Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat

Gestart door Looney Tunes zaterdag 19 januari 2019, 22:06:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik kreeg enige tijd geleden de vraag van een forumlid of ik de print van een koploper M37421 herstellen.

Wat was er aan de hand?
Het treinstel reed wel, maar er was een probleem met de verlichting.  Het forumlid had begrepen dat het probleem was dat de verlichting niet goed was aangesloten.
Echter bleek naj openen dat op de hoofdprint een transistor is doorgebrand en de print heeft beschadigd.
Verder werkte alles, hij rijd verder en geluid doet het maar verlichting schakelt niet goed.

Toen het stel bij mij binnen was gekomen rook ik de (herkenbare) geur van verbrande elektronica al doen ik het stel uit de doos haalde. En nadat de kap was afgenomen trof ik het volgende aan:









De verbrande transistor is duidelijk te zien.
Ook aan de onderkant van de print, is de schade te zien. De decoder heb ik ook nog even los getest, en gelukkig is die verder niet beschadigd.


Volgende stap was het bekijken wat de precieze schade is aan de printsporen. Hiervoor heb ik de verbrande componenten weggehaald, en de print even schoongemaakt.
Onderstaand was het resultaat.


Om te kijken of er verder niks kapot is, heb ik de ledprinten doorgemeten, en toen bevonden dat die allemaal werkten. Om te kijken of er nog een goedkope oplossing mogelijk was, heb ik een paar tranistoren gepakt, en die provisorisch op de print gesoldeerd. Hierna werkte de verlichting weer, wat bekende dat er verder gelukkig niks mis mee is. Echter ziet dit er natuurlijk niet uit, en past de kap er zo ook niet op, maar voor mij was dit even een manier om te weten te komen of er geen verdere schade was.
Ik heb het forumlid benaderd met de vraag hoe deze het opgelost wilde hebben: ik kon de printsporen repareren en weer SMD transistoren terug plaatsen, of een hele nieuwe print maken. Het forumlid heeft voor dat laatste gekozen.



Nu moet ik de rest van de foto's nog even uitzoeken, dus het verslag krijgt nog een vervolg. Binnenkort zal ik ze even uitzoeken en een bericht posten over de oorzaak van de doorgebrande transistor (want dat probleem moet natuurlijk ook worden opgelost, om te voorkomen dat het ook bij de nieuwe print mis gaat. En natuurlijk volgt er ook nog een post over het inbouwen van de nieuwe print.
Mocht je dat ook willen zien, hou dit verslag dan in de gaten :D
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Als echte storingzoeker ben ik nu nieuwsgierig.

Hoe kan dit nu gebeuren, ik begin hier aan het ontwerp te twijfelen, zou niet mogen in dit geval.

Enig idee John??
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik ben zeer geinteresseerd omdat ik een versie 1 koploper heb zonder hoofdprint. Ik heb al bij Marklin gezocht naar een spare part maar die hebben ze niet.
Heb jij toevallig een schema van deze print en die je ook wilt delen?

Mvg, Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Fred, oorzaak is bekend, en in de volgende update zal ik het daar verder over hebben.

Peter, ook voor jou heb ik in een komend bericht een oplossing.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik ben heel benieuwd blijf het met veel interesse volgen.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Leuk project weer John. :thumbup:
Ik denk dat je daar veel (kapotte) koploper bezitters blij mij zult maken.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 19 januari 2019, 22:06:38
Binnenkort zal ik ze even uitzoeken en een bericht posten over de oorzaak van de doorgebrande transistor (want dat probleem moet natuurlijk ook worden opgelost, om te voorkomen dat het ook bij de nieuwe print mis gaat.
De oorzaak achterhalen is niet alleen belangrijk voor de nieuwe print maar mogelijk ook voor andere koploper eigenaren als er een ontwerp fout in zit?
@citaat Ik koop liever een defecte koploper met een bij passende prijs dan een prima model ;)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: pjve64 op zaterdag 19 januari 2019, 23:05:04
Ik heb al bij Marklin gezocht naar een spare part maar die hebben ze niet.
Mvg, Peter
Deze print E123397 was wel bij keuterman te bestellen maar waar dat nu moet? Prijs viel wel mee iets van 20 euro.
Maar nu John :thumbup: er naar gaat kijken hoef je alleen maar even geduld te hebben.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
De E123397 is al een paar jaartjes niet meer verkrijgbaar helaas.

