nooit.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dat is een BST62, PNP darlington, beste is inderdaad alle 4 te vervangen. Die kan wat lastiger zijn om te vinden, maar de meeste SOT89 PNP transistoren voldoen, darlington is ook niet per se nodig.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
En nogmaals bedankt.  :thumbup:
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Even mijn logica checken.

Ik heb de draadkleuren van de nieuwe koppeling precies zo aangesloten als die van de oude koppeling met het bekende resultaat. Gegeven deze conclusie van John.

Citaat van: Looney Tunes op maandag 28 januari 2019, 21:37:17
Ik heb de originele pinbezetting even in een tekening gezet, hierin is het verschil duidelijk te zien.
Let op: dit betreffende de kleuren op de mannelijke koppeling, van bovenaf gezien.


Zit de zwarte draad dus goed.
Moet ik de rode draad en de grijze draad omwisselen.
Moet ik de bruine draad en de oranje draad omwisselen.
Dan is de boel weer correct aangesloten.
Toch?
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ja, al zou ik nadien wel even met een multimeter op doorpiepstand checken of de koppeling dan goed aangesloten zit voor je spanning erop zet.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Okay, componentjes zijn dus gearriveerd. Hoera!
De lol is van korte duur.

Op de ene soort staat alleen maar AS3.
Op de andere soort staat BS3 W8d.

Mag ik ervan uitgaan dat de AS3 de 52 is?
Zo niet, weet iemand hoe te achterhalen welke de 52 en welke de 62 is?
Ik zie wel dat de een afgerond soldeerpunt heeft en de ander een rechthoekig. Betekent dat wat?

Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
AS3 vervangen door AS3 en BS3 vervangen door BS3, als je wil weten welke welke is moet je wat ik eerder aangaf andersom lezen, dus eerst mijn antwoord en dan je vraag ;)
Soldeerpunt maakt niet uit.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dank u.  :thumbup:

Morgen verder.  :)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Okay, mijn poging om de transistors te vervangen, mislukte jammerlijk. Dus de hulp van John ingeroepen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de printen in mijn twee stellen te laten vervangen. Vooral omdat de door John ontwikkelde print de mogelijkheid heeft de kop-en sluitverlichting in de motorbak apart te schakelen van die in de andere kopbak. Bij stellen die zowel gekoppeld als apart moeten kunnen rijden, is dat erg handig. Tot nu toe gebruikte ik een schakelaartje in de kopbakken en dus moest bij (ont)koppelen telkens de kap eraf.

En als belangrijkste: de stellen rijden nu weer prima. Bedankt John.  :thumbup:

Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Nogmaals graag gedaan Henk. Ziet er goed uit zo met die gekoppelde koppen.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Henk kun je laten zien hoe jij de koppelingen in je koplopers hebt zitten ? interessant !! :D
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Alweer tien jaar geleden zag ik, heb ik verslag gedaan van de operatie op Beneluxspoor.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16036.msg547658#msg547658

Rijdt prima zo. Moet het door krapper dan R4, dan moet ook de opening in de baanschuiver wat ruimer worden gevijld, denk ik.

Het was overigens de aanleiding voor mijn probleem hier. De imitatiekoppeling van de Koploper is tevens een bevestigingspunt voor de kap. Als je de imitatiekoppeling vervangt door een kortkoppelmechaniek, dan mis je dat bevestigingspunt dus. De kap blijft nog prima zitten en verder voorzichtig oppakken. Is dus tien jaar goed gegaan, maar een paar weken geleden was ik nonchalant. Chassis glijdt uit de kap op de grond met als gevolg een defecte koppeling. Koppeling vervangen door een nieuwe, met als gevolg een defecte print wegens de in dit draadje genoemde reden.  :?
Nu weer allemaal opgelost en het resultaat is zelfs beter dan voorheen.  :)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik had nog even een vraagje zijn de aux 3 en 4 aansluitingen op de print van John voor een versterkte of onversterkte decoder?
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Onversterkt, gezien de originele print dat ook had en zo bij kapotte print niet gelijk de decoder ook vervangen hoeft te worden.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Oké bedankt.
Heeft iemand nog het koploper project, want deze staat niet meer in de Marklin bibliotheek.
Alleen de losse geluiden staan in de bibliotheek.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Jawel Mark,

Het koploper bestand staat wel nog in de Märklin bibliotheek.

Als je "Projecten op Märklin server" opent, dan staat in het lijstje "M60_L55", als je die aanklikt krijg je weer 3 onderliggende mappen, daarvan kies je "Elektro", even verder naar beneden scrollen en daar staat "NS_ELD4_Koploper"

Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
bedankt voor je bericht, heb er waarschijnlijk overheen gekeken :?