Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digirails Booster dr 5020 icm IB

Gestart door jeweve zondag 13 januari 2008, 09:14:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digirails Booster dr 5020 icm IB
Beste medespoorders,

Ik overweeg om de digirails DR 5020 booster aan te schaffen als uitbreiding van het vermogen van mijn IB.

Ik heb op enkele plaatsen vernomen dat de digirails niet zou werken met massadetectie.
Ik begrijp dat echter niet. In de gebruiksaanwijzing van de digirails staat dat hij compatible is met o.a. IB, motorola (Marklin) enz.

Volgens mij zou het moeten zijn dat:

-het digitale signaal (commando's) door de IB en dedaarop aangesloten booster(s) op de baan wordt gezet (middenleider), en alle spoorstaven met elkaar verbonden zijn. (in mijn geval M-rails, dus beide staven zijn de massa).

Ofwel: de IB bepaalt wat er gebeurt met de locs, of deze nou in het stuk staan dat wordt gevoed door de IB, of op een booster-stuk.

Dan zou teurgmelding met schakelrails of contactrails toch gewoon moeten werken?

Ik kan me wel voorstellen dat het fout gaat als de IB niet op de massa is aangesloten (en de IB dus niet voor baanvoeding wordt gebruikt)

Mis ik iets?
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Hoi Jan-Willem,

Ik heb zelf ook enige tijd de digirails booster aan willen schaffen. Ik rijd ook met de IB in combinatie met koploper.

Mijn reden dat de digirails booster af valt is het feit dat ook de spoorstaven gescheiden moeten worden en je gebruik moet maken van sleperwippen. De massadetectie(isoleren spoorstaaf) zou niet zonder meer goed kunnen worden toegepast. Het fijne en de technische onderbouwing hiervan stijgt mijn pet te boven, maar ik heb dit van een goede electonicakennis gehoord. Mijn keuze is nu gevallen op de power 3 booster. Jammer genoeg is deze echter in vergelijking met de digirails booster goed aan de prijs.

Groetjes

willie
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Citaat van: wakkie op zondag 13 januari 2008, 09:33:38
Hoi Jan-Willem,

Ik heb zelf ook enige tijd de digirails booster aan willen schaffen. Ik rijd ook met de IB in combinatie met koploper.

Mijn reden dat de digirails booster af valt is het feit dat ook de spoorstaven gescheiden moeten worden en je gebruik moet maken van sleperwippen. De massadetectie(isoleren spoorstaaf) zou niet zonder meer goed kunnen worden toegepast. Het fijne en de technische onderbouwing hiervan stijgt mijn pet te boven, maar ik heb dit van een goede electonicakennis gehoord. Mijn keuze is nu gevallen op de power 3 booster. Jammer genoeg is deze echter in vergelijking met de digirails booster goed aan de prijs.

Groetjes

willie

Spoorstaven scheiden staat niet in de gebruiksaanwijzing van de digirails booster. Als je dat doet, dan komt het massasignaal inderdaad niet bij de centrale, dat snap ik. Maar als dit MOET, dan kan men toch niet zeggen dat de booster marklin-compatible is? Lekker compatible, zonder terugmeld-mogelijkheid!
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Massa van beide op elkaar aansluiten geeft KORTSLUITING, dit heb ik zelf mogen ervaren helaas. Is dus niet compatible!!
Zie even de post van Peter en lees de beide draadjes even door.
Zie deze handige link voor de booster die WEL geschikt zijn voor massabezogen = massadetectie  http://www.digital-bahn.de/info_kompo/booster.htm
Groeten

Mark
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Hoi Mark,

Ik begrijp, ook dankzij jouw ervaringen en de duitse link waar e.e.a. om gaat. Jammer, maar helaas!

Ik snap ook dat je de Uhlenbrock booster hebt gekocht!

Heb je overwogen om de delta-booster truc te doen?

Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Ehhh nope, weet ook niet hoe die "truc" werkt moet ik zeggen hoor.
Ben nu maar even voor zekerheid gegaan, rijden lukte nl bijna niet meer ivm te weinig vermogen.

Groetjes

Mark
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
De DR5020 werkt bij mij perfect, spoorstaven beiden geisoleerd, is bij mij geen probleem daar ik de spoorstaven NIET gebruik voor terugmelding of bezet melding, heb niet 1 sein op m'n baan en dit blijft zo  :lol:
Heb geen sleperwip nodig !, alleen met het rijden met 24 cm metalen rijtuigen, moet ik de loc over de scheiding heen rijden, stoppen, het baandeel waar de rijtuigen op staan even stroomloos zetten, dan kan ik gewoon doorrijden 8)
M.A.W. da massa's worden dan doorverbonden via de rijtuigen !, en dan slaat de DR5020 op tilt.

Als je het weet is het geen probleem 8)

Mvg Gert
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Nou ja, als je ook geen bezetmelders wilt hebben, is het geen probleem (afgezien van de metalen locs en rijtuigen).

Ik wil beiden kunnen doen icm koploper, dus ik moet wat anders zoeken.....

groeten,


Jan-Willem
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Jan Willem,

Ik zat ook met probleem van de massadetectie toen ik een booster wilde aanschaffen met meer power dan de Märklinbooster. Ik heb na wat zoeken op het internet de G80 van Modellbahn Gallus aangeschaft. Deze geeft 6A en heeft een ingebouwde trafo. Mij bevalt het apparaat uitstekend en de prijs ligt onder die van een M* 6017 (en je hoeft geen aparte trafo aan te schaffen). Zie deze site: http://www.modellbahn-gallus.de/9301.html.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Beste Albert,

OK, dat ziet er goed uit. Beetje hobby-bob uiterlijk, maar als jij er goede ervaringen mee hebt.... De prijs is i.i.g. goed! Ik zag de uitvoering 6A,  zonder trafo voor 80 euro! (150 VA trafo heb ik al)

Vraagje: rij jij ook met een IB?