Ook hier interesse voor nieuwe prints! Liggen al weer 1,5 jaar 2 st. Koploper compleet zonder decoderprint :mrgreen:
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Die ontwerpfout, tja... die zit eigenlijk bij de koppelingen. Dat is ook de oorzaak van de gesneuvelde print in deze koploper.

Marklin heeft de pinindeling van de koppeling tussen de 37421 en de 37422/37423 gewijzigd.
Bij de 37421 horen de koppelingen 123570 (mannelijk) en 123571 (vrouwelijk), en bij de 37422/37423 is het een set met nummer 241014.
Echter zijn de losse koppelingen voor de 37421 niet meer verkrijgbaar, en is dus de 241014 gebruikt, maar dat zorgt er dus voor dat de print in de motorwagen kapot gaat.

Ik heb de draden van de nieuwe koppeling zelf aangepast, zodat die nu matcht met de oude koppeling, maar het verschil tussen de printen is ook na de gewisselde draden te zien.
Hier de aangepaste 241014...


En de originele 123570.


Ik heb de originele pinbezetting even in een tekening gezet, hierin is het verschil duidelijk te zien.
Let op: dit betreffende de kleuren op de mannelijke koppeling, van bovenaf gezien.


In de komende update de nieuwe print en de 'inbouw' daarvan.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
En dat is nu het bijzondere:
Ook een deel van de 37422 (olympische koploper) bevat de 'originele 123570' koppelingen. Het is en blijft dus dondersgoed opletten op de juiste pinindeling.

Zo zitten op mijn eigen stel (37422) de 123570 koppelingen. Het betreft geen kapwissel...
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: Wijbe op dinsdag 29 januari 2019, 08:55:59
Het is en blijft dus dondersgoed opletten op de juiste pinindeling.

Dit vat het vorige bericht inderdaad helemaal samen, Wijbe.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
We waren gebleven bij de nieuwe print, hier een foto van de oude en nieuwe print boven elkaar.


Omdat ik de oude print ook heb, heb ik de leds van de oude print gehaald, om kleurverschil in de verlichting te voorkomen.


Het 'bouwpakketje'


Decoder geplaatst, en stukje tape over de relaiscontacten geplakt. Dit om kortsluiting met de geluidsprint te voorkomen.


En de nieuwe print op het frame geschroefd.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Toen kon de soldeerbout weer aan, de front/sluitseinen en massadraden weer op de print gesoldeerd.


Daarna de geluidsmodule.


De motor


Waarna nog de sleper, massa, en alle draden van de koppeling overbleven.


Maar die zitten ook zo weer vast.


Nog een overzichtsfoto van de motorbak met de nieuwe print.


Waarna de kap er weer op kon, en het geheel klaarstaat om de decoder te programmeren. Dit omdat er wat CV's veranderd moeten worden, bij gebruik van de nieuwe print.


Maar daarover, de volgende keer meer.  ;)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Goed beschreven John,


Ik lees dus dat wanneer ik bij mijn koploper een koppeling moet vervangen de draadkleuren moet negeren en gewoon moet zorgen de juiste verbindingen te maken.

Is inderdaad opletten geblazen.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Een hele nette print! Heb je die toevallig in China laten maken?

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Inderdaad nette printplaat  :thumbup:

Gr. Dennis
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Mooi verhaal, maar ik ben al blij wanneer ik de bedrading van de koppeling kan solderen! Fijn ook dat ik nu jouw foto van die koppelingaansluiting heb. Het geeft mij, net als Fred ook opmerkte, weer een mogelijkheid om nog eens alles na te lopen!

groeten René
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dank voor jullie reacties, om de vragen even te beantwoorden:

Fred, wat je zegt klopt (tot op zekere hoogte). Als het je niet uitmaakt welk signaal door welke kleur loopt dan hoef je niet op de kleur van de draad te letten.
Mocht je wel uniform met een kleurcode willen werken, dan is het wel van belang dat je de draden in de koppeling loshaalt en wisselt naar de goeie kleur. (tenzij je alle koppelingen moet vervangen, dan kan je die pinout/kleurcode overnemen.)

Peter, toevallig niet, maar ik denk niet dat het van belang is waar de print vandaan komt, eerder of die doet wat die moet doen. O:-D

Rene, ik heb in mijn vorige bericht al aangegeven, dat ik de draden in de koppeling verwisselt heb, ga dus niet klakkeloos af op mijn foto's!
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Nee John, dat doe ik zeker niet, maar ik heb nu in ieder geval een beginpunt om de juiste aansluitingen te kunnen volgen. Niet iedereen is zo goed met meetapparatuur als jij :).

groeten René
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Haha, dan is het goed, Rene.
Maar ik zet het er eigenlijk meer bij omdat ik degene die zoiets klakkeloos overnemen niet de kost zou willen geven.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Nog even de laatste update van dit project, zoals gezegd moest de mapping aangepast worden.

