Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?

Gestart door PeJeBe zaterdag 19 januari 2019, 15:26:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Na pakweg 45 jaar heb ik mijn dozen met oude Märklin HO-M treinspullen weer eens tevoorschijn gehaald. Nu ligt er een tafel klaar van 160 x 260 cm.
Wat ik vroeger niet kon, wil ik nu proberen: wat seinpalen met wat schakelrelais kopen. Lijkt me een leuke uitdaging omdat dit alles nieuw voor me is.
Geweldig overigens dit Forum en Wiki.
Maar nu eerst maar eens een beginnersvraag: ik heb drie transformatoren en drie railcirkels, verbonden met op afstand bediende wissels. De cirkels zijn elektrisch onderbroken.
Mijn vragen:
1) In welke trafo moet ik de gele aansluitdraden van de wissels steken? Of maakt dat niet uit?
2) mag ik de gele stekkerbussen van de trafo?s met elkaar verbinden? (Trafo?s heb ik al is fase gezet).

Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Citaat van: PeJeBe op zaterdag 19 januari 2019, 15:26:52
1) In welke trafo moet ik de gele aansluitdraden van de wissels steken? Of maakt dat niet uit?
Dat maakt in principe niet uit, als je veel wissels/seinen etc. hebt is het beter om de belastig evenredig over de trafo's te verdelen.
Citeer
2) mag ik de gele stekkerbussen van de trafo?s met elkaar verbinden? (Trafo?s heb ik al is fase gezet).
Nee, beslist niet, dat is levensgevaarlijk! Als je nl. de stekker van een van de trafo's uit het stopcontact haalt staat daar 230 Volt op!!

De bruine draden mag (moet) je wel doorverbinden.
Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Dmv de wissels tussen alle cirkels zijn de bruine draden als het ware al verbonden.
Maar het is niet verkeerd dit ook echt te doen omdat je bij elke railverbinding verliezen hebt. (Overgangsweerstand) De gele bedrading kan je beter verdelen over de verschillende trafos. Of je moet een extra trafo hebben voor de verlichting.
Geel mag van de verbruiker maar naar één trafo gaan. Dus bv wissel 1 en 2 naar trafo 1.
Wissel 4, 5 en sein 3 naar trafo 2. Houdt er rekening mee dat elk lampje 1 VA gebruikt.
Een schakelende wissel moet 10 VA kunnen gebruiken. Dus je kan beter geen 2 wissels tegelijkertijd schakelen, maar na elkaar. Een rijdende lok met verlichting is ook goed voor 10 VA.
Ook is het handig een ringleiding aan te leggen; onder je baan. Per stroomkring 1. Dus 3x rood en 1x bruin.
Dit is ook handig bij het gebruik van seinen en het opdelen in blokken. Dan kan je elk blok voeden vanuit de ringleiding en de rijstroom van het sein ook.
Als je een speciale lichtstroom trafo gebruikt, kan je ook een gele ringleiding aanleggen.
Mvg. Marcel
Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Dank voor je antwoord.

"Nee, beslist niet, dat is levensgevaarlijk! Als je nl. de stekker van een van de trafo's uit het stopcontact haalt staat daar 230 Volt op!!"

Kun je me dit uitleggen?
Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Oké. Helder. Dank je wel.
Re: Bij meerdere trafo's: in welke gele stekkertjes?
Citaat van: PeJeBe op zondag 20 januari 2019, 10:50:22"Nee, beslist niet, dat is levensgevaarlijk! Als je nl. de stekker van een van de trafo's uit het stopcontact haalt staat daar 230 Volt op!!"

Kun je me dit uitleggen?

In simpele taal: Een trafo werkt in beide richtingen. De ene zet 230 Volt om in 16 Volt, die is via de gele en bruine draden aangesloten op de andere, die de 16 V weer omzet in 230V. Die spanning staat dan dus op de pennen van de netstekker van de tweede trafo. Dat zou niet zo erg zijn, als 230 Volt niet zo dodelijk was...

Märklin trafo's mag je dus gewoon nooit parallel schakelen. Voor digitale- en gelijkspanningsvoedingen gelden andere regels.