Ik kan in de tekst niets vinden over de massa-aansluiting / massadetectie.
Heb jij de massa van de booster op de massa van de rails? Ofwel: alleen de middenleiders onderbroken? Terugmelding gaat goed?

alvast bedankt!

Jan-Willem
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Jan Willem,

Ik rij met een M* 6021 (werkt net zo goed met de IB) i.c.m. Koploper en gebruik massadtectie. Ik heb alleen de middenrail onderbroken zonder sleperwippers e.d. Als je massadetectie toepast moeten je boosters "massebezogen" (op z'n Duits) zijn, je kan dan alle massa's dooverrbinden.  De G80 bevalt mij zo goed, dat ik overweeg er nog één aan te schaffen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Hoi Albert,

Dit is precies wat ik wilde horen, ik ga er daar ook een bestellen. Jij hebt nu toch al ongeveer 8A op je baan staan, nog meer nodig, hoeveel treinen staan er op je baan en hoeveel rijden er daarvan? Heb je ook slurpende binnenverlichting? Staan de wissels e.d. op een aparte trafo?

Ik heb ongeveer 65 locs en treinstellen gepland op mijn baan, waarvan er max 7 a 8 rijden. Nauwelijks binnenverlichting en de wissels ed op een aparte trafo.

Zou de 4 A van de IB en 6A van de booster dan voldoende zijn?

Ik bereid i.i.g. alles voor, dat mocht het later nodig zijn, het een peuleschil is om alsnog een booster toe te voegen.

Bedankt,


Jan-Willem
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Jan Willem,

Ik heb momenteel 27 loks en treinstellen op de baan. Hiervan staan er ongeveer 8 à 9 in het depot. De rest rijdt of staat met een trein op een (schaduw-)station. Ik heb koploper zo ingesteld dat er maximaal 8 tegelijk daadwerkelijk mogen rijden. Mijn ervaring is dat Roco, Brawa en Pikoloks niet zo veel stroom gebruiken als een Märklinlok. Met name oudere Märklinloks die nog met een veldspoel zijn uitgerust slurpen aardig wat vermogen weg. Ook heb ik een achtdelige ICE3 en dat is helemaal drama. Daarvan kun je weliswaar de binnenverlichting van (8x2=) 16 lampjes uitschakelen, maar dan schakel je meteen de front- en sluitseinen uit. Als die trein met verlichting aan rijdt en toevallig gaat er in dezelfde boostersectie nog een trein rijden (bijv. zo'n oude Märklinlok) dan schakelde mijn 3A boostertjes altijd uit wegens overbelasting. Je moet dus zien te voorkomen dat er niet meerdere grootverbruikers in één boostersectie aanwezig zijn als je met boosters werkt die 3A of minder kunnen leveren. De 6A booster voedt drie dubbelsporige blokken en een viersporig dynamisch schaduwstation. In die situatie komt het weleens voor dat er binnen deze boostersectie 5 treinen tegelijk rijden en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Met één 6A booster ben je m.i. flexibeler dan dat je de sectie opdeelt over twee 3A boosters. Ik overweeg dus om mijn twee 3A boosters te vervangen door een 6A G80 booster.

Wat de wissels betreft heb ik nog drie M* k83 decoders in gebruik. Die zitten ook op de 6 A booster, omdat de kans dat wissels niet of maar half omgaan dan veel kleiner is. De overige wisseldecoders zijn van IEK (klein Duits bedrijfje dat uitstekende decoders levert voor weinig), die hebben de mogelijkheid om het schakelvermogen van een externe voeding te betrekken. Daar gebruik ik dus gewoon een oude Märklintrafo voor.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Beste Albert,

Ik heb geen ICE (en die wil ik na het lezen van jouw bericht al helemaal niet meer...., maar wel enkele van die dubbele oude F7's. Die zullen inderdaad wel wat slurpen... Ik denk dat ik mijn IB op de schaduwsporen zet (denk max 3 tegelijk daar), en de 2 nivo's 'gewoon spoor' op de 6A booster. Ik kan altijd nog boosters toevoegen door de 2 nivo's te scheiden. Inderdaad liever 1 6A booster dan 2 x 3, ben ik met je eens.

Hartelijk dan voor het delen van je ervaringen!


Met vriendelijke groeten,


Jan-Willem Visscher
Re: Digirails Booster dr 5020 icm IB
Hoi Aldert,

Ben even 'uit de lucht' geweest met de treinen, maar inmiddels weer bezig....
Heb bij modellbahn-gallus de 9Ampere booster besteld (ik heb al de 150VA trafo die daar voor nodig is).

Zijn reactie op mijn vragen:

Sie können den 9A Booster ohne Probleme mit dem 150VA Conrad-Trafo betreiben.
Der Booster ist auch für H0 zu gebrauchen, allerdings sollten Sie für die Zuleitungen
zu den SchienenLeitungen mit mindestens 0,25mm² oder mehr benutzen, damit auch die
Kurzschluß-Abschaltung sicher funktioniert. Der Booster ist massebezogen.

Prachtig, dat hebben we nodig....