Als eerste de default mapping.


Dan de aangepaste mapping.


En toen dat gebeurd was kon het stel weer de rails op. Waar alles weer als vanouds werkte.


Weer een project afgerond dus, op naar het volgende :D
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Voor wie opziet tegen het wisselen van de draden aan de koppeling.
Je kunt natuurlijk ook een juiste kleur krimpkous om het draadje doen in de bak.
Of een wit stukje inkleuren met een viltstift oid.

Mvg Robin
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Vraagje: is het mogelijk om het printplaatje met de pinnen omgekeerd in de koppeling te plaatsen ? De pinbezetting van de nieuwe koppeling is nl gespiegeld tov de oude .
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dat is inderdaad ook een optie, Robin.

Dick, dat gaat helaas niet, de pinnetjes klemmen ook in de onderkant van de plastic koppelinghouder.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Wat een prachtig werk weer John. We mogen maar van geluk spreken met jou in deze hobby. :thumbup:
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dit werkje ook achter de rug , maar kon niet op John zijn print wachten :D :P :-( O:-D
Heb in alle rijtuigen nieuwe koppelingen geplaatst , het blijven drama dingen.
Bij mij zat in elk zakje een briefje bij dat de bedrading anders was bij de oude typen.
Maar als echt alle koppelingen stuk zijn , dan moet je toch alles opnieuw doen.
Goed opletten is echter een vereiste.
Mooie plaatjes John.

MvgL Alex
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
John, zo te zien zijn er nogal wat problemen bij de diverse koplopereigenaren. Kunnen deze mensen (ik ook dus) voor een nieuwe print bij jou terecht, of is het 'ieder voor zich' in combinatie met jouw adviezen en aanwijzingen?

groet René
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Gaan die koppelingen dan snel kapot door het frequente koppelen en ontkoppelen, of tijdens gekoppeld gebruik?
De VT11.5/Br601 heeft gelijkaardige koppelingen en daar zat een briefje bij met de mededeling de rijtuigen zo min mogelijk te koppelen en ontkoppelen, vanwege kans op breuk.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: Kappa op donderdag 07 februari 2019, 19:25:45
Gaan die koppelingen dan snel kapot door het frequente koppelen en ontkoppelen, of tijdens gekoppeld gebruik?

Ad, ik denk door het vele koppelen en ontkoppelen dat de boel stuk gaat.

Bij mij staat hij al hele tijd op de baan en geen problemen mee.

De ICE3 heeft vergelijkbare koppeling en daar is de motorwagen bij mij wat vaker er tussenuit geweest. Deze koppelt nu dus iets slechter.
Als je het weet valt het te hanteren, briefje zat er bij jou ook niet voor niets bij denk ik.

Ontkoppelen is het slechtste ding, de clip gaat nooit gelijk links en rechts los, dit kun je afvangen door de koppeling tegen te houden richting het midden van de wagons. Geheel ontkoppelt dan "recht" en de boel wordt daardoor zo min mogelijk beschadigd.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ik heb mijne in een trainsafe. Hoeft ie er nooit af. Mijn Railjet idem, heeft ook zo'n kwetsbare rotkoppeling.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dank Steven, ik beschouw het als een groot compliment *maakt diepe buiging*

Haha Alex, maar inderdaad als je alles moet veranderen maakt het niet uit. Je hebt zeker gelijk dat je goed moet opletten.

Ja hoor, Rene, dat kan zeker. Al mag ieder de keuze voor zich maken of die een nieuwe print wil, of zelf gaat knutselen.

Ad, Fred en Laurent jullie ook bedankt voor de reactie, maar ik heb geen ervaring met veelvoudig koppelen van de koploper. Heb het hier maar een paar keer voor testdoeleinden gedaan.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Citaat van: pjve64 op zaterdag 19 januari 2019, 23:05:04
Heb jij toevallig een schema van deze print en die je ook wilt delen?

Hoi John,
Ik had het al eens gevraagd maar nog geen echt antwoord op gehad.
Als je het niet wilt delen snap ik dat natuurlijk ook.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Hoi John,

Het is bijna twee weken geleden, heb je nog nieuws m.b.t. het schema of de print?

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
John bereidt zich (zeer waarschijnlijk) voor op zijn tentamens in Delft. Dus nog even geduld.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Oh prima, dat wist ik niet.

John succes met je tentamens!

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Wie een print nodig heeft, of meerdere, kan het best een berichtje sturen via John zijn website: https://johnsoldeert.nl

Ik gok er niet op dat hij zijn ontworpen print zo deelt met iedereen  (lees: bestel een gebouwde versie) :mrgreen:
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Bedankt voor de tip!

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Peter, je eerste bericht is even tussen alle forumberichten doorgeschoten. Mocht er nogmaals wat zijn m.b.t. mijn printen kan je het beste doen wat Wijbe al zei, me even mailen via mijn website.
Dan over de koploper print, daar heb ik sinds het ombouwverslag geen ander nieuws over. De printen heb ik hier liggen, en geïnteresseerde kunnen die bestellen.

Wat Dick zegt klopt ook, het is voor mij een hobby binnen een hobby (of een combinatie van twee hobby's 🤔), maar die studie gaat voor.
En ik lees (mede daardoor) ook echt niet alles wat er op het forum verschijnt ;)
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Bedankt voor de heldere uitleg, natuurlijk gaat de studie voor alles!
Ik ga direct op jou website je een mailtje sturen want ik heb echt interesse in die print. Voor Wijbe zijn post wist ik eerlijk gezegd niet dat je een website had.

Nogmaals succes met de studie.

Mvg,
Peter
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Hoi John,

Na ontvangst van de door jou geleverde Koploper print deze vandaag omgewisseld voor de oude "overleden" print in mijn Koploper 37421.
Ging vrij vlot, draden los van de oude en vastsolderen op de nieuwe.


Decoder geplaatst, op testbank en vervolgens op de baan. Aanmelden in de Ecos en vervolgens een nieuwe snelheidsmeting in iTrain.

Treinstel werkt weer zoals het hoort en zit weer in de dienstregeling van mijn baan.

Ik zoek alleen nog een geluidsprint van de koploper, die was al jaren geleden gestopt met produceren van geluid.


Gr en bedankt nog John
Matje
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Je zou ook nu een Msd3 decoder van marklin kunnen plaatsen marklin heeft dacht ik geluid van de koploper.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Help joh help !!

Koppeling vervangen. Kleur 1 op 1.   Koploper werkt niet meer.
Na zoeken kom ik hier terecht en zie idd dat de kleuren anders zitten.
Balen. Ik ging er vanuit dat 1 op 1 overzetten goed moest gaan, niet wetende dat ze de kleuren veranderd zouden hebben.

Lichten flikkerden even met het testen en daarna niets meer.
Duidelijk iets kapot gegaan.

Weet jij raad ?

Groet. Rene
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Balen, ik heb dus de kleuren 1 voor 1 over genomen.

En nu werkt de trein niet meer

Wat nu ?
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dat is inderdaad balen, het is inderdaad onhandig dat marklin de kleuren heeft veranderd, maar achteraf is alleen de schade nog te herstellen.

Je zal om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd in elk geval de koppeling op de goede manier moeten aansluiten.
Waarschijnlijk heb je op de print in de motorbak ook nu ook schade zitten, zoals de print die ik hier toonde. Je kan kijken of je die print nog kan repareren en anders zal je een vervangende print moeten monteren.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Oh weer kut,  ik heb ze nu in de volgorde van jou foto gesoldeerd

Hmmm word wel een rommeltje zo
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Dat is waarschijnlijk de manier zoals het moet zijn, maar ik zeg in dit geval altijd, niet kijken naar de kleuren, maar meten met een multimeter of het klopt.
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Pffff. Eind goed al goed gelukkig,

Zelf de kleuren op volgorde gelegd,  en het werkt weer gelukkig.

Wat een drama was het, maar eind is gelukkig goed

Groet. Rene
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Ah fijn dat het weer werkt en er geen verdere schade was.
Nou kan je weer genieten van een koploper dei rondrijd :D
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 37421 koploper reparatie van printplaat
Help, mijn koploper nu toch stuk,
In de bocht begon het met kortsluiting ,
Als ik hem achteruit terug trok was de sluiting weer weg,
Nu is er toch een transistor gaan roken boven op de print.

Ik ben bang dat ik er niet meer uit ga komen.
Misschien toch de koppeling niet goed aangesloten

Iemand die hier nog hulp kan bieden ?

Groet. Rene